Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3043
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Her kommer jeg med et spørsmål. Svaret på dette spørsmålet kan man tenke at er lett og selvfølgelig.

Og da kommer vi til å vurdere om det er verdt å ta sjansen, eller ikke.
Min kompis har aldri rørt noe annet enn alkohol. Han har aldri røyket sigaretter, han har aldri vært påvirket av et annet rusmiddel enn alkohol i hele sitt liv.

Jeg på min side har vært skikkelig narkis, og vet godt hva et rusmisbruk gjør med deg. Jeg vet godt hvilke valg man bør ta, og konsekvensene av å ta feil valg.

Nå er kompisen min interessert i å prøve LSD. Det sa han til meg da jeg var ruset på LSD selv, dette skjedde idag.

Jeg har fortalt ham hvordan det fungerer, jeg har prøvd å forklare det så godt som mulig. Han er fortsatt innstilt på å ta LSD.

Misforstå meg rett, jeg gir gjerne ham lov til å prøve LSD, det skal jeg ikke hindre ham fra.

Men vil jeg være den som gir ham LSD og samtykker til at det er noe han burde gjøre?

Jeg har lovet ham å være tripsitteren hans den gangen han eventuelt tar det for første gang.

Han har ingen forståelse av hva rusavhengighet er eller hvorfor man ruser seg.

"Tar jeg det bare en gang, og ikke mer, så blir jeg vel ikke avhengig?"
- Nei, du blir ikke fysisk avhengig, men det er ikke det som er viktig. Det viktigste er din psykiske helse. Vil du klare å la ditt liv veie tyngre enn opplevelsen du får?

Dette har jeg forsøkt å formidle til ham. Jeg tror han fortsatt ikke forstår. Samtidig er det jo ikke noe farlig med å ta en lapp LSD? Det er en fin opplevelse! Og med meg som tripsitter burde det selvfølgelig gå fint!

Her sitter jeg med en vanskelig avgjørelse. Selvfølgelig burde han ikke få et så sterkt rusmiddel, men samtidig; Dette rusmiddelet er ikke det verste han kan få i seg.

Han forstår ikke hvordan en nikotinrus fungerer engang, og jeg håper ikke han finner det ut heller.

Vil jeg la ham få en mulighet til å forstå hvordan rus fungerer ved å gi ham LSD, eller vil jeg heller holde ham uvitende og fullstendig utenfor dette? ....
R.i.p 23.04.2021
Du blir ikke rusavhengig av lsd eller utvikler en avhengighet.problemet er vel mer vis han bæder helt og blir grønnsak, eller utvikler ptsd/depersonalering
Sist endret av Tarm; 18. august 2020 kl. 23:39.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Du blir ikke rusavhengig av lsd eller utvikler en avhengighet.problemet er vel mer vis han bæder helt
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på om du forstår mitt spørsmål rett.
Spørsmålet mitt handler mer om jeg burde åpne døra for ham eller ikke. Skal han få komme inn i rusen og forstå hva det er?

Eller skal jeg la ham være lykkelig uvitende om det?
LSD er jo ikke et stoff som man assosierer med avhengighet på samme måte som med andre stoffer. Det er faktisk en god del som tyder på det motsatte, at bruken av sånne stoffer kan redusere rusbruk hos de som bruker det. De mer relevante problemene som kan oppstå er i all hovedsak typen psykisk lidelse. Det er jo ingen måte å være helt bombesikker på at man ikke kan få uheldige ettervirkninger etter sånne opplevelser men det finnes steg man kan ta for å minimere sannsynligheten. Mye av dette går på om du har psykisk sykdom selv eller i familien, hvor gammel du er og hva slags set og setting stoffet blir brukt i.

Jeg anbefaler at du leser denne:

Pskyedeliske stoffer, er dette noe for meg?

Og

Den store LSD tråden

Når det kommer til hvorvidt du bør ''åpne'' døren for han eller ei så får det være noe du selv må velge. Selv så hadde jeg ikke hatt noe imot å gi noen en lapp med lsd dersom de virket som fornuftige folk som visste hva de drev med.
Sist endret av Relevant; 18. august 2020 kl. 23:46.
Do unto others, as you would have them do unto you. Hvis du hadde vært i hans posisjon, hva ville du ha ønsket?
Om han er voksen nok til å ta valget selv (da tenker jeg iallfall 20+) å har en normal grei psyke så hvorfor ikke? Enten kommer det noe godt utav det eller så blir det en lærepenge. Du tar jo ansvar og er trippsitter osv så da tenker jeg det er opp til han. At han ikke har prøvd noe annet enn alkohol før trenger ikke være negativt. Han tror sikkert han ser alle regnbuens farger å mannen med ljåen men når han ser hva lsd faktisk er tror jeg det kan komme noe positivt ut av det, eller?
Bør man introdusere noen for rus? Tja. Vanskelig å si, du kan umulig kvantifisere om utfallet blir net positivt eller negativt. Hvis vedkommende uansett vil finne en måte å prøve ut [insert relevant rusmiddel] så er det vel bedre at du fasiliterer og prøver å legge til rette for at vedkommende har en best mulig opplevelse og minst mulig risiko for de potensielle negative aspektene ved rusbruk.

Men til syvende og sist, har du åpnet døra kan man ikke lukke den igjen. Din venn kan aldri glemme opplevelsen, og har han en bra tur kan det hende du har ført han over i et nytt spor i livet. Plutselig vil han trippe igjen, og så igjen, og så kanskje prøve noe annet? Det er helt umulig å forutsi om noens ruskarriere vil resultere i et ødelagt liv eller ikke.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Bør man introdusere noen for rus? Tja. Vanskelig å si, du kan umulig kvantifisere om utfallet blir net positivt eller negativt. Hvis vedkommende uansett vil finne en måte å prøve ut [insert relevant rusmiddel] så er det vel bedre at du fasiliterer og prøver å legge til rette for at vedkommende har en best mulig opplevelse og minst mulig risiko for de potensielle negative aspektene ved rusbruk.

Men til syvende og sist, har du åpnet døra kan man ikke lukke den igjen. Din venn kan aldri glemme opplevelsen, og har han en bra tur kan det hende du har ført han over i et nytt spor i livet. Plutselig vil han trippe igjen, og så igjen, og så kanskje prøve noe annet? Det er helt umulig å forutsi om noens ruskarriere vil resultere i et ødelagt liv eller ikke.
Vis hele sitatet...
Godt poeng det han sier absolutt, men jeg har alltid ment at uten nysgjerrighet hadde ikke menneskeheten kommet noen vei
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg skjønner veldig god hva du mener TS. Jeg tror at syre kan være det perfekte å starte med gitt at det er riktig dosering. Jeg ville prøvd å landa for 100 mics, se reddit tråden her:

https://www.reddit.com/r/LSD/comment...om_20ug1500ug/

Dette er ikke en euforisk superrus som ecstasy eller en nedhemmende på samme måte som cannabis (dette er forsåvidt de tre eneste rusmidlene jeg har erfaring med selv), men du får et veldig stort rom til å se på filmer på en helt annen måte, snakke om helt nye ting man vanligvis ikke bruker mye tid på, se en ekstra fin natur, se ekstra fine farger etc uten å hallusinere. Dette var den første styrken jeg tok, og dette solo. Angrer ikke et sekund.

Tror jeg naila spikeren første gang med dosen jeg tok for min første gang. LSD er for min del ikke et "rusmiddel", men et verktøy som brukes enten for mikrodosering eller meditering og self-realisation. Er kompisen din litt deppa muligens, og trenger å se verden fra et nytt perspektiv?

Hvis han er veldig innstilt for at dette blir en engangsopplevelse elns kan du prøve å kombinere det med mdma elns (dog sjekke opp i dette nøye først).

Jeg vil påstå at det aller viktigste er at din venn forstår at det er mange stier bak rusdøren og at han bør ha venner som ikke har økonomiske gains som mål som han kan være åpen med om sin eventuelle fremtidige rusbruk.

Jeg kan selv åpne døren for mine venner, men det forutsetter at de selv har gjort research og de vet på forhånd hva stoffet de skal vil påvirke dem. Jeg ville forlanget at de kunne svart meg på "hvilken gruppe rusmidler skal jeg aldri prøve" (aka opiater).

En must read til din kompis: https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La han få god tid på seg (måneder) til å lese om det og overveie om han virkelig vil. Det er også viktig at han er på et bra sted psykisk når han skal trippe
Tror det også er viktig her å ikke gjøre en så sabla stor greie ut av det. Om han virker å være på rett sted mentalt og har lest seg opp tilstrekkelig så er det bare problematisk og negativt å drive å tyne det lengre for hans del. Mener jeg, da. Om du er veldig moralsk ambivalent på situasjonen så kan du jo bare be han om å ordne lappen et annet sted enn ifra deg om han skal gjøre det, og så kan jo alltids du være med han når han skal ture.
Sist endret av Relevant; 20. august 2020 kl. 22:19. Grunn: skrivefeil
Har tatt masse LSD selv og kunne ikke falle meg inn å gi det til noen venner som ikke har prøvd det før. Man vet faktisk ikke om vennen har godt av å prøve det før etter første gangen.
Den som leter finner. Med andre ord, har kammeraten din kjempe lyst til å teste dette så kommer han til å få tak i det før eller siden. Vist du har LSD eller vet hvor du får tak i LSD du går god for så syns faktisk jeg du burde fikse det for han. Da slipper han i det minste å bli lurt eller kjøpe noe drit som nbome eller under/over doserte lapper. Er han ett voksent menneske så burde han få bestemme selv og du som har erfaring med div rusmidler kan ikke annet enn å prøve å guide han og gi han gode tips så han forhåpentlig ender opp med ett sunt forhold til rusmidler uansett hvilke substans det skulle være snakk om
Sist endret av Alge; 20. august 2020 kl. 19:57.
Hvis han kan lese Engelsk greit, så ville jeg vist han denne; https://psychonautwiki.org/wiki/LSD

Pass på at du henviser til doseringtabell, fysiske virkninger, kognitive virkninger, visuelle og hele den smørja der - og SPESIELT de negative tingene man kan oppleve. Selv pleier jeg å kjenne en veldig spesiell Eufori, en mental type, men bare fordi at jeg opplever det så kan det være stikk motsatt for kompisen din, han kan kjenne på dommedagsfølelse istedet, informer han om at uansett hvordan han tror det kommer til å være, så er det veeeldig stor sjanse for at det blir noe helt annet.
Hadde gitt han det hvis det var meg vs en kompis. Bedre at han får en dose du er kjent med og vet ca hva som vil skje enn at han finner noen som kan være overdoserte.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du tror det er tryggere at han får av deg og gjør det med deg, så er det et selvstendig argument.

Men hva med din mening?
Kan virke som du ikke ønsker å være den som fasiliterer å "oppdage" dette. Kanskje har du sett det slå ut feil tidligere?

Ikke føl at du gjør noe galt med å velge din rolle bort, hvis dette handler om hva slags betydning valget kan få i ettertid, så høres det ut som forsiktighet født av klokhet og respekt-- kanskje også "klok av skade".

Samtidig, selv å tripsitte, er å delta og enable
Sist endret av meaculpaUIO; 20. august 2020 kl. 23:48.
Anonym bruker
"Gul Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men du ruser deg jo ikke på LSD. Det er en opplevelse. En reise.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler ikke psykedelika er noen inngangsport til ruskarriere. Psykedelika i seg selv er uten avhengighet (med noen få syrehuer som unntak). Det spørs litt på alder. Er dere under 20 eller tidlig 20års er d kanskje en viss fare
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En ting er en inngang til en ruskarriere, eller at man introduserer folk til rusmidler eller et nytt rusmiddel.
Tankene mine gikk litt forbi det. Det er mye å bære for noen hva man egentlig har kontroll over, og hva man gjør med seg selv i perioder. Kunne likegodt snakket om prisen for å bli voksen, erkjennelsen av at man har blitt løyet til.. for "rett person"
kan slike ting sette i gang like alvorlige og like sjelsettende en tid som en eventuell periode med utstrakt eksperimentering med rusmider eller psykedelika.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
En ting er en inngang til en ruskarriere, eller at man introduserer folk til rusmidler eller et nytt rusmiddel.
Tankene mine gikk litt forbi det. Det er mye å bære for noen hva man egentlig har kontroll over, og hva man gjør med seg selv i perioder. Kunne likegodt snakket om prisen for å bli voksen, erkjennelsen av at man har blitt løyet til.. for "rett person"
kan slike ting sette i gang like alvorlige og like sjelsettende en tid som en eventuell periode med utstrakt eksperimentering med rusmider eller psykedelika.
Vis hele sitatet...
Riktig, og i likhet med psykedeliske erfaringer så vokser man gjerne av slikt, ellers så tar man skade av det. Det er dette som er viktig å tenke over; har du egentlig nok med egne greier, eller vil du bruke en booster for å få litt mer greier å jobbe med?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fått spørsmål flere ganger av kompiser som har lest seg opp og har hatt lyst til og prøve flein, lsd eller amfetamin og heroin osv.. har følt det samme om og fikse og være til stede med lsd og amfetamin eller heroin.
Jeg har rett og slett ikke samvittighet til og være den som for første gang introduserer / rekrutterer til en ny verden.

Men som sagt over her, så er det så at har kompisen din virkelig bestemt seg for og prøve så klarer han sikkert og oppsøke og skaffe seg lsd til slutt.
Så er det opp til deg hva du føler og om du også tenker det er greit og skaffe så han ikke blir lurt og du også vet hva han får i seg.

Om han skaffer selv ville jeg fortsatt vært tripp sitter var jeg i dine sko, for og passe litt på og sørge for en god opplevelse om det uansett kommer dit hen.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men du ruser deg jo ikke på LSD. Det er en opplevelse. En reise.
Vis hele sitatet...
Har hørt flere mene at LSD ikke er en rus, men det er jeg virkelig ikke enig i. Sist jeg tok LSD hadde kompisen min og jeg NULL SJANS til å koble mobilen til en helt vanlig Bluetooth™-høytaler, mens dagen etter klarte vi det på første forsøk. For å ikke snakke om at tiden stoppet å eksistere, jeg kommuniserte med gud via ren tankekraft og jeg så farger jeg aldri har sett før. Følte meg greit ruset, jeg.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Bør man introdusere noen for rus? Tja. Vanskelig å si, du kan umulig kvantifisere om utfallet blir net positivt eller negativt. Hvis vedkommende uansett vil finne en måte å prøve ut [insert relevant rusmiddel] så er det vel bedre at du fasiliterer og prøver å legge til rette for at vedkommende har en best mulig opplevelse og minst mulig risiko for de potensielle negative aspektene ved rusbruk.

Men til syvende og sist, har du åpnet døra kan man ikke lukke den igjen. Din venn kan aldri glemme opplevelsen, og har han en bra tur kan det hende du har ført han over i et nytt spor i livet. Plutselig vil han trippe igjen, og så igjen, og så kanskje prøve noe annet? Det er helt umulig å forutsi om noens ruskarriere vil resultere i et ødelagt liv eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg mener han selv har ansvaret dersom han er voksen. Er jo alltid noen som kan ha dårlig innflytelse. Har vært introdusert for hasj mange ganger, men tok selv ansvaret for å ikke begynne som dem.