Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4676
Jeg leverte inn bilen til EU kontroll og for feilsøking av en oljelekkasje.
Vi ble enige om å ta EU først.
under EU kontroll finner de noen små feil, noe stag som holder forstillinga, noe rust, samt at lysene trengte justering. Olje lekkasjen ville koste noen tusen å feilsøke da de måtte skru bort mye rundt motoren for å kunne se hvor det lakk.

saken er denne.
han som jobber på kundemottaket er helt horribel, frekk og spydig.

Han sa han skulle ta kontakt så fort bilen var ferdig med EU kontroll, noe han ikke gjorde. Vi ringte han 1-2 dager å ble spurt om å sende en mail sånn at han kunne forklare der. dette er ikke noe problem da jeg foretrekker korrespondansen pr. mail.

Jeg svarer på mail men mottar aldri svar så ringer dem rett før stenge tiden dagen etter jeg sendte mail (over 24 timer senere). her setter vi dem i gang med feilsøking av olje lekkasjen og han lover å ringe så fort de er ferdige.
Av erfaring ringer jeg han da han ikke ringte med sist. Da får jeg denne slengt i trynet på telefon "nei vi er ikke ferdige og når du ringer hele tiden går det ikke noe fortere iallfall". Ble helt satt ut da en som er ansatt for å hjelpe kundene kan si noe slik så jeg fikk ikke sagt så mye.
ringer på nytt dagen etterpå og da er de ferdige. det vil koste minst 20k og fikse.

vi sier vi må tenke litt på det så kommer vi tilbake til dem.
tar kontakt pr mail dagen etter å sier de bare kan skru den sammen igjen så kommer vi å henter den (de skal ikke fikse noe).

jeg har enda ikke hørt noe og har heller ikke noe planer om å ringe dem. De får ta kontakt når de er ferdige.
det er nå over 3 uker siden bilen ble levert og over 1 uke siden siste mail ble sendt.
ps. har sikkert sendt en 4-6 mail som de aldri har svart på, dette syntes jeg er helt uhørt da han selv ønsket å kommunisere pr. mail i starten. (de har svart på 1 mail av de 4-6 jeg har sendt)

Det jeg lurer på er hvor jeg står juridisk? bare for å være drittsekk tilbake vil jeg egentlig bare la bilen stå der, eventuelt hente den men unngå å betale.
Kan jeg også bare droppe svare dem nå? eller kan det slå tilbake med en regning i posten?
Jeg er ikke ute etter moralpreken om at de har utført en jobb for meg og at det er flere en han ene på kundemottaket som er involvert.
dette bryr meg mitt i rompa og vil bare at de skal kjenne det sinnet jeg har hat ovenfor dem de siste ukene.

på forhånd takk!
Du har jo prøvd å kontakte dem, hvis du ikke trenger bilen (antar den ikke kan brukes sånn den er nå) så bare la den stå der.
skjønner ikke hvorfor du skal maile og ringe? gå dit og prat med dem? og hent bilen din evt vis du vil.
Men om de tar kontakt om noen uker? Bilen kan jo uansett ikke kjøre på veien etter 1nov så om de ikke ringer innen da blir det jo en "utfordring" og unødvendig kostnad for meg å transporte bilen der jeg ønsker.

Hvorfor skal jeg gå en strekning på flere km? Bruke 1 time på tur retur.
jeg mener verkstedet har et ansvar med å opplyse meg som kunde om hva som skjer ikke omvendt.
De som tjener pengene ikke meg, de jobber for meg nå ikke omvendt!
Til opplysning harmonerer ikke spørsmålet om dine juridiske rettigheter godt med utsagn av typen "bare for å være drittsekk tilbake". Jeg velger å svare på det juridiske:

At næringsdrivende er "frekk", er i utgangspunktet ikke nok til at du kan komme med misligholdsbeføyelser.

Dersom det foreligger en forsinkelse etter håndverkertjenesteloven § 10, herunder tjenesten ikke er "avsluttet innen den tiden som er avtalt" eller "som er rimelig", jf. første ledd, eller "avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten" eller "framdriften arbeidet" ikke er overholdt, jf. annet ledd, kan du ha krav på å holde tilbake din ytelse, kreve at verkstedet oppfyller eller heve avtalen etter reglene i §§ 13 – 15, og eventuelt kreve erstatning etter § 28. (Dette fordrer at du ikke har medvirket til forsinkelsen, og at du reklamerer innen rimelig tid.)

Spørsmålet ditt er om du kan unnlate å hente bilen din (1), og uansett unnlate å betale (2).

(1) Dersom du unnlater å hente bilen, plikter verkstedet å dra "tilbørlig omsorg" for den etter § 47 første ledd. Kostnader som er "forsvarlige" i denne forbindelse kan kreves dekket av deg.

Verkstedet kan, etter en tid, selge bilen din etter reglene i lov av 29. mai 1953 nr. 1 om rett for handverkarar o.a. til å selja ting som ikkje vert henta, jf. § 47 annet ledd.

(2) Hva angår spørsmålet om du kan unnlate å betale, er dette det samme som å spørre om du har rett til å heve avtalen. Dette krever at forsinkelsen er "av vesentlig betydning" etter hvtjl. § 15 første ledd, og hovedregelen er at du bare kan heve for den delen av avtalen som står igjen, dersom en "ikke ubetydelig del av tjenesten" er utført. Eventuelt må "formålet med med tjenesten" ha blitt "vesentlig forfeilet" som følge av forsinkelsen.

I ditt tilfellet kan jeg ikke se at det skulle være naturlig å anse EU-kontrollen og feilsøking av oljelekkasjen som en "ubetydelig del" av en større avtale. Videre vil det antakelig være naturlig å se på feilsøkingen så langt som noe av selvstendig verdi, gitt at du vil kunne bruke dette for eventuelt å få fikset feilene som er blitt avdekket et annet sted.

Jeg kan dermed vanskelig se at du kan unnlate å betale for arbeidet verkstedet har gjort. Minner for øvrig om din plikt til å begrense et eventuelt tap. Det kan du for eksempel gjøre ved å ringe dem, fortelle at du kommer til å hente bilen grunnet fristen 1. november, og informere om at de må klargjøre denne til et bestemt tidspunkt. Tar de uansett telefonen hver gang, vil det være enkelt for deg å påpeke at du denne gangen ringer, da de ikke har svart deg på e-poster tidligere, og at saken haster.

Gjør alt du kan for å få ordnet opp i saken, i stedet for å gå rundt med innstillingen om å være "drittsekk tilbake" (etter dine egne ord). Ellers kan det være du havner i en juridisk røre det ikke virker som du har oversikt over. Dette er det eneste seriøse rådet du burde få her inne, og det eneste rådet du, etter min mening, burde følge.
Ts du retter skytset feil slik du tenker. Greit nok at fyren på kundeservice er en suppegjøk og har mangel på folkeskikk. Men å ikke betale for deg eller på annen måte trenere denne saken går jo utover verkstedet, eierne og indirekte de ansatte. Såvidt jeg skjønner så er det kun 1 fyr der som du hater.

Hva med å kontakte sjefen for firmaet? Håndtere denne saken som en et voksent menneske og forklare sjefen hvor misfornøyd du er med oppførselen til fyren på kundeservice. Om du gjør det så kan i beste fall dette ramme den som er skyldig. Dusten på kundeservice. Kanskje har han andre klager på seg og dette er dråpen som gjør at det renner over for sjefen?

Om du snakker med sjefen og forklarer at det blir vrient for deg å få transportert bilen hjem så tenker jeg dere kommer frem til en løsning. Siden du har kommet med en klage på en av firmaets ansatte så er det feks ikke utenkelig at firmaet sier seg villig til å transportere bilen hjem til deg uten ekstra kostnader.

Du skal selvsagt betale for arbeidet som er utført, men også her kan jo en voksen oppførsel fra din side føre til uante reaksjoner fra firmaet. Kanskje ønsker de å forsøke å blidgjøre deg via rabatter, kanskje får du en god pris på annen bil eller fri service eller bare en beklagelse.

Du har alt å vinne på å unngå å synke ned til samme nivå som dusten på kundeservice.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Til opplysning harmonerer ikke spørsmålet om dine juridiske rettigheter godt med utsagn av typen "bare for å være drittsekk tilbake". Jeg velger å svare på det juridiske:

At næringsdrivende er "frekk", er i utgangspunktet ikke nok til at du kan komme med misligholdsbeføyelser.

Dersom det foreligger en forsinkelse etter håndverkertjenesteloven § 10, herunder tjenesten ikke er "avsluttet innen den tiden som er avtalt" eller "som er rimelig", jf. første ledd, eller "avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten" eller "framdriften arbeidet" ikke er overholdt, jf. annet ledd, kan du ha krav på å holde tilbake din ytelse, kreve at verkstedet oppfyller eller heve avtalen etter reglene i §§ 13 – 15, og eventuelt kreve erstatning etter § 28. (Dette fordrer at du ikke har medvirket til forsinkelsen, og at du reklamerer innen rimelig tid.)

Spørsmålet ditt er om du kan unnlate å hente bilen din (1), og uansett unnlate å betale (2).

(1) Dersom du unnlater å hente bilen, plikter verkstedet å dra "tilbørlig omsorg" for den etter § 47 første ledd. Kostnader som er "forsvarlige" i denne forbindelse kan kreves dekket av deg.

Verkstedet kan, etter en tid, selge bilen din etter reglene i lov av 29. mai 1953 nr. 1 om rett for handverkarar o.a. til å selja ting som ikkje vert henta, jf. § 47 annet ledd.

(2) Hva angår spørsmålet om du kan unnlate å betale, er dette det samme som å spørre om du har rett til å heve avtalen. Dette krever at forsinkelsen er "av vesentlig betydning" etter hvtjl. § 15 første ledd, og hovedregelen er at du bare kan heve for den delen av avtalen som står igjen, dersom en "ikke ubetydelig del av tjenesten" er utført. Eventuelt må "formålet med med tjenesten" ha blitt "vesentlig forfeilet" som følge av forsinkelsen.

I ditt tilfellet kan jeg ikke se at det skulle være naturlig å anse EU-kontrollen og feilsøking av oljelekkasjen som en "ubetydelig del" av en større avtale. Videre vil det antakelig være naturlig å se på feilsøkingen så langt som noe av selvstendig verdi, gitt at du vil kunne bruke dette for eventuelt å få fikset feilene som er blitt avdekket et annet sted.

Jeg kan dermed vanskelig se at du kan unnlate å betale for arbeidet verkstedet har gjort. Minner for øvrig om din plikt til å begrense et eventuelt tap. Det kan du for eksempel gjøre ved å ringe dem, fortelle at du kommer til å hente bilen grunnet fristen 1. november, og informere om at de må klargjøre denne til et bestemt tidspunkt. Tar de uansett telefonen hver gang, vil det være enkelt for deg å påpeke at du denne gangen ringer, da de ikke har svart deg på e-poster tidligere, og at saken haster.

Gjør alt du kan for å få ordnet opp i saken, i stedet for å gå rundt med innstillingen om å være "drittsekk tilbake" (etter dine egne ord). Ellers kan det være du havner i en juridisk røre det ikke virker som du har oversikt over. Dette er det eneste seriøse rådet du burde få her inne, og det eneste rådet du, etter min mening, burde følge.
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe der. Det og være drittsekk var kanskje litt i overkant arrogant og lite gjennomtenkt. Jeg skal derfor endre holdningen og heller være oppegående og saklig.
Takk for svar!
Jeg lurte på noen ting til om du klarer svare meg. Har ikke verkstedet en plikt å opplyse meg når bilen er ferdig? hvis de bruker 2 dager på feilsøke bilen kan ikke jeg da anse "rimelig tid" for å skru det sammen igjen opptil 6 dager? Alt utover dette er ikke å anse som rimelig tid?
Si at bilen er ferdig for lenge siden men de gir meg ikke beskjed at de er ferdige. Vil det være når de var ferdige eller når de tok kontakt som vil gjelde i en eventuelt sak?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ts du retter skytset feil slik du tenker. Greit nok at fyren på kundeservice er en suppegjøk og har mangel på folkeskikk. Men å ikke betale for deg eller på annen måte trenere denne saken går jo utover verkstedet, eierne og indirekte de ansatte. Såvidt jeg skjønner så er det kun 1 fyr der som du hater.

Hva med å kontakte sjefen for firmaet? Håndtere denne saken som en et voksent menneske og forklare sjefen hvor misfornøyd du er med oppførselen til fyren på kundeservice. Om du gjør det så kan i beste fall dette ramme den som er skyldig. Dusten på kundeservice. Kanskje har han andre klager på seg og dette er dråpen som gjør at det renner over for sjefen?

Om du snakker med sjefen og forklarer at det blir vrient for deg å få transportert bilen hjem så tenker jeg dere kommer frem til en løsning. Siden du har kommet med en klage på en av firmaets ansatte så er det feks ikke utenkelig at firmaet sier seg villig til å transportere bilen hjem til deg uten ekstra kostnader.

Du skal selvsagt betale for arbeidet som er utført, men også her kan jo en voksen oppførsel fra din side føre til uante reaksjoner fra firmaet. Kanskje ønsker de å forsøke å blidgjøre deg via rabatter, kanskje får du en god pris på annen bil eller fri service eller bare en beklagelse.

Du har alt å vinne på å unngå å synke ned til samme nivå som dusten på kundeservice.
Vis hele sitatet...

Som jeg svarte pengui ser jeg at jeg at jeg kan endre holdningen min og "vokse litt opp".
Liker tanken din ang. Å kontakte sjefen. Har selv vært på tanken og tror jeg prøver å sende han en skriftlig klage. Så får jeg ta en vurdering derfra hva jeg gjør videre.
Skjønner at med å ikke betale er det flere som blir berørt og det var litt av hensikten. Tankene mine var at ved å gjøre det på den måten skaper jeg dårlig stemming på verkstedet og kanskje han kundeservice duden vil få noen ekstra kjipe mnd på jobb sosialt.
Men den tanken er lagt på hylla og åpnet for en mere nyttig løsning.
Sist endret av bianchi_89; 26. oktober 2016 kl. 06:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Ja du sier noe der. Det og være drittsekk var kanskje litt i overkant arrogant og lite gjennomtenkt. Jeg skal derfor endre holdningen og heller være oppegående og saklig.
Takk for svar!
Jeg lurte på noen ting til om du klarer svare meg. Har ikke verkstedet en plikt å opplyse meg når bilen er ferdig? hvis de bruker 2 dager på feilsøke bilen kan ikke jeg da anse "rimelig tid" for å skru det sammen igjen opptil 6 dager? Alt utover dette er ikke å anse som rimelig tid?
Si at bilen er ferdig for lenge siden men de gir meg ikke beskjed at de er ferdige. Vil det være når de var ferdige eller når de tok kontakt som vil gjelde i en eventuelt sak?
Vis hele sitatet...
Jo, verkstedet har en slik plikt. Dersom verkstedet ikke har opplyst deg om at bilen er ferdig, og du heller ikke vet at bilen er ferdig, foreligger forsinkelse etter de tidligere nevnte bestemmelser, da tjenesten ikke kan anses avsluttet. I tillegg har verkstedet en generell plikt til å "ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg" etter htvjl. § 5.

Hva som er "rimelig tid" må vurderes konkret, og etter § 10 første ledd, skal det "særlig" sees i lys av "det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester". Jeg kan dessverre ikke nok om biler til å uttale meg med noen grad av sikkerhet her, men seks dager høres for min del lenge ut.

Med andre ord: Det er rimeligvis slik at det er tidspunktet du blir informert om at bilen er ferdig som juridisk må anses som det tidspunktet tjenesten er avsluttet. (Man kan jo ikke vite at bilen er ferdig uten å bli informert om dette.)
Gå til TV2 hjelper deg, så skjer det nok noe nede på verkstedet.
Sitat av bianchi_89 Vis innlegg
Ble helt satt ut da en som er ansatt for å hjelpe kundene kan si noe slik så jeg fikk ikke sagt så mye.
ringer på nytt dagen etterpå og da er de ferdige. det vil koste minst 20k og fikse.

vi sier vi må tenke litt på det så kommer vi tilbake til dem.
tar kontakt pr mail dagen etter å sier de bare kan skru den sammen igjen så kommer vi å henter den (de skal ikke fikse noe).
Vis hele sitatet...
Hva er det du rabler om? Her tilsier vel alt at bilen din står klar til å hentesog har gjort det siden du fikk prisoverslag. Det er ikke sånn at verkstedene har biler stående demontert i påvente av noe som helst, generelt.

1. Du skylder de penger.
2. De har bilen i pant.
3. Ballen er hos deg
Sitat av Yalla Vis innlegg
Hva er det du rabler om? Her tilsier vel alt at bilen din står klar til å hentesog har gjort det siden du fikk prisoverslag. Det er ikke sånn at verkstedene har biler stående demontert i påvente av noe som helst, generelt.

1. Du skylder de penger.
2. De har bilen i pant.
3. Ballen er hos deg
Vis hele sitatet...
Hva er det du rabler om?
De feilsøker en olje lekkasje ved å skru seg inn rundt motor. Er en Audi som man bruker opp mot 1 time bare på å sette fronten i service posisjon.
Når jeg får pris på hva der koster å fikse den oljelekkasjen håper jeg får Guds skyld de ikke skrur alt sammen foreslå å skru det fra hverandre igjen om jeg sier ja til at der skal fikses det.

Jeg sier at de kan bare skru den sammen da jeg ikke ønsker reparasjon og gi meg beskjed når den er klar til å hentes!

Så ballen ligger hos dem da jeg venter svar på at de har skrudd den sammen igjen.
Selvfølgelig skrur de den sammen igjen, Audi'en din er nok ikke så spesiell at den får stå og oppta verskstedplass.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Selvfølgelig skrur de den sammen igjen, Audi'en din er nok ikke så spesiell at den får stå og oppta verskstedplass.
Vis hele sitatet...
Har aldri påstått at Audien min er spesiel Og er grunn til at jeg bytter den ut i en ny bil.
Du må være passe blåst når du kommer med en sånn kommentar og verkstedet like blåst om de gjør som du påstår.

Forstår at bilen vil ta plass om den bare står der, men det er ikke tilfelle.

Det du sier at verkstedet demonterer bilen, finner feilen og monterer den sammen igjen. for så å kontakte meg med hva Som er galt og prisen på dette. Sier jeg ja bare sett i gang må de gjøre en ny demontering, bytte de ødelagte dele for så å montere det en gabg til.
Blir jo dobbelt opp med skruing nesten.

Om det er snakk om en feil de kan se uten å bruke mange timer på finne den, ja da setter de den sikkert sammen. Men feilsøkingen her kostet flere 1000 som tilsier at de har ikke bare har åpnet panseret å funnet feilen. Bilen kan fint stå umontert uten at den står på løfte bommen vettu.

Men hvis det er tilfelle vet jeg nå hvorfor det er så dyrt å levere inn bilen på verksted i Norge, for mekanikeren har like lav iq som deg og ser ikke at det å ha bilen stående noen timer i en krok faktisk er mere lønnsomt iforhold til å bruke unødvendig mye tid på å skru mere en hva som er hensiktsmessig.

Jeg var aldri ute etter slike svar du har kommet med. Jeg har sagt jeg ikke er ute å være drittsekk lengre også. Men jeg forventer faktisk at verkstedet selv tar kontakt når jeg kan hente bilen. Iallfall når jeg har sagt at de må gi beskjed.