Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 11811
har lyst å lage en litt annerledes middag i dag, har lyst til å lage en gatekjøkken kebab, sånn de selger i trondheim å sånn (mais, løk, saus og opphakka kjøtt.) lurer egentlig på hva det heter på engelsk så jeg kan skaffe en oppskrift eller om noen har en. hvor kan jeg kjøpe ingrediesene de sausene er jo ganske spesielle så vidt jeg vet hehe.
heter ikke kebab, kebab på engelsk også.
Gå på nærmeste kebabsjappe og spør? Hvis man søker "Kebab", så kommer det jo så sinnsykt mye forskjellig, siden de forskjellige kebab-typene varierer veldig fra land til land. Vil tro at det er kjøttet du vil ha problemer med å finne, siden dette ofte er smuglet, og inneholder mye random greier.
Kebab betyr kjøtt.. Den vi har i Norge er lagd for nordmenn! Spør heller den lokale kebabsjappa, eller se litt bedre oppi pitabrødet neste gang du kjøper?

PS: kan nevne at du kan kjøpe kjøtt/kebab-farsje direkte fra Kanda i Sandefjord!
Sist endret av Jazzy Fizzle; 4. januar 2011 kl. 14:11.
ja det er det at de er så mange forskjellige typer.
kebabdressing i vanelig butikk. fkeks rema, kebabkrydder i en jallabutikk , så kjøper du mais, pitabrød og du er god 2 go. ja og kjøtt , men ingenting slår smaken da, har aldri fått til like bra som orginalt kebab f.eks bislett :P
De ordentlige kebab-sjappene lager sausen sin selv, men ellers går det mye i Kanda produkter. Har sett de selger noe de kaller kebab kjøtt på meny, men aldri prøvd det selv.
Kebab kjøtt kan forsåvidt være så mye forskjellig.
Du får kjøpt både kebabkjøtt og saus i 5-liters dunker på Svinesund vet jeg!
vet ikke hvor du bor, men jeg kjøpte ferdig krydret kebab kjøtt (ferdig avskjer i tynne biter) i sverige.
grensehandlene har begynt og selge mye hallall mat fortiden her i nord. antar de selger seg inn mot visse bransjer.
Om du bor i sør har dere sikkert en tyrkisk/pakistansk forretgning som selger det der også.

kjøpte forreten grønn pepper på et stort "glass" der også som er lik jalapeno bare ikke så sterk.
De selger denne produktserien på bl.a Kiwi.. Anbefaler en dæsj ekstra hvitløk i dressingen.

Kebab heter forøvrig kebab på engelsk.
Men hvorfor i alle dager vil du lage gatekjøkkenmat hvis du først skal lage mat hjemme?
Jeg trodde litt av poenget med gatekjøkkenmaten var at man ofrer den gode smaken for å slippe styret med å lage mat selv...
Sist endret av Mith; 4. januar 2011 kl. 14:17.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men hvorfor i alle dager vil du lage gatekjøkkenmat hvis du først skal lage mat hjemme?
Jeg trodde litt av poenget med gatekjøkkenmaten var at man ofrer den gode smaken for å slippe styret med å lage mat selv...
Vis hele sitatet...
Den der skjønte jeg ikke helt... Mener du selv at kebaben er god eller dårlig?
Hvis du mener at den ikke er god, så kan jeg forklare deg hva TS mener; Han liker faktisk maten, og vil derfor lage den hjemme.

Personlig ville jeg mye heller ha spist en kebab jeg eller noen jeg kjenner hadde lagd framfor på en kebab-sjappe, hvor det ikke er godt å vite hvordan rengjøringsrutiner og hygiene er.

EDIT: Siste delen av det du skrev: Hvorfor har du fått intrykket av dette? Høres ut som at det må være mange dårlige gatekjøkken der hvor du bor, siden det jeg forbinder med gatekjøkken er: Deilig smakfullt, krydret kjøtt, masse feit dressing og en haug med kalorier.
Sist endret av Buddapower; 4. januar 2011 kl. 14:24.
Hvis du har ei sjappe som du veit holder en grei kvalitet på greiene sine (godt rykte etc) så er det vare å kjøpe en kilo (kun kjøtt) som du kan ha i kjøleskapet og bare varme opp i mikro eller i panna når du skal spise. er ikke så shavvy pris hvis de ikke bestemmer seg for å tyne deg.
Oppskrift på "gatekjøkkenkebab"
Kinakål
Mais
Agurk
Tomat
Løk
Dressing (prøv og lag selv eller kjøp ferdig.)
kryddret Lammekjøtt (kjøp ferdig eller kryddre det selv)
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Den der skjønte jeg ikke helt... Mener du selv at kebaben er god eller dårlig?
Hvis du mener at den ikke er god, så kan jeg forklare deg hva TS mener; Han liker faktisk maten, og vil derfor lage den hjemme.

Personlig ville jeg mye heller ha spist en kebab jeg eller noen jeg kjenner hadde lagd framfor på en kebab-sjappe, hvor det ikke er godt å vite hvordan rengjøringsrutiner og hygiene er.

EDIT: Siste delen av det du skrev: Hvorfor har du fått intrykket av dette? Høres ut som at det må være mange dårlige gatekjøkken der hvor du bor, siden det jeg forbinder med gatekjøkken er: Deilig smakfullt, krydret kjøtt, masse feit dressing og en haug med kalorier.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal senke seg ned på samlebånd nivå hvis man først er i stand til å lese en kokebok og har tid/ork til å lage maten selv. Da kan man jo bare kjøpe ferdigmat.
Sist endret av Mith; 4. januar 2011 kl. 14:27.
Sitat av Srbija Vis innlegg
kebabdressing i vanelig butikk. fkeks rema, kebabkrydder i en jallabutikk , så kjøper du mais, pitabrød og du er god 2 go. ja og kjøtt , men ingenting slår smaken da, har aldri fått til like bra som orginalt kebab f.eks bislett :P
Vis hele sitatet...
Kebaben de selger hos Bislett Kebab har i utgangspunktet ingenting med kebab å gjøre, slik som all den andre MUK-kebaben i Norge.

Skal du "ordentlig" kebab, så er det nærmeste du finner bare et kvartal lenger oppe enn Bislett, nemlig Balkan. De selger ordentlig kjøtt som man ser er laget i lagvis med kjøtt. MUK og annen kebab er jo bare farse.

Edit:

Og kebab, type MUK, får du kjøpt på vanlige dagligvarebutikker. Google ellers etter "Döner kebab" om du vil komme litt nærmere originalen.
Sist endret av bronsky; 4. januar 2011 kl. 14:29.
Lage babb hjemme? Hvorfor ikke heller bruker ordentlige råvarer og lage en skikkelig en fra bånn av hvis du først skal lage kebab? Standard, norsk gatekjøkken babb i pitabrød er i mine øyne det mest motbydelige som finnes. Lag heller en skikkelig shwarmarull! Mye bedre og x antall ganger sunnere.

Oppskrift: http://www.passionforbaking.com/blog...a-lamme-kebab/
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor man skal senke seg ned på samlebånd nivå hvis man først er i stand til å lese en kokebok og har tid/ork til å lage maten selv. Da kan man jo bare kjøpe ferdigmat.
Vis hele sitatet...
Han liker maten. Han har vel ikke noe behov for å lage seg et gourmetmåltid, men vil ganske enkelt bare ha seg en kebab.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Kebaben de selger hos Bislett Kebab har i utgangspunktet ingenting med kebab å gjøre, slik som all den andre MUK-kebaben i Norge.

Skal du "ordentlig" kebab, så er det nærmeste du finner bare et kvartal lenger oppe enn Bislett, nemlig Balkan. De selger ordentlig kjøtt som man ser er laget i lagvis med kjøtt. MUK og annen kebab er jo bare farse.
Vis hele sitatet...
Onkli og onkli fru blom. Original kebab i Tyrkia er generelt bare restemat, serveres som regel uten dressing og er drit kjip (unntaket er Istanbull og noen av turiststedene, som har importert den Europeiske kebaben tilbake). Sharma/Shavarma (forskjellig transkribsjon avhengig av hvilken arabisk dialekt man bruker) er det nærmeste du finner europeisk kebab i de muslimske landene. Dette er en liten rullekebab med kjøtt, saus og en liten grønnsaksblanding (ofte bare purre)..

Jeg tror det riktigste å si om europeisk kebab, med mais, dressing, kjøtt og diverse andre grønnsaker i essens er at det er en europeisk rett som har sprunget ut av innvandrermiljøene her.
Sist endret av DumDiDum; 4. januar 2011 kl. 14:40.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Onkli og onkli fru blom. Original kebab i Tyrkia er generelt bare restemat, serveres som regel uten dressing og er drit kjip (unntaket er Istanbull og noen av turiststedene, som har importert den Europeiske kebaben tilbake). Sharma/Shavarma (forskjellig transkribsjon avhengig av hvilken arabisk dialekt man bruker) er det nærmeste du finner europeisk kebab i de muslimske landene. Dette er en liten rullekebab med kjøtt, saus og en liten grønnsaksblanding (ofte bare purre)..

Jeg tror det riktigste å si om europeisk kebab, med mais, dressing, kjøtt og diverse andre grønnsaker i essens er at det er en europeisk rett som har sprunget ut av innvandrermiljøene her.
Vis hele sitatet...

Shawarma er mer likt det vi serverer i Norge, og har den litt mer særpregede ingefær/pepperkakesmaken. Gyros (Hellas) og Döner (Tyrkia) er etter min mening mye bedre alternativer.

Og det med å ha mais og dressing på alt, det er helnorsk. Har kun fått kebab med thousand island, mais og kinakål i Norge.
Sist endret av bronsky; 4. januar 2011 kl. 14:45.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Han liker maten. Han har vel ikke noe behov for å lage seg et gourmetmåltid, men vil ganske enkelt bare ha seg en kebab.
Vis hele sitatet...
Mhm, men da mener jeg at han heller kan kjøpe den ute eller faktisk lage noe som er godt når han først svinger seg over grytene.
For all del, han får like den maten han vil for min der og hvis det er gatekjøkken-babb han vil ha pga. smaken så har jeg ingen tips å komme med.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
er MUK kjøttet det som du får servert i tjukke kjøttbiter eller den der du får det i tynne kjøtt flak?

Sitat av Molykun Vis innlegg
Lage babb hjemme? Hvorfor ikke heller bruker ordentlige råvarer og lage en skikkelig en fra bånn av hvis du først skal lage kebab? Standard, norsk gatekjøkken babb i pitabrød er i mine øyne det mest motbydelige som finnes. Lag heller en skikkelig shwarmarull! Mye bedre og x antall ganger sunnere.

Oppskrift: http://www.passionforbaking.com/blog...a-lamme-kebab/
Vis hele sitatet...
Jeg ble iværtfall helt våt i munnen av å lese den oppskriften
Sist endret av Dudew8; 4. januar 2011 kl. 14:51.
Den kebaben du tenker på heter "Duner (Düner?) kebab".
Vanskeligste er vell å få tak i kattekjøtt..
Sitat av bronsky Vis innlegg
Kebaben de selger hos Bislett Kebab har i utgangspunktet ingenting med kebab å gjøre, slik som all den andre MUK-kebaben i Norge.

Skal du "ordentlig" kebab, så er det nærmeste du finner bare et kvartal lenger oppe enn Bislett, nemlig Balkan. De selger ordentlig kjøtt som man ser er laget i lagvis med kjøtt. MUK og annen kebab er jo bare farse.

Edit:

Og kebab, type MUK, får du kjøpt på vanlige dagligvarebutikker. Google ellers etter "Döner kebab" om du vil komme litt nærmere originalen.
Vis hele sitatet...
Så enig så enig.
Skal jeg ha ordentlig kebab tar jeg turen på Balkan eller Campino. Kebab i pita er godt, men ser ikke på det som noe ordentlig kebab.
Ordentlig kjøtt og nystekt rullekebab er det beste.