Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8734
hei jeg har tenkt på å bli dykker i nordsjøen, jeg vet litt om det men ikke alt:P
det som er at det er jo ganske dyrt.

men holder det med: (dette er fra en dykker skole i fredrikstad)

klasse 1, kurset fører frem til sertefiakt kl.1 overflateforsynt dykking til 50 m.

klasse 2, klokke dykker arrangeres i sammarbeid med den franske dykker skolen INPP i Marseille.

så lurte jeg på om noen vet ca lønn og hvor mye man jobber om gangen?
og hva den grensa etter forsikrings selskapene er?(grennsa på max jobbe år på klokke dykkingen)


om det er noen som kjenner noen som dykker eller har dykket er jeg veldig inntrisert i å snakke med personen og høre litt om jobben hvis det er mulig


jeg trenger ikke vite om farene med det:P jeg vet om de og har bestemt meg for at jeg skal dette!!
Sist endret av bianchi_89; 27. mai 2008 kl. 02:17.
Kan ihvertfall si en ting.. Grensa med forsikrings selskapene må du nesten finne ut selv, og en jobb som det der er ofte veldig godt betalt.
http://www.jobbfeber.no/

sjekk ut dykker
Sist endret av kverulanten; 27. mai 2008 kl. 08:36.
Disse jobbene pleier å vær veldig godt betalt i og med at du utsetter deg selv for en risiko. Jeg har selv en far som har jobbet som dykker i nordsjøen, men han er utføretrygdet PGA skader som har kommet etter dykkingen. Jeg tror lønnen lå på ca 500-600 tusen i året, men dette er noen år siden...
Google nr. til administrasjonavdelingen eller HR-avdelingen til plattformene (snorre b f.eks) eller ta direkte kontakt med Oddfjell blant annet. Fortell dem at du har fått interesse for dette, og at du gjerne ønsker informasjon. Kan nok regne med at mennesker som er fysisk - og psykisk egnet til å dykke under slike forhold, er nok ganske ettertraktet.
Trådstarter
Sitat av Xasma
Kan ihvertfall si en ting.. Grensa med forsikrings selskapene må du nesten finne ut selv, og en jobb som det der er ofte veldig godt betalt.
Vis hele sitatet...

ja jeg har hørt sankk om en grense på 6år for norkse dykkere men vet ikke om dette stemmer da.. det er faktisk noen som ikke tar inn norskedykkere pga. så høye erstatnings krav om noe går galt:P

men sånn må man ikke tenke da, det går nok bra

Sitat av chripson
Disse jobbene pleier å vær veldig godt betalt i og med at du utsetter deg selv for en risiko. Jeg har selv en far som har jobbet som dykker i nordsjøen, men han er utføretrygdet PGA skader som har kommet etter dykkingen. Jeg tror lønnen lå på ca 500-600 tusen i året, men dette er noen år siden...
Vis hele sitatet...

ja jeg hørte noe snakk om at de var kommet noe nye regler som gjør at de for betalt 1000kr timen 24/7 når de er ute. men jeg vet ikke om det er sant lisom...

men kan jeg spørre om hvordan skader din far fikk? du trenger ikke svare om du syntes det er privat
Han er døv på det ene øret, og hører kun 40% på det andre. Har veldig lite følelser/bevegelighet i fingrer og tær. han har også hatt et hjerneslag pga dykking. Men som sakt dette er en stund siden og utstyret er nåkk en del bedre nå.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg vet at dette er 2 år gammel tråd, men lurer på det samme som trådstarteren, så om det er noen som har erfaring med dette, så hadde det vært veldig fint.
http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=YD

HIB er utsteder av Klasse S lappen ivertfall. De var tidligere statens dykkerskole så de er nok de folk burde høre med om de lurer på noe

http://www.hib.no/dykkerutdanningen/om/index.htm
Ministry of Love
sptz's Avatar
HIB administrerer dette for DAT, men sertifikat klasse II utstedes av Oljedirektoratet og ikke DAT.

Du kan lese mer om de forskjellig klassene i forskiften for dykking (denne gjelder ikke for kontenental sokkelen og petroliumsvirksomhet, men det står litt om sertifikatene der likevel) http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...44.html#map003

HIB skal/har satt igang et prosjekt for å få 2årig skole og ikke bare 1årig. Dermed skal en kunne lære seg metningsdykking etter 2år på skole i Bergen.

Forøvrig kan jeg ikke forstå hvorfor folk ønsker å sitte i en trykktank i en mnd frivillig... menne hver sin lyst
En kompis hadde en far som var dykker, helt til han ble skadet av dykkingen og var ikke i stand til å ta vare på seg selv. Kompisen min fikk en halv mill i erstatning, så er jo en grei forsikring å etterlate familien.
Jobber i nordsjøen på båt, har ingen ting med dykking å gjøre, men vet ihvertfall at en har godt betalt som dykker, men at man for ett lite arbeid må sitte i dager eller ukesvis i dykkertank. Har også hørt om noen i gulfen som måtte sitter i noen måneder, så håper alle var klar over det før en tar seg ut i det yrket.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, jeg ser tråden er gammel, men jeg greier ikke holde meg fra å svare på denne.
Det er tydeligvis en del myter rundt dykking i Nordsjøen. Jeg jobber dypvannsdykker.
Dere har rett i at det kreves klasse 1 og klasse 2 for å jobbe med metningsdykking. Men detber også flere kurs som man bør ha for å komme frem i køen. Som feks inspeksjon, rigging, avansert førstehjelp, etc.
Dette er kostbare kurs, og dette koster. Jeg personlig har kurs for rundt 350 000 kroner, men da må dere også plusse på tapt arbeidsinntekt, reiser, opphold og mat.

Inntekten der ute ligger på ca. 12 000,- pr døg i metning. Og vi har som regel 28 døgn pr tur. Hvis man regner med reise, noen dager på dekk både før og etter metningsperioden så kan dere regne ut lønna selv. Vi ligger på mellom 4-6 turer pr år.

Per i dag finnes det ca. 400-500 dykkere i Nordsjøen, da snakker jeg om både norsk, britisk, dansk og hollandsk sektor. Av disse så er vi mellom 15-20 norske.

Det er en lang vei å gå, men for all del, sørg for at du vet hva du går til.
Klasse 2 kurset i Marseille er jeg ganske sikker på at du må ha miniumum 12 mnd relevant dykkererfaring for å gå på. Det er også mange hakk dyrere enn Klasse 1 kurset.
Sitat av Seadweller Vis innlegg
Hei, jeg ser tråden er gammel, men jeg greier ikke holde meg fra å svare på denne.
Det er tydeligvis en del myter rundt dykking i Nordsjøen. Jeg jobber dypvannsdykker.
Dere har rett i at det kreves klasse 1 og klasse 2 for å jobbe med metningsdykking. Men detber også flere kurs som man bør ha for å komme frem i køen. Som feks inspeksjon, rigging, avansert førstehjelp, etc.
Dette er kostbare kurs, og dette koster. Jeg personlig har kurs for rundt 350 000 kroner, men da må dere også plusse på tapt arbeidsinntekt, reiser, opphold og mat.

Inntekten der ute ligger på ca. 12 000,- pr døg i metning. Og vi har som regel 28 døgn pr tur. Hvis man regner med reise, noen dager på dekk både før og etter metningsperioden så kan dere regne ut lønna selv. Vi ligger på mellom 4-6 turer pr år.

Per i dag finnes det ca. 400-500 dykkere i Nordsjøen, da snakker jeg om både norsk, britisk, dansk og hollandsk sektor. Av disse så er vi mellom 15-20 norske.

Det er en lang vei å gå, men for all del, sørg for at du vet hva du går til.
Vis hele sitatet...
Du har altså nesten en årslønn etter èn tur? Vurderer dypvannsdykker
Sitat av McLovin Vis innlegg
Du har altså nesten en årslønn etter èn tur? Vurderer dypvannsdykker
Vis hele sitatet...
Viktig å tenke på at mye av årsaken til de høye lønningene er pga risiko. Ting kan skje selv om man har fulgt alle tabeller og slikt.
Kan være lurt å ha noe å stå på om man skulle være så uheldig å få totalt dykkeforbud pga en ulykke.
Er det noe særlig fremtid i dette? Trodde de fleste slike oppgaver ble utført med ROV nå?
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Er det noe særlig fremtid i dette? Trodde de fleste slike oppgaver ble utført med ROV nå?
Vis hele sitatet...
Fortsatt mange oppgaver som ikke maskiner kan fullføre undervann