Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5180
Ettersom det jeg har sett ligger det noen få unnskyldninger her og der på freak men tenkte det hadde vert litt artig viss noen har noen unnskyldninger for å få kjøpt Krista K Plus
Si du er med en i akvarieklubb og kjøper inn gjødsel for å selge videre til de andre i klubben. kno3 kan brukes til å gjødsle akvarier...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
FAQ om Krista-K:

1) Hva er Krista-K? Gjødsel.

2) Hva bruker man gjødsel til? Vanligvis til å gjødsle ting.

3) Unnskyldning for å kjøpe gjødsel? Du skal gjødsle noe.

(Kaliumnitrat er forøvrig lettløselig i vann, noe som gjør det ideelt for gjødselvanning.)
er vel ingen som spør hva man skal med gjødselet man kjøper?
Ingen som har noe med det vel.
Og hvis noen spør så kan du jo si at du ikke aner, siden du kjøper for bestefaren din.
FK har sluttet å selge Krista-K til personer under 18 flere steder. Måtte vise leg når jeg skulle handle det i sommer til jobben, selv med bedriftskonto. Ny butikkpolicy etter hva jeg fikk forklart.
Unskyld for at jeg bryter inn men hva skal du bruke det til?
Den google tingen funker ikke :*)
Unskyld for at jeg bryter inn men hva skal du bruke det til?
Den google tingen funker ikke :*)
Vis hele sitatet...

Krista K inneholder KNO3.

KNO3 er en av de viktigste oksidantene i pyroteknikk. Den brukes blant annet til svartkrutt, røykbomber, kjemi forsøk, synteser og MYE mer.

At tråden er i pyro delen av forumet, burde vært hint nok
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
1. gå inn i sjappa.
2. ta valgfrie produkter.
3. si du vil ha dette.
4. spør de, sier du de ikke har noe med det.
= profitt???
Sitat av drittsekken Vis innlegg
1. gå inn i sjappa.
2. ta valgfrie produkter.
3. si du vil ha dette.
4. spør de, sier du de ikke har noe med det.
= profitt???
Vis hele sitatet...
Og så sier betjeninga at du ikke får kjøpt. Du går hjem og spiller ludo. Når man skal kjøpe noe som det kan stilles spørsmålstegn ved er det jo vitterlig smart å ha en liten plan . I alle fall om du er 14 år og nervøs som et aspeløv...
ville nok aldri ha solgt en 20kg sekk med ''gjødsel'' til en 14 åring som ikke helt vet selv hva han skal bruke det til
si du skal gjødsle jordbærplantene dine.
Sist endret av GreenRay; 27. november 2010 kl. 15:27.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
si du skal gjødsle jordbærplantene dine.
Vis hele sitatet...
da fikk jeg beskjed om at man fint kan bruke en annen type gjødsel, istedet for denne fordi den var jo eksplosjonsfarlig ^^
Sitat av GreenRay Vis innlegg
si du skal gjødsle jordbærplantene dine.
Vis hele sitatet...

GRRHMPH
Det er vel lite sannsynlig at jeg skal gjødsle jorbær i slutten av november ? xD
Sitat av griped Vis innlegg
da fikk jeg beskjed om at man fint kan bruke en annen type gjødsel, istedet for denne fordi den var jo eksplosjonsfarlig ^^
Vis hele sitatet...
Si att plantene dine trenger å vokse "eksplosivt" FORT

Sitat av tarjei1994 Vis innlegg
GRRHMPH
Det er vel lite sannsynlig at jeg skal gjødsle jorbær i slutten av november ? xD
Vis hele sitatet...
Hvis du har drivhus? (er vel ganske uvanlig å dyrke jordbær i drivhus i Norge, menmen)
eller si att er på besøk i nærheten av der du handler, og att du egentlig bor lagt unna en annen FK-butikk
Sei du skal lage røykbombe
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Sei du skal lage røykbombe
Vis hele sitatet...
Og du tror DET hjelper?!

Når det kommer til våren igjen er det lurt å si at du har en bringebærbusk, da den er veldig nitrogenkrevende og har lest på et forum () at Krista-K Pluss er det beste for å øke nitrogeninnholdet i jorden...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg er bare veldig nyskjerrig... Er det noen som faktisk har prøvd å forklare hva man faktisk skal med det, på en overbevisende måte som viser at man har ansvar og kompetanse ovenfor hva man selv driver med?
Kunne vært spennende og se reaksjonen til de ansatte
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg er bare veldig nyskjerrig... Er det noen som faktisk har prøvd å forklare hva man faktisk skal med det, på en overbevisende måte som viser at man har ansvar og kompetanse ovenfor hva man selv driver med?
Kunne vært spennende og se reaksjonen til de ansatte
Vis hele sitatet...
hehehe, jeg skal bare ha litt sånn dær for å blande med litt sukker og sånn, så skal jeg sette oppi en lunte og tenne på og springe veldig, veldig fort. Jeg lover å være veldig forsiktig '

neh, tror jeg prøver meg med en overbevisende tale om at plena er ødelagt av solbrann på grunn av kulden i vinter og at damen på Plantasjen anbefalte å jødsle med noe med høyt nitrogeninnhold. Så mange fremmedord som mulig.

Håper dama på FK er av den blonde sorten
Sitat av danseku Vis innlegg
Krista K inneholder KNO3.

KNO3 er en av de viktigste oksidantene i pyroteknikk. Den brukes blant annet til svartkrutt, røykbomber, kjemi forsøk, synteser og MYE mer.

At tråden er i pyro delen av forumet, burde vært hint nok
Vis hele sitatet...
Takker og bukker, skjønte jo det men lurte på om det var en hovedingrediens i feks en røykbombe, om det er lunte eller sånne ting :')
Ser ikke bort i fra at det er mulig å komme med en plausibel foklaring på hva man skal bruke det til og alikevel få kjøpt. Alt kommer ann på hvordan man ter seg og hvilke signaler man sender ut. Kommer en ung gutt inn og babler ivei om fyrverkeri og krutt og prøver å overbevise med at "dette kan jeg altså", vil man nok ikke få kjøpe, men hvis en voksen man/dame gjør det vil det kanskje gå. Man forklarer at man er ute etter noe med høyt oksygeninnhold for å opprettholde en kjemisk reaksjon uten tilgang til luft og vandrer ut med lettet samvittighet og tung sekk.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg er bare veldig nyskjerrig... Er det noen som faktisk har prøvd å forklare hva man faktisk skal med det, på en overbevisende måte som viser at man har ansvar og kompetanse ovenfor hva man selv driver med?
Kunne vært spennende og se reaksjonen til de ansatte
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det veldig greit sist gang. Gikk rett inn og sa at jeg skulle legge inn en bestilling på en 25kg sekk Krista-K Pluss, ikke noe nøling eller noe... Det er en liten avdeling av FK jeg bestiller fra så de vet ikke hva det er... Jeg ble sendt av gårde med et smil etterpå... Ikke noe problem...

MEN! Første gangen kom jeg inn, litt smånervøs, og skulle bestille... Det ble 45 minutter med søking på lageret deres, sjekking av beholdning på et av de større lagerne osv osv.. De virket veldig skeptiske... Og unskyldningen min for hvorfor jeg skulle ha det gjorde de ikke bedre...

"Vel, det er faren min som skal ha det, jeg vet ikke hva han skal med det, men han er i Nordsjøen nå og han ville gjerne ha det når han komhjem, men rakk ikke bestille selv før han måtte reise..."

Alt i alt, vær selvsikker og du må kunne historien din godt!

Vel og merke tror jeg at de ringer politiet om du sier du skal lage fyrverkeri...
Sist endret av Pyrotecnican; 28. november 2010 kl. 20:25.
Husker jeg kjøpte 2 sekker på en FK i nærheten av hytta her for ett år siden, det vil da si at jeg var 15 år. Jeg betalte og gikk ut på lageret for å hente sekkene, fyren(Daglig leder) gav meg en tralle med sekkene og sa: "Jaja, blir noen kilo med krutt dette!" Jeg sa bare "Hehe" Litt paff, så gikk jeg ut :P

Skal sies at jeg etter dette kun kjøper krista k fra denne FK'en, fyren vet hva jeg bruker det til, men skaffer gang på gang nye sekker
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Xzip Vis innlegg
Husker jeg kjøpte 2 sekker på en FK i nærheten av hytta her for ett år siden, det vil da si at jeg var 15 år. Jeg betalte og gikk ut på lageret for å hente sekkene, fyren(Daglig leder) gav meg en tralle med sekkene og sa: "Jaja, blir noen kilo med krutt dette!" Jeg sa bare "Hehe" Litt paff, så gikk jeg ut :P
Vis hele sitatet...
LOL, du skulle sagt, "ja, 66 kilo"
Sitat av Xzip Vis innlegg
Husker jeg kjøpte 2 sekker på en FK i nærheten av hytta her for ett år siden, det vil da si at jeg var 15 år. Jeg betalte og gikk ut på lageret for å hente sekkene, fyren(Daglig leder) gav meg en tralle med sekkene og sa: "Jaja, blir noen kilo med krutt dette!" Jeg sa bare "Hehe" Litt paff, så gikk jeg ut :P

Skal sies at jeg etter dette kun kjøper krista k fra denne FK'en, fyren vet hva jeg bruker det til, men skaffer gang på gang nye sekker
Vis hele sitatet...
Utrolig kul fyr! Han likte jeg godt.
Synes det er utrolig teit at enkelte FK-butikker ikke selger Krista-K til ungdommer. Noe må jo vi og få lov til å ha det gøy med. Pappa fortalte ofte mo masse forskjellige ting han pleide å gjør når han var ungdom. Alt fra selvlaget krutt og bomber av gjødsel osv. Nå skal alt være så jækla vanskelig -.-

I hvilken del av landet er han fyren mulig å treffe?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
hehehe, jeg skal bare ha litt sånn dær for å blande med litt sukker og sånn, så skal jeg sette oppi en lunte og tenne på og springe veldig, veldig fort. Jeg lover å være veldig forsiktig '
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skjønner helt hva jeg mente.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Kommer en ung gutt inn og babler ivei om fyrverkeri og krutt og prøver å overbevise med at "dette kan jeg altså", vil man nok ikke få kjøpe, men hvis en voksen man/dame gjør det vil det kanskje gå. Man forklarer at man er ute etter noe med høyt oksygeninnhold for å opprettholde en kjemisk reaksjon uten tilgang til luft og vandrer ut med lettet samvittighet og tung sekk.
Vis hele sitatet...
Halalgeir skjønte det.

Vi burde nesten ha et register over hvilke butikker og hvilke medarbeidere som selger KNO3 uten å se på det som Ringen i LOTR
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Xzip Vis innlegg
Husker jeg kjøpte 2 sekker på en FK i nærheten av hytta her for ett år siden, det vil da si at jeg var 15 år. Jeg betalte og gikk ut på lageret for å hente sekkene, fyren(Daglig leder) gav meg en tralle med sekkene og sa: "Jaja, blir noen kilo med krutt dette!" Jeg sa bare "Hehe" Litt paff, så gikk jeg ut :P

Skal sies at jeg etter dette kun kjøper krista k fra denne FK'en, fyren vet hva jeg bruker det til, men skaffer gang på gang nye sekker
Vis hele sitatet...
Hehe var som når vi kjøpte en storsekk med ammoniumnitrat så sa han "ja nå skal det sprenges!" i det vi lasta sekken på traktoren
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Og du tror DET hjelper?!
Vis hele sitatet...
Seier alltid dette når eg kjøper kjemikalier som aceton, syre, 10kg sukker OSV. ;P
Seier dette alltid for dei spør enten om eg skal lage bombe eller sniffe det, så det funker fjell for meg :P

Men med KNO3 på FK så blir det vell litt annaleis.
Sist endret av Fyllingz; 29. november 2010 kl. 20:11.
hvis du bor i nerheten av hordaland , kan du si at bringebærene mine er slapp.. men årstiden er grei å få med seg ..
Jeg finner ikke Krista-K i FK sin produktkatalog...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg finner det heller ikke i gjødselbrosjyren for 2010-2011. Det var rart.
Var på felleskjøpet i Elverum og dem sa at Krista-K ikke selges mer :L
Very Important Pyrotechnician
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg finner det heller ikke i gjødselbrosjyren for 2010-2011. Det var rart.
Vis hele sitatet...
Har sett de brosjyrene hvert år, og kan ikke huske å ha sett krista der, men det står "I Felleskjøpets sortiment inngår også Superba (alle typer), Calcinit og ulike andre gjødseltyper til spesialproduksjoner i veksthus
og på friland." Så det dekkes nok der.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg er bare veldig nyskjerrig... Er det noen som faktisk har prøvd å forklare hva man faktisk skal med det, på en overbevisende måte som viser at man har ansvar og kompetanse ovenfor hva man selv driver med?
Kunne vært spennende og se reaksjonen til de ansatte
Vis hele sitatet...
Sitat av mrMosquito Vis innlegg
hehehe, jeg skal bare ha litt sånn dær for å blande med litt sukker og sånn, så skal jeg sette oppi en lunte og tenne på og springe veldig, veldig fort. Jeg lover å være veldig forsiktig '

neh, tror jeg prøver meg med en overbevisende tale om at plena er ødelagt av solbrann på grunn av kulden i vinter og at damen på Plantasjen anbefalte å jødsle med noe med høyt nitrogeninnhold. Så mange fremmedord som mulig.

Håper dama på FK er av den blonde sorten
Vis hele sitatet...
Heller enig med Up asså

1. Vi bruker det til å lage røykbomber til bruk i paintball?
2. Jeg har kjemi på skolen og skal ha et prosjekt om vanlige ingredienser i pyroteknikk?
3. Jeg bruker det til å lage bål-startere som jeg har med når jeg er på hikingturer om vinteren?

Burde ikke være så vanskelig å finne på noe overtalende nok til å få kjøpt.
Jeg brukte selv nr. 3 da de spurte meg hva jeg brukte det til på apoteket, ettersom jeg hadde vært der å kjøpt en del ganger. FK Haugesund (ikke fotballklubben) selger kun Krista-K til personer med organisasjons nr. og de må bestille inn. Så gammern skal ta turen bort å bestille via sitt org.nr.
Sitat av PyroSvamp Vis innlegg
3. Jeg bruker det til å lage bål-startere som jeg har med når jeg er på hikingturer om vinteren?
Vis hele sitatet...
Vurderer å bruke denne unskyldningen for å overtale min mor (hun jobber på felleskjøpet -.-)

Tenkte denne passet godt siden jeg har vert aktiv speider i de siste 9-10 årene, men går det an å lage "bålstarter" av Krista-K? isåfall... hvordan?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bland med sukker, tenn på; bål.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Bland med sukker, tenn på; bål.
Vis hele sitatet...
Hva skal du med bålstarter hvis du kan tenne på KNSU?

Si at det var et tips på et speiderforum...

Det med bålstarter er en god idé hvis en vil overtale en til å få kjøpe KMnO4 og glyserin...
Sist endret av Pyrotecnican; 6. desember 2010 kl. 00:14.
Sitat av krifagern Vis innlegg
Var på felleskjøpet i Elverum og dem sa at Krista-K ikke selges mer :L
Vis hele sitatet...
Jeg bor faen meg i Elverum også Hadde tenkt meg bort å spørre, men nå tror jeg ikke at jeg gidder.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Vurderer å bruke denne unskyldningen for å overtale min mor (hun jobber på felleskjøpet -.-)

Tenkte denne passet godt siden jeg har vert aktiv speider i de siste 9-10 årene, men går det an å lage "bålstarter" av Krista-K? isåfall... hvordan?
Vis hele sitatet...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Bland med sukker, tenn på; bål.
Vis hele sitatet...
TADDA! Veldig greit hvis du smelter det sammen til en klump også. Kjipt hvis en pose med pulver skulle lekke ut i sekken din. Ettersom det blir veldig høy temp når KNSU brenner så funker det faktisk veldig bra som firestarter om vinteren
Jeg ville snakket helt sant og sagt; Jeg skal bruke det til div. forsøk. Siden Krisa-k er et veldig basic stoff som brukes mye innenfor min hobby. Hvis du har noe problem med dette kan jeg gjerne kontakte foreldrene mine som kan verifisere det jeg sier.