Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5224
Jeg ble tatt av politiet for et par dager siden, for å ha røyka og "medvirket" til påtenning av en tre-pall. På stasjonen fortalte de litt om hva som skjer videre, men jeg var ganske stressa så har glemt det meste. Hva kan jeg gjøre for å få mere informasjon om saken min, hva som kan skje med meg videre og hva politiet gjør videre? Er det så enkelt som å ringe 02800, eller skal ikke det brukes til slikt? Takk for svar!
Du kan gjerne ringe 02800. De vil sette deg over til riktig avdeling/seksjon. Du vil derimot tvilsomt få noe annet enn generelle betraktninger om denne typen saker over telefon. Vil du vite noe spesifikt om din sak må du enten be om det i skriftlig form eller ved personlig oppmøte på politihuset.

Jeg skal ikke våge meg til å påstå at jeg vet hva som vil skje videre i ditt tilfelle, men modusen i det distriktet jeg bor i at du får en samtale til med forebyggende seksjon om du er under 18 år eller ung voksen.
Trådstarter
7 1
Sitat av Don P Vis innlegg
Du kan gjerne ringe 02800. De vil sette deg over til riktig avdeling/seksjon. Du vil derimot tvilsomt få noe annet enn generelle betraktninger om denne typen saker over telefon. Vil du vite noe spesifikt om din sak må du enten be om det i skriftlig form eller ved personlig oppmøte på politihuset.

Jeg skal ikke våge meg til å påstå at jeg vet hva som vil skje videre i ditt tilfelle, men modusen i det distriktet jeg bor i at du får en samtale til med forebyggende seksjon om du er under 18 år eller ung voksen.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Muligens jeg tar en tur innom politistasjonen da, bare for å høre hva de har å si. Håper på det beste, men frykter selvfølgelig det værste, så litt stressa. De lagde en stor sak ut av denne pallen som brant, og sa at det kunne bli etterforskning og rettsak osv, noe jeg personlig syntes høres helt sykt ut. Muligens bare skremselpropoganda fra politiet... Røykinga er jeg ikke så stressa for, så lenge de ikke tar lappen fra meg. Uansett, takk for innspill
En strategi kan være og bare vente i håp om at saken blir henlagt eller glemt.
Er det en vanlig pall dere har satt fyr på så ser jeg ikke helt at det skal bli de store konsekvensene av akkurat det.

Ville heller vært mye mer bekymret har du blitt huka for røyking mtp. at du har sertifikatet.
Trådstarter
7 1
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Er det en vanlig pall dere har satt fyr på så ser jeg ikke helt at det skal bli de store konsekvensene av akkurat det.

Ville heller vært mye mer bekymret har du blitt huka for røyking mtp. at du har sertifikatet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet ikke... De sa det kunne ha spredd seg i gresset eller tent på en container som stod ved siden av. Kan godt hende det bare blir en bot, men de drev som sagt og snakka om etterforskning osv... Igjen, mulig de bare ville skremme oss.

Å miste lappen er nok det værste som kan skje meg, det er bare at jeg ikke klarer å se helt hvordan det kan skje. Jeg gikk langs fortauet da vi ble stoppet, kjørte ingen bil, satt ikke i noen bil, var ikke i nærheten av noen bil... Og de har ingen bevis på at jeg kjørt bil etter røykinga (noe jeg heller ikke hadde). Så alt de har på meg er en positiv urinprøve, og jeg ser ikke hvordan denne ene kan stemple meg som farlig i traffikken? Aldri tatt for noen ting før.
Sist endret av rojo3082; 8. juli 2017 kl. 23:11.
Jeg har ingen personlig erfaring med politisaker, men gitt det at
jeg har lest en del lignende tråder her på forumet gjennom årene
ville jeg anta at det lureste er å snakke så lite som mulig med politiet. "Medvirkningen" til ildspåsettelse, med mindre de har
beviser, høres ut som noe du bør kunne slippe unna. Du har selvsagt ikke fått med deg hvordan pallen tok fyr.
Trådstarter
7 1
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg har ingen personlig erfaring med politisaker, men gitt det at
jeg har lest en del lignende tråder her på forumet gjennom årene
ville jeg anta at det lureste er å snakke så lite som mulig med politiet. "Medvirkningen" til ildspåsettelse, med mindre de har
beviser, høres ut som noe du bør kunne slippe unna. Du har selvsagt ikke fått med deg hvordan pallen tok fyr.
Vis hele sitatet...
Takk for tips. Siden jeg ikke slukket eller meldte fra om "Brannen" er det tydeligvis nok til å ha medvirket... De de har av "Beviser" er at bilen min stod parkert ved siden av stedet der pallen brant, + noen meldinger fra en kompis som spør om det brenner enda (vi stakk av, men politiet fant noen av oss senere)
Rusbruk trenger ikke være relatert til bilbruk for at politiet skal ta lappen for det. De bruker en tolking om edruelighet.
Sitat av rojo3082 Vis innlegg
Å miste lappen er nok det værste som kan skje meg, det er bare at jeg ikke klarer å se helt hvordan det kan skje. Jeg gikk langs fortauet da vi ble stoppet, kjørte ingen bil, satt ikke i noen bil, var ikke i nærheten av noen bil... Og de har ingen bevis på at jeg kjørt bil etter røykinga (noe jeg heller ikke hadde). Så alt de har på meg er en positiv urinprøve, og jeg ser ikke hvordan denne ene kan stemple meg som farlig i traffikken? Aldri tatt for noen ting før.
Vis hele sitatet...
Å ha sertifikatet til bil krever en viss edruelighet. Hvis politiet mener at du ikke lenger oppfyller dette kravet, kan de frata deg førerkortet uavhengig av hvilken sak som fikk de i kontakt med deg. Finnes flere eksempler på personer som mistet lappen pga. f.eks. gjentakende festbråk eller overstadig beruselse (uten noen biler involvert). Oftest gjelder dette personer som gang på gang kommer i politiets søkelys.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man må ikke nødvendigvis bli tatt flere ganger for å miste lappen på manglende edruelighet. Det holder å bli tatt én gang, hvis du i samme slengen forteller om jevnlig bruk.
Trådstarter
7 1
Sitat av Dyret Vis innlegg
Å ha sertifikatet til bil krever en viss edruelighet. Hvis politiet mener at du ikke lenger oppfyller dette kravet, kan de frata deg førerkortet uavhengig av hvilken sak som fikk de i kontakt med deg. Finnes flere eksempler på personer som mistet lappen pga. f.eks. gjentakende festbråk eller overstadig beruselse (uten noen biler involvert). Oftest gjelder dette personer som gang på gang kommer i politiets søkelys.
Vis hele sitatet...

Det er jeg klar over, men jeg har som sagt bare blitt tatt en gang, og skjønner ikke hvordan denne ene gangen kan gjøre at jeg ikke lenger oppfyller kravet om en viss "edrulighet". Hadde skjønt det om det hadde skjedd flere ganger eller jeg hadde vært innvolvert i politisaker tidligere. For alt de vet, så er dette første gangen noen sinne jeg røyker... Så hvor "edrulig" jeg normalt er har de jo ingen beviser på. Om de skal ta lappen fra en som de har tatt en gang for røyking, da må de jo ta lappen fra alle de som drikker seg drita hver helg også da?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man må ikke nødvendigvis bli tatt flere ganger for å miste lappen på manglende edruelighet. Det holder å bli tatt én gang, hvis du i samme slengen forteller om jevnlig bruk.
Vis hele sitatet...
Synes det er en helt sjuk praksis i så fall, men men.... De må jo i så fall kunne bevise på noen måte at du mangler edrulighet, utover den ene positive urinprøven de har? For hvis ikke hadde jo alle som ble tatt for røyking mista lappen, noe som ikke stemmer. En kompis ble tatt tidligere, han inrømmet å ha røyket og tok prøve, fikk 2500 i bot og thats it. Hade sagt til politiet at han røyket "en gang i blant".
Sist endret av rojo3082; 9. juli 2017 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det å bli tatt en gang med hasj er ikke nok til å miste lappen. Sier du derimot i avhør eller lignende at du røyker et par ganger i uka så er du på tynn is. Angående saken din så skal den bli ferdig etterforsket og bli sendt til jurist. Jurist vil da se på saken og ta en avgjørelse på hva h*n mener er en passende straff for deg. Faktorer som spiller inn her er alvorlighetsgrad, har du blitt straffet før, din alder, tegn til anger m.m. I slike saker er det vanlig med forelegg. Er du heldig kan det komme påtaleunnlatelse med vilkår (med prøvetid eller konfliktråd for pallen), da slipper du med andre ord forelegg. Hadde jeg vært deg så ville jeg forberedt meg på en bot på ca 5-8 tusen. 2500kr for røyking (hvis det kun var bruk) og tilsvarende for påtenning av pall. Botens størrelse på sistnevnte kommer veldig ann på forholdene rundt; ble personer rundt skremt, tilhørte pallen noen andre, hvor ble den påtent osv. Det kommer også prikk på rullebladet for begge forholdene.
Trådstarter
7 1
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Det å bli tatt en gang med hasj er ikke nok til å miste lappen. Sier du derimot i avhør eller lignende at du røyker et par ganger i uka så er du på tynn is. Angående saken din så skal den bli ferdig etterforsket og bli sendt til jurist. Jurist vil da se på saken og ta en avgjørelse på hva h*n mener er en passende straff for deg. Faktorer som spiller inn her er alvorlighetsgrad, har du blitt straffet før, din alder, tegn til anger m.m. I slike saker er det vanlig med forelegg. Er du heldig kan det komme påtaleunnlatelse med vilkår (med prøvetid eller konfliktråd for pallen), da slipper du med andre ord forelegg. Hadde jeg vært deg så ville jeg forberedt meg på en bot på ca 5-8 tusen. 2500kr for røyking (hvis det kun var bruk) og tilsvarende for påtenning av pall. Botens størrelse på sistnevnte kommer veldig ann på forholdene rundt; ble personer rundt skremt, tilhørte pallen noen andre, hvor ble den påtent osv. Det kommer også prikk på rullebladet for begge forholdene.
Vis hele sitatet...
Bra og informativt svar, takk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
7 1
Update: Valgte å ikke ta noe mer kontakt med politiet. Gikk en uke så fikk jeg et brev om at brann-saken var henlagt. Får se hva som skjer med røyke-saken