Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7912
Skriver denne tråden for å informere om at Donald Duck har sammen med nr. 28 (ukens nummer) og vil ha sammen med utgivelsene de kommende 2 ukene et av Don Rosas kanskje største og beste mesterverk: Skrue McDucks liv, fra kapittel 0 til XII.

Jeg har ingen forbindelser med bladet annet enn at jeg er en stor fan av de fantastiske tegneseriene fra Carl Barks og Don Rosa (som med nevnte serie fylte et stort tomrom av det C. Barks etterlot seg).

Tidligere har jeg skrevet denne tråden for å få tak i flere av seriene disse 2 har utgitt, men vil bare informere om at du nå kan få denne utgivelsen som ekstra bilag sammen med Donald Duck denne uken, og de neste to.

For den nette summen av kr. 150,- må jeg bare si at det er verdt pengene. Dagens utgivelser av Donald Duck, etter min mening, er så detalj manglende og historiene er så svake i forhold til hva dem var før. Ønsker selvfølgelig dette mest på Engelsk, slik de var skrevet, men det får jeg heller kjøpe ved en senere anledning.

Vil legge til at jeg gleder meg som en unge til å lese disse historiene igjen!

Jeg må si, uten tvil, at min favoritthistorie er denne, men fra disse to tegnerne har det kommet utrolig mye bra - eller få dårlige for å si det riktig. Hva er deres favoritthistorier fra Carl Barks/Don Rosa? Eller er det andre tegnere som har skapt det dere foretrekker?

Skyt løs!
Sist endret av waf; 17. juli 2011 kl. 17:08.
Kongetips! Takker. Spurta ned på 7-eleven med en gang jeg så tråden. Endelig skal jeg få lest hele!
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Et mesterverk, rett og slett. Gleder meg til å lese den på norsk!
Skrue McDuck - Liv og Levnet, er tidligere utgitt som bok og. Der får man kommentarer fra Don Rosa i tillegg.
http://nettavis.skolenettet.no/PageFiles/11820/Skrue%20mcduck%20liv%20og%20levnet.jpg
Sist endret av FrittTheBandit; 17. juli 2011 kl. 17:49.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
I tillegg har Egmont gitt ut en bokserie med Don Rosas samlede verker, komplett med hele Skrues liv og leverne, samt kommentarer og artikler fra/om Don Rosa.
Veit at f eks Outland i Oslo fører disse.

I tillegg til Don Rosa er det kommet bøker i samme serie med f eks Carl Barks, Marco Rota, Daniel Branca, med flere.
Sist endret av bakkus; 17. juli 2011 kl. 17:51.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg er en fast besøkende på Outland når jeg besøker den delen av landet, så jeg vil nok ta turen innom med en stor bunke penger neste gang jeg drar dit. Har så utrolig lyst på samlinger av Carl Barks og Don Rosas verk.

Morsomt å se at mitt tips har kommet til nytte; bare pass på da neste ukes Donald kommer allerede førstkommende tirsdag, så dette nummeret kan forsvinne fra butikkhyllene i stormfart nå.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hall of Fame bøkene inneholder det meste Don Rosa har skrevet:
http://www.tronsmo.no/index.php?acti...n+rosa&x=0&y=0
Tronsmo har det også på engelsk:
http://www.tronsmo.no/index.php?acti...5383&x=13&y=12
http://www.tronsmo.no/index.php?acti...65420&x=8&y=10

Det er verdt å ta en kikk på tronsmo, der har de mye. Der kan du også bestille på nett og få tilsendt.
Sist endret av datagutten; 17. juli 2011 kl. 18:07.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Vil bare informere om at det finnes bøker av alle Don Rosas verk ute til salgs. De koster noen hundrelapper, men er verdt det! Samme format som Pondus bøkene.

Eller dere kan jo bare lese posten over...

Legger til denne:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=29015331

Finnes flere, billigere annonser på finn.no for dere som gidder å lete litt.
Sist endret av Bombasa; 17. juli 2011 kl. 18:22.
Er det snakk om alle Don Rosa historiene om Skrue McDuck?
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Skrue McDuck - Liv og Levnet, er tidligere utgitt som bok og. Der får man kommentarer fra Don Rosa i tillegg.
http://nettavis.skolenettet.no/PageFiles/11820/Skrue%20mcduck%20liv%20og%20levnet.jpg
Vis hele sitatet...
Den har jeg liggende hjemme en plass. Helt sykt bra historie!
Noen som vet om den boka er å oppdrive noe sted?
Sitat av Source Vis innlegg
Noen som vet om den boka er å oppdrive noe sted?
Vis hele sitatet...
Så og si alle bibliotek i Norge på barneavdelingen.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Så og si alle bibliotek i Norge på barneavdelingen.
Vis hele sitatet...
Så den er ganske vanlig? Tenkte mer på å kjøpe enn å låne, men hvis den er på alle biblioteker som du sier burde den være å finne på butikker og.

Bare synes det er rart det ikke kommer opp noen nettsteder når man søker på boka på google.
Don Rosa er min absolutte DD-tegner. Måten han fyller sidene med detaljrikdom og bygger opp historiene sine er helt unikt! Vanskelig å velge en favoritt, men en av mine favoritter er uten tvil fortellingene om "Den Sorte Ridder" og hans streben etter å frarøve Skrue "Le pangebing".

For de av dere som er spesielt interesserte, så skal det nå gies ut en ny Don Rosa samling i eksklusivt format med 2500 eksemplarer. Informasjon om dette finnes her: http://donrosa.nxtfiles.com/

Jeg har i allefall sikret meg min kopi, og gleder meg som en unge til den kommer
Sitat av Molykun Vis innlegg
Don Rosa er min absolutte DD-tegner. Måten han fyller sidene med detaljrikdom og bygger opp historiene sine er helt unikt! Vanskelig å velge en favoritt, men en av mine favoritter er uten tvil fortellingene om "Den Sorte Ridder" og hans streben etter å frarøve Skrue "Le pangebing".

For de av dere som er spesielt interesserte, så skal det nå gies ut en ny Don Rosa samling i eksklusivt format med 2500 eksemplarer. Informasjon om dette finnes her: http://donrosa.nxtfiles.com/

Jeg har i allefall sikret meg min kopi, og gleder meg som en unge til den kommer
Vis hele sitatet...
Oisann Takk for tips Da har jeg slengt meg på også.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Så den er ganske vanlig? Tenkte mer på å kjøpe enn å låne, men hvis den er på alle biblioteker som du sier burde den være å finne på butikker og.

Bare synes det er rart det ikke kommer opp noen nettsteder når man søker på boka på google.
Vis hele sitatet...
Denne boken kom ut i 1997, og inneholder ikke alle kapitlene.
Hall of Fame serien er den eneste norske utgivelsen i innbundet form som inkluderer kapittel 0 (Ta en mynt og la den vandre.

Jeg søkte etter boka på tronsmo, men de har den ikke. Men de har alle bindene av Hall of Fame - Don Rosa som inkluderer hele Skrue McDucks liv og levnet.

Ellers blir den som nevnt gitt med bladene denne uka og fremover.
På KP-jakt igjen P ? :P
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg må si, uten tvil, at min favoritthistorie er denne, men fra disse to tegnerne har det kommet utrolig mye bra - eller få dårlige for å si det riktig. Hva er deres favoritthistorier fra Carl Barks/Don Rosa? Eller er det andre tegnere som har skapt det dere foretrekker?

Skyt løs!
Vis hele sitatet...

Jeg elsker Don Rosa! Don rosa er veldig flink å få fram latteren i meg på grunn av "bakgrunnsstripene" han bruker å ha i sine historier.
Jeg elsker tegningene og hvordan han klarer å få fram den "mørke" siden ved historier.
Sist endret av RandomiZed; 17. juli 2011 kl. 19:38.
Eggemysteriet og Cibolas syv byer av Carl Barks er mine definitive favoritter og det skal mye til for å være i nærheten av fortellingene i disse. Jeg synes Don Rosa blir for virkelighetsnært og for lite spektakulært og fantastisk, selv om jeg skjønner fascinasjonen.
Men ja, jeg leste første utgivelse i går, og gleder meg som et barn til de neste: D
Jeg samlet en stund på Hall of Fame bøkene til Egmont, der man fikk bøker fra alle de store Donald tegnerne.
Tror jeg har rundt 30 bøker, og 8 av dem er bl.a. fra Don Rosa.

Min absolutte favorittbok (akkurat boken er bedre enn noen av historiene til Carl Barks ja) er Skrues liv.
Fantastisk bok som jeg anbefaler alle å lese!
er det hele historien i et donald blad eller er det en bok eller hva forno? elsker Don Rosa sine tegninger er noe magisk med dem
Vil anbefale å skaffe boken på engelsk (life and times of Scrooge McDuck), utrolig mange morsomme ordspill og populærkulturelle referanser som går tapt i oversettelsen.
Må også føye meg til at historien om skrues liv er helt fantastisk, leste første del på campingen nå i helga og den anbefales på det sterkeste!
Takk for tipset er vel ikke galt for oss eldre å lese tegneserier? digger tegnestilen til don rosa, Donald Duck har jo tross alt formet meh gjennom barndommen!

btw: alt om "skrues" er skrevet i den boken? eller kommer det flere "kapitler"?:P
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Sitat av CookieY Vis innlegg
er det hele historien i et donald blad eller er det en bok eller hva forno? elsker Don Rosa sine tegninger er noe magisk med dem
Vis hele sitatet...
Historien om Skrue McDucks liv ble skrevet av Don Rosa i 13 kapitler (medregnet kapittel 0). Sammen med Donald disse 3 ukene får du med alle 3 kapitlene som eget bilag til det ordinære bladet; forrige ukes blad forsvinner nok fra hyllene i dag/morgen.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Vil anbefale å skaffe boken på engelsk (life and times of Scrooge McDuck), utrolig mange morsomme ordspill og populærkulturelle referanser som går tapt i oversettelsen.
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg alltid har regnet med, men noe jeg ikke har gjort noe med. Har utrolig lyst å få tak i alt av både Don Rosa og hans barndomshelt, Carl Barks, på Engelsk. Uansett er det en nostalgisk følelse å lese det på norsk da det var det jeg leste som liten guttunge.

Sitat av SirAugustus Vis innlegg
er vel ikke galt for oss eldre å lese tegneserier? digger tegnestilen til don rosa, Donald Duck har jo tross alt formet meh gjennom barndommen!
Vis hele sitatet...
Det er ingenting feil for en voksen person å lese Donald. Vertfall ikke det som er såpass godt gjennomført som dette.
Sist endret av waf; 18. juli 2011 kl. 10:18.
Om noen skulle gå lei av å vente på neste nummer, eller få lyst til å lese Don Rosa på engelsk kan hele sulamitten leses her:
http://disneycomics.free.fr/index_rosa_date.php
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@Scipio: Jeg har alle disse lagret på PCen, samt Carl Barks, men jeg vil sitte i en god stol i et mørkt rom med bare leselyset og bladet/boken min. En stor del av gleden blir på en måte borte når man leser på PCen.
Sitat av Source Vis innlegg
Så den er ganske vanlig? Tenkte mer på å kjøpe enn å låne, men hvis den er på alle biblioteker som du sier burde den være å finne på butikker og.

Bare synes det er rart det ikke kommer opp noen nettsteder når man søker på boka på google.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett den på outland i tillegg, der koster den ca 400 spenn om jeg ikke tar feil.
I oslo er det outland ved østbanehallen (se etter wannabe j-rock kids), ellers går du oppover karl johan til du ser en stor legomann. Lgomannen peker i retning butikken c:
Don Rosa er virkelig en pioneer! Det er lite som slår Carl Barks og Don Rosa foran peisen.

Skrues liv er jo definitivt en av de store klassikerne. Dontomaso nevner også Eggmysteriet som jo er helt fantastisk. Don Rosa har faktisk også laget en historie om firkanteggene, men den er desverre ikke like god som Carl Barks sin.

En historie dere også burde lese er "Spørrekonkurransen". "Se, jeg kan sykle uten hode," er jo et legendarisk sitat fra Donald.

Ellers er det også verdt å få med seg Kronismen av Carl Barks.
Er det denne uken det første nummeret av bilaget kommer? eller er dette andre? Fordi denne tråden ble postet på en søndag, bare lurer på om jeg er for sent ute. Beklager det at jeg ikke har følgt med, er sløv
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg var nok veldig sen med å skrive posten, for jeg merket det ikke selv før på lørdag. Det er nok bilag nummer to denne uken, så for de som har mistet det første tror jeg det beste vil være å kontakte donald.no, eller høre om kiosk/butikk har returnert bladet enda.
Nå har jeg sikret meg bilag nummer to også! Da er det bare en tur til lokalbutikken igjen neste uke
wow, nå fikk jeg lyst på bagyne å lese donald igjen sikkelig
Fant sykt mye jeg ville ha på egmont sin netbutikk
Jeg fikk Donald Duck & Co ukentlig i posten siden jeg var liten, men fant fort ut at de eneste historiene som faktisk var gode og verdt å lese var Don Rosa og Carl Barks historiene. Mens de aller fleste andre tegnere og forfattere holder seg til middelmådige tegninger og mer eller mindre latterlig dårlig dårlig dialog og innhold, har Carl Barks og Don Rosa sine historier alltid gode poeng, gode og interessante historier med substans og kvalitet.

Som en fyr som alltid har likt å tegne ble Don Rosa raskt et forbilde for meg, og jeg beundrer fremdeles verkene hans. Carl Barks har jeg også stor respket for, men har aldri hatt det samme forholdet til han som jeg har hatt og har til Don Rosa. Begynte tidlig å samle på blad med historiene hans, og har per i dag fått tak på de aller fleste. Ble svært glad da Hall of Fame-bokserien kom da jeg nå får samlet alt på en oversiktelig måte. The Life and Times of Scrooge McDuck er vel kanskje en av favoritt"bøkene" mine, som jeg fremdeles tar fram og leser i ny og ne. Det er rett og slett et mesterverk.

Har desverre falt litt av lasset i det siste, men har hørt at Don Rosa nå har sluttet å skrive og tegne Donald-historier. Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?
Sitat av King Ink Vis innlegg
Har desverre falt litt av lasset i det siste, men har hørt at Don Rosa nå har sluttet å skrive og tegne Donald-historier. Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?
Vis hele sitatet...
Fant ikke noe som så ut som en "offesiel" bekreftelse på det, men jeg fant en facebook gruppe som tyder på at han nok har sluttet.

http://www.facebook.com/group.php?gid=22731843989

____

Så i inholdsfotegnelsen på Donald duck{den store boken} og det er søren bare en historie inni den fra Carl Barks
Sist endret av Shudo; 24. juli 2011 kl. 02:33.
Takk for info.

Vil også legge til at - til tross for at jeg liker alle historiene hans - så er "I hjertet av Yukon" kanskje min absolutte favoritt. Tror faktisk jeg gråt meg gjennom de siste rutene når jeg først leste den. Kjenner det river litt i hjertet hver gang jeg leser den.

Liker også godt "En drøm for livet". Husker denne historien var et bilag til Donald Duck & Co for svært mange år siden. Leste den opp til flere ganger før jeg en dag plutselig ikke kunne finne det lenger. Mistenker at min mor kastet det uten å vite om det. Lette i flere uker etter det, men fant det ikke igjen. Trist.

EDIT: Vet ikke om den er linket til før, men Sigvald Grøsfjeld Jr. sin http://duckman.pettho.com/ er en svært god Don Rosa-fanside. Har brukt mye tid på denne siden.
Sist endret av King Ink; 24. juli 2011 kl. 02:44.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av King Ink Vis innlegg
Har desverre falt litt av lasset i det siste, men har hørt at Don Rosa nå har sluttet å skrive og tegne Donald-historier. Kan noen bekrefte/avkrefte dette ?
Vis hele sitatet...
På grunn av store øyeproblemer pga sykdom og tilhørende operasjoner, samt generell misnøye med betaling og bruken av hans verker kommer det neppe til å komme flere historier fra Don Rosa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Don_Rosa#Retirement
ahh, har lest en DEL Donald opp gjennom tidene

noen som vet hvem som har skrevet/tegnet den historien der petter smart har funnet opp et middel som de tar på en paraply? dette absorberer alt det kommer i nærheten av osv, var min favoritthistorie da jeg var liten

de bruker det til å komme nedover i jorden, skal til midten om jeg ikke husker feil eller noe?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av skepsis Vis innlegg
ahh, har lest en DEL Donald opp gjennom tidene

noen som vet hvem som har skrevet/tegnet den historien der petter smart har funnet opp et middel som de tar på en paraply? dette absorberer alt det kommer i nærheten av osv, var min favoritthistorie da jeg var liten

de bruker det til å komme nedover i jorden, skal til midten om jeg ikke husker feil eller noe?
Vis hele sitatet...
Historien heter "The Universal Sovent", og kan leses i sin helhet (på engelsk) her: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Ro...ate&loc=D94066

Universalløsemidlet gjør også en opptreden her: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Ro...ate&loc=D97346

Edit: Og dette er (selvfølgelig) en Don Rosa-historie.
Sist endret av bakkus; 24. juli 2011 kl. 14:19.
Jeg leter etter en historie, der de drar til en dal, for å finne en skatt. Det ender såvidt jeg husker med at de oversvømmer dalen, og skatten blir liggende på bunnen. Leste den for 15 år siden, og var min favoritthistorie, vet dog ikke hvem som har skrevet den.
takker så mye bakkus *lese*
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Scipio Vis innlegg
Om noen skulle gå lei av å vente på neste nummer, eller få lyst til å lese Don Rosa på engelsk kan hele sulamitten leses her:
http://disneycomics.free.fr/index_rosa_date.php
Vis hele sitatet...
Ah. Takker og bukker!
Sist endret av Bombasa; 24. juli 2011 kl. 15:16.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Tor.Divel Vis innlegg
Jeg leter etter en historie, der de drar til en dal, for å finne en skatt. Det ender såvidt jeg husker med at de oversvømmer dalen, og skatten blir liggende på bunnen. Leste den for 15 år siden, og var min favoritthistorie, vet dog ikke hvem som har skrevet den.
Vis hele sitatet...
Dette er også Don Rosa, nærmere bestemt "Return to Xanadu".
Kan leses her: http://disneycomics.free.fr/Ducks/Ro...ate&loc=D90314

Legg også merke til at dette er en "oppfølger/fortsettelse" på Carl Barks' historie "Tralla La", fra 1954 som også fortjener å leses. http://en.wikipedia.org/wiki/Tralla_La
Har også lest utrolig mye Donald gjennom årene. Har vel abbonert siden 00-01, men vurderer nå å kutte abboneringen. Jeg syntes det er nesten ingen historier som er verdt å lese, med unntak av Don Rosa, Carl Barks, Marco Rota og nordmannen Arild Midthun tegner for, men som jeg har glemt navnet på. Det er bra at Egmont ivertfall gir ut en Don Rosa historie annenhver måned igjennom Donald Extra, så nye (og eldre) lesere kan få oppleve historiene til den beste Donald tegneren!

Mine favoritt Don Rosa historier, bortsett fra Skrues liv og levnet er Jakten på Tempelridderskatten og En Drøm for livet. Begge de to historene er kjempe gode med Don Rosas detaljerike tegninger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Kan vel påpekes at jeg har kjøpt det siste bladet nå. Usikker på om det kom denne uken, eller om butikken jeg kjøpte det i har lagt det ut for tidlig.

Takk for mange gode tips i denne debatten!
Fans av Don Rosa burde absolutt sjekke ut The Pertwillaby Papers og Captain Kentucky også, disse inneholder serier som Don lagde til diverse lokal og studentaviser mens han var student.
Mange av ideene og gagsa her har han brukt opp igjen i DD historiene også

http://i138.photobucket.com/albums/q244/Thorkel/don2.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q244/Thorkel/don1.jpg
Sitat av waf Vis innlegg
Kan vel påpekes at jeg har kjøpt det siste bladet nå. Usikker på om det kom denne uken, eller om butikken jeg kjøpte det i har lagt det ut for tidlig.
Vis hele sitatet...
Det er noen år siden Donald kom ut på tirsdager... det er nytt Donald hver fredag nå... så om dagens bladkjøp er med bilde av Donald som griller på forsiden, så er du og butikken helt i rute.

Forøvrig er Kari Korhonens manus og tegninger av høy klasse med mye humor både i tekst og mimikk. Værprofeten fra 16/2006 er f.eks en højdare. Dessverre altfor lite med Korhonen for tiden, og unødig mye Donald RakkerDuck når det først er noe...

http://www.minetegneserier.no/pls/htmldb/TEGN.show_image?p_file_id=44127&p_size=S
Al Taliaferro er den morsomste donald-tegneren i mine øyne. Ingenting er som å finne fram et Al Taliaferro-samlealbum en grå regnværsdag