Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1722
Hei

Har nå koblet opp alt annet enn leds til mitt logitech z906. Ledsene har ikke kommet enda og derfor sitter jeg her og prøver å sjekke at dette funker ved hjelp av et multimeter. Har koblet muyltimeteret til de 2 fasene som kommer fra basselementet, disse skal så vidre direkte på ledene.

Problemet er det at det det skal jo gå likespenning i høytalere, som betyr at jeg skulle fått utslag på likespenningen. Men det gjør jeg ikke, jeg får bare 2mV når jeg skrur godt opp. Dersom jeg skrus over på vekselspenning får jeg helt andre resultater som jeg er ganske sikker på at er riktige. Der når jeg jo 6-7V på like mye som jeg når 2mV på likespenning.


Noen som vet hvorfor?
Strømmen som driver høytalere er jo vekselspenning, det er jo dette som snur og vender på magnetfeltet i spolen som i sin tur får membranen til å vibrere. Når høytaleren lager en lyd på f.eks 1000hz, så drives den da i akkurat det øyeblikket av en vekselspenning som også holder 1000hz.
Viss man bruker likespenning på en høytaler så vil bare membranen holde seg "helt ute" hele tiden -eller inn.

EDIT: For øvrig så tåler en lysdiode (LED) 2volt likespenning, noe mer så ryker den.
Viss den derimot utsettes for vekselspenning så vil den fremdeles virke, men bare når polariteten snur rette veien. Så den vil egentlig "blinke" men det går så fort at det ser ut som den lyser.
Det største hinderet er imidlertid at lydstyrken i en høytaler justeres med å variere spenningen, så på full styrke ligger spenningen på 50-60 volt på en "brukbar" forsterker. Dette vil selvsagt ta knekken på diodene som bare tåler 2 volt
Sist endret av varg300; 26. oktober 2013 kl. 22:45.
Som da betyr at det egentlig blir feil å måle likespenning. eller det går bra om likespenningen ikke overstiger 2volt.
Sist endret av Lorenzo; 26. oktober 2013 kl. 22:47.
Det blir feil og måle likespenning ja.
For dioden sin del spiller ingen rolle om det er likespenning eller vekselspenning, kommer den over 2 volt (si 3 da for å ta i litt) så ryker den.
Da må du sette en motstand i serie med dioden, blir dog noe upraktisk for da vil den bare lyse når lyden er høy nok til at spenningen etter motstanden blir høy nok.
Takk for gode svar.
men vent nå litt, nå ble jeg litt i tvilk på en ting her.

Saken er den at jeg skal ha denne leden til å lyse konstant om jeg vil og lurer på om jeg ksn bruke denne da?

Not a real gamer
retovio's Avatar
her ser du hvordan Kipkay har gjort det
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Takk for gode svar.
men vent nå litt, nå ble jeg litt i tvilk på en ting her.

Saken er den at jeg skal ha denne leden til å lyse konstant om jeg vil og lurer på om jeg ksn bruke denne da?
Vis hele sitatet...
Ja, men du må lodde på en resistor på rundt 34kOhm.

Kan godt hende jeg har regnet feil nå, er trett, men tror det skal være riktig.

OBS! En resistor kan bli ekstremt varm.
Sist endret av SimenGaming; 27. oktober 2013 kl. 02:23.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Strømmen som driver høytalere er jo vekselspenning, det er jo dette som snur og vender på magnetfeltet i spolen som i sin tur får membranen til å vibrere. Når høytaleren lager en lyd på f.eks 1000hz, så drives den da i akkurat det øyeblikket av en vekselspenning som også holder 1000hz.
Viss man bruker likespenning på en høytaler så vil bare membranen holde seg "helt ute" hele tiden -eller inn.

EDIT: For øvrig så tåler en lysdiode (LED) 2volt likespenning, noe mer så ryker den.
Viss den derimot utsettes for vekselspenning så vil den fremdeles virke, men bare når polariteten snur rette veien. Så den vil egentlig "blinke" men det går så fort at det ser ut som den lyser.
Det største hinderet er imidlertid at lydstyrken i en høytaler justeres med å variere spenningen, så på full styrke ligger spenningen på 50-60 volt på en "brukbar" forsterker. Dette vil selvsagt ta knekken på diodene som bare tåler 2 volt
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hva slags dioder han bruker, hvis han bruker LED striper som går på 12volt skal dette gå fint, men det er ytterst få LED's som ryker ved bare 2 volt etter min erfaring, jeg bruker altid 3volt på alle farger untat rød som går på 2,2 volt eller noe.

Jeg vill tro at TS har en 12volt LED stripe, siden vanlige enkelt dioder blir for mye prakk for de som ikke har holdt på med slikt før

Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Ja, men du må lodde på en resistor på rundt 34kOhm.

Kan godt hende jeg har regnet feil nå, er trett, men tror det skal være riktig.

OBS! En resistor kan bli ekstremt varm.
Vis hele sitatet...
Tror du regna litt feil nå, jeg bruker hvertfall en 470 Ohm motstand når jeg kobler på 12volt på en lysdiode som tåler ca 3 volt, men sant det at motstanedr blir jævlig varme hvis det går en del strøm gjennom de
Sist endret av StålSkuff; 27. oktober 2013 kl. 04:23.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Ja, men du må lodde på en resistor på rundt 34kOhm.

Kan godt hende jeg har regnet feil nå, er trett, men tror det skal være riktig.

OBS! En resistor kan bli ekstremt varm.
Vis hele sitatet...

Har dere to lyst til å forklare?

Lurer på om jeg var litt uklar, men var ledstrips vi snakker om
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Har dere to lyst til å forklare?

Lurer på om jeg var litt uklar, men var ledstrips vi snakker om
Vis hele sitatet...
De der har innebygd motstand så du trenger ikke og bry deg om Ohm's lov med mindre forsterkeren pumper ut mer enn 12volt, noe jeg har liten tro på.