Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1882
Min far gikk nylig bort, så jeg og min bror har fått ansvaret med å ordne opp i alt dette. Jeg har null peiling på slikt, så trenger noen tips til hvordan vi skal gå frem.

Det som er mest prekært er særeie. Når min far giftet seg for noen år siden så skrev han og min "stemor" under på særeie. Nøyaktig detaljene vet jeg ikke nå, men er visst noen prosenter av huset og bilen. Når de skilte seg for ca 5 år siden så ble det en liten sak om hvor mye som skulle utbetales i særeie, men fordi min far ikke ville krangle fram og tilbake, + at han senere ble syk, så ble det ingenting av dette. Så han har aldri fått utbetalt noe av særeien han skrev under. Slik vi forstår det så handler det om 500.000-1 000 000, muligens. Men nå er jo han død og vi lurer på hvordan vi skal gå frem med dette? Har lest litt rundt på offentlig vs privat skifte osv, men blir ikke helt klok.

Vi har ikke hatt noe som helst kontakt med vår "stemor" på 5-6 år. Så litt usikker på hvordan vi skal gå frem med dette. Hun har ikke nevnt noe om dette, mest sannsynlig for å unngå hele greia.

Jeg er ingen advokat, men hvis han aldri har fått utbetalt noe av særeien så virker jo dette som en open and shut case, eller?
Kondolerer...
Ville først prøvd å kontakte din "stemor" å høre hva hun mener om dette.
Om hun skulle nekte, ville jeg kontaktet en advokat.. Det er snakk om mye penger, ville ikke sett bort ifra hun ville ha nektet. Nå kjenner jeg ikke sin "stemor" da. Men de fleste synes det er kjipt å punge ut 500k til 1mill
Først må du samle inn/få tak i alle relevante dokumenter. Også testamente. Husk å sjekke bankbokser. Deretter vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta en time hos advokat. Det kan lønne seg.
Kondolerer. Min far gikk også bort nylig. En advokat er absolutt ingen dum idé, men vær påpasselige med å følge opp at advokaten faktisk gjør jobben sin. Vår advokat har nå latt min avdøde fars kredittkortgjeld rente seg i 6mndr, uten å betale den ned selv om han har skifteattesten. Du bør også vite at å benytte seg av en advokat til å utføre skiftet kan bli veldig dyrt.
Det er litt vanskelig å ta stilling til ting fullt ut fra det du skriver her, men det høres litt ut som dere ikke har mye til sak.

Det er avtalefrihet i skifte mellom ektefeller. Hvis han i skiftet med sin eks lot være å kreve ting, og skiftet er avslutta er dette i utgangspunktet endelig. Det funker oftest dårlig å komme trekkende med at man kunne gjort det annerledes årevis etterpå.

Hvis det er viktig for dere kan dere få saken vurdert av en erfaren advokat, men mitt tipp er at det bare brenner vekk penger.

Nå forutsetter jeg at skiftet mellom din far og hans ex er avslutta. Det skal det normalt være etter så lang tid. Hvis ikke, så er jo saken litt annerledes.
Du kan forsøke å ta kontakt med Tingretten og avtale en time med noen der for å diskutere ting du lurer på rundt skiftet. Mulig tilbudet varierer litt med hvor du bor, men ihvertfall her i Trondheim gjorde jeg dette da min far døde for noen år siden, og satt i en times tid med dem og fikk svar på mange spørsmål rundt hvordan jeg skulle gå fram (dette var helt gratis).

Du bør også få utstedt en formuesfullmakt (fra Tingretten) hvis du ikke har gjort dette, som gir deg rett til innsyn i avdødes gjeld og formue uten at det foreligger skifteattest. Ved å vise denne i feks en bank får du innsyn i lån og bankkonto, du kan også gå til ligningskontoret og få utskrift av siste ligning.