Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3716
Hei,

Var innom Gamestop i dag for å gjøre trade-in på noen spill. Første gang jeg har gjort det.

De spurte om legitimasjon - og jeg bare ga han fyren i kassa bankkortet mitt. Han tok det i hånden sin og han holdt det en stund.
Så ser jeg ned på tastaturet hans og han skriver inn de siste 5 sifrene i personnummeret mitt. Jeg så at han tastet akkurat det mitt var.

Hva er grunnen, hvorfor har de rett til det (UTEN Å SPØRRE?!) og burde jeg tenke mer over dette?
De spurte også om adressen og postnummeret mitt - noterte det selvfølgelig inn i systemet sitt.

Føler bare at jeg nettopp solgte min personlig informasjon til Gamestop billig. Jeg fikk jo ikke akkurat bank av spillene jeg tradet inn.

Måtte også signere på kvitteringen.
Navn, person nr. , adresse, signatur. Tror ikke jeg hadde likt att noe hadde alt dette
Er dessverre blitt alt for vanlig å spørre om det. Jeg har igrunn sluttet å tenke over det.
Personnummeret er ditt personlig, du trenger ikke å oppgi det til hvem som helst.
Kun de som trenger ytterligre dokumentasjon på hvem du er trenger dette.
Bank, forsikring, finansiering, utleie og arbeidsgiver er eksempler på brukere av ditt personnummer.
Selgere av dataspill, kjøttkaker, hamburgere, stekepanner, tyggegummi og frukt er eksempler på brukere som IKKE trenger ditt personnummer.
Dette er vel noe som henger igjen fra gamledager, det er relativt begrenset hva noen får misbrukt personnummeret ditt til. Dette var jo tilogmed en seriøs bedrift, ser ikke hva du uroer deg etter.
Hva svarte han da du spurte hvorfor han gjorde det?
Datatilsynet har sagt at personnummer er ikke sensitiv informasjon nå lenger, de siste årene.

Men det er selvfølgelig meget frekt å skrive det ned uten å spørre deg først.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det jeg konsekvent gjorde i Norge når butikker spurte om legitimasjon når jeg var der for å kjøpe varer var å si at jeg ikke hadde det. Hvis de.så spurte om navn ga jeg dem noe åpenbart feil, som Donald Duck, Mikke Mus eller lignende. Ved et par anledninger ble det sutring, men stol på meg når jeg sier at de aldri nekter deg et salg.
Sist endret av nso; 5. desember 2017 kl. 14:57.
De eneste butikkselgerne som faktisk kan nekte å selge til deg uten legitimasjon, (så fremt det ikke innebærer abonemang), er TV selgere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
De eneste butikkselgerne som faktisk kan nekte å selge til deg uten legitimasjon, (så fremt det ikke innebærer abonemang), er TV selgere
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. I utgangspunktet er det stor frihet til å sette vilkår for å gjennomføre handel.

Her er det i tillegg snakk om kjøp, og då har du hensyn til f.eks. heleri som gjer at kjøper kan ha svært legitime grunner til å vite kven dei handler med. Det ser ut som veldig mange overser poenget om at trådstarter selde spel til Gamestop her, og ikkje utelukkande kjøpte.

Du har då både lov og forskrift som stiller krav til at det skal førast register over kva den næringsdrivande har kjøpt, og kva type legitimasjon seljar har førevist.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-22-1379

Når det kjem til reine forbrukerkjøp er det ingen slike krav til registrering i utgangspunktet.
Sist endret av vidarlo; 5. desember 2017 kl. 15:28.
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
De eneste butikkselgerne som faktisk kan nekte å selge til deg uten legitimasjon, (så fremt det ikke innebærer abonemang), er TV selgere
Vis hele sitatet...
Hvor er det du har dette fra? Er i så fall helt feil. Skal du handle abonnement eller på avbetaling/utsettelse med f.eks Klarna, Cresco, Santander så MÅ man ha fullt legitimasjon. Dette er FÅ eksempler hvor fult legitimasjon kreves.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. I utgangspunktet er det stor frihet til å sette vilkår for å gjennomføre handel.

Her er det i tillegg snakk om kjøp, og då har du hensyn til f.eks. heleri som gjer at kjøper kan ha svært legitime grunner til å vite kven dei handler med. Det ser ut som veldig mange overser poenget om at trådstarter selde spel til Gamestop her, og ikkje utelukkande kjøpte.

Du har då både lov og forskrift som stiller krav til at det skal førast register over kva den næringsdrivande har kjøpt, og kva type legitimasjon seljar har førevist.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-22-1379

Når det kjem til reine forbrukerkjøp er det ingen slike krav til registrering i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk lovfestet att selger må oppgi hvem som kjøper fjernsyn [url="https://lovdata.no/SF/forskrift/1980-10-23-8798/§7"]privatsalg/URL]
og kommersielt salg

Hvis forhandler oppgir ett navn på en kjøper som har brukt feks "Hillmar Kvartskalle" så vill forhandleren få brev fra NRK Lisensavdelingen med beskjed om att "Kunden er ukjent i Folkeregistret. Selger er pliktig til å dokumentere kundens identitet ved kjøp av fjernsynsmottaker"
Men det er også ulovlig å oppgi falskt navn for å "oppnå vinning", feks for å slippe NRK lisensen

Jeg har jobbet flere år i elektrobransjen, og har mange ganger spurt etter ID ved salg av TV. Kjenner de fleste her men hender det kommer nye
Jeg spør alltid etter "Hvem skal lisensen stå på?" Hvis kunden må tenke seg om så må han/hun vise ID...


Og selfølgelig gjelder det litt andre regler når butikken kjøper fra "kunden", butikken er pliktig til å dokumentere hvem de kjøper fra.

halfgram;
For å kjøpe ett mobil abonemang så trenger du legitimasjon.
For å kjøpe en mobiltelefon til Kr 10000,- trenger du ikke å betale på avbetaling
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Det er faktisk lovfestet att selger må oppgi hvem som kjøper fjernsyn [url="https://lovdata.no/SF/forskrift/1980-10-23-8798/§7"]privatsalg/URL]
og kommersielt salg
Vis hele sitatet...
Det var på ingen måte det eg reagerte på. Men du kom altså med påstanden at det var einaste transaksjonen der legitimasjon var relevant. Og det er feil.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva svarte han da du spurte hvorfor han gjorde det?
Vis hele sitatet...
Fikk egentlig aldri spurt. Ble bare ganske sjokkert og tenkte mye på det etter jeg forlot butikken. Syntes bare at det var frekt, ble ikke informert om det engang.

Men du har rett, jeg burde bare holdt bankkortet og ikke gitt det til han med en gang. Men spurt, "Hva ser du etter?" eller noe lignende.
Det er vel fordi du selger brukte spill (regner med trade-in betyr det). Regner med politiet krever at de som brukthandel registrere hvem de kjøper av pga fare for at det er tyvgods.
Sist endret av dggr; 5. desember 2017 kl. 20:36.
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Det er faktisk lovfestet att selger må oppgi hvem som kjøper fjernsyn [url="https://lovdata.no/SF/forskrift/1980-10-23-8798/§7"]privatsalg/URL]
og kommersielt salg

Hvis forhandler oppgir ett navn på en kjøper som har brukt feks "Hillmar Kvartskalle" så vill forhandleren få brev fra NRK Lisensavdelingen med beskjed om att "Kunden er ukjent i Folkeregistret. Selger er pliktig til å dokumentere kundens identitet ved kjøp av fjernsynsmottaker"
Men det er også ulovlig å oppgi falskt navn for å "oppnå vinning", feks for å slippe NRK lisensen

Jeg har jobbet flere år i elektrobransjen, og har mange ganger spurt etter ID ved salg av TV. Kjenner de fleste her men hender det kommer nye
Jeg spør alltid etter "Hvem skal lisensen stå på?" Hvis kunden må tenke seg om så må han/hun vise ID...


Og selfølgelig gjelder det litt andre regler når butikken kjøper fra "kunden", butikken er pliktig til å dokumentere hvem de kjøper fra.

halfgram;
For å kjøpe ett mobil abonemang så trenger du legitimasjon.
For å kjøpe en mobiltelefon til Kr 10000,- trenger du ikke å betale på avbetaling
Vis hele sitatet...
Du tar jo fortsatt uansett feil...?
Anonym bruker
"Nervøs Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I min jobb må jeg ofte be kunder om personnummer over telefon i forbindelse med kredittsjekk, og det har veldig få et problem med, men senest i dag var det en kunde som ikke ville oppgi sitt fulle navn og fødselsdato over chat, til tross for at jeg satt med hennes kundeforhold foran meg på skjermen og kun trengte å bekrefte at jeg snakket med rett person. Folk er redd for mye rart, og jeg personlig har ikke noe problemer med å gi fra meg personnummer. Selvsagt burde den ansatte spurt først, men det er nok de aller færreste som reagerer slik TS gjorde, så jeg tipper det er blitt vane for den ansatte å sjekke uten å spørre.
Hva med butikker som Rema 1000 osv? Noen ganger når jeg skal kjøpe meg en liten six-pack, skal han karen i kassen av en eller annen grunn taste inn hele personnummeret mitt på den maskinen. Er dette for å sjekke at legget ikke er fake? Har de tilgang til alle personnummerne i Norge?
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
....Folk er redd for mye rart, og jeg personlig har ikke noe problemer med å gi fra meg personnummer....
Vis hele sitatet...
Etter å ha jobbet innom lånebransjen selv i senere tid, vil jeg påpeke at med relativt liten innsats kan man fint komme langt med en annen persons sitt personnummer samt litt godvilje. Sannsynligheten for at det hender er liten, men vil generelt oppfordre folk til å være litt på vakt, da det er veldig kjedelig den dagen noen misbruker dine detaljer.
Sitat av Smule Vis innlegg
Hva med butikker som Rema 1000 osv? Noen ganger når jeg skal kjøpe meg en liten six-pack, skal han karen i kassen av en eller annen grunn taste inn hele personnummeret mitt på den maskinen. Er dette for å sjekke at legget ikke er fake? Har de tilgang til alle personnummerne i Norge?
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at kassa på rema er linka opp mot slike registre. Kunne være noe nytt fra 2017, men har aldri hendt meg.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
da det er veldig kjedelig den dagen noen misbruker dine detaljer.
Vis hele sitatet...
Forstår at det blir mye stress med telefoner/mailer frem og tilbake, men kan man risikere å måtte betale selv?

Ved ID svindel er det jo tross alt firmaene som blir lurt, mens man selv kun blir misbrukt.
Sitat av Smule Vis innlegg
Hva med butikker som Rema 1000 osv? Noen ganger når jeg skal kjøpe meg en liten six-pack, skal han karen i kassen av en eller annen grunn taste inn hele personnummeret mitt på den maskinen. Er dette for å sjekke at legget ikke er fake? Har de tilgang til alle personnummerne i Norge?
Vis hele sitatet...
I kassa på REMA får man opp en melding som ber om at du skriver inn fødselsdato (ikke personnummer) hvis du er hjernedød på hoderegning, så kassa kan regne ut din alder for kasserer. Den har ikke tilgang til noen register altså. Man kan også bare trykke en tast for å fortsette (Trykk TAST = Kunden er åpenbart gammel nok).

Noen følger nok denne "tast inn fødselsdato"-greia slavisk, andre ikke. Personlig så jeg bare på leg. og trykket på tasten for at kunde åpenbart var gammel nok.
I tilfelle det du solgte ikke fungerer som det skal kan det vel være greit å få tak i deg. Du kan fake navn og nummer, men ikke person nummer for å si det sånn.
Sitat av Smule Vis innlegg
Hva med butikker som Rema 1000 osv? Noen ganger når jeg skal kjøpe meg en liten six-pack, skal han karen i kassen av en eller annen grunn taste inn hele personnummeret mitt på den maskinen. Er dette for å sjekke at legget ikke er fake? Har de tilgang til alle personnummerne i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er fødselsdato og ikke personnummer som skrives. Dette er en måte å dobbeltsjekke at datoen viser at du er over 18. Det ligger sikkert mer bak som internkontroll og statistikker, men det er alt jeg ble opplyst om når jeg jobbet i kassa på rema.
Aha, det forklarer hvorfor.