Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2557
Nordea har "droppet" sitt kundeforhold med bitcoin Sturle pga at han har solgt bitcoins til folk som har brukt dette til å kjøpe seg ulovlige ting?!

Er det Sturle sitt ansvar som bitcoin broker å vite hva de han selger bitcoins til bruker sine bitcoins til?

Hvis jeg hadde solgt dollar f.eks måtte jeg da ha spurt de som kjøpte mine dollar hva de skulle bli brukt til?

Det er da vel det samme for Sturle om jeg kjøper alpakkasokker eller heroin? Det kan da umulig være hans ansvar?

Detta syns jeg var fryktelig rart, leste det i en avis, husker ikke hvor. Opplys meg den som vil/har mulighet..
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Ja, der er artikkelen jeg leste, takk for det.
Nordea står fritt til å avslutte kundeforholdet. Blant annet i Sverige har det vært gitt bøter i millionklassen til banker i forbindelse med bitcoin. Nordea mener nok rett og slett at risikoen blir for høy til at de orker å leke. Nå får vi se om det blir noe rettslige etterspill. Personlig tror jeg ikke Sturle har noen god case. Han må nok bare finne seg en annen bank som ikke har like strenge interne rutiner.
https://www.dn.no/nyheter/2017/12/05...nordea-kontoen

Sturle tapte saksmålet og får ikke åpnet bankkontoen hos Nordea.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
https://www.dn.no/nyheter/2017/12/05...nordea-kontoen

Sturle tapte saksmålet og får ikke åpnet bankkontoen hos Nordea.
Vis hele sitatet...
Nei, det var snakk om ei midlertidig forføyning, som altså er eit midlertidig resultat i påvente av full handsaming av saka. Det vil ikkje sei at han tapte søksmålet, kun at Nordea ikkje vert pålagt å opne kontoen igjen før hovedforhandling.
Er det slik at når Nordea har sperret kontoen hans, så har dem også samtidig fryst midlene som lå på en den kontoen?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Er det slik at når Nordea har sperret kontoen hans, så har dem også samtidig fryst midlene som lå på en den kontoen?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme. Synd i allefall, satser på han vinner frem i retten. Savner å kunne kjøpe btc fra han på timen.
Sånn jeg har forstått saken så ønsker han en bankforbindelse for å bedre identifikasjon på sine kunder?
Og Nordea ønsker ikke ham som kunde på grunn av manglende identifikasjon av kundene??
Er jeg dum eller har jeg virkelig missforstått noe?
Sturle ønsker økt sikkerhet og Nordea ønsker ham ikke som kunde pga for lav sikkerhet????
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det var snakk om ei midlertidig forføyning, som altså er eit midlertidig resultat i påvente av full handsaming av saka. Det vil ikkje sei at han tapte søksmålet, kun at Nordea ikkje vert pålagt å opne kontoen igjen før hovedforhandling.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaringen, jeg har missforstått litt.