Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7146
Hei jeg sitter med endel spørsmål om hva jeg har rett på i denne saken, jeg vurderte litt advokat men tenkte det må være noen her inne som vet kort og enkelt hva som lønner seg i en slik situasjon.

Huseier har kastet meg ut på grunn av "bråk" og vil at vi skal flytte så raskt så mulig, han vil ikke gi oss 3 mnd. oppsigelse og vil at vi skal betale husleie frem til kontrakten går ut med mindre han finner en ny leietaker. Problemet er at jeg tror ikke han vil klare å finne en ny leietaker, med andre ord så har han en datter som sikkert vil bo her gratis frem til 1 juni.

Det er også mange ting som skurrer med påstandene i brevet, og det virker som personene i underetasjen har et godt forhold med utleier som bor i samme huset og velger å rotte seg sammen, hun sier hun vil flytte om ikke vi flytter. Hva veier tyngst? Det er vel til syvende og sist opp til huseier om vi får bo her, men det virker alt for lett for han å få gratis husleie i det bygget her som er alt for lytt i.

Slik står det i brevet:

Hevning av leierforhold
Utleier har etter flere hendelser hvor det har vært alkohol involvert og med utagerende adferd kommet til den avgjørelsen at vi gjennomfører en hevning av leieforholdet ved *******, 2 etasje for leietakere ***** og *****.

Begrunnelse for avgjørelsen er adferd med alkohol involvert som har involvert naboer i samme hus og omkringliggende boliger. Av hensyn til leietaker i underetasjen, som har to mindre gutter, og andre naboer har vi i dag blitt enige om hevning av leieforholdet. Adferden strider med husordensregler og forventningen om vanlig ro og orden. Det er tidligere sendt ut skriftlig advarsel om upassende adferd og at gjentakende hendelser vil medføre at leieforholdet blir avsluttet.

Utleier begrunner sin avgjørelse i husleielovens §9-9 e) hvor adferd etter gjentatte advarsler ikke er etterkommet.
Det opplyses om at leier har en måneds klageadgang i forhold til avgjørelsen om hevning av leiekontrakten.

Det ble idag gjennomført et møte mellom utleier og leietakere. Det var enighet rundt sakens fakta. I møte ble vi enige om at leietakerne begynner å lete etter en ny leilighet fra i dag og vil flytte så raskt ny leilighet står i disposisjon. Utleier legger leiligheten ut på finn.no for å finne en ny leietaker. For at det skal gå så smidig som mulig for begge parter vil vi forskjøker å finne en felles dato for utflytting og overtakelse for ny leietaker, slik at vi forsøker å minske tiden med dobbel leie og tiden depositum er låst for nåværende leietakere.

***** og ***** har akseptert at leieforholdet opphører og begynner i dag prosessen med å finne ny leilighet. Leiligheten stilles til disposisjon for visning til nye leietakere etter avtale.
De aksepterer også at kostnaden for ny annonse dekkes av dem. Så fremt det ikke blir noe nye hendelser kan de bo frem til de har fått tak i ny leilighet. Det må betales leie frem til ny leietaker har tatt over. Leiekontrakten oprinnelige tid er frem til 1.juni 2021.

_________ _________ ____________
Utleier ****** ******* ******




Hva har jeg rett på i en slik sak? Jeg og samboeren har jo blitt kastet ut, men jeg vil helst slippe å betale leie ut året for en plass vi ikke kommer til å bo. Vil ikke en vanlig oppsigelse fra min del være gjeldende, med 3 måneder oppsigelse? Hvordan gå frem for å klage?

Jeg håper noen kan gi meg noen en pekepinn på hva jeg har rett på, føler jeg blir lurt for penger av sære folk som bor for tett innpå oss, og grunnlaget for utkastelsen er ivertfall alt for lite prekært til å kunne bli kastet ut på dagen.

Det eneste jeg har fått lest meg frem til er at om klagen på hevningen ikke blir godkjent iløp av måneden så har jeg 14 dager å flytte før politiet kommer på døren og drar meg ut herifra. Kjedelig når man kun har bodd her 3 måneder.

Setter veldig stor pris på svar.
Du skal vel ikke betale om du ikke får bo der? Jeg ville forholdt meg til oppsigelsestiden, og gjort det klart for huseier. Du sier du er ute kvelden før oppsigelsen er over og at du betaler ut oppsigelsestiden. Om han ikke er enig så må han til namsmannen og få til en fravikelse kjennelse, og det tar fort lengre tid en oppsigelsestiden. Tror han bare spiller tøff og vil ha dere ut raskest mulig. Ta litt skjerping på festingen i det minste for naboen og barna til naboen, også leter dere etter ny bolig i ro og mak. Bare send et skriftlig svar til husverten at du følte deg presset til å signere og nå når du har fått tenkt over det så mener du at du har rett til bo der ut oppesigelstiden, og du vil dermed forholde deg til opprinnelig kontrakt mtp på lengde av oppsigelsesfristen.

Selv om dere har tabbet dere ut, så er det jo ikke deres jobb å gjøre livet hans så smidig mulig. Det må han klare helt selv. Dere må tenke dere, og nå har dere akseptert at dere flytter ut så da får huseier være fornøyd med bare det. Er han ikke det så må han til namsmannen og da vil dere få brev fra dem med beskjed om fravikelse, men den kan ankes. Og da kjøper dere noen uker til før dere står på gata.

Om dere er glad i fest og sprell så kanskje forsøke å leie noe "på landet"? Med litt avstand til naboer? Så slipper dere klager. Eller dere kan jo jo også bare roe ned litt på festene. Velg selv.
Sist endret av _abc_; 12. september 2020 kl. 18:22.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du skal vel ikke betale om du ikke får bo der? Jeg ville forholdt meg til oppsigelsestiden, og gjort det klart for huseier. Du sier du er ute kvelden før oppsigelsen er over og at du betaler ut oppsigelsestiden. Om han ikke er enig så må han til namsmannen og få til en fravikelse kjennelse, og det tar fort lengre tid en oppsigelsestiden. Tror han bare spiller tøff og vil ha dere ut raskest mulig. Ta litt skjerping på festingen i det minste for naboen og barna til naboen, også leter dere etter ny bolig i ro og mak. Bare send et skriftlig svar til husverten at du følte deg presset til å signere og nå når du har fått tenkt over det så mener du at du har rett til bo der ut oppesigelstiden, og du vil dermed forholde deg til opprinnelig kontrakt mtp på lengde av oppsigelsesfristen.

Selv om dere har tabbet dere ut, så er det jo ikke deres jobb å gjøre livet hans så smidig mulig. Det må han klare helt selv. Dere må tenke dere, og nå har dere akseptert at dere flytter ut så da får huseier være fornøyd med bare det. Er han ikke det så må han til namsmannen og da vil dere få brev fra dem med beskjed om fravikelse, men den kan ankes. Og da kjøper dere noen uker til før dere står på gata.

Om dere er glad i fest og sprell så kanskje forsøke å leie noe "på landet"? Med litt avstand til naboer? Så slipper dere klager. Eller dere kan jo jo også bare roe ned litt på festene. Velg selv.
Vis hele sitatet...
Det er akuratt dette jeg også tenker. Men siden han har spurt om en hevning vil en vanelig oppsigelse gjelde? Denne hevningen er såklart ikke underskrevet. Med det jeg har funnet ut betyr jo bare hevning at man ikke vil bo der etter endt leieperiode. Og hva er egentlig forskjellen på utkastelsesvarsel?
Vi har ikke fått skriftlig advarsel, utenom tekstmelding om at "nå må dere ut". Vi har heller ikke festet så hardt som det kan høres ut selvom det ikke er så relevant nå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kontakt advokat. Og ta vare på *alt* av dokumentasjon, inkludert tekstmeldinger. Ta kopi av tekstmeldinger, slik at du ikkje risikerer å miste dei.

Det bør ikkje koste veldig mange timer hos advokat for å få eit brev som rimeleg kategorisk avviser huseigar, om saka er slik du framstiller den.
Bare skriv til huseier og si at du forholder deg til ordinær oppsigelse,
Er det 3 måneder og dere ble sagt opp i september så kan dere altså bo ut desember. Det er jo slett ikke sikkert huseier orker å styre med namsmannen og bare aksepterer det du sier.

Heving ja....hehe jeg leste hevning eller hevn. Ja heving er jo for bruk ved alvorlige brudd, og da gjelder ikke oppsigelsestiden. se hele https://www.huseierne.no/alt-om-boli...0leieforholdet.


Utleier kan også heve leieavtalen når leier til tross for advarsel fortsetter å opptre på en måte som er til skade eller sjenanse for utleier eller øvrige brukere av eiendommen. For eksempel brudd på husordensreglene. Hvis leier til stadighet og til langt på natt holder lystig lag med høy musikk, vil utleier få hevingsrett dersom forholdet er alvorlig nok, og leier ikke har besinnet sin oppførsel til tross for at han har fått advarsel.
Vis hele sitatet...
Siden du faktisk bekrefter at festingen ikke var så ille som jeg først trodde ville jeg nok valgt å kjøre på og si at du anser hevingen som ugyldig men at du aksepterer oppsigelse av leieforholdet - men at du vil forholde deg til oppsigelsestid i henhold til den hva som er avtalt i husleiekontrakten.

Er en advarsel nok til å å kreve heving av kontrakt? Jeg vet ikke, jeg har ikke studert juss. Men det er garantert mulig å tolke på mange måter, og dere kan jo like godt få medhold om huseier går for fravikelse, at huseier taper saken. Da gjelder ordinær frist.

Om dere taper og det blir gjennomført fravikelse får dere namsmann og snut på døra og blir kastet ut. Men hele den prosessen med fravikelse tar brått et par måneder, også tror jeg dere har 2 eller 4 uker svarfrist når dere mottar brev om data for fravikelse, så om dere da drøyer til siste dag før dere sender anken så må jo anken behandles, og det må komme nytt tidspunkt for fravikelse.

Om dere vil bo der dere bor nå ut året så er det bare å si til huseier at du forholder deg til ordinær kontrakt. Så blir det hans jobb og ordne det praktiske rundt fravikelse, men det tar altså noe tid å kastet ut, og anker dere så får dere litt mere tid. Klarer sikkert å klore dere fast til over nyttår.
Sist endret av _abc_; 12. september 2020 kl. 18:57.
Dere skal selvfølgelig ikke betale husleie dersom dere forlater eiendommen og gir fra dere nøkkelen før oppsigelsestiden er gått ut. De har bare krav på å gå husleie betalt så lenge dere er i besittelse av eiendommen. Dere kan kreve å få bo der ut oppsigelsestiden eller frem til utleier skaffer ny leitaker ( om det da blir innafor oppsigelsestiden) Han kan ikke kreve at dere flytte ut og at dere skal betale tomgangsleie i oppsigelsestiden.
For å starte med noe, din rett til oppsigelse.

Du har tydeligvis tidsbestemt leieavtale. Da har dere ikke oppsigelse med mindre det er presisert i leiekontrakten så varer den til sommeren.

Videre er spørsmåler om han har rett til å inngå 1 års tidsbestemst avtale etter husleieloven § 9-3

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.
Vis hele sitatet...
Anses avtalen tidsubestemt har du også 3 måneders oppsigelse.

Videre utover dette virker utleiers forslag til en smidig overgang noe dere begge kan være tjent med da du etter avtalens gyldighet er ansvarlig for tapt leie i den tidsbestemte perioden.
Men vil utleier kunne kreve penger dersom utleier selv velger å si opp avtalen ved å kreve heving? Tror kanskje ikke utleier kan få begge deler? Både terminert kontrakten med raskest mulig virkning pga bråk også håve inn husleie fra ts fram til sommeren? Det virker faktisk urimelig. Noen som har erfaring på akkurat det?

Om reglene er slik så har jo utleier ingen incentiver for å faktisk ta jobben med å finne nye leietakere før sommeren kommer. Da kan han jo bare lene seg tilbake og heve "tomgangsleie" uten slitasje og uten å gjøre en dritt. Det kan vel ikke stemme vel?
Sist endret av _abc_; 13. september 2020 kl. 01:58.
Ja §9-9

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.
Vis hele sitatet...
Forutsetter jo at utleier gjør sitt for å finne leieboer. Nå skal jo TS også betale for annonse så da skjer det nok noe. Utleier har jo tross alt kommet med en "deal".

Utleier har jo også forpliktet seg her:

Det ble idag gjennomført et møte mellom utleier og leietakere. Det var enighet rundt sakens fakta. I møte ble vi enige om at leietakerne begynner å lete etter en ny leilighet fra i dag og vil flytte så raskt ny leilighet står i disposisjon. Utleier legger leiligheten ut på finn.no for å finne en ny leietaker. For at det skal gå så smidig som mulig for begge parter vil vi forskjøker å finne en felles dato for utflytting og overtakelse for ny leietaker, slik at vi forsøker å minske tiden med dobbel leie og tiden depositum er låst for nåværende leietakere.

***** og ***** har akseptert at leieforholdet opphører og begynner i dag prosessen med å finne ny leilighet. Leiligheten stilles til disposisjon for visning til nye leietakere etter avtale.
De aksepterer også at kostnaden for ny annonse dekkes av dem. Så fremt det ikke blir noe nye hendelser kan de bo frem til de har fått tak i ny leilighet. Det må betales leie frem til ny leietaker har tatt over. Leiekontrakten oprinnelige tid er frem til 1.juni 2021.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dough; 13. september 2020 kl. 09:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg takker for alle svar så langt. Idag har jeg snakket med advokat på telefon, ringt forbrukerådet og gransket husleiekontrakt, og senere i dag planlegger jeg å få videre veiledning av advokat for å vite hva som kan skje i forliksrådet osv osv. Planen min er å klage på hevingen. Jeg føler meg lurt på alle mulige måter, som om huseier har planlagt dette fra starten av. I hevingsrapporten står det med innledende tittel "Hevning" og ikke "Heving" som burde være rett, det er mye regelbrudd av huseier, som jeg velger å ikke skrive her for å unngå å utlevere personen. Det skjedde nylig igår kl 20 på en søndag at huseieren kom å dundra hardt på døra, og ville presse oss til å underskrive papirer på hevingen, jeg nekta å åpne døra men på grunn av høy og irriterende banking på døra så insisterte samboeren min å gjøre det. Kunne dette vært en tabbe fra vår side? Siden vi ikke ville underskrive, så ville han ta bilde av oss med papiret så han kunne bevise at det var motatt. Nå kommer spørsmålet, burde vi vært lynrask å gitt en oppsigelse før han kunne fått gjort dette? Han ble derimot helt stum når vi sa vi hadde fri rettshjelp.
Sist endret av Anonymbruker1; 14. september 2020 kl. 14:21.
Du har kontaktet advokat, regner med at any advokat vil kunne langt mer om dette enn oss tapte sjeler her inne. Forhold deg til rådene fra advokat. Ingen grunn å dvele ved hva som skjedde med huseier, ikke tenk på at dere ikke skulle åpnet døren eller om dere kunne gjort noe annerledes. For det får dere ikke endret noe på likevel, og om dere går å tenker på det så vil det bare dra dere ned. Hold hodet høyt og tenk det blir nok bedre i neste bolig.

Fokuser heller på hvordan dere vil løse dette, hva dere velger å gjøre i forhold til huseier også er det kanskje greit å finne en ny plass å bo uansett. Ingen vits å støtte et rævhøl av en utleier med masse cash hver måned. Se heller på dette som en mulighet til å finne en ennå bedre bolig, eller bedre beliggenhet, bedre standard eller lavere pris.

Må dere bo veldig sentralt? Om dere kan bo utenfor sentrum og kanskje utenfor byen så vil jo prisene falle veldig raskt, kanskje kan dere få en hel liten enebolig til prisen dere betaler for en leilighet i byen. Da kan dere være langt friere i hvordan dere velger å leve og dere trenger ikke forholde dere til sure naboer, drama og konflikter.

Lykke til
Sist endret av _abc_; 14. september 2020 kl. 14:26.
Sitat av Anonymbruker1 Vis innlegg
Nå kommer spørsmålet, burde vi vært lynrask å gitt en oppsigelse før han kunne fått gjort dette? Han ble derimot helt stum når vi sa vi hadde fri rettshjelp.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til det da en oppsigelse uansett vil gjelde pr kalendermåned så når du gjør dette innen 30.9 har ingen betydning sånn jeg kan se.

Hva er det du ønsker å oppnå? Selvom du skulle ha jussen på din side her trur du det blir noe triveligere å bo der? Det kan sikkert diskuteres om festingen er så ille som noen skal ha det til men ut i fra det du skriver så har du ganske tynnslitt tillit både til utleier og naboer. Det er ikke rettet opp etter en rolig helg.
Sist endret av Dough; 14. september 2020 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingen grunn til det da en oppsigelse uansett vil gjelde pr kalendermåned så når du gjør dette innen 30.9 har ingen betydning sånn jeg kan se.

Hva er det du ønsker å oppnå? Selvom du skulle ha jussen på din side her trur du det blir noe triveligere å bo der? Det kan sikkert diskuteres om festingen er så ille som noen skal ha det til men ut i fra det du skriver så har du ganske tynnslitt tillit både til utleier og naboer. Det er ikke rettet opp etter en rolig helg.
Vis hele sitatet...
En oppsigelse vil være standard løsning med 3 måneder før jeg skal være ute og slutte og betale. Og noe så prekært som en heving vil si at jeg skal betale for tapt leie frem til utløpsdatoen, og at dattra til husverten får bo her gratis. Altså at jeg betaler 11 tusen i 9 måneder fremover per dags dato, selvom jeg ikke bor her. Forstår du seriøst ikke den? Huseier har lurt oss i en felle. Og festing har jeg ikke skrevet noe om, har ikke hatt en eneste fest her.
Ett lite tips fra min egen erfaring fra konfliktråd: Dropp krangling på om det står "heving" eller "hevning".

Jeg kan heller ikke forstå at det er et regelbrudd å banke på døra på en søndag, sånne ting for deg til å fremstå som en kranglefant.
Forliksrådet består som regel av vanlige mennesker så der bør en være saklig og holde seg til de mer åpenbare feilene utleier har gjort.

Dette vil nok også advokaten råde deg til.

Sitat av Anonymbruker1 Vis innlegg
En oppsigelse vil være standard løsning med 3 måneder før jeg skal være ute og slutte og betale. Og noe så prekært som en heving vil si at jeg skal betale for tapt leie frem til utløpsdatoen, og at dattra til husverten får bo her gratis. Altså at jeg betaler 11 tusen i 9 måneder fremover per dags dato, selvom jeg ikke bor her. Forstår du seriøst ikke den? Huseier har lurt oss i en felle. Og festing har jeg ikke skrevet noe om, har ikke hatt en eneste fest her.
Vis hele sitatet...
Problemet i ditt tilfelle er dersom det er en gyldig tidsbestemt kontrakt så kan du i utgangspunktet ikke si opp denne.
Sist endret av random105675; 14. september 2020 kl. 15:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det virker ganske innenfor hva huseier har gjort her. Det nytter ikke flisespikke på staving av ord etc. så lenge ordets betydning er utvetydig. Du fremstår både kranglete og paranoid, kanskje noe å ta med seg inn mot neste leieforhold. Det sier seg selv at huseier ikke skal ha tap på leiligheten i overgangen mellom å bytte leietager, og ettersom du blir kastet ut fordi du ikke kan forholde deg kjekt til naboene rundt så må du dekke kostnadene huseier har til en ny leieboer er på plass. Det er naturlig å anta at det vil være snakk om en månedsleie toppen, ved mindre leiligheten er ei rønne og ingen ønsker å bo der.

Du har ikke en veldig god sak når du bryter ordensregler i husleiekontrakten og eller får skriftlig advarsel av huseier. Det at du har fått gjentatte muntlige advarsler og at huseier også har sendt skriftlig formell advarsel om at oppførselen må opphøre umiddelbart og også at gjentakende hendelser vil medføre at leieforholdet blir avsluttet gjør at du stiller ganske svakt ved mindre det huseier påstår er løgn.
Hvis du etter din skriftlige advarsel ikke har latt deg tilkjenne beruset eller bråkete på noe vis, så stemmer det jo ikke at du ikke har etterkommet ordensreglene slik som du skal. Da har du i tilfelle en sak så sant han ikke kan bevise at du ikke har etterkommet dem (virker jo som om du har vært til betydelig sjenanse for barnefamilien basert på hva du oppgir)

Dette med at du har hengt deg opp i at du må betale leie til 2021 er ikke særlig realistisk, og jeg antar utleier bare vi ha en hyggelig rolig leieboer inn ASAP så de også kan fortsette med sitt liv istedenfor å kjekle med deg og måtte høre på klager fra de andre leieboere etc.
Veldig bra oppsummert @Katt

Her må man bare velge sin krig. Du har etter all sannsynlighet mulighet til å komme deg greit ut av dette med å bare bite tenna sammen å rusle videre. Det er en del av livet når man leier å havne i noen ubehagelige situasjoner.

Husk at advokaten vil bare kunne svare på din versjon sånn du legger den frem. Forliksrådet eller HTU spørs hvor du bor vil bestå av flere som skal vurdere saken nøytralt lagt frem fra BEGGE parter. Altså om du klager inn utleier så vil han i forkant av møtet få sin mulighet til å legge frem sin dokumentasjon og sin side av saken. Jeg kan vanskelig se for meg at dette er en helt opplagt sak og seier i din favør. Det beste du kan håpe på er et slags forlik. Etter å ha kastet bort masse energi du kunne brukt mye mer konstruktivt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ett lite tips fra min egen erfaring fra konfliktråd: Dropp krangling på om det står "heving" eller "hevning".

Jeg kan heller ikke forstå at det er et regelbrudd å banke på døra på en søndag, sånne ting for deg til å fremstå som en kranglefant.
Forliksrådet består som regel av vanlige mennesker så der bør en være saklig og holde seg til de mer åpenbare feilene utleier har gjort.

Dette vil nok også advokaten råde deg til.



Problemet i ditt tilfelle er dersom det er en gyldig tidsbestemt kontrakt så kan du i utgangspunktet ikke si opp denne.
Vis hele sitatet...
Kall meg gjerne kranglefant. Jeg forstår dette er en vanskelig situasjon for enkelte å sette seg inn i, spesielt når man ikke kan gi alle fakta med tanke på personvern. Jeg har heller ikke sagt at det er ulovelig å banke på døra på en søndag, men dette er snakk om utpressing.
Jeg vet at jeg ikke kan si opp denne kontrakten, men vi prøver å komme til en løsning med overtakelse så fort så mulig, slik at vi kommer oss ut så fort så mulig og at huseieren slipper å ta det opp i forliksrådet.

Sitat av Katt Vis innlegg
Det virker ganske innenfor hva huseier har gjort her. Det nytter ikke flisespikke på staving av ord etc. så lenge ordets betydning er utvetydig. Du fremstår både kranglete og paranoid, kanskje noe å ta med seg inn mot neste leieforhold. Det sier seg selv at huseier ikke skal ha tap på leiligheten i overgangen mellom å bytte leietager, og ettersom du blir kastet ut fordi du ikke kan forholde deg kjekt til naboene rundt så må du dekke kostnadene huseier har til en ny leieboer er på plass. Det er naturlig å anta at det vil være snakk om en månedsleie toppen, ved mindre leiligheten er ei rønne og ingen ønsker å bo der.

Du har ikke en veldig god sak når du bryter ordensregler i husleiekontrakten og eller får skriftlig advarsel av huseier. Det at du har fått gjentatte muntlige advarsler og at huseier også har sendt skriftlig formell advarsel om at oppførselen må opphøre umiddelbart og også at gjentakende hendelser vil medføre at leieforholdet blir avsluttet gjør at du stiller ganske svakt ved mindre det huseier påstår er løgn.
Hvis du etter din skriftlige advarsel ikke har latt deg tilkjenne beruset eller bråkete på noe vis, så stemmer det jo ikke at du ikke har etterkommet ordensreglene slik som du skal. Da har du i tilfelle en sak så sant han ikke kan bevise at du ikke har etterkommet dem (virker jo som om du har vært til betydelig sjenanse for barnefamilien basert på hva du oppgir)

Dette med at du har hengt deg opp i at du må betale leie til 2021 er ikke særlig realistisk, og jeg antar utleier bare vi ha en hyggelig rolig leieboer inn ASAP så de også kan fortsette med sitt liv istedenfor å kjekle med deg og måtte høre på klager fra de andre leieboere etc.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig i hva du sier, men det skal være et mye mer vesentlig grunnlag for heving, enn at han bare ikke vil ha oss boende der. 100 tusen kroner kan han tjene på det og slippe å ha leieboere så tett på seg.
Sist endret av Anonymbruker1; 14. september 2020 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonymbruker1 Vis innlegg
Kall meg gjerne kranglefant. Jeg forstår dette er en vanskelig situasjon for enkelte å sette seg inn i, spesielt når man ikke kan gi alle fakta med tanke på personvern. Jeg har heller ikke sagt at det er ulovelig å banke på døra på en søndag, men dette er snakk om utpressing.
Jeg vet at jeg ikke kan si opp denne kontrakten, men vi prøver å komme til en løsning med overtakelse så fort så mulig, slik at vi kommer oss ut så fort så mulig og at huseieren slipper å ta det opp i forliksrådet.

Jeg er forsåvidt enig i hva du sier, men det skal være et mye mer vesentlig grunnlag for heving, enn at han bare ikke vil ha oss boende der. 100 tusen kroner kan han tjene på det og slippe å ha leieboere så tett på seg.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at du er en kranglefant, men du kan fort fremstå slik dersom du krangler om slike bagateller. Du trenger ikke være i forsvarsmodus her inne.

Og utleier kan ikke la dattera bo der gratis i et år, da kan du gå til Forliksrådet og si at utleier ikke gjør noe for å finne ny leieboer.

Forliksrådet er mer basert på sunn fornuft enn lovtekster. Selv om utleier kanskje kan la datteren bo der gratis i 11mnd etter loven så vil det ikke se bra ut og jeg vil nesten sette penger på at du i det tilfellet vil slippe å betale for hele perioden.
Brudd på ordensregler med påfølgende skriftlige advarsler og manglende rettelse ihht. gjeldende ordensregler er et vesentlig grunnlag for oppsigelse.

Det at huseier vil tjene 100k på å si deg opp er en ekstrem antagelse og overdrivelse. Hvis datteren flytter inn så kan du enkelt la være å betale husleie uten at han kommer noen vei med dette ettersom enheten da er besatt. Han kan ikke velge å besette objektet med noen som ikke betaler for seg i lengre tid bare for å tappe deg for penger.. Hvis utleieenheten står tom fordi de ikke får tak i leietagere må du dekke hans kostnader i form av husleie ettersom leiligheten står tom grunnet brudd på ordensregler.