Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2438
siste året har jeg sett stor endring i media sin dekning rundt legaliseringsdebatten av hasj. debatten får stadig mer omtale, sterke talspersoner som arild knutsen har fått mer sendetid. fra bare å dekke hasjbeslag og ulovlige plntasjer, har media det siste året hatt sterkere fokus på legaliseringsdebatten.

det jeg lurer på nå, er om vi er noe nærmere legalisering enn vi var før, og om folk tror debatten vil fortsette, eller om dette bare er et tema som vil forsvinne over tiden, så bare de spesielt engasjerte får med seg hva som blir sagt om temaet?

jeg synes det er bra at det blir satt søkelys på debatten om legalisering. mitt personlige syn er et ønske om full legalisering, men selv det at folk som taler imot min sak får mediadekning ser jeg som positivt, både fordi det er en viktig sak for meg som jeg mener burde diskuteres, uavhengig av debatantens synspunkt, og fordi det gir forkjemperne for legalisering mulighet til å komme med motargumenter i medier som når ut til flere mennesker. det sterkere søkelyset på dette det siste året har også bidratt til mer kunnskap blant befolkningen, og får almennheten til å se hvor mange i landet som melder seg på i debatten, og hvor mange i landet som ønsker å røyke canabisprodukter uten å bli sett på som kriminell.

så hva tror dere? tror dere debatten vil fortsette, eller gradvis forsvinne? tror dere vi vil se en endring? tror dere argumentene i diverse debatter får folk til å skifte mening den ene eller andre veien, eller tror dere folk flest holder på meningene de hadde for noen år siden? hvilken rettning tror dere politikken vil ta?

håper folk som svarer holder seg til å prate om debatten og hva de tror vil skje, og ikke gjør dette om til en generell legaliseringsdebatt med argumenter for og imot, for de finnes det nok av på forumet.



selv tror jeg at debatten vil gradvis forsvinne, uten noen endring, eller større merkbare forskjeller. men jeg tror samtidig at mange i norges land har fått øyet opp for saken, og jeg tror mange har mer forståelse for legaliseringsforkjempernes synspunkter. men jeg tror ikke det er nok for endring denne gang. jeg tror derimot at debatten har betydning, både i allmennhetens syn på personer som røyker (tror færre ser på de som røyker cannabisprodukter som narkomane enn hva folk gjorde før). jeg tror at denne debatten blåser bort i vinden snart, men at den har lagt grunnlaget for en ny debatt om noen år, og dagens aktualisering kansje gir en senere debatt den tyngde som trengs for en endring. jeg er ingen statsviter, så dette er ren gjettning, men jeg tror at neste debatt har potensiale for forandring
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har hvertfall merket en oppgang i legaliseringstråder her på forumet i det siste.

Problemet med å henge ved en informasjonsbrønn er at en kun drikker fra brønnen, og glemmer hvordan filtrert og sikkert kranvann smaker.
Jeg tror snøballen har begynt og rulle. Det starter med at folk blir mer liberale og om kanskje 20 år så er det legalisert med en bra ordning som gjør at myndighetene har full kontroll.
Jeg tror den kommer til å fortsette.

En annen ting som kunne vært både bra og interesangt å diskutere, er jo hva og hvordan vi kan være med å hjelpe til å få den til å bli diskutert i media.
Leserinnlegg, jungeltelegraf etc?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av OoM Vis innlegg
En annen ting som kunne vært både bra og interesangt å diskutere, er jo hva og hvordan vi kan være med å hjelpe til å få den til å bli diskutert i media.
Leserinnlegg, jungeltelegraf etc?
Vis hele sitatet...
I stedet for å være med på "Marihuana marsjen" (Jepp, skrivefeil i eget navn) ville seriøse opptredener være å foretrekke. Problemet er kanskje at ikke mange vil fremstå som om de er for legalisering, da det etter samfunnsnormene impliserer at man driver med det.
Marsjen er kanskje ikke den beste måte å profiliere legalisering på nei.
Med en kleskode kunne det kanskje fungert bedre?
I tilleg kaste jointen mens man går.

Og, om man bare er god nok til å fremme budskapet sitt, så er det vel ikke noe galt i at folk tror en driver på med det?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Poenget er også å fremme sosial akseptans for det blant lekfolk.
At hasj kommer til å bli legalisert i Norge er som å tro på julenissen - slutt med det. De som røyker hasj er forhåpentligvis klar over risikoene når det gjelder eventuelle straffereaksjoner på det de driver med. Når man har veid forlempene opp mot ulempene må man så ta en avgjørelse - enten å fortsette å røyke hasj - eller å slutte med det.

Det som er kjipt med cannabisforbudet i Norge er jo at tilgangen til prima varer og da særlig bra pot/weed er heller dårlig. I USA og Canada er bruk av pot ganske vanlig og der har de jo også pot til medisinsk bruk. Canadiske venner av meg oppfatter det som helt uproblematisk å røyke pot - dette er vanlige familiemennesker som har bra jobber og vanlige fritidsaktiviteter. En av disse Canadierne kunne fortelle meg at ca. 1 av 3 Canadiske husstander dyrker pot i større eller mindre grad (mest til eget bruk selfølgelig). Besittelse av 1 ounce (28 gram) straffes vanligvis kun med bøter.

Amerikanere og Canadiere som vurderer å flytte til Norge har spurt meg ved flere anledninger om hvorfor Nordmenn røyker så mye hasj og så lite pot. Jeg har bare sagt til dem at dette naturligvis må ha med tilgang å gjøre. Eller tar jeg feil, er det slik at Norske cannabisbrukere ønsker å bli stein av hasj i stedet for å bli høy på weed?

Det lurer jeg på.

Jeg røyker hverken hasj eller pot selv, da jeg ofte får litt psykedeliske reaksjoner av det, noe jeg ikke liker.
jeg (og sikkert mange andre) bryr seg ikke om 90% av folka jeg møter vet at jeg røyker. det er de 10% jeg bryr meg om. de 10% er det som virkelig stopper meg fra å engasjere meg aktivt for saken. som nevnt ovenfor tror jeg ikke debaten vil fortsette i veldig lang tid. men jeg håper jo at debatten fortsetter, og skulle gjerne påvirket debatten i den rettning som jeg selv tjener på, altså legalisering. vet ikke helt hvordan jeg kan gjøre det utenom på forumer. waschera hadde en debatt på nett. jeg tok meg i alle fall bryet å skrive på waschera (tv2 programmet) sin debatt, for å legge frem noen gode argumenter for et bredt publikum.

ellers prøver jeg i alle argumenter å være så sakelig som mulig. det er ingen poeng å melde seg på i en debatt om man bare sier: jeg vil røyke tjall!

sakelige innlegg skaper en interessant debatt, og jeg vil tro interessante debatter vil vare lenger, og dermed er alle forkjemperes sakelighet avgjørende for utslaget av den pågående legaliseringsdebatten. jeg ser alt for mye usakelige innlegg fra begge parter, som ikke bringer noe til debatten. om debatanter fortsetter med usakelighet gidder ikke folk å lese mer. bra for de som ønsker fortsatt forbud, fordi de søker ingen endring. de som søker endring må forsøke å holde debatten igang med sin sakelighet og godt begrunnede argumenter
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Amerikanere og Canadiere som vurderer å flytte til Norge har spurt meg ved flere anledninger om hvorfor Nordmenn røyker så mye hasj og så lite pot. Jeg har bare sagt til dem at dette naturligvis må ha med tilgang å gjøre. Eller tar jeg feil, er det slik at Norske cannabisbrukere ønsker å bli stein av hasj i stedet for å bli høy på weed?

Det lurer jeg på.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tippe at grunnen til at det er/har vært mest hasj i norge, er at hasj er lettere å smugle en pot(pot tar større plass i forhold til mengde og lukter mer) og mesteparten av varene som konsumeres her i norge er smugla inn fra utlandet(marokko,amsterdam, etc).

Nå nylig hadde vi jo en lang periode hvor potten florerte på markedet i stedet for hasj, dette vil jeg tippe kom av alle innelands-plantasjene som det nå ikke er så mange igjen av.

men men vet ingenting for sikkert, bare antar=)
Sist endret av Shinobi; 5. april 2009 kl. 16:52.
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
At hasj kommer til å bli legalisert i Norge er som å tro på julenissen - slutt med det. De som røyker hasj er forhåpentligvis klar over risikoene når det gjelder eventuelle straffereaksjoner på det de driver med. Når man har veid forlempene opp mot ulempene må man så ta en avgjørelse - enten å fortsette å røyke hasj - eller å slutte med det.
Vis hele sitatet...
Du synest ikke det er litt rart at veldig mange har røyket cannabis i Norge.
Land snakker om legalisering. F.eks Canada. Flere stater i USA har avkriminalisert det. Legaliseringsdebatten er oppe i Norge, USA's president og vår egen statsminister sier selv de har røykt cannabis. Og ja, Obama inhalerte, "That was the point".

Og til strafferammene på det. Joda, det er ganske streng straff på et veldig ufarlig rusmiddel. Om man skal begynne å veie opp mot hverandre, så må man også legge til hvor vanvittig liten sjangs det er for at du blir tatt, sålenge du tar noen få forhåndsregler.
Da vil jeg faktisk påstå at det er bedre å nyte rusen og ta en bitteliten riskio på å bli tatt, en å la alt ligge.

Og ja, mangen røyker nok hasj pga. det er verre å få tak i pot.
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Amerikanere og Canadiere som vurderer å flytte til Norge har spurt meg ved flere anledninger om hvorfor Nordmenn røyker så mye hasj og så lite pot. Jeg har bare sagt til dem at dette naturligvis må ha med tilgang å gjøre. Eller tar jeg feil, er det slik at Norske cannabisbrukere ønsker å bli stein av hasj i stedet for å bli høy på weed
Vis hele sitatet...
det har med tilgangen å gjøre. norge er endestasjon for trafikk, så det som kommer hit er det som er enklest å frakte langt (og desverre også dårligst produkt), og siden hasj tar så mye mindre plass, så er det det vi får her. det er også begrensa dyrkemuligheter i norge pga klima, så det har sikkert også betydning. stort sett har alt grønt jeg har kommet over i norge vært dyrket i smug innendørs (ikke import). på den annen side så er det jo kaldt i canada også. noen som har mer peil???
Den norske legaliseringsdebatten vil dø ut, men før det skjer vil den vri situasjonen til det verre. Jeg er 100% sikker på at vi beveger oss lengre mot Sverige, som slettes ikke er noe ønskelig. Etterhvert som den eldre generasjonen dør ut, og deres foreldrede meninger med dem, vil legaliseringstemaet komme opp igjen, forhåpentligvis med et bedre utfall.

Er det noen her inne som kan ta et eksempel på en så feilslått politikk som ikke opposisjonen har prøvd å spille på?
Norge trenger en til opplysningstid, som ikke er ført av partiske medier som vinkler deres eget syn av saken, ikke bare når det gjelder cannabis, men det aller meste (se: VG, Dagbladet).

EDIT: En annen ting som er morsomt, er at politikk angående cannabis, fortsatt blir tatt så useriøst at den ikke er ønskelig i forumet "Samfunn, etikk og politikk", hvor denne debatten helst skulle vært plassert, slik at vi fikk se begge meninger av saken.
Sist endret av sofa; 5. april 2009 kl. 17:27.
godt poeng, kansje admin burde flytte posten?

den er fortsatt så seriøs at NRK ga en debatt mellom arild knutsen og ei dame fra ungdom mot narkotika beste sendetid i november

Sitat av sofa Vis innlegg
Den norske legaliseringsdebatten vil dø ut, men før det skjer vil den vri situasjonen til det verre. Jeg er 100% sikker på at vi beveger oss lengre mot Sverige, som slettes ikke er noe ønskelig
Vis hele sitatet...
hvordan er det i sverige???
Sist endret av lykketrollet; 5. april 2009 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lykketrollet Vis innlegg
hvordan er det i sverige???
Vis hele sitatet...
I Sverige har de noen Stalin-lignende greier. Der trenger de faktisk ikke mistanke engang for å teste deg for narkotikabruk, slik jeg har forstått det. Husker jeg leste en sak om at de testet tilfeldige musikere på vei inn på en prisutdeling. Straffene er også ganske gærne, etter det jeg har lest.

De kan likevel skilte med den laveste bruken av narkotika i hele Europa, så det er ikke uten resultater. KrF ser nå på Sverige som det perfekte land angående narkotikaforebygging, med deres absolutte nulltoleranse og visjon om et fullstendig narkotikafritt samfunn. Naive idioter.

Om dette fungerer overalt er desverre tvilsomt, ettersom at muligens det eneste vestlige landet med strengere narkotikapolitikk enn Sverige, har den høyeste bruken av både cannabis og kokain i hele verden. Jeg snakker da om USA.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sofa Vis innlegg
I Sverige har de noen Stalin-lignende greier. Der trenger de faktisk ikke mistanke engang for å teste deg for narkotikabruk, slik jeg har forstått det. Husker jeg leste en sak om at de testet tilfeldige musikere på vei inn på en prisutdeling. Straffene er også ganske gærne, etter det jeg har lest.
Vis hele sitatet...
Wow, godt jobba å dra stalin inn i det...

Noreg praktiserer forelegg for cannabisbeslag opp til 15g, gitt at det er til eige bruk. I sverige er den grensa på 60g, ifølge erowid[1].

Eg finn også ein del andre kjelder som hevder at sverige har rimeleg liberal narkotikalovgjevning etter vestleg standard, og i Norden er det ein viss tradisjon for å ha svært like lover på mange punkt - så det vil overraske meg ein tanke om dei skil seg vesentleg frå norsk lov.

Ein rapport lagt fram for det kanadiske parlamentet [2] minner meg rimelig mykje om norsk narkotikapolitikk. Har du kjelder på at skilnaden er så fordømt stor som du vil ha det til?
Sitat av sofa Vis innlegg
De kan likevel skilte med den laveste bruken av narkotika i hele Europa, så det er ikke uten resultater. KrF ser nå på Sverige som det perfekte land angående narkotikaforebygging, med deres absolutte nulltoleranse og visjon om et fullstendig narkotikafritt samfunn. Naive idioter.
Vis hele sitatet...
Nullvisjonen er en visjon. Langt på veg kan eg vere einig i at målet om færrast mogeleg rusmisbrukarar faktisk er noko ein bør satse på - for det kostar samfunnet og individ mykje. Det tar liv. Det øydelegg familiar. Det øydelegg livet til pårørande med rusmisbruk.

Spørsmålet eg stiller er korleis ein kan unngå rusmisbruk. Legalisere cannabis kan hindre effekten som gateway-stoff til ei viss utstrekning, og kan muligens hindre rusmisbruk.

Merk at skriv rusmisbruk. Å røyke en joint i ny og ne er ikkje misbruk. Å droppe ut av jobb og sosialt samvær på grunn av en joint er misbruk.
Sitat av sofa Vis innlegg
Om dette fungerer overalt er desverre tvilsomt, ettersom at muligens det eneste vestlige landet med strengere narkotikapolitikk enn Sverige, har den høyeste bruken av både cannabis og kokain i hele verden. Jeg snakker da om USA.
Vis hele sitatet...
Så ignorerer du glatt en svært viktig faktor: klassedeling og homogenitet. Sverige er svært homogent samanlikna med USA - og har mykje sterkare sosiale sikkerhetsnett. Eg trur at dei sosiale sikkerhetsnetta er noko av det viktigaste for å halde folk vekke frå rusmisbruk - uansett så skaffer staten deg tak over hovudet. Ein har heller ikkje dei ekstremt fattige som ein har i USA. Difor vil ein politikk som fungerer i sverige ikkje nødvendigvis fungere i USA.

Legalisering av cannabis er vel og bra, men den dagen ein kjem med argumenter av den typen du framfører så gjev det meg ein vond smak i munnen, og får meg til å lure på om eg eigentleg vil støtte legalisering av cannabis. For eg vil ikkje legalisere cannabis slik at du kan vere stein 24/7 - eg vil legalisere cannabis slik at dei som vil bruke det i ny og ne kan få bruke det i fred; slik at vi kan få vekk effekten som gateway-drugs, og slik at politiet kan få frigjort ressurser!

[1]:Sweden #
Possession and sale of cannabis are illegal in Sweden. Possession of up to 60 g usually results in a fine, 60 to 2000 g usually leads to 2 weeks to 1 year imprisonment, more than 2 kg generally results in 2 years - 10 years imprisonment. (unconfirmed) (thanks M, H)
[2]: http://www.parl.gc.ca/37/1/parlbus/c...e/gerald-e.htm
Sverige er på hugget ja - de har jo til og med forbudt bruk av AAS - anabole androgene steroider.
litt uenigheter om sverriges politikk her, ja. som du nevnte har de nordiske landene mange likeheter i lovverket, men vi ser jo likevel at finland og danmark fører en mer liberal politikk på alkohol. litt usikker på cannabispolitikken i finland, men danmark er vel mer liberale enn norge? beste eksempelet var jo fristaden i kjøben. norge har vel hele tiden vært mest konservativ når det gjelder alkohol.

og, ja, skal forsøke å få oss tilbake på topic her. hvordan så egentlig fristaden sitt lys? var det som del av en legaliseringsdebatt som den vi har i norge, eller var det andre krefter som skapte fristaden? har vi noen eksempler på land hvor offentlig legaliseringsdebatt i politikk og media har fått stor betydning, som kan gi oss et hint om hvor vi er på vei???
Jeg tror det var etter Hippietiden de lagde fristaden. Det var så mange hippier i Danmark at de måtte lage et sted de kunne samles lovlig.
ok. ingenting som kan hjelpe oss å forstå dagens debatt, med mindre vi slutter å debatere for å bli hippier
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politikerne er problemet, fler og fler mennesker har fått opp øynene for hva denne planten egentlig er, men så lenge vi har de samme gammle politikerne som har hylt i protest i alle år kommer vi ikke til å se noen endring med mindre det ender i en folkeavstemning.

Dette er ganske enkelt fordi ingen av disse politikerne er villige til å miste troverdighet hos velgerne ved å inrømme feil..

Men med tanke på alle som begynner å bli positivt innstillt til cannabis kan det tenkes at en eller annen politiker ser at dette begynner å bli en veldig stor gruppe mennesker å sikter seg inn på dem som potensielle velgere.

Så lenge folket blir mer å mer positivt innstillt kan ikke regjeringen ignorere oss til evig tid. de kan ikke kriminalisere halve norge..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Leste nettopp denne på et annet forum.

sakset og limt.

...in Portugal, since 2001 when it was enacted, according to a new study by Glenn Greenwald and the CATO institute (by no means a far-left organization). You can read his blog entry on salon.com here.

In 2001, Portugal became the only EU-member state to decriminalize drugs, a distinction which continues through to the present. Last year, working with the Cato Institute, I went to that country in order to research the effects of the decriminalization law (which applies to all substances, including cocaine and heroin) and to interview both Portuguese and EU drug policy officials and analysts (the central EU drug policy monitoring agency is, by coincidence, based in Lisbon). Evaluating the policy strictly from an empirical perspective, decriminalization has been an unquestionable success, leading to improvements in virtually every relevant category and enabling Portugal to manage drug-related problems (and drug usage rates) far better than most Western nations that continue to treat adult drug consumption as a criminal offense.
Vis hele sitatet...
Basically, when you get caught with <10 day supply of a drug on you, you get issued a citation and a council date with three officials a couple days after. At the meeting, you can either pay the citation, or agree to go to a drug class. The catch is that after agreeing to the class, there are no penalties for not going. This means that help is there for whoever wants it, but it's not required.

...by eliminating the barriers of fear which criminalization imposes between the government and the citizenry, and by freeing up the vast resources which criminalization squanders on arrests, prosecutions and imprisonment and instead devoting those resources to treatment, harm-reduction and education programs, few things are more effective in reducing drug-related problems than decriminalization, and nothing exacerbates those problems more than criminalization.
Vis hele sitatet...
A main part of why drug decriminalization works is that it removes the barrier between law enforcement and scared citizens who are unwilling to get help.

http://img410.imageshack.us/img410/2448/portugal1.png
This shows how drug usage rates have declined since 2001. Some more graphs can be found in the full CATO report here.

The video of Greenwald speaking at the CATO institute can be found here, he starts around ~10:00.

The bottom line is that our drug policies and debates need to change from being fueled entirely by assumptions and false predictions of what would happen if drugs became decriminalized/legalized. Our politicians claim that there would be an explosion of drug use. This report find empirical evidence suggesting the opposite, and it could potentially work wonderfully in the U.S. as well.