Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2384
Trådtittel er kanskje noe misvisende, selvfølgelig kan jeg lese. "Alle" kan jo det, problemet er bare at jeg ikke kan fordra å lese!

Hver gang jeg åpner en bok, det være seg bibelen, dasslektyre eller en helt alminnelig lærebok, er det som om verden raser sammen. Gjesping, tårer (skikkelige krokkodilletårer som følge av gjesping/trøtthet) og totalt ukonsentrerthet.
Jeg sliter veldig med å klare å konsentrere meg om en og en linje, og ender ofte opp med å lese på autopilot mens jeg tenker på noe helt annet, noe som ender i at jeg etter fem sider sitter der og lurer på hva det egentlig var jeg leste nå?

Noen som har tips til hvordan man kan klare å gjøre lesing utholdelig, kanskje til og med nytbart? Kan jo legge til at den siste HELE boka jeg leste var Huckleberry Finn i forenklet versjon i engelsktimen for 6-7 år siden. Har merket at en kopp kaffe/te eller to skjerper konsentrasjonen og gjør det mulig å lese noenlunde konsentrert en periode, uten å gjespe seg til døde. Men utenom det så er jeg totalt blank.

Alle tips mottas med takk
Sjekket synet ditt?
Sjekket om du har deslyksi ?

Har selv dette problemet, derfor jeg bruke data og farger på bokstavene og mørkt bakgrunn
Sånn er jeg og :P trodde i en periode jeg hadde ADHD eller noe :S
Phew, its not just me
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
ADD? *titegn*
Det kan nok ha noe med synet mitt å gjøre. Jeg er nærsynt, så bruker bare briller når jeg kjører/sitter i klasserommet. Om jeg tar dem på når jeg leser får jeg vondt i øynene, dog ser jeg bokstavene klarere. Renner like mye fra øynene.
Finn en bok du syntes er veldig interessante, har virket for flere som ikke kunne fordra og lese i klassen min.
Det kan hende du har konsentrasjonsvansker.. Jeg kjenner ei som har det og hun klarer ikke å konsentrere seg når det gjelder lese i bok osv.
har "litt" det samme problemet, bare ikke i den grad. Leser ikke bøker, for underholdningen er for kjedelig, og etterhvert glemmer jeg det jeg nettopp har lest, så får ikke med meg historien i boken eller noe. Men leser jeg noe jeg er intrisert i, eks hardware nyheter eller kule artikkeler så leser jeg som bare det, og husker alt. Bare du finner noe som er spennende eller intresangt å lese, så skal det gå.
Finner jeg interessant stoff å lese om, så hjelper det litt. Men når man ofte har mulighet til heller å finne frem en dokumentar istedet for å lese seg grønn på et tema, så faller ofte bokalternativet bort, da jeg ikke føler jeg får noe fra den. Jeg tror problemet mitt kanskje er at jeg ikke klarer å se verdien av bok som informasjonskilde. Oppfatter det heller som en endeløs "wall of text" som må pugges. Dette gjelder både skolebøker og skjønnlitteratur.

Jeg er ikke ute etter årsaker. "Maur i rævva-konsentrasjon" og andre tegn på ADD/ADHD passer det dårlig å gå til doktor med når jeg ønsker å avtjene verneplikt. Jeg ønsker konkrete tips om hva jeg kan foreta meg for å endre min holdning til lesing.

Å "tvinge" seg gjennom ei bok kan være en ide, jeg klarte å presse meg til å lese rundt 20 sider i ei bok jeg fikk til jul ifjor, så sa det stopp. Jeg gir liksom helt opp når jeg ser sideantallet, da jeg føler jeg ikke kommer til å "komme videre".

Så jeg spør igjen: Er det noen som har slitt med lignende og/eller har noen tips til hvordan dette kan forbedres?
Tjaa... Du kan kansje gradvis bygge deg opp til å lese bøker ved å lese tegneserier, funket for meg når jeg hadde et samme problem
Jeg har merket at når jeg sitter i leiligheten min så har jeg store problemer med å sette meg ned og slappe av med ei avis eller bok. Derimot så kan jeg lese lange tekster på internett og kan kaste bort timesvis med å surfe målløst rundt på nettet. Når jeg er hjemme hos gamlingene i feriene derimot, da kan jeg fint sette meg ned og lese. Smekker lett igjen datamaskinen og setter meg ned med en bok. Det er også noen andre steder jeg kan sitte i timesvis og lese magasiner og aviser. Jeg skjønner at det har noe med miljøet rundt meg å gjøre, men jeg har ikke klart å finne ut nøyaktig hva det er. Konklusjonen er i hvert fall at det er noe med kåken min som gjør at jeg ikke klarer å sitte særlig lenge og lese, men hva er en annen sak.

Mine tips er at du prøver å lese i andre settinger, i andre miljø. Om du prøver å lese på rommet ditt så kan det være noe med rommet, det være seg farger, lys eller kanskje luft, som gjør at du ikke klarer å konsentrere deg. Om du bor hos foreldrene dine, så prøv å lese i stua. Eller kanskje biblioteket er stedet for deg? Jeg liker godt å sitte på verandaen og lese, bare synd det kun er mulig noen måneder i året ...
Sitat av commie Vis innlegg
Jeg har merket at når jeg sitter i leiligheten min så har jeg store problemer med å sette meg ned og slappe av med ei avis eller bok. Derimot så kan jeg lese lange tekster på internett og kan kaste bort timesvis med å surfe målløst rundt på nettet. Når jeg er hjemme hos gamlingene i feriene derimot, da kan jeg fint sette meg ned og lese. Smekker lett igjen datamaskinen og setter meg ned med en bok. Det er også noen andre steder jeg kan sitte i timesvis og lese magasiner og aviser. Jeg skjønner at det har noe med miljøet rundt meg å gjøre, men jeg har ikke klart å finne ut nøyaktig hva det er. Konklusjonen er i hvert fall at det er noe med kåken min som gjør at jeg ikke klarer å sitte særlig lenge og lese, men hva er en annen sak.

Mine tips er at du prøver å lese i andre settinger, i andre miljø. Om du prøver å lese på rommet ditt så kan det være noe med rommet, det være seg farger, lys eller kanskje luft, som gjør at du ikke klarer å konsentrere deg. Om du bor hos foreldrene dine, så prøv å lese i stua. Eller kanskje biblioteket er stedet for deg? Jeg liker godt å sitte på verandaen og lese, bare synd det kun er mulig noen måneder i året ...
Vis hele sitatet...
merkelig. tror det er slik jeg har det med bøker også. med en gang jeg er på ferie kan jeg lese flere bøker og storkose meg. jeg klarer ofte ikke legge dem fra meg. uansett ellers får jeg det bare ikke til.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Lesekondisjon er et begrep vi studenter bruker flittig. Til mer du leser, desto mer vil du klare å lese uten å havne på "autopilot". Jeg vil påstå det er ganske stor enighet om dette fenomenet, iallfall her i kollektivet. Det går egentlig bare ut på å lese, lese og lese. Gjerne i lange perioder. Folk som leser bøker på fritiden (utenfor skole) har gjerne lettere for å fortsette å lese i lange perioder i skolesammenheng også.

Sørg også for at du har fred og ro rundt deg. De minste ting kan få deg til å miste konsentrasjonen. Konsentrer deg om å dra informasjon ut av det du leser. Å planlegge tider du skal lese er også en fin vane å ha.

Det jeg gjør er å visualisere alt jeg leser. Uansett om jeg leser om regnskapsføring, ser jeg for meg at noen står foran meg og forklarer det til meg. Det kan kanskje funke for deg òg, men etter min mening er det bare snakk om å trening.
Sist endret av thomasf; 27. november 2010 kl. 04:55.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Lesekondisjon er et begrep vi studenter bruker flittig. Til mer du leser, desto mer vil du klare å lese uten å havne på "autopilot". Jeg vil påstå det er ganske stor enighet om dette fenomenet, iallfall her i kollektivet. Det går egentlig bare ut på å lese, lese og lese. Gjerne i lange perioder. Folk som leser bøker på fritiden (utenfor skole) har gjerne lettere for å fortsette å lese i lange perioder i skolesammenheng også.

Sørg også for at du har fred og ro rundt deg. De minste ting kan få deg til å miste konsentrasjonen. Konsentrer deg om å dra informasjon ut av det du leser. Å planlegge tider du skal lese er også en fin vane å ha.

Det jeg gjør er å visualisere alt jeg leser. Uansett om jeg leser om regnskapsføring, ser jeg for meg at noen står foran meg og forklarer det til meg. Det kan kanskje funke for deg òg, men etter min mening er det bare snakk om å trening.
Vis hele sitatet...
Skal teste ut dette selv. Men føler konsentrasjonen/motivasjonen er så dårlig for tiden at jeg drøyer det til etter en lang juleferie med god mat, venner fra hjemstedet og pils. Er jeg "heldig" å får en bok til jul, skal jeg vurdere å være flink allerede da.
om du sliter med å lese kan du prøve å starte med lydbøker? jeg har selv dysleksi å sliter med å lese men får mye med meg når jeg lytter!

har også blitt flinkere til å lese bøker selv etter at jeg har blitt mer intresert i bøker:P
1. gå til lege/øyelege
2. hvorfor vil du lese? har du ikke motivasjon er det kjedeligere osv.
3. ikke begynn på en bok med 600 sider. begynn med lettere lesestoff som tegneserier osv, og les mer etterhvert som du blir flinkere
4. ???
5. profit!
Må si jeg hadde det samme når jeg fant ut at jeg skulle lese en bok, er ikke slik nå lenger heldigvis. Du må nesten bare sette deg inn i boka, også hjelper det å "imagine" (trøtt .__.) bildet som boka beskriver. Da får du lettere oversikt mener jeg, også sitte i et fint hjørne i en god stol. I tillegg tenker du ikke så mye på andre ting. Har alltid hjulpet meg.
Jeg har det slik med pensum på skolen. Ingen problem med å lese på internett i 100 timer, eller en god bok.

Prøv å finne en bok du virkelig liker, og du vil se at du henger med!
Har det helt likt, bøker er bare helt feil for meg, gjesper kjeven ut av ledd omtrent.
yess! er ikke bare meg som har dette problemet jeg kan sitte og lese en bor i mange dager uten å huske hva jeg leste om..
Samme skjedde meg deg.

Jeg leste 308 sider uten å forstå noe, og nå skal jeg lage børsrapport til imorgen ! D:
Er sånn med meg og..
Gode ting dere kommer med commie og thomasf! Miljøet kan kanskje ha noe med saken, selv om jeg sjeldent leser på skolen så går det vel (om ikke mye) i alle fall litt bedre. Sitter på et 4kvm rom, så at det er en trykkende atmosfære her er det liten tvil om. Men når stua er okkupert 24/7 og fylt med klangen av julereklamer fra Disney Channel og Cartoon Network, så har mine leseområder betraktelig begrenset til mitt knøttlille rom og dassen.

Jeg vil prøve å fjerne endel fra rommet mitt og gjøre det lysere. Det å få bort unødvendige distraksjoner og emulere et læringsmiljø vil kanskje som du nevner, commie, hjelpe?

Å visualisere en presentasjon av emnet er jo også et nyttig tips å dra med seg! Merker det at når jeg forbereder meg til presentasjoner, så kan jeg pensum mye bedre enn om jeg skulle øvd til en vanlig prøve. Det kan jo selvfølgelig ha noe med at presentasjoner ofte dreier seg om et konkret emne, istedet for 20 forskjellige teorier om et barns psykiske utvikling fra 0-12 år. Men absolutt et nyttig tips jeg vil prøve ut! Det kombinert med et bedre læringsmiljø kan kanskje være løsningen

On a side note: Tegneserier går helt fint. Ligger flust med utgaver av både Rocky og Donald () på badet.
Man trenger slettes ikke ha add eller dysleksi for å ha dette 'problemet'. Tror nok dette er et ganske kjent fenomen som mange, til og med jeg, kjenner seg igjen i! Merker jeg fort kan bli sinnsykt ukonsentrert, må lese samme linje et par ganger for eksempel. Men med en gang jeg leser noe jeg interesserer meg for, går lesingen rasende fort, setter seg med én gang!
Finn noe du synes er interessant, les dette. Ellers er det vel egentlig trening som er stikkordet her.

Ser det er nevnt før i tråden her også, men les, les og atter les. Det kan trenes opp Til og med mennesker som sliter med dysleksi kan ha stor nytte av å lesetrene, ja, til og med bli flinke til å skrive riktig, ordlegge seg etc.

Ellers kan jeg nevne at jeg har tvunget meg masse gjennom dritkjedelige bøker, bare for å ha lest de.
Jeg elsker å lære noe nytt, samtidig som jeg hater det. Litt av en selvmotsigelse det der.

Tving deg selv til å lese bøker du synes er dritkjedelige! Øvelse gjør mester, er det noe som heter Det er noe i det !
Etterhvert blir det en vane, og du tenker ikke så veldig mye over det lenger. Sikkert trening av konsentrasjon!