Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 976
Hei, tenkte å feriere litt i både Norge og Sverige i sommer. Lurer da på om noen har noe gode tips?

Det er hovedsaklig jeg og kjæresten som skal dra, og søker da litt sol og varme, samt fred og ro, men også shopping. Vi kommer til å kjøre bil, så det er aktuelt med flere plasser enn bare èn

Takker på forhånd
Bornholm kan virkelig anbefales, der finner du litt av alt. Du har masse strender, et godt klima(ikke alt for varmt) og menneskene der er veldige rolige. Du finner også danmarks lengste taubane der hvis du har behov for litt "action".

Lykke til
Jeg har vært mye på ferie i Sverige. Gottland er chill, Stockholm er chill, men de siste årene har jeg vært mest helt syd i Sverige, i nærheten av Malmø (ikke så chill) Ystad og Lund. Veldig fint område (Østerlän, Skåne)! Det er også nært ved København (bro fra Malmø, bilferge over Øresund) som er en veldig fin by!
Har kun feriert i Sverige en gang, og det var i Landskrona. Det er et par år siden, men mener å huske at det var veldig fint der! Koselig liten by, men fin natur rundt Fine strender og noen tøffe slott mener jeg også det var i nærheten!
Om dere kjører hele veien til Stockholm er det mye å oppleve.. Stockholmsskjærgården er fantastisk og veldig enkel å nå med båt (og delvis med bil). En annen fin ting er at den er i så umiddelbar nærhet at en dagstur ikke blir for stresset. Shopping og uteliv er det også nok av.

Hadde selv forsøkt å fått med meg en dag eller to, eller en enkelt heftig konsert, på en bra festival langs bilruta deres.
I Norge anbefaler jeg dere å dra til Tinn/Rjukan. Mye å se her, både av natur og muséer. Mest av alt anbefaler jeg dere å ta en tur på Gaustatoppen, for ikke å snakke om de fantastiske fjellviddene her.

Vemork Kraftsasjon er også et fint museum å stikke innom. Dette var et veldig sentralt kraftverk under andre verdenskrig, da tyskerene brukte anlegget til å produsere tungtvann, for så å lage en atombombe. En del historier rundt dette og sabotasje. Så har vi Såheim Kraftverk som visstnok var verdens største i sin tid.
Men dette er kanskje for spesielt interesserte?

I Sverige har vi i familien min alltid dratt til High Chaparral. Et sted som etterligner cowboyenes Western med show, salooner, kruttlappistoler og ekte damplokomotiv. Det er også et museum med gamle biler/dampdrevene motorer og slikt. Pluss at det er en campingplass og hotell rett ved siden av alt sammen.
Sist endret av Eplekjekk; 22. februar 2011 kl. 17:02.