Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3294
Beklager hvis jeg poster i feil del av forumet.

Jeg leter etter en norsk PDF av panss. Men finner bare engelsk.

Håper noen her inne kan hjelpe meg med dette.

For de som lurer på hva det er. Er dette en skåringsverktøy brukt i psykologien. Panns er forkortelse for Positive and Negative Syndrome Scale.

Håper noen klarer finne en norsk versjon til meg
Har leita, men ikke funnet skjemaet på Norsk.

Berg-Larsen R skal visst ha oversatt dette til Norsk, men det ligger ikke på nett.

Beklager om dette var lite hjelp i
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har leita, men ikke funnet skjemaet på Norsk.

Berg-Larsen R skal visst ha oversatt dette til Norsk, men det ligger ikke på nett.

Beklager om dette var lite hjelp i
Vis hele sitatet...
Ja skal se om jeg finner noe gjemt av han en plass.
Men takk for at du tok deg tid å lete!
Sykdomsbildet ved psykoselidelser er sammensatt, og det er en fordel å bruke kliniske symptomskalaer som vurderer
flere symptomområder. Av disse skalaene er Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) (168) mest brukt.
PANSS gir en vurdering av positive, negative og allmenne symptomer. Det finnes et grundig semistrukturert intervju
som letter informasjonsinnhentingen ved PANSS (SCI-PANSS). PANSS-intervjuet er kopibeskyttet og lisensiert. Det vil
si at en må kjøpe tillatelse til å bruke det.
Et alternativ er Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS) (169). Den ordinære
versjonen av BPRS vurderer primært positive og allmenne symptomer, men ikke negative symptomer. BPRS finnes fritt
tilgjengelig på Helsebiblioteket.
Vis hele sitatet...
http://www.helsebiblioteket.no/retni...tive-symptomer

Tror jeg fant ut hvorfor det var så vanskelig å finne i hvert fall
Sitat av knert1 Vis innlegg
http://www.helsebiblioteket.no/retni...tive-symptomer

Tror jeg fant ut hvorfor det var så vanskelig å finne i hvert fall
Vis hele sitatet...
Det jeg fryktet! Men jeg skal sjekke ut den BPRS.
Trodde jeg hadde funnet den tidligere en gang men blander nok med noe annet.

Kanskje ikke så ideelt og la folk screene seg på slike alvorlige ting.
For det du leter etter er for psykose, eller er det schizofreni?

Tror dette er den norske BPRS hvis det hjelper noe

http://www.bedrepsykosebehandling.no...-symptomer.pdf

Nei, selvscreening er nok ikke ideelt, håper ikke dette er planen din
Sist endret av knert1; 26. desember 2017 kl. 23:22.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Beklager at jeg svaret så sent.
Jeg så vell egentlig etter alt som er psykose relatert men hadde mistanke om en form shizofreni ja.

Litt etter jeg postet ble personen dårligere så sa seg villig til å bli med til legen.
Det resulterte i innlegelse og jeg tror de endte på en akutt utløst psykose. De snakket om noe shozoreni uten at jeg kan si det sikkert.

Jeg bare en med litt generell interesse for området, så prøvde hjale en vennefamilie forstå alvoret med å få han til lege. Eventuelt vist personen det selv siden h*n viste at ting ikke var normalt lengre.


Ingen, ballader kort svar. Det gikk fort for seg når ballen begynte og rulle og jeg glemte faktisk tråden her.