Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 5581
Jeg sendte for en drøy mnd siden en mail til AP, der jeg spurte kort og greit hvorfor de ikke vurderer en legalisering. Dette er svaret jeg fikk, og jeg er ikke særlig imponert.



Hei og takk for e-posten fra deg.

Det er foreløpig ikke aktuelt for Arbeiderpartiet å åpne for en debatt om legalisering av cannabis. Bruk og salg av stoffet er ulovlig bl.a. for å hindre rekruttering av ungdom til rusmiljøet. Ingen av partiene på Stortinget ønsker å gå inn for å legalisere narkotiske stoffer.

Cannabis er, etter forskrift 30. juni 1978 nr. 8 om narkotika m.v., å regne som narkotika. Tilvirkning, innførsel, utførsel, transitt, omsetning, besittelse og bruk av narkotika er etter forskriften § 4 i utgangspunktet forbudt.

Mange legemidler inneholder potente stoffer som kan gjøre stor skade. Legemiddelområdet er derfor strengt regulert. Som utgangspunkt skal et legemiddel forhåndsgodkjennes før det kan benyttes i behandlingen av pasienter. Det finnes i dag et fåtall cannabisbaserte legemidler på verdensmarkedet, men ingen av disse legemidlene har markedsføringstillatelse (MT) i Norge. For at et legemiddel skal få MT i Norge må produsenten dokumentere at nytten av behandlingen overstiger risikoen for pasienten. Ansvaret for å fremskaffe slik dokumentasjon ligger naturlig nok på legemiddelindustrien, som har utviklet legemidlet.

Dersom en lege i Norge finner at det er medisinsk grunnlag for å behandle en pasient med et legemiddel som ikke har MT i Norge, må legen søke Statens legemiddelverk om godkjenningsfritak. Det følger med et særlig ansvar for legen når det rekvireres ikke-godkjente legemidler. Det er legens ansvar å ha de nødvendige opplysninger om preparatets kvalitet, sikkerhet og effekt.

For legemidler som inneholder virkestoffer som er å regne som narkotika må legen også søke om særskilt tillatelse fra Helsedirektoratet til å forskrive det aktuelle legemidlet.

I Nederland er det lov å selge brukerdoser av cannabis ved de såkalte Coffeeshopene. Erfaringer begynner å vise, at politikken har gitt mange rusavhengige. Spesielt bekymret er myndighetene over alle de unge cannabisbrukerne. Langtidsvirkningene viser seg å være alvorlige. Brukerne får store helseproblem, inkludert psykiske og sosiale problem. Man ser blant annet en økning i alvorlige diagnoser som Schizofreni. Derfor vil Nederland stramme inn på denne liberale politikken.

Selv om det er lov å selge cannabis i Coffeeshops, er det ulovlig for de som driver utsalgene å kjøpe stoffet. Det betyr at de er avhengig av et illegalt marked. Mange privatpersoner dyrker derfor cannabis i sine hjem for å tjene raske penger. I tillegg finnes det også store plantasjer som dyrker cannabis. Dette er selvsagt ulovlig og får store konsekvenser for de som blir tatt av politiet.

Myndighetene har avdekt at bak disse produsentene står det ofte organiserte og hardbarkede kriminelle nettverk. Trusler og vold mot produsenter og deres familie, både for penger og krav om fortsatt dyrking av cannabis, har bredt kraftig om seg. Myndighetene kan fortelle at det er begått over 20 drap med bakgrunn i dyrking av cannabis. Det store cannabismarkedet bidrar også til en stor svart økonomi som myndighetene vil til livs.

Myndighetene forbyr ikke Coffeeshopene, men vil skrenke betydelig inn på markedet. Dette skal gjøres ved at det innføres et medlemskap ved Coffeeshopene som skal fungere som et adgangsbevis. Kun de som er bosatt i Nederland vil kunne få et slikt medlemskap. Tiltaket vil i følge myndighetene medføre atskillig færre Coffeeshops, noe som igjen vil redusere tilgjengeligheten også overfor egne landsmenn.

Flere andre tiltak iverksettes også. Blant annet høyere prioritet fra politiets side når det gjelder cannabisrelatert kriminalitet, og et sterkere forebyggende og holdningsskapende arbeid, spesielt blant barn og unge.

Mange vil at Norge skal legalisere narkotiske stoffer som cannabis,og viser til hvor vellykket dette er i Nederland. Men Nederland sine erfaringer viser at det å legalisere cannabis fører store problemer med seg, ikke bare for de som blir avhengige av stoffet, men også for samfunnet for øvrig. Det at Nederland nå strammer inn, er et av flere argumenter for at vi ikke skal legalisere cannabis i Norge.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av kukktryne Vis innlegg
I Nederland er det lov å selge brukerdoser av cannabis ved de såkalte Coffeeshopene. Erfaringer begynner å vise, at politikken har gitt mange rusavhengige. Spesielt bekymret er myndighetene over alle de unge cannabisbrukerne. Langtidsvirkningene viser seg å være alvorlige. Brukerne får store helseproblem, inkludert psykiske og sosiale problem. Man ser blant annet en økning i alvorlige diagnoser som Schizofreni. Derfor vil Nederland stramme inn på denne liberale politikken.tatt av politiet.
Vis hele sitatet...
Vil ha kilder på det siste der.
Glad jeg ikke stemmer AP... Folk må få opp øya snart.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
De begrunner at det er ulovlig og skal fortsette å være ulovlig fordi det er ulovlig.. AP logikk.
Perperper: les det om igjen, de begrunner det med at det er fullt mulig å få tak i det til medisinsk bruk i norge. Samt at nederland som har avkriminalisert cannabis ikke har hatt gode erfaringer med det, og prøver nå å stramme inn.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Glad jeg ikke stemmer AP... Folk må få opp øya snart.
Vis hele sitatet...
De andre partiene er ikke så veldig mer for legalisering de heller da..
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av seven_up Vis innlegg
Perperper: les det om igjen, de begrunner det med at det er fullt mulig å få tak i det til medisinsk bruk i norge. Samt at nederland som har avkriminalisert cannabis ikke har hatt gode erfaringer med det, og prøver nå å stramme inn.
Vis hele sitatet...
Det var en kommentar til de to første avsnittene.

Jeg må også kommentere at der er laterlig at de sier det rekrutterer ungdom til rusmiljøet.. Rusmiljøet er skapt fordi det er ulovlig..
Sist endret av PerPerPerPer; 27. mars 2012 kl. 20:10.
"Ikke aktuelt å åpne for en debatt.." Tragisk.

Skjønner ikke hvorfor de greier ut om organisert kriminalitet, svart økonomi, vold og trusler, når de argumenterer mot legalisering. Greit nok at det er problemer som Nederland har siden det egentlig ikke er legalisert og coffeshopsene dermed må kjøpe varene sine ulovlig, men det er jo slik som langt på vei løses ved en skikkelig legalisering. Ingen blir drept med bakgrunn i brygging av øl.
Hva med å komme fram til flere argumenter, som får Freak sitt approval, og sende de tilbake sammen med dette brevet du fikk i svar?
Parkettetterligning
Ja er litt irritert over at de bruker et av ja folkas viktigste argument, dreier det om og tar bort logikken i det. For så å sette det til et nei argument. Ved en legalisering er det ihvertfall i mitt hode mindre kriminell inntekt.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Hva med å komme fram til flere argumenter, som får Freak sitt approval, og sende de tilbake sammen med dette brevet du fikk i svar?
Vis hele sitatet...
Den blir nok bare slettet, dette vil de så absolutt ikke ha noen debatt om. De har rett og ferdig med saken...
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Hva med å komme fram til flere argumenter, som får Freak sitt approval, og sende de tilbake sammen med dette brevet du fikk i svar?
Vis hele sitatet...
Samme tanken som slo meg når jeg var ferdig å lese og det kunne vert en god ide.

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Den blir nok bare slettet, dette vil de så absolutt ikke ha noen debatt om. De har rett og ferdig med saken...
Vis hele sitatet...
Vi er mange brukere her, hva om alle som er interessert i debatten sender brevet hvis det ikke kommer noe svar i retur?
Sist endret av Trollanon; 27. mars 2012 kl. 20:28.
Vi er mange brukere her, hva om alle som er interessert i debatten sender brevet hvis det ikke kommer noe svar i retur?[/quote]

Ja, må jo svare tilslutt. Skulle gjerne sent opptil flere brev om dagen, dessverre har jeg en mail med mange tusen uleste e-poster, og spam fra flere selskaper.
Som noen her på bruket en gang sa "å si at en er for legalisering/avkriminalisering oppfattes synonymt med at en støtter det de kriminelle rusavhengige driver med og at man ikke har noen problemer med at barna dine gjør det samme". Det er MANGE politikere i Norge som er helt enige med oss at forbud ikke er veien å gå, men en ordentlig diskusjon/debatt kommer ikke før tabu-bobla sprekker.
Jeg kan dog berolige dere med at dette ikke er lange veien unna, da flere fylkeslag og ungdomspartier har gitt utrykk for at de støtter legalisering og/eller avkriminalisering. Frykt ikke, frender, denne dagen kommer... Den kommer bare ikke imårra!

Anbefaler dere å engasjere dere litt mer (ta diskusjonen vekk herfra - caféen, fotballlaget, auf/su/fpu/uh-møtet, osv.), for å grine over dette på et forum som har et høyt antall rusmisbrukere kommer ikke til å hjelpe.
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Sist endret av Paratus; 28. mars 2012 kl. 00:02.
Sitat av kukktryne Vis innlegg
I Nederland er det lov å selge brukerdoser av cannabis ved de såkalte Coffeeshopene. Erfaringer begynner å vise, at politikken har gitt mange rusavhengige. Spesielt bekymret er myndighetene over alle de unge cannabisbrukerne. Langtidsvirkningene viser seg å være alvorlige. Brukerne får store helseproblem, inkludert psykiske og sosiale problem. Man ser blant annet en økning i alvorlige diagnoser som Schizofreni. Derfor vil Nederland stramme inn på denne liberale politikken.
Vis hele sitatet...
Leste dette og begynte å google etter statsikk på dette, og kunne ikke finne noe.

Er det noen som kan linke til statistikk om hvor mange av Cannabis-brukere som får psykiske problemer, gjerne Norge og Nederland adskilt så de kan sammenlignes.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Hvorfor vil egentlig Nederland stramme inn på politikken angående cannabis?


Just sayian..
Sitat av Epitaph Vis innlegg


Just sayian..
Vis hele sitatet...
For å nå en legalisering vil jeg helst ha et parti med noe på partiprogrammet, heller enn anarki og fri flyt (som DLF gir inntrykk av at er veien å gå). Jeg kan ikke ofre alle politiske meninger for å få lov til å røyke weed og sette sprøyter, og i tillegg sove godt om natten.
Sist endret av random42099; 28. mars 2012 kl. 00:36.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
Tja. Hvis jeg kunne stemt på AP som ville innføre dette med en gang, hadde jeg stemt på dem. Men det er vel mest en ikke-reell problemstilling. Ønsker man å legalisere narkotika er man gjerne liberal, og da er du plutselig veldig enig med de liberale partiene DLF vil legalisere narkotika, men jeg stemmer fremdeles Venstre...
"Miljøpartiet de grønne" er for en avkriminalisering og har et mye mer solid partiprogram enn DLF(etter min mening selvfølgelig).
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
For å nå en legalisering vil jeg helst ha et parti med noe på partiprogrammet, heller enn anarki og fri flyt (som DLF gir inntrykk av at er veien å gå). Jeg kan ikke ofre alle politiske meninger for å få lov til å røyke weed og sette sprøyter, og i tillegg sove godt om natten.
Vis hele sitatet...
For meg høres det ut som DLF er for FULL legalisering av alle narkotiske stoffer, har ikke lest noe om det, eller er det faktisk sant?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
For meg høres det ut som DLF er for FULL legalisering av alle narkotiske stoffer, har ikke lest noe om det, eller er det faktisk sant?
Vis hele sitatet...
De ønsker å dekriminalisere all narkotikavirksomhet! Litt annen ting!
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er faktisk villig til å stemme på et parti kun pga de vil legalisere. Partiene sånn de er idag er jo egentlig ganske så like... Tok valgomat på NRK og fikk over 50% på alle partiene, med høyre og venstre på topp, 67% ca.

Nå vet jeg ikke helt om man kan bruke prosentandelen på 17% forskjell som argument for at alle partiene er temmelig like, men det er vel en indikasjon på det?
Sist endret av Marr; 28. mars 2012 kl. 01:49.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
hadde sjekket hva annet de ville, og snakket med folk som er mer erfarne enn meg, men JA!! Jeg syns så absolutt at det partiet som får det imellom fortjener 4 år, for da kanskje de vet om andre ting som bør forbedres, som jeg ikke har tenkt på enda... og hvis det blir vansklig å ordne så blir jeg voksen snart, så jeg skal hjelpe til å forbedre/endre alt som eventuelt går galt

ADD: ville nok ikke stemt DLF da jeg syns noe burde vært kriminelt men de grønne, eller liberale får nok min stemme til neste år gleder meg

ADD2 : de liberale er jo DLF, så de grønne da
Da var da noe til merkelig politikk i Nederland?

Det er tillatt for coffeeshops å selge cannabis, men de får ikke kjøpt det inn lovlig. Hvis politiet spør hvor de har fått tak i dette, så får de et forklaringsproblem vel?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Da var da noe til merkelig politikk i Nederland?

Det er tillatt for coffeeshops å selge cannabis, men de får ikke kjøpt det inn lovlig. Hvis politiet spør hvor de har fått tak i dette, så får de et forklaringsproblem vel?
Vis hele sitatet...

Hehe, synes den "loven" der er veldig rar jeg også.
Trur det bare er lovlig med max 500 gram om gangen oppbevart i hver coffeshop, og når de tar inn eller det blir levert varer, må det gjøres i sjul så de ikke blir tatt av politiet, dermed blir det solgt lovelig i mindre doser til kunder.

Er vel sånn fordi det skal være ulovlig å selge store mengder, hvis jeg skal prøve å forstå hvorfor det er sånn.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Da var da noe til merkelig politikk i Nederland?

Det er tillatt for coffeeshops å selge cannabis, men de får ikke kjøpt det inn lovlig. Hvis politiet spør hvor de har fått tak i dette, så får de et forklaringsproblem vel?
Vis hele sitatet...
De trenger ikke forklare seg, fordi det er opp til politiet å bevise skyld, ikke for coffeeshopsa å bevise uskyld.

Jeg tenker den beste måten å påvirke legaliseringsdebatten er å bli politikere, ikke stole på at de eksisterende politikerne fikser det. Infiltrer alle partier NÅ!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg mer eller mindre aktiv venstre-politiker, og sympatiserer med store deler av programmet, har dog aldri forstått det spørsmålet du stiller.

Storparten av stemmekveget gir sin stemme pga. en enkeltsak som de brenner for basert på egeninteresse. Bedre skole, bedre vei, bedre innvandringspolitikk, trygge arbeidsplasser etc. Så hva er galt med å stemme for en bedre narkotikapolitikk?

Kun stigma.
Sist endret av Apraksin; 28. mars 2012 kl. 11:42.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
Måtte ha sett litt hva de forskjellige partiene egentlig ville få til på nasjonal basis, da jeg bare har stemt kommunevalg før og det gikk dårlig.
Hadde det blitt "stemme på det som er minst ræva"-scenario hadde det ikke vært noen tvil.
Gode muligheter for at det ikke hadde vært noen tvil anyways, da dette er en hjertesak med ganske høy prioritet på ting jeg vil ha endret.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
Nei, men da det er en såpass viktig sak for meg, så vil jeg nok helle i den retningen. Jeg er sosialdemokrat, men om Venstre hadde gått inn for legalisering/avkriminalisering, så hadde jeg nok stemt på dem.

Nå er det jo uansett svært lite polarisering i norsk politikk, så det er ikke unormalt at mange nordmenn stemmer etter enkeltsaker.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ønsker man å legalisere narkotika er man gjerne liberal (...)
Vis hele sitatet...
Hvis man går inn for legalisering/avkriminalisering bare på grunnlag av at "man skal ha rett til å gjøre hva man vil med sin egen kropp", så er man dum imo.

Altså BARE på grunnlag av det...
Det er mange andre aspekter rundt narkopolitikken som er viktigere å få ordnet opp i enn "frihet".
Sist endret av ffdck; 28. mars 2012 kl. 15:55.
Sitat av skytouch Vis innlegg
"Miljøpartiet de grønne" er for en avkriminalisering og har et mye mer solid partiprogram enn DLF(etter min mening selvfølgelig).
Vis hele sitatet...
Hehe jeg ble så glad når jeg leste dette.. altid litt trist å sjekke kilder

Miljøpartiet De Grønne ønsker en legalisering av industriell hamp. Dette må ikke forveksles med rusmiddelet.

På rusområdet går vi ikke inn for å legalisere nye rusmidler, men vi ønsker at fokuset i arbeidet mot rusmidler skal ligge på sosiale og helsemessige tiltak, og ikke på juridiske virkemidler; det gjelder både lettere og tyngre ulovlige rusmidler. Det vil si at partiet nasjonalt går inn for avkriminalisering av bruk av rusmidler, men at vi ikke går inn for å avkriminalisere eller legalisere innførsel eller omsetning.

Miljøpartiet De Grønne i Oslo har programfestet at de også vil arbeide for en statlig utredning rundt konsekvensene av legalisering av cannabis. Det er selvsagt for tidlig å spekulere i hvilke konklusjoner man vil dra ut fra en slik utredning
Vis hele sitatet...
Jeg gir nok min stemme til de grønne, da mest fordi cannabis legalisering er det jeg hovedsaklig bryr meg om politisk, men også fordi jeg har sjekka de ut nå og er like fornøyd med deres politikk som alle andres.

Jeg går med på avkriminalisering av alle rusmidler går jo sikkert bra, håper jeg.. Og hvorfor skal jeg sitte å si at: jeg skal ha min hasj, folk kan ha sin alkohol, men de som liker tyngre stoffer og velger å bruke det fortjener straff av staten.. Heller brukt alle de pengene som ble spart ved avkriminalisering på forhindring av og hjelp ut av misbruk og avhengihet.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Da var da noe til merkelig politikk i Nederland?

Det er tillatt for coffeeshops å selge cannabis, men de får ikke kjøpt det inn lovlig. Hvis politiet spør hvor de har fått tak i dette, så får de et forklaringsproblem vel?
Vis hele sitatet...
Politiet spør selvsagt ikke om dette, det er jo nettopp det som er politikken i praksis. Hvis politiet hadde spurt om dette og straffeforfulgt, så hadde det jo ikke vært noe system med slike utsalgssteder. Men utsalgsstedene har ikke lov til å ha særlig mye i butikken på én gang, slik at de må ut å handle flere ganger hver dag. Det er det som er risikabelt, for da kan de derimot bli arrestert for kjøp/besittelse, selv om en er eier av en coffeshop og på vei dertil med varene.
TS: Kan vi se mailen du sendte også?

<offtopic>Forøvrig typisk sosialist-arroganse i det svaret, den samme arrogansen vi har sett fra sosialister som har delt ut penger til kameratene sine i disse dager.</offtopic>
Sitat av Mandokir Vis innlegg
De andre partiene er ikke så veldig mer for legalisering de heller da..
Vis hele sitatet...
Venstre har lagt seg på en fin linje der!
Sitat av zero80 Vis innlegg
Venstre har lagt seg på en fin linje der!
Vis hele sitatet...
kilder? sjekka selv, men fant ikke no.
Tror ikke veien å gå er parti-politiske organisasjoner; da får vi aldri samla bevegelsen. Interesseorganisasjoner kunne vært langt mer effektive, da man da har muligheten til å organisere folk fra hele det politiske spekteret (uansett hvor snevert det skulle være).
Sitat av zero80 Vis innlegg
Venstre har lagt seg på en fin linje der!
Vis hele sitatet...
Unge vesntre er for legalisering, moderpartiet driver hele tiden og klager på at UV bruker for mye tid på å kjøpe for legalisering og mener at det ikke er en viktig kamp å kjempe for.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av Novice Vis innlegg
kilder? sjekka selv, men fant ikke no.
Vis hele sitatet...
Venstre:
http://www.venstre.no/sortrondelag/t...rtikkel/42736/
http://www.venstre.no/hordaland/bergen/artikkel/42720/

Unge Venstre:
http://www.ungevenstre.no/arkiv/lega...erm=legalisere
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=527095

Mens ingen norske partier, med unntak av Venstre, våger å innføre heroinassistert behandling, har dette tiltaket støtte fra 77 prosent av de aktive medlemmene i Unge Venstre. Legalisering av lettere rusmidler støttes av 70 prosent [...]

http://www.ungevenstre.no/arkiv/uver...ndre-ungdommer
Vis hele sitatet...
Min første tanke i forhold til svaret AP gir er å stille et oppfølgingsspørsmål om hvordan de stiller seg til avkriminalisering, iallefall i første runde.
Bøtelegging må vel være grundig nok bevist at ikke virker forbyggende eller rehabiliterende mot en avhengighetslidelse.

Sannsynligvis blir vi ikke kvitt AP fra regjering med det første, selv om det kan se ut til at de mister noen mandater i september 2013..

Minner også på om at det går ann å stemme på enkeltpersoner fra andre partier enn partiet du gir din stemme til.
På Norcan sitt forum vet jeg det er en tråd gående om cannabisliberale politikere, men den siden er sperret på nettet til min arbeidsgiver, så jeg kan ikke finne den frem for dere.
Sitat av Paratus Vis innlegg
Må bare spørre: Dere som bruker cannabis/marihuana, er dere villige til å stemme på et parti, kun pga. de vil legalisere?
Vis hele sitatet...
Hørte fra en kar her inne at den viktigste politiske agendaen i Norge dette tiåret måtte jo klart være å legalisere. Stryk gamlehjem eller bedre veier. Legalisering var viktigst av dem alle.

Så ja, jeg tror flesteparten her inne lett hadde stemt på det partiet som står for legalisering..
Sist endret av Bombasa; 1. april 2012 kl. 01:20.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
"Ikke aktuelt å åpne for en debatt.." Tragisk.
Vis hele sitatet...
Mer åpenhet og mer demokrati, vet du
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
For meg høres det ut som DLF er for FULL legalisering av alle narkotiske stoffer, har ikke lest noe om det, eller er det faktisk sant?
Vis hele sitatet...
Det er sant. DLF mener du skal kunne få heroin i godteposen på Europris. Hvorvidt det er en god ting har jeg ikke tatt stilling til.

(DLF er et parti som står for klassisk liberalisme, og de har et syn som på mange områder viker sterkt fra hvordan de andre norske partiene ser ting. Se http://dlf.info/ hvis du vil vite mer. Det kan også nevnes at partiprogrammet bygger på objektivismen, en fantisiverden skapt av Ayn Rand.)
Så er kanskje ikke DLF perfekte, men hvor ille kan det gå på 4 år :/

Men tror ikke de vil at man skal få det kjempe lett, men hvis man går til en lege og sier no som: Hvis ikke du gir meg noe jeg kan ruse meg på så stikker jeg nesa i bensin lokket og/eller drar til en skummel fyr og kjøper det han har liggende!

Da mener de heller at legen får prøve å lære han litt om narkotiske stoffer og finne ut hva han trenger/ønsker, på den måten har rusbrukere og misbrukere større muligheter for å gjøre det de kommer til å gjøre uansett uten å skade seg selv eller andre, og hvis man må til en lege, isteden for en dealer eller en coffeshop, tror jeg man møter ett litt større miljø som ønsker deg clean og sunn :/..
Fra DLFs partiprogram:
3.2 Narkotika

Et klart eksempel på ulover er de lovene som forbyr salg og bruk av narkotika. Bruk av narkotika består ikke av initiering av tvang mot andre mennesker, og skal derfor være tillatt. Dagens lovforbud mot narkotika har på ingen måte forhindret at mange mennesker likevel bruker narkotika, samtidig har forbudet ført til en økning i reell kriminalitet: de som ønsker å bruke narkotika må ofte begå reell kriminalitet for å finansiere sitt narkoforbruk; narkotikaforbudet medfører jo at prisene på narkotika er svært høye. Vårt primære syn er dog at voksne mennesker har rett til selv å bestemme hvilke rusmidler de vil bruke. DLF går derfor inn for en dekriminalisering av all narkotikavirksomhet.
Vis hele sitatet...
De mener som sagt at du skal kunne legge heroin i godteposen på Europris. Selv om jeg gjerne ønsker at man skulle hatt den muligheten, så er jeg usikker på om konsekvensene sammenlignet med et mer regulert salg ville vært av de gode.
DLF tenker ikke så mye på konsekvenser, men lever i en drømmeverden som blant annet er basert på å forkaste fakta og vitenskap.
Jeg leste (finner ikke intervjuet, sorry) i et intervju med tolldirektør Bjørn Røse at legale rusmidler og legemidler tar livet av 7,5 millioner hvert år, men narkotika tar livet av 200 000. Dette er ifølge ham det beste argumentet mot legalisering.

En ting vi vet, er at hvis noen dør med narkotika i blodet, så blir det klassifisert som et narkodødsfall, også i tilfeller der avdøde har høy konsentrasjon i blodet. Det vil derfor være en god del overlapping mellom de to gruppene.

Jeg vil tro, uten at jeg kan vite det sikkert så klart, at det skal en god del mer kokain til for å daue av det hvis du tar det alene, i forhold til hvis du f.eks drikker alkolhol ved siden av, som mange foretrekker

En ting vi ikke kan vite utifra Røses tall, er hvorvidt 200 000 "narko-døde" også omfatter de som dør av vold relatert til narkotikahandel....

Har er et innlegg fra den samme Røse i Aftenposten for noen år siden, dette er ikke det intervjuet jeg henviste til, men han navner også dødstallene her.....
Jo mer narkotika som blir solgt ulovlig i Norge, jo mer penger til kriminelle. Staten tjener ikke en dritt på det. -.-
Sitat av sodin Vis innlegg
Jo mer narkotika som blir solgt ulovlig i Norge, jo mer penger til kriminelle. -
Vis hele sitatet...
Dette sier jo seg selv. Det er ulovlig å selge narkotika->selgerne er kriminelle.