Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3125
Anonym bruker
"Selvforsynt Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det lov for meg som privatperson å ta opp samtaler på telefonen? Jeg tenker da spesielt på samtaler med telefonselgere og offentlige samtaler, for å sørge for at det som ble sagt første gang blir opprettholdt?

Telefonselgere opplyser jo som regel om dette når de ringer, men må jeg også det isåfall?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du kan ta opp samtaler du er del i.

Du kan ikkje utan viare publisere det.

Sitat av https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/verktoy-skjema/sporsmal-svar/lydopptak/
Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Du kan for eksempel gjøre opptak av samtaler for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson.

Lydopptaket kan likevel være straffbart dersom du ikke selv er til stede og du gjør opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp.

Du kan ikke bruke lydopptaket til noe annet enn private formål. Du kan for eksempel ikke publisere opptaket på Internett.
Vis hele sitatet...
Sist endret av vidarlo; 27. desember 2017 kl. 15:30.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber selv med innkommende samtaler, og i køen får kundene muligheten til å godkjenne at samtalen spilles inn. Fra tid til annen er det en gjøk som åpner samtalen med "jeg veit du tar opp denne samtalen, og det gjør jeg og, så nå er du informert om det". Da legger jeg på.
Shady business siden du må legge på?
Anonym bruker
"Forferdet Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg jobber selv med innkommende samtaler, og i køen får kundene muligheten til å godkjenne at samtalen spilles inn. Fra tid til annen er det en gjøk som åpner samtalen med "jeg veit du tar opp denne samtalen, og det gjør jeg og, så nå er du informert om det". Da legger jeg på.
Vis hele sitatet...
Litt off tonic men ble så nysgjerrig nå... men hvorfor legger du på om de tar opp samtalen? Jeg jobber også mye med innkommende samtaler, og jeg hadde ikke lagt på om de i andre enden hadde tatt opp samtalen..
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt off tonic men ble så nysgjerrig nå... men hvorfor legger du på om de tar opp samtalen? Jeg jobber også mye med innkommende samtaler, og jeg hadde ikke lagt på om de i andre enden hadde tatt opp samtalen..
Vis hele sitatet...
Mest fordi disse kundene (nesten)alltid er helt sinnsvakt kverulerende og generelt slitsomme å snakke med. Når jeg fikk høre fra lederen min at jeg godt kunne avslutte samtalen på høflig vis skjønte jeg fort at det er det greieste for min egen del

Jeg sier som regel bare "nei, jeg vil helst ikke tas opptak av, så nå avslutter jeg samtalen, og så kan du ringe opp om du vil."
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan jo da tyde pā at du ikke representerer et særlig seriøst produkt ?
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mest fordi disse kundene (nesten)alltid er helt sinnsvakt kverulerende og generelt slitsomme å snakke med. Når jeg fikk høre fra lederen min at jeg godt kunne avslutte samtalen på høflig vis skjønte jeg fort at det er det greieste for min egen del

Jeg sier som regel bare "nei, jeg vil helst ikke tas opptak av, så nå avslutter jeg samtalen, og så kan du ringe opp om du vil."
Vis hele sitatet...
Kverulerende kunder har vel også rett til å få snakke med kundeservice for produktet / tjenesten du representerer ?
Klarer du ikke håndtere dem så får du be noen som faktisk klarer det å ta samtalen.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan jo da tyde pā at du ikke representerer et særlig seriøst produkt ?
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg absolutt. Er snakk om en av Norges største aktører i sin bransje.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kverulerende kunder har vel også rett til å få snakke med kundeservice for produktet / tjenesten du representerer ?
Klarer du ikke håndtere dem så får du be noen som faktisk klarer det å ta samtalen.
Vis hele sitatet...
Absolutt, og jeg klarer også helt fint å håndtere samtalen om jeg så skulle ønske. Poenget mitt her er at når det gjøres et opptak som strengt tatt er lovstridig ser jeg liten grunn til å ta en samtale jeg kan frasi meg med god grunn.

Og for de kundene som har et sterkt behov for å være pirkete og plukke setninger fra hverandre er e-post et fantastisk passende alternativ, noe jeg pleier å anbefale.

Det er ofte kompliserte saker disse kundene har(derav opptaket), og det er veldig mye mer ryddig for begge parter å ta slike saker skriftlig, da det er lettere å eskalere en e-post-chain til en leder, og kunden får all kommunikasjon skriftlig(slik at det kan brukes som bevis i et søksmål eller whatever kunden ønsker)
Det er strengt tatt ikke veldig mye en deltidsansatt på førstelinja får gjort om kunden for eksempel ønsker refundering eller lignende utenom det vanlige.

Det er ikke verre for kunden enn å sende en e-post eller ringe opp igjen og snakke med en annen konsulent, og for å være helt ærlig får jeg ikke nok betalt for å bry meg utover det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Poenget mitt her er at når det gjøres et opptak som strengt tatt er lovstridig ser jeg liten grunn til å ta en samtale jeg kan frasi meg med god grunn.
Vis hele sitatet...
Dill.
Det ble påpekt innledningsvis at det ikke er lovstridig å ta opp samtaler du selv tar del i. Kundene dine gjør ingenting ulovlig, hverken når de tar opp samtalen eller når de oppfører seg som pedantiske røvhøl. Greit at de kanskje er uhøflige, men ikke anklag noen for å begå forbrytelser uten grunn.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Poenget mitt her er at når det gjøres et opptak som strengt tatt er lovstridig ser jeg liten grunn til å ta en samtale jeg kan frasi meg med god grunn.
Vis hele sitatet...

åja! så jeg som privat person har ikke lov til å ta opptak, men du har lov fordi du jobber med telefonsalg(???). du kan ikke umulig ha en seriøs jobb. du snakker tull og tøys.

jobbet selv som telefonselger da jeg var tenåring- og jeg FORSTÅR at folk blir irritert av å ta imot uønsket salg/reklame/whatever. sinte kunder kommer med territoriet- deal with it.


til ts: Ja, som nevnt flere ganger- så lenge du tar del i samtalen kan du ta opptak, men ikke pubilisere uten videre =)
Sist endret av visualn00b; 28. desember 2017 kl. 20:18.