Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4471
Jeg antar de aller fleste rusmisbrukere forandrer personlighet etter en stund med bruk av diverse stoffer. Jeg tenker da mest på hasj, speed og ecstasy.

Grunnen til at jeg spør om dette, er at en jeg kjenner har en tendens til å være skikkelig drittsekk, egoistisk og har et veldig ustabilt humør generelt sett. Han har røyka hasj i omtrent sju år, hvor det har blitt daglig hvert fall de to siste åra. Gjerne mange ganger om dagen om han har tilgang på nok. Han har også drevet med speed en stund, men jeg er usikker på hvor lenge han har drevet med det flere dager på rad og hvor mange ganger han har hatt pauser og så begynt smått med det igjen inni mellom. For øyeblikket er det hvert fall kun en gang i blant, det er det mest spesifikke jeg vet. Får han tak i ecstasy, nøler han ikke med det heller.

Så, det jeg lurer på er om rusbruket hans kan ha mye å si for hvordan han er og oppfører seg. I følge det jeg har hørt av et par andre jeg har snakka med som har vært innom det meste og kjenner til miljøet etc, så blir de fleste forandra på en eller annen måte. Jeg vil gjerne høre fra dere om dere kjenner noen eller om dere merker på dere selv at dere har forandra personlighet (til det verre) og på hvilken måte, når og om det er "permanente" skader.
Jeg synes du skal ta det opp med han, om han har forandret seg mye og ofte er sur er det helt sikkert noe han bevist sliter med. Sett det samme før og vær eneste gang kan man med rasjonalitet trekke paraleller mellom rusforbruk og dårlig/avvikende humør. Les om variert om speed og eventuelt andre aktuelle rusmidler før du fronter meninger
user's Avatar
Trådstarter
20 1
Det er ikke så lett, og jeg vet ikke helt hvordan han var før han drev med diverse stoffer. Glemte å legge til at han mener han er best i alt og rakker ned på alt som kan rakkes ned på, enten det er gode venner eller folk på TV. Jeg har lest en del om det, men det er lenge sia og hukommelsen min blir bare verre og verre. Var ikke meninga å komme med antagelser på den måten det kanskje virka som, men det går vel ikke an å si at de er helt feil heller.
Sitat av user Vis innlegg
Jeg vil gjerne høre fra dere om dere kjenner noen eller om dere merker på dere selv at dere har forandra personlighet (til det verre) og på hvilken måte, når og om det er "permanente" skader.
Vis hele sitatet...
Amfetamin har gjort mange jeg kjenner, inkludert meg selv til kyniske og følelsekalde personer. Det kan virke som man ikke har følelser eller eier medfølelse ovenfor andre mennesker.
Det eneste jeg reagerte litt på var å stjele. Jeg fikk et kick hver gang jeg gjorde noe ulovlig, og det var som regel bare da jeg følte meg levende.

Så rusmisbruk har mye å si på personligheten til mennesker som misbruker stoffer som amfetamin. Jeg sier ikke at alle ender opp med å føle seg levende bare når de stjeler biler, men de fleste ender opp som kyniske.
men ja... det går over Heldigvis for meg og alle andre som har brukt stoff.

Eller.. jeg vet ikke. Det kan hende at det er permament for mennesker som har brukt stoff lenger enn meg. Skal prøve og ikke virke for bastant siden jeg bare snakker utifra min egen erfaring.
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Jeg synes du skal ta det opp med han, om han har forandret seg mye og ofte er sur er det helt sikkert noe han bevist sliter med. Sett det samme før og vær eneste gang kan man med rasjonalitet trekke paraleller mellom rusforbruk og dårlig/avvikende humør. Les om variert om speed og eventuelt andre aktuelle rusmidler før du fronter meninger
Vis hele sitatet...
Og hva tror du vedkommende svarer da? Han har drevet med hasj hver dag lenge og speeda mye og tatt ecstasy. Han har garantert blitt en smule trangsynt på mange områder og sikkert ganske tett i pappen til og med.
Det jeg vil frem til, er at det i mange tilfeller ikke nytter å prate med vedkommende om han vet selv at han har forandret over tid. Dette er noe som regel brukeren ikke er klar over selv. Hva tror du han svarer da tru? Han vil jo selvfølgelig svare nei. Må bare få sagt at jeg ikke er noen ekspert på området, men kan likevel litt om det. brodern hadde et par kompiser som passer til den beskrivelsen over her - med hasjbruk, speed, xtc osv. Han forandra seg veldig og hadde humørsvingninger hele tiden. skulle tru han hadde mensen til tider. Nå skal det sies at han kom seg på beina og slutta med alt ! så det finnes tilfeller aldri for sent ^^
Amfetamin er det mest personlighetsforandrende stoffet jeg vet om, men man blir jo "seg selv" igjen etter litt søvn og mat.. (Som regel ihvertfall, men noen opplever jo også ganske langvarige amfetamin-psykoser )
Sist endret av Drøggs; 1. april 2009 kl. 05:07.
Blandingsmisbruk av forskjellige rusmidler over lengre tid gir nok mest sannsynlig endret atferd og forandring i personlighet. Klart at det skjer personlighetsforandringer i lengre tids misbruk, enten daglig eller ofte, rusmidler er jo tross alt benyttet for sin påvirkning av psyke, enten for eufori eller utvidelse av sin horisont. Det sier seg selv at en generelt smaker på en endret virkelighetssans så lenge rusen varer, og denne tilstanden blir vedvarende hos de som ruser seg stadig. I så tilfelle er amfetamin, et sentralstimulerende stoff, blant de typer rusmidler som kan endre karakter hos personer som du beskriver hos kameraten din.

Videre er et daglig inntak av cannabis over så lang periode som sju år kjent for å skape likegyldighet og sløvsinn, som jeg kaller det, hos misbrukeren. Cannabis er temmelig "potent" i slik sammenheng og karakterskifte kan fort bli av den arrogante og egoistiske typen. Mange cannabisbrukere som relativt jevnt fører et misbruk, har en følelse av å kunne "lese" andres hensikter, "tyde" sosiale anledninger og analysere hver ord og kroppspråk som måtte oppstå i situasjonen, med følgende forestilling at de ser de dypere meninger bak det hele. Flere mener seg misforstått, synes nyktre befinner seg på et nivå under dem, og anser andre relasjoner som ikke nikker deres vei, som "dumme" i en viss forstand.

Tror litt av dette jeg nevner her blir diskutert i tråden "bevissthet, bra"? Jeg mener ikke å generalisere noen, så les imellom linjene og legg merke til at jeg vektlegger den jevnlige misbrukeren over lengre tid!

Karakterendringene blir destod tydeligere når et blandingsmisbruk oppstår, ved at personen får en kraftigere rustilværelse å forholde seg til. Etter regelmessig bruk av rusmidler har nerveceller tilpasset seg. Disse nervecellene er påvirkende faktor for hvordan personligheten utvikler seg i et forsøk på å tilvenne seg rustilværelsen som en normal tilstand. Kort fortalt endrer det noe på psyken som påvirker karakter og atferd . Personlighetsendring er et faktum av hva blandingsmisbruket tilbyr av rus og stort sett er det i dette tilfellet økt selvsikkerhet, likegyldighet, arroganse og tildels aggressive holdninger, dårlig sinnemestring, negativ innstilling, overvurdering av egne ferdigheter og evner og trangsynthet.

Dette er typiske karaktertrekk som en finner igjen hos de fleste jevnlige blandingsmisbrukere, men det positive er jo at det virker som om personlighetsforandringen ikke er permanent. De fleste som tilslutt får kontroll på sitt rusmisbruk og har en lengre rusfri periode å se tilbake til, har innrømmet at deres karakter og atferd var styrt av rusmidlene de ble hekta på og personligheten etter livsstilen de førte. Ex-misbrukere over mange år har påpekt slike faktum og har på deres rusfrie dager vist en merkbar endring både i personlighet, atferd og i enkelte tilfeller også livssyn. Om det fins permanente eksempler der ute, antar jeg at de fortsatt befinner seg på misbrukerstadiet og i samme miljø.

Å snakke med rusmisbrukere som har fått personlighetsforandring som følge av langvarig og jevnlig rusmisbruk, er ikke blant de enkleste tingene å gjøre. Spesielt hvis temaet omhandler moralsk preken og holdningsendringer. Slike emner blir fort misforstått eller likegyldig jattet med uten særlige resultater å hente. I verste fall oppstår gjensidige beskyldninger. Med det mener jeg at han vil benekte sin karakter- og atferdsendring og heller bruke det mot deg med beskyldninger om at det er du som har endret personlighet, du stigmatiserer ham elns. Slike tilfeller kan skape små, men personlige konfliktforhold, så du bør tilnærme deg kompisen din ganske varsomt.

Hvis du tar en prat med ham og det ikke viser seg at han forstår etter en gangs gjennomgang, ikke repeter leksa. Å gnåle eller forsøke å overbevise ham setter deres vennskapsforhold i fare. Den ene gangen du konfronterer det med ham, hvis du velger å gjøre det, er nok til å sette fast et inntrykk. Hvis du også ved senere anledning på en rolig og kameratslig måte, påminner kameraten om denne oppførselen - kanskje i tilfeller der du konkret kan påvise atferd eller oppførsel (som når han er drittsekk eller direkte egoistisk) - slik at han kan se hvilket situasjoner det dreier seg om - vil dette mulig påvirke ham såpass at han bedrer oppførselen en smule .

Det er ikke til å se bort fra at han muligens har, som så mange blandingsmisbrukere over lengre tid har, minst to sider av seg selv å vise frem: Den ene siden han viser nykterister og rusbrukere, og den siden han viser andre rusmisbrukere og sine kontakter i rusmiljøet. Dermed bør han ha alle muligheter for å endre den siden han viser dere, som må være å anse en anelse forskjellig fra den siden han viser f.eks. sine kontakter. Den gjensidige respekten jeg antar han har overfor sine kontakter, i mer eller mindre grad, er den respekten han kan gi dere. Skulle dette differere svært lite i forhold til den oppførselen han viser hos dere, med arrogant, egoistisk og nedlatende tone, så ikke ha for store forhåpninger til særlige endringer med samtale. Noen ganger kan det være lurt å vente til den rette situasjonen dukker opp, som ved en psykisk knekk, før en fornuftig samtale blir forsøkt ført.

Fortsetter han misbruket like hyppig og jevnt som det har nådd nå, så kommer nok en slik psykisk knekk - før eller siden. Spesielt hvis han bruker amfetamin så ofte som det du beskriver. Ellers har jeg liten tro på at du får forandret en rusmisbrukers holdning, atferd og karakter bare ved å ta en prat med ham. Hadde det vært så lett, hadde det ikke vært noe problem å være en rusmisbruker..
henger meg på paranoys' svar, og må med det samme få si at jeg er imponert over hans evne til innsikt..

som gammel hasjnarkoman vil jeg si at han virkelig er inne på noe; en prat vil mest sannsynligvis bli avføyd med likegyldighet eventuelt motbeskyldninger- mulig festes et inntrykk, et inntrykk som personen mest sannsynligvis er fullt klar over fra før av, men som man ikke ønsker å gjøre noe med..regnestykket er i grunn enkelt: rus er flukt, likegyldighet er flukt, og alle tiltak satt i gang av andre, før personen selv er klar for å stoppe flukten, vil bli møtt med flukt (i forskjellige former)

fokuser på det du kan gjøre noe med, og kameraten kan du ikke gjøre noe med- men ditt forhold til han, er det bare du selv som kan pleie/avslutte/forandre
user's Avatar
Trådstarter
20 1
Først og fremst vil jeg bare si tusen takk for gode svar på spørsmålene mine, jeg setter utrolig pris på det Jeg lot være å si at vi er sammen, det er typen min det er snakk om, fordi jeg var redd han skulle komme over denne tråden..men det får bare være i så tilfelle. Det var nesten litt vondt å lese dette, men samtidig lettende ettersom jeg nå kan gå ut i fra at det er på grunn av rusen han oppfører seg sånn og at det er en sjanse for at han kan forandre seg tilbake/til det bedre om han slutter.

Jeg går litt inn på forhistorien her om meg selv og hvordan vi møttes osv. Kanskje litt OT, men jeg er kommet til et punkt hvor jeg ikke aner hva jeg skal gjøre og ser på dette som en mulighet til å kanskje få noen gode råd.

Helt siden jeg ble kjent med ham, har han sagt at psyken er blitt redusert og at han kjenner konsekvensene av rusbruken veldig på kroppen i tillegg. Lungene gjør vondt og han har ujevn hjerterytme, utrolig dårlig døgnrytme til tider og får ikke sove om han ikke har hasj. Dette er noe han selv sier. For ca et år sia, sendte jeg en del meldinger med ham (vi hadde enda ikke møtt hverandre), hvor han av og til fortalte at han var så lei..lei av å høre fra familie etc at han hadde gjort feil valg og all "dritten" han fikk slengt fra den sia, men også at han ville prøve å slutte, men hadde ingen som egentlig støtta ham. Han sa også at hvis noe gikk galt, følte han ikke at han svikta noen, og da ble jeg helt satt ut. Har grått over ham mang en gang, selv før vi møttes, fordi jeg har vært redd han har tatt overdose eller at et eller annet galt hadde skjedd med ham.

Før jeg og han ble kjent, hadde jeg tilnærmet null kunnskap om hverken rusmidler eller rusmiljø og alt som følger med det. Alle vennene mine er av a4-typen og har skikkelig fordommer mot "alternative" rusmidler. Dette er vel egentlig grunnen til at jeg mange ganger ikke visste, eller fremdeles vet, hvordan jeg skal takle ting, hva jeg skal si for å trøste osv. Jeg ble dratt inn i dette miljøet brått, hvor jeg på en måte står på grensa mellom "de vanlige" og rus(mis)brukerne. Jeg tar avstand fra alt av rus forutenom alkohol, og da holder jeg meg kun til øl. Jeg må innrømme at jeg har fått stor interesse for enkelte rusmidler, men jeg holder meg borte fra det på grunn av ham. Om jeg også hadde begynt å røyke en sjelden gang og utforske den psykedeliske verden (noe han forresten også gjør), ville det bare gi ham en mindre grunn til å prøve å komme seg ut av det, og jeg hadde lenger ikke hatt noe å si.

Jeg kjenner meg/ham igjen i det du skriver, paranoy, også det at han retter det mot meg. Jeg er glad i øl og drikker gjerne hver helg, men ikke så mye nå lenger. Han har ikke sagt noe på det før inntil for litt sia, da han begynte med at jeg drikker for mye og antyda at jeg var på god vei til å bli alkoholiker. Jeg skjønte ikke helt hvordan han kunne mene det, men ettersom to i familien hans har begynt å drikke seg til å bli alkoholikere, sa jeg stopp til meg selv. Jeg fortalte ham at jeg skulle slutte å drikke og trodde faktisk han ville sette pris på det, men jeg fikk da høre at det var teit å slutte helt å drikke og at jeg ville bli skikkelig streiting osv. Det virker som han ikke helt vet hva han vil, og nå vet heller ikke jeg hva jeg skal gjøre. Han mener også at jeg er dum og nøler ikke meg å fortelle meg det. Greit nok, jeg er ikke akkurat mensa-kandidat, men jeg er ikke helt tard som han mener. Kan dette være fordi jeg ikke er på hans "nivå"?, som paranoy sier?

Angående det å slutte, ser det ut til at han enten har skifta mening eller faktisk aldri hadde tenkt å slutte, som han fortalte meg..at jeg skulle være med å hjelpe ham gjennom det osv. I det siste har han forandra seg ganske mye, blitt enda mer drittsekk og rakker ned på meg, kaller alle som gjør en feil for idioter og mongolide osv. Han har også røyka mer enn for litt sia, da han prøvde å slutte (eller hva det var) og da jeg påpekte det, fikk jeg tilbake at han hadde aldri tenkt å slutte og at jeg måtte bare finne meg i det. Jeg ble helt paff og nesten på gråten, for om han virkelig mente det, har han løyet til meg siden vi ble kjent og sikkert for å holde på meg.

Jeg håper ikke dette ble for OT, langt og kjedelig. Jeg bare aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke gi ham opp, jeg gjør hva som helst for å få ham til å slutte av sin egen vilje (noe jeg alltid har ment og sagt, det blir feil å presse ham).
Bare legger til at det var en ingeniør på jobben som var ganske hissig.
Skjønte liksom ikke at jeg prøve å få i gang litt small talk og sånt.
han brukte hasj, vet ikke hvor ofte han tok men han har nok brukt det siden han var ung. så over 6-7år er garantert.
Sitat av Triforce Vis innlegg
Bare legger til at det var en ingeniør på jobben som var ganske hissig.
Skjønte liksom ikke at jeg prøve å få i gang litt small talk og sånt.
han brukte hasj, vet ikke hvor ofte han tok men han har nok brukt det siden han var ung. så over 6-7år er garantert.
Vis hele sitatet...
Og det har noe med hasj å gjøre?
Jeg ser på din situasjon som svært problematisk å gi noen gode råd for. Som nevnt er det mye som avhenger av hans egne initiativ for å slutte med stoffmisbruk, og hvis han befinner seg så dypt i det som du sier, blir det ikke desto enklere å forholde seg til et valg. At han har skiftet mening vedrørende det å gjøre slutt på sitt rusmisbruk, kom ikke som noen stor overraskelse. Dette henger med at misbrukere ofte lever i en ambivalens, der man både ønsker å ruse seg videre men samtidig ønsker å slutte. Forståelsen om at det kun finnes et av de to valgene er på en måte visket bort, en ser for seg et normalt liv med rusmidler.

Dette er påvist hos mange andre og tildels ser vi det med alkohol også. Å ta seg en øl en gang i blant hindrer ikke at en kan leve et normalt liv ved siden av. Men de færreste skjønner at når en har kommet så langt i misbruket at det ikke fins noen vei tilbake, innskrenker man mulighetene for å leve et slik liv. Det er med andre ord sant den påstanden, så lenge misbruket ikke har tatt overhånd. Personer i avrusingssentere og anonyme narkormane / anonyme alkoholikere liker å se på tilstanden 'avhengig' som en uhelbredelig sykdom som kan læres å leve med, men ikke fjernes. En sannhet med visse modifikasjoner spør du meg, men det er irrelevant i denne sammenheng.

Det som er relevant er at disse personene som jobber med rusmisbrukere, eller tilhører en støtteorganisasjon til tidligere rusmisbrukere, ofte innehar de erfaringer og kompetanse som skal til for å hjelpe deg på de områder som dere sliter med i et parforhold. En midlertidig løsning kan være å kontakte den nærmeste avdelingen av Anonyme Narkomane (NA) og fortelle om din situasjon. Deretter går det an å be disse om råd og veiledning i hvordan du kan takle denne situasjonen. Oftest møter du på tidligere narkomane som har vært i et parforhold og som kan kjenne seg igjen i deres situasjon, og via disse kan du motta ytterligere råd som du kan forsøke.

Om dette blir suksess, vil kanskje et forslag til typen din om å bli med på et NA-møte kan hjelpe ham i videre motivasjon. Vær klar over at NA passer for noen, men ikke alle - så ikke tving ham til å delta i møtene hvis han ikke synes det hjelper. Du må være klar over at slike forslag må gjøres i perioder hvor han innser at han har et rusproblem, og ikke i den tilstanden han virker å være rusdominert. Du må også være klar over at slik et forslag kan være støtende, og at en reaksjon bør forventes. Videre må du også være klar over at et slik forslag kan skape en frustrasjon hos typen din, som kan gå utover hverdagens hygge og omgang. Han kan bli mutt og sur, tverr eller direkte demonstrerende. Det er viktig å overveie hvor hardt problemet trykker før du iverksetter et slik forslag.

Men i et parforhold er det gjensidig krav som gjelder. At han krever deg i å innpasse deg i situasjonen er ikke rettferdig. Unnskyldningen for videre rusmisbruk vil være at det heller ikke er rettferdig å kreve ham til å slutte med hans omgang med rusmidler. Vær klar over at ved en eventuell konfrontasjon senere, så ligger muligheten for å dra frem den sammenligningen hos ham, og den kan trykke enda hardere i skoa. Å kreve i et parforhold vil i slike situasjoner ofte føre til et brudd, slik at du er klar over det. Jeg sier "ofte" uten å ha kilder på det, men legger til at det er ifølge meg. Du må derfor ta et standpunkt i hvor dere befinner dere forholdsmessig, og om det er tålelig nok til å fortsette å yte videre tålmodighet. Tid er stikkordet her, men ingenting skjer hvis det ikke blir påbegynt. Det er, i mine øyne, en grense for hvor mye du kan tolerere. Dette er klart bare mine egne meninger og synspunkter som luftes her.

I tillegg til det som allerede er nevnt, er det viktig at du tar vare på deg selv, like mye som du tar vare på ham. Jeg syns det virker som du er i en eller annen form for sorgtilstand, der fortvilelsen din vitner mye om de reaksjoner som kan komme fram ved en eventuell sorg. Overgangen mellom sorg og depresjon er glidende. Selvom sorg oftest går over med tiden, bør du bearbeide sorgen så godt det lar seg mulig gjøre. En metode å gjøre dette på, er såkalte selvhjelpsgrupper. Det er støttesamtale i grupper med andre folk som har den samme erfaringen som en selv. I tillegg fins en utnevnt kompetent gruppeleder som bistår med å sette samtalene i perspektiv, og også rådgi og veilede på det faglige ansvarsområde. Dette betyr i enkelhet de muligheter som fins innad institusjoner, kommunen og andre tiltak som kan rette seg direkte mot hjelp til misbrukeren, eller deg selv, eller dere begge.

Hvis jeg skal gjette om hvor du kan best finne slike selvhjelpsgrupper som kan bidra til å hjelpe deg med sorgen, er det eneste jeg kan tenke meg i øyeblikket Landsforeningen Mot Stoffmisbruk (LMS). De tilbyr ihvertfall støttesamtale i form av selvhjelpsgrupper til pårørende, og jeg mener du kan falle inn under denne kategorien. Her møter du på mennesker med samme problemstilling som deg selv, og kan bidra videre med ytterligere erfaringer som deles med støttegruppen. Deretter kan det stilles spørsmål om hjelp eller råd, som videre blir besvart av folk som har opplevd lignende situasjon, og råd som retter seg mot hvordan de i praksis løste det. Dessuten er dette god hjelp i bearbeiding av sorg, hvor du får lettet frustrasjonen og åpnet deg til mennesker som forstår og føler med deg. To viktige faktor å ta med seg videre, fordi du etterhvert kanskje må stille deg på samme linje overfor typen din: Med forståelse og medfølelse.

Andre måter å hjelpe seg selv på er å vurdere sin egen helse og søke råd eller veiledning blant kompetente fagfolk. Et gratis alternativ jeg syns du bør prøve, er vel slike nettsider som doktoronline.no eller hva det heter. Slike sider som besvarer spørsmål stilt rettet til deres fagkompetanse er oftest sider som kan være behjelpelig med henvendelser eller selvhjelp. De kan også om mulig gi andre svar enn de du mottar her på forumet. Her tilstrebes å gi en mest mulig objektiv svar til spørsmål vedrørende rusbruk og de følger som henger i hop med forbruket, mens på slike nettsider får du mer subjektive svar, som retter seg i stor grad etter samfunnets holdning til rusmisbruk og den kunnskapen som fagfolk flest sitter inne med.

Kan hende det er bedre svar du kan oppnå for din situasjon der, mens det muligens fins bedre svar på dette forumet for andre situasjoner. Det er ihvertfall verdt å sammenligne svarene en får, og deretter gjøre en mest mulig fornuftig valg ut av det. Det beste er å ikke utelukkende følge rådene fra kun et sted, uten å ha overveid det et annet sted først, mener jeg. Det sikrer deg mot feilvalg som kan koste dyrt på forhold og psyke. Det er greit å notere seg. I spørsmål som du kan stille på doktoronline.no (tror jeg) kan du rette spørsmålet direkte med din fortvilelse overfor situasjonen heller enn å spørre om personlighetsforandringer. Du kan dog nevne at det har oppstått slike forandringer hos vedkommende, men rådet du søker om på slike sider bør rette seg til slik du har valgt å gjøre i post nr 2, der du avslører at det er et parforhold. På denne måten får du det rette svaret med en gang, og du slipper å måtte gjøre opp forskjellige meninger rundt tolkningen av svar. Spørsmålet kan lyde noe sånt som:

"Hei, jeg befinner meg i et parforhold med en som misbruker stoff. Han har røyket hasj i syv år og tar ofte amfetamin ved siden av. Han har et tilnærmet daglig forbruk av ihvertfall hasj og en ukritisk holdning til bruk av amfetamin. Jeg har merket meg stor forskjell i hans personlighet, som har tilspisset seg alvorlig i det siste. Det har nådd grensen for min tålmodighet, og jeg søker derfor råd eller veiledning om hvordan jeg best mulig kan takle situasjonen. Jeg er veldig glad i han, men for øyeblikket er brudd uaktuelt. Jeg vil heller forsøke å hjelpe ham og lurer derfor på om dere har noen forslag som kan bidra med dette.." Eller noe sånt.

Anonyme Narkomane:
90529359 (17-19) - www.nanorge.no

Landsforbundet Mot Stoffmisbruk:
23080550. Støttetelefon: 81500205 - www.motstoff.no

Rusmisbrukernes interesseorganisasjon:
22115399 - www.riorg.no

Doktor Online - www.doktoronline.no

Rusmiddeltiltak, katalog over alle behandlingssteder - www.rustiltak.no

NA (Anonyme Narkomane) er en organisasjon som arbeider etter prinsipper lignende AA (Anonyme Alkoholikere). Primært et tilbud for rusmisbrukere som vil ut av misbrukskarusellen, og fungerer som en støtteorganisasjon med møter for ex-misbrukere og motiverte rusmisbrukere. Det er mulig du kan få innsikt i hans problemer her.

LMS (Landsforbundet Mot Rusmisbrukere) er en organisasjon for familier og pårørende til stoffmisbrukere, og har rundt 80 lokalforeninger og fylkeslag. Her kan du finne selvhjelpsgrupper til å bearbeide den problematiske situasjonen med støttesamtaler og deling av erfaringer. Du bearbeider sorgprosessen her også, ifølge meg. Deltagelse i selvhjelpsgrupper skjer eventuelt etter at du får forhørt deg rundt muligheten og forklart deg om situasjonen. Dette tror jeg kan gjøres på støttetelefonen.

Rusmisbrukernes interesseorganisasjon arbeider for å ivareta rusmisbrukernes interesser. Foreningen driver blant annet informasjonsvirksomhet og formidler kontakt med hjelpeapparatet. Disse sitter på informasjonen du søker etter hvis det blir aktuelt å bruke offentlig hjelp i avrusingsøyemed, blant annet. Her kan du sikkert motta råd og veiledning i hvordan du kan motivere ham eller hviket apparat det fins tilgjengelig for typen din.

Doktor Online er nettstedet hvor du kan få en faglig kompetansevurdering av din problemstilling, og hvis det skulle by på ytterligere usikkerhet er det kanskje lurt å kontakte et behandlingssted for å rådføre deg videre. Disse pleier å sitte med den videre erfaringen til rusmisbrukere som er motivert til å slutte, eller hva en pårørende i ulike situasjoner bør være klar over, for å ikke gjøre tilværelsen ytterligere verre enn det allerede er. I tillegg er det mulig å stille de spørsmål som kanskje ikke har vært like innlysende å stille på de andre stedene. Brosjyrer om rusmidler kan også fås fra disse behandlingsstedene, så du kan sette deg inn i deres oppfatning av rusmidler og hvordan behandling generelt foregår, hvilke trinn og prosesser dette består av, og hvordan pårørende kan bidra til å forenkle denne prosessen. Husk at jo mer du vet og er inneforstått med hans situasjon, jo mer kan du bidra til å hjelpe ham. Helt unødvendig å forsøke å hjelpe en rusmisbruker hvis du ikke er inneforstått med hans situasjon, eller er i stand til å forklare din egen situasjon heller. Til dette kreves en innsats, og risikoen for at innsatsen ikke fører frem ligger også der. Men da må du se det positive i denne innsatsen, at den i like stor grad handler om å ivareta deg selv også - pleie din egen psyke.

Jeg ønsker deg lykke til.

Edit:
Den ene lenka (rustiltak.no) virker ikke, kanskje den har skiftet til www.actis.no? Du kan ihvertfall finne ytterligere informasjon hos actis på samme måte som rustiltak.no (tror jeg). I tillegg skal det være www.nanorge.org, ikke .no.
Sist endret av paranoy; 2. april 2009 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.