Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3575
Hvis du møter noen som smiler og ler uten at øynene forandrer seg, hva tenker dere da? Kan det bety at personen bruker botox? Eller kan det komme av noe annet?

Vedkommende har ikke prøvd å selge meg noe, e.l., hvis det er det dere mistenkte, det er helt casual forhold, og jeg bare synes det er litt uncanny.
Mener du smilet i selve blikket eller i form av f.eks rynker runt oyene?

Jeg synes att bensodiazepiner (Sobril, Valium o.l) gir "dead eyes" pa en del.
Blikken er liksom blank og tom. Ikke noe gensvar. Litt samme med SSRI og neuroleptika.

Eller sa kanskje h*n tvinger fram ett smil. Oyene pleier jo att uttrykke vad man foler, selv om man ikke vil vise det..

Og en del har jo bare veldig stone-face.
Jeg er en av dem, hehe. Kan se sinnsykt serios ut selv om jeg er peachy og happy.

Casual som i bare-sees-pa-jobben-casual?
Trådstarter
9 4
Mer som i rynker, øynene lukker seg liksom ikke, slik som er vanlig når folk smiler eller ler. Øynene i seg selv ser ganske intense og tilstedeværende ut hos vedkommende.

"Casual som i bare-sees-pa-jobben-casual?"

Ja, bare at det er i skolesammenheng.
Mest sannsynlig så er det et uekte smil. Nå er det en stund siden jeg har lest adferdspsykologi og kroppsspråk bøker, og hvis jeg husker rett så er det dette de fleste feiler på. Det er utrolig vanskelig å kontrollere musklene i både øvre ansikt, og nedre ansikt samtidig, og dermed består uekte smil ofte av bare muskelbevegelse i nedre ansikt. Det skal også påpekes for ordens skyld at jeg definerer et uekte smil for et påtvunget smil uten en reel følelse i bunnen, siden det er enkelte som mener at uekte smil ikke eksisterer.

Sett fra andre siden, så kan man «fake» et uekte smil ganske bra ved å overdrive smilet, dette vil automatisk føre til muskelbevegelse i øvre ansikt. En liten «bi-virkning» av dette er at man faktisk blir genuint glad. For følelser og kroppsspråk er ikke en enveiskjørt gate, kroppsspråk viser hva man føler, men man kan også fremtvinge følelser ved å bruke de aktuelle musklene. En enkel øvelse som demonstrer dette kan gjennomføres slik: finn et punkt å stirre på, senk øyenbryna, bøy hodet litt framover, stram og knytt hendene, når man har sittet å stirret på dette punktet en liten stund så vil man kjenne en følelse av sinne. På samme måte kan man påtvinge gledes følelse ved å sitte å smile uten grunn.

Men selvsagt, teorien din om botox kan godt stemme.
Mange som får botox for å fjerne migrene, hodepine og smerter. Så "hvem som helst" kan ha det, ikke bare "jåledukker"
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Mange som får botox for å fjerne migrene, hodepine og smerter. Så "hvem som helst" kan ha det, ikke bare "jåledukker"
Vis hele sitatet...
Jo, men får du Botox mot slike hodesmerter, så blir den injisert innenfor kraniet, for å ødelegge noen reseptorer der. Jeg klarer ikke å tro, at det vil påvirke nerver og musklatur rundt øynene på noen som helst måte.
Men blir Botox injisert i musklaturen rundt øynene og pannen, så stiller saken seg annerledes.

Men jeg er enig med 0xFF, det er overbærende mest sannsynlig et smil med ingen følelser bak.

Legg merke til, at virkestoffet i Botox (botulintoksin) er det sterkeste kjente toksin funnet noen gang! Med 2-3 kg kan du ta rotta på hele jordens befolkning. Sikkert mange som får dette, som hyler over sprøytemidler...
Mye som kan forårsake et slikt smil. Som nevnt kan bruk av diverse drugs bidra til et visst tomt eller følelsesløst blikk. Mentale utfordringer som stress, angst, deperesjon eller bare det å føle seg utilpass kan også gjøre påvirke utstrålingen i et smil. Men mange inkl meg selv vet hvor viktig det å smile kan være i visse sosiale settinger, uansett hvor utilpass man føler seg.

Jeg ble fortalt om en teknikk som kan prøves for de som finner det vanskelig til tider med genuine smil. Det høres kanskje rart ut, men har funket for meg og andre jeg kjenner. Er så enkelt som å repetere ordet 'great' med litt ekstra trykk på de musklene du kjenner ordet krever i området rundt munnen/kjeven. Du vil kjenne at det stimulerer mye av de samme musklene, og et 'naturlig' smil faller lettere på plass.
Sist endret av wackwrack; 6. mai 2017 kl. 13:54.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, men får du Botox mot slike hodesmerter, så blir den injisert innenfor kraniet, for å ødelegge noen reseptorer der. Jeg klarer ikke å tro, at det vil påvirke nerver og musklatur rundt øynene på noen som helst måte.
Men blir Botox injisert i musklaturen rundt øynene og pannen, så stiller saken seg annerledes.
Men jeg er enig med 0xFF, det er overbærende mest sannsynlig et smil med ingen følelser bak.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig. Min bedre halvdel sliter endel med hodepine, da migrene og cluster og hun får botox injisert bla.a rundt øyne (i tillegg til bak øret og i hodebunn). Hodepinen hennes blir utløst av mye forskjellig men veldig mye av grunnen sitter i strammelse av muskelene rundt øyet (for å fokusere på ting osv) og i panna, og når det settes botox der så forvinner mye av grunnen til utløsning av cluster eller migrene.

Kan være at personen OP snakker om sliter med hodepine utløst av "stress" i ansiktsmusklene og får botox injisert som en avløser..
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
sosiopat, skuespill eller bare kanskje øynene stikker litt mer ut en normalt - du ser jo raskt om det er ekte følelser
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er utrolig vanskelig å kontrollere musklene i både øvre ansikt, og nedre ansikt samtidig, og dermed består uekte smil ofte av bare muskelbevegelse i nedre ansikt.
Vis hele sitatet...
Det er interessant. Personlig klarer jeg like lett å lage et fake "smil" med øynene uten å lage smil med munnen og omvendt. Er jeg sosiopat da?
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jo, men får du Botox mot slike hodesmerter, så blir den injisert innenfor kraniet, for å ødelegge noen reseptorer der. Jeg klarer ikke å tro, at det vil påvirke nerver og musklatur rundt øynene på noen som helst måte.
Men blir Botox injisert i musklaturen rundt øynene og pannen, så stiller saken seg annerledes.
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig. Selv om det forskes på injeksjon av botulinumtoksin i ganglion pterygopalatinum, er standard botulinumbehandling av kronisk migrene i dag injeksjon i overflatiske muskler i nakke- og hoderegionen[1], og er også eneste behandlingsform med botulinumtoksin (A) mot migrene med påvist effekt[2–4].

[1]http://legemiddelhandboka.no/Generelle/384705
[2]http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1526-4610.2010.01678.x/full
[3]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23790235
[4]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25178393
Det er naturligvis ingen måte å vite helt sikkert hvorfor smilet er som det er. Kanskje vedkommende har sosial angst, eller depresjon slik at et påtrengt smil kommer. Kanskje vedkommende bare har stone face, kanskje vedkommende er apatisk, kanskje vedkommende blir glad men det kommer ikke naturlig å smile så vedkommende lager et falskt et. Kanskje det er botox, kanskje det er ditt, kanskje det er datt. Det er ingen måte å si noe sikkert. Jeg skjønner at det virker ''off'', kanskje personen også er litt merkelig. Vi er alle forskjellige. Det finnes så mange merkelige ting der ute.