Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1602
Heisann! Fant ikke et annet subforum å skrive dette på, så jeg skriver her.

Vi har nettopp begynt med algebra/matte med IC kretser. Jeg forstår matten med AC' + BC og sånt, men jeg har et problem med å sette dette i praksis.

Hadde jeg for eksempel hatt: AC + BC + C'BA kunne jeg gjerne brukt en halvtime på å finne ut hvordan jeg skulle ha laget denne kretsen. Far er temmelig sint på meg for å ikke ha tatt intiativ til å lære dette, men jeg har prøvd uten hell.

Så nå spør jeg dere hvordan jeg kan lære/bruke en metode for å lett forstå hvordan man bruker et IC stykke til å designe en ekte krets.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg forstår ikkje heilt spørsmålet ditt?

Er det korleis du omset boolsk algebra til logiske porter? Det er jo omlag 1:1, med multiplikasjon representert med and-porter, addisjon med or og negering med not. Det må du enkelt og greit bare huske. Typisk bruker du reknereglane for å forenkle så mykje som du kan først, og der finst det fleire strategier, der eit mål kan vere så få portar som mogeleg, eller så få typer porter som mogeleg. Ofte har ICer 2-4 porter, så om du jobber med diskret logiske porter (ingen gjer det i realiteten) så er jo det interessant å få færrast mulig typer - inntil eit visst nivå.
I ditt eksempel ser du at C går igjen i alle ledd. Du kan på liknende måte som i normal algebra "trekke ut" C, og får da en funksjon som ser sånn ut: C(A + B + 'BA) i første omgang. Her kan du óg forkorte inni parantesen.

Det kan hjelpe óg å se på hvilke bitsekvenser som gir resultat SANN. Sett det opp i en tabell, og så sammenlikner du dette med uttrykket du kommer frem til - dvs sannhetstabell med opprinnelig uttrykk + utrykket DU kommer frem til.

Og ellers er det bare mengdetrening som hjelper + en viss interresse for faget.

Er det slike kretser du mener?
Sist endret av Amida; 27. oktober 2015 kl. 21:12.
Prøv motsatt rekkefølge. Prøv å lag et boolskt utrykk av en krets du på forhånd har tegnet.

Hva er forutsetningene for at denne kretsen skal gi Q = 1 ?
Begynn med utgangen "D". hva må til for at D = 1 ?
[IMG]http://bildr.no/thumb/RDh5L0pP.jpeg[/IMG]