Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3645
Hei, kjøpt meg et nytt hovedkort og den nye AMD Ryze 5 3600 prosessoren. Problemet er bare at jeg ikke har noen AMD prosessorer å flashe biosen med. Jeg snakket med Digital Impuls som sa de kunne gjøre det. Bare å stikke innom å levere det sa de, men når jeg kom dit i dag så fikk jeg vite det var over en uke ventetid på å gjøre det. Så prøver å finne andre måter å få gjort det på litt kjappere.

Finnes det noen andre steder i Oslo man kan få gjort noe sånt? Eller må jeg rett og slett bare kjøpe en billig AMD prosessor for å få gjort det.
Hvorfor kan du ikke flashe bios med prosessoren du har kjøpt?
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Fordi CPU'en er helt ny, ble sluppet nå i august. Hovedkortet støtter ikke CPU'en. Har ingen eldre AMD prosessor liggende.
Om bios-chipen er utbyttbar (sitter i en liten socket i stedet for helt lodda fast) kan du i teorien ta den ut og putte den i en chip-programmer om du finner en, men sikkert litt styr ...
Hvis en skal bestille på Ebay fra Kina/Hongkong/Taiwan så er det vel like så greit å heller levere det inn hos DI hvor det tar kortere tid? Kan jo nesten forvente 1 mnd leveringstid fra Ebay. Når først chippen er utbyttbar hvorfor ikke gjøre som jeg gjorde en gang å bare kjøpe bios chip, som er ferdig flashet? Tror beste alternativet for en rask løsning, men ikke så alt for rimelig vil være å kjøpe den billigste CPU'en som er å oppdrive, flashe og bytte tilbake.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Vurderer å bare kjøpe den billigeste cpu'en jeg finner i Oslo, flashe og returnere den dagen etterpå..
Usikker på om denne funker i norge eller er aktiv enda men du kan jo lese og se

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvis en skal bestille på Ebay fra Kina/Hongkong (...)
Vis hele sitatet...
Kunne jo tenkes en chip-programmerer var å oppdrive i Oslo, på et makerspace kanskje? Men mest sannsynlig styr.

Sitat av rfa Vis innlegg
Usikker på om denne funker i norge eller er aktiv enda men du kan jo lese og se

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Vis hele sitatet...
Her er det noe å sjekke:

Select motherboards are designed to support “USB BIOS Flashback,” which allows for BIOS updates from a flash drive—even if the current BIOS on the motherboard does not have the software code to boot a new processor. Some motherboards can even update the BIOS when there’s no CPU in the socket at all.
Vis hele sitatet...
Sist endret av fustercluck; 28. august 2019 kl. 22:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan gikk det? Er hovedkortet Asus eller et anna som støtter "bios flashback" skulle det i teorien altså bare være å putte bios på en minnepinne, sette i hovedkortet og trykke på en knapp.
Jeg hadde samme problem. Kjøpte X470 hovedkort, med 3600 og det var ikke mulig å komme inn i bios engang.

Ringte komplett, som ga meg muligheten på å sende inn hovedkortet for at de skulle flashe. Da det var veldig tidskrevende og uaktuelt for min del, fikk jeg heller en rabatt på et X570 kort - og returnerte heller X470 uten at det ble mye dyrere totalt sett.

Jeg ville foreslått å ringe dit du kjøpte hovedkortet og forklare saken.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Hvordan gikk det? Er hovedkortet Asus eller et anna som støtter "bios flashback" skulle det i teorien altså bare være å putte bios på en minnepinne, sette i hovedkortet og trykke på en knapp.
Vis hele sitatet...
Ja sånn oppdaterer jeg-min ryzen 1700x og asus x370 hovedkort oppdaterer jeg bios gjennom en minnepinne
Sist endret av hollow; 30. august 2019 kl. 19:00.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Fikk flashet det på DI til slutt. Så venter bare på CPU'en nå.
Mitt hovedkort støtter ikke å flashe med USB dessverre.