Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3118
Hei folkens!

Jeg jobber innen rusfeltet og er i god gang med å skrive et utkast til forslag for skadereduksjon.

Det er en fryktelig spennende tid vi lever i, når majoriteten av de politiske partiene går inn for å avkriminalisere rusbruk. Kun FrP og KrF sitter igjen på 50-tallet.

Formålet med utkastet jeg skriver er å redegjøre hvordan skadereduksjon kan foregå, hvem vi ville møtt og hva vi konkret skal gjøre.
Tiltaket skal i hovedsak fokusere på rekreasjonell bruk på utelivsscenen, så ikke problematisk rusmisbruk og tunge brukere.

Følgende punkter er skrevet opp:

Hurtigtest av rusmidler

Formålet er å avdekke potensielt farlige stoffer. Slike tester er mobilen og kan brukes ute på byen, eller på klinikker. En mulighet er også å ha en samtale rundt rusmiddelbruk, hyppighet av bruk og unngå problematisk bruk av rusmidler. I tillegg ønsker vi å kartlegge rusbildet ved å ha et spørreskjema som brukere fyller ut.
Ved påvisning av farlige stoffer som PMA/PMMA, eller store avvik fra påstått kjøpt rusmiddel og virkestoff kan vi f.eks slippe en offentlig advarsel på utestedet, nett og til myndighetene.

Grundig analyse av rusmidler

Formålet er å kartlegge rusmidlets innhold og styrkegrad. Slike tester er semi-mobilen, hvilket betyr at de i hovedsak vil kreve innsending av rusmidler for videre analyse. Kan for eksempel brukes som "steg 2" etter hurtigtest.

Rådgivning

Dette er allerede iverksatt av rustelefonen under diverse artikler. Råd om hvordan minimere skadene, fremfor å ha en moraliserende avholdspolitikk.

Mitt spørsmål til dere som bruker rusmidler er:

Hvis et slikt tilbud hadde eksistert på en nattklubb, ville du benyttet deg av det? Med forbehold om at det foregår uten sanksjoner fra politi/utkastelse.

Hva slags informasjon vil du, som rusbruker, kunne tenke deg å få?

Og til slutt et eksempel:
Du har en klippose med pulver du handlet som kokain. Ved analyse viser det seg at det er amfetamin/metamfetamin o.l.
Du har frihet til å kaste innholdet hos oss. Ville du beholdt det, kastet det eller solgt det videre?

Håper på seriøse tilbakemeldinger! :-)
Sist endret av Redhot; 14. juli 2017 kl. 11:07.
Absolutt! Det er virkelig på tide av Norge begynner tenke skadereduksjon på denne måten. Jeg ville også anbefalt satt opp stasjoner utenfor nattklubber med samme tilbud. Ikke alle som drar på nattklubber når de tar stoffer. Jeg selv bruke test kit på alt jeg selv tar og det sjokkerer meg hvor mange som er likegyldige på dette området.

Har selv fått xtc piller med alt fra PMA, Ketamin, A-PVP, bk-mdma, lsd og 2c-x

Ett sted for innsending per post for sjekk av innhold, renhet etc er også meget aktuelt, for de som bor utenfor hovedstaden.
Det er nok for mye stigmatisering til at jeg ville gått bort til en bod utenfor en nattklubb, men om det var mulig å få til en tjeneste som helsenorge har, gratiskondomer.no, bare gratistestkit.no hadde jeg definitivt brukt det

Bodene kan jo tilby testing, men flyers om god rusbruk og kunnskapsrike mennesker hadde vært veldig bra det og!
Jeg tror det er en lang vei til at rusmidler blir såkalt sosialt akseptert, men på den annen side vil skadeforebyggende tiltak på lang sikt sørge for å bane veien for at mildere rusmidler blir eksponert på en litt mer nøytral måte i media. Jeg ser egentlig ikke noe forskjell på ruspolitikken vi fører i dag og forbudstiden på 1920-tallet. Det forekommer tross alt like mange dødsfall (om ikke flere) i dag på grunn av nulltoleransepolitikken som under forbudstiden da folk kunne få i seg metanol og det som verre var. Jeg ville definitivt benyttet meg av tilbudet, men bare om man kunne få en garanti på at man ble forbeholdt anonym. Derfor er jeg enig med seroto9n om at staten muligens burde sponse gratis testkits til en viss grad. Det er tross alt mye billigere på lang sikt enn å behandle (eller gud forby gravlegge) mennesker som har fått i seg noe de ikke visste hva var.
Sitat av Redhot Vis innlegg
Hvis et slikt tilbud hadde eksistert på en nattklubb, ville du benyttet deg av det? Med forbehold om at det foregår uten sanksjoner fra politi/utkastelse.
Vis hele sitatet...
Hvis alt hadde gått så knirkefritt som du sier, kanskje. Ved å akseptere tilbudet vil du få et stempel hvor det står: ''Rusmisbruker'' i panna som alle rundt deg kan se. Dette kan få negative følger, kanskje noen i nærheten kjenner deg, kusina di el.. Kanskje noen fulle drittsekker bestemmer seg for at slike narkiser vil vi ikke ha på vårt utested. Kanskje dørvakta ikke liker at det er ''narkomane'' i lokalet så du blir fortalt du ser ruset ut, eller at du er for full. Sistnevnte vil nok virkelig bli et problem en ikke kommer seg unna. Så er det jo lovgivningen i landet dere må komme dere rundt, hvilket heller ikke er et enkelt problem.
Sitat av Redhot Vis innlegg
Og til slutt et eksempel:
Du har en klippose med pulver du handlet som kokain. Ved analyse viser det seg at det er amfetamin/metamfetamin o.l.
Du har frihet til å kaste innholdet hos oss. Ville du beholdt det, kastet det eller solgt det videre?
Vis hele sitatet...

Det er helt umulig å svare på. Hva legger du i ''Og liknende''?

Dersom det var amfetamin ville jeg tatt med posen hjem og kastet det.
Der jeg bor er det et slikt tilbud, og det fungerer helt utmerket. På noen utesteder eller større eventer har de testboder der man kan teste stoffet sitt, i tillegg deler de ut snorte rør så man slipper smittefaren ved å dele snorte rør. I tillegg har de et kontor man kan levere in stoff til pluss postadresse du kan sende det til, når det er analysert legges resultatene ut online med eksakt innhold og styrke+dersom flere av samme blir analysert med avvik i styrke. De legger også ut farevarsler osv