Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1751
Tittelen sier vel det meste, jeg får forhåpentligvis lappen til sommeren, og har lyst på å dra på klatreferie i Norge. Tenker turen skal vare i ca 1 uke, men kan strekke det lengere om dere kommer med noe jævlige bra steder som fortjener litt tid. Har tenkt å gjøre det så billig som mulig, dirtbag ish å bo i bilen, fiske ogsånn.

Blir nok i hovedsak buldring jeg skal drive med, men om noen freaks har lyst til å ha en klatrepartner så er jeg med! Har også tenkt å prøve å få surfet/dykket litt, men hovedfokuset er på klatring.

Er ikke så god enda, men 7a er nok overkommelig innen sommerferien. Noen som har forslag til hvor jeg kan dra, og noen generelle tips for hvordand et er å reise i Norge?
Sist endret av Riverhill; 24. mai 2016 kl. 21:02.
Litt sent ute men for to uker siden var det ballesteinsfestivalen i bø Telemark! Hvis jeg ikke tar helt feil er området de klatrer iveldig fint buldre område. Har det bare fra en onkel som er grunneier i området da.
Hei! Det er mye fint i Rogalandsområdet, men er vel ikke så mange gode buldrefelt.. Steinene ligger mer spredt, slik at man må kjøre litt fra stein til stein. Men om man finner et kult prosjekt så gir man seg ikke før prosjektet er gått. Ellers så er området rundt Ål veldig fint (fører ligger på NKF sine hjemmesider). Det er også et nyetablert felt som heter Torpo som ligger mellom Ål/Gol, med en særdeles fin 7A+. Om du er gira på tau, så er det også et crag som heter "natten" rett utfor Gol som er en av de bedre cragene. Nydelig stein. Ellers så har man Bø som han over nevner. Kommer jo litt an på hvor du skal kjøre ifra. Vet ikke hvor du er stasjonert, så litt vanskelig å si noe om gode buldrefelt i nærheten av deg. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekket litt ut i området hvor du bor, og ikke kjørt til andre siden av landet, slik at du får mer klatretid og mindre kjøretid. Men om turen i seg selv er et mål, så er det bare til å kjøre på.
Sist endret av Farmelotto; 26. mai 2016 kl. 11:45.
Lofoten har alt du leter etter. Dykking i verdensklasse, surfing og et paradis for klatrere.

Jeg har selv rundt 150 dykk i Lofoten, og det er helt fantastisk magisk.

LOFOTEN: Du kan buldre i fjæra, eller bestige en tind. Men vær kledd for uvær.
Fjellene går rett opp av havet. Risset starter i fjæresteinene, hvor bølgene klukker forsiktig, men åpner seg for fingrene med runde lommer og folder. Det går lett å klatre til topps på granittknollen, og kjenne hvordan det er å «Leve i Paradis«. Ed Webster ga dette navnet på ruten på en av turene til Lofoten for å lage klatreførerenKlatring på de magiske øyene.

– Et av de mest usedvanlige klatreområdene i verden, konkluderte den amerikanske klatrehelten med norske aner i klatrebladet Climbing. Fra toppen er av ruta er det lett å henge seg på Websters amerikanske språkbruk. Utafor ligger hele Vestfjorden og blå fjell fra Stetind til Steigen. Himmelen er like vid og blå som havet. Rundt toppen ligger flere hvite og rødhvite granittkupler som utgjør det såkalte Paradiset ved det lille fiskeværet Kalle. Og bak reiser 942 meter høye Vågekallen seg med Storpilaren som stavn. Sett bort fra været, hvis det går an, kjennetegnes klatringen i Lofoten av vennlighet. Granitten er fast og med myke former. Anmarsjen er snill, og gradene sjelden strenge.

Selv om fjellene går steilt opp fra havet, er det sjeldent utsatt klatring. Oversiktelig er det også. Selv om Lofotveggen er flere mil lang, er det meste av klatringen lett tilgjengelig rundt det frittliggende Vågekall-massivet innenfor Henningsvær. Det mest aktive fiskeværet på øygruppen huser også Nordnorsk klatreskole, som har lært bort klatring i over 30 år. Begge sider av Vågekallen lokker med buldring i fjæresteinene, små vegger og store vegger og tindene på toppen. De andre bratte tindene i Lofoten er mindre utviklet og besøkt. Unntak er superfotogene Svolværgeita, en drøy mil unna. Selv om klatringen virker aldri så himmelsk en fin dag i Paradis eller opp Prestens mange riss og diedre, så lurer skyggene her også. Lofotveggen blir truffet av alt været som råker norskekysten. Helvete er fort tilrigga, skrev Olav Duun.

Sjelden merket jeg det bedre en tredjedel opp Storpilaren en februarkveld, hvor det gikk fra månelyst til snøkaos på minutter. I to dager hang Odd-Roar, Bengt og jeg i et trangt hengetelt mens alt snødde ned. Klissvåte firte og klatret vi ned til Paradiset. Der stod vi en stund mellom granittknollene og frøs mens vi ventet på at faren til Odd-Roar skulle hente oss. Det var umulig å forestille seg at sommeren etter ville sola steke mens vi var her på bryllupsreise, og vi skulle få oppleve hvordan det var å «Leve i paradis».

Bratte fakta; Lofoten

Buldring: Det er nasjonal klasse over Paradiset i Kalle, Helleren i fjæra under Presten og på Rørvik langs E10 en kilometer etter krysset til Henningsvær. Flere steder er på vei.

Sportsklatring: Paradiset har flere klassikere. Ved Djupfjorden er det klippeklatring, og de siste årene er det utviklet en håndfull klipper i Kåbelvåg og mot Svolvær som også er boreboltsikret. Et nytt felt for bratt klatring som skal tåle noe regn, utvikles også rett før Eggum - ut mot havet nord på Vestvågøy.

Vegger: Mest utviklet er området rett over brua fra Henningsvær, hvor Gandalfveggen og Festvågveggene har opptil 30 ruter fra grad fem og oppover. Flere mindre vegger utover mot Djupfjorden er tilgjengelige for de fleste klatrere. Flere klassikere går også nærheten av Kalle. Av litt lengre ruter er Presten, på veien ut mot
Henningsvær, juvelen. Storpilaren ved Kalle er en langt hardere diamant. Noen få ruter er etablert på veggene helt sør på Lofoten, rundt Reine.

Alpinklatring: Svolværgeita er mest kjent, Vågekallen har mange ruter, mange enkle topper inn mot Svolvær, mens Raftsundfjellene lengre øst er et lite besøkt eventyrrike. Rundt Reine er det idyllisk og dramatisk med tindene som går rett opp fra sandstranda.

Fører: Climbing in the Magic Island av Ed Webster er en klasssiker, og her er en mer oppdatert fører.

Praktisk: Nordnorsk klatreskole i Henningsvær har kurs på alle nivåer, klatrekafé og overnatting. Telt velges av mange, særlig ved Kalle. Mange rorbuer og hoteller.
Reise: Buss eller sykkelleie gjør det mulig å klare seg uten bil. Fly fra Bodø, ferje fra flere steder.
Vis hele sitatet...
http://www.friflyt.no/Klatring/Norge...klatreomraader
Sist endret av voktern; 26. mai 2016 kl. 22:41.
Om du er glad i tradklatring og lange riss, er Uskedalen stedet. Svært mange lange ruter fra 4-7 (norske grader).

"Dirtbag"-campingplass inne i dalen, og en ordentlig campingplass ved Uskedalen sentrum.
Jeg er en aktiv klatrer, og har tenkt å tilbringe mye tid i Lofoten i sommer. Nydelig plass, akkurat kommet ny buldrefører og feltene er i konstant ekspansjon. I tillegg har du storveggsklatring i verdensklasse (presten), og utallige andre bra tradruter. Det er også bratt sportsklatring i verdensklasse, Eggum. Mesteparten av rutene her ligger rundt 7-8-tallet, så det kan bli i hardeste laget for deg.

Ellers er det mange utrolige fine plasser i norge. Her er en liste over de mest populære.
Sist endret av Nether; 27. mai 2016 kl. 00:59.