Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2165
Hei, jeg skal til fastlegen i morgen og må mest sannsynlig ta en urinprøve (pga sykdom, har vært syk med feber osv i 2 uker).
Det jeg lurer på er om han sjekker for bruk av andre rusmidler også? (Er 17 år hvis det har noe å si)

Har sjekket litt rundt men finner ikke noe ordentlig svar, en kompis av meg var hos legevakten hvor han skulle sjekkes for ADHD og de krevde en pisseprøve, og han ble tatt og måtte på pissings... Noen som har egne erfaringer her?
Nå er verken jeg eller noen andre her leger (såvidt jeg vet), men av egen erfaring vet jeg dette: Hvis du ikke har hørt noe annet regner jeg med de tar en blodprøve for å sjekke om du har en infeksjon (som du sikkert har, med mindre du vet at det er noe annet) og gir deg antibiotika. Hvis de likevel tar urinprøve kommer de ikke til å sjekke noe annet enn det de skal, og du blir ikke tatt for å røyke under et vanlig fastlege-besøk.

ADHD-utredning er ikke noe man sjekker på legevakten, men noe som foregår hos psykolog og lege over lengre tid. Derfor må det ha vært andre grunner til at kompisen din ble tatt, for det er ikke bare å stikke innom legevakten en ettermiddag og sjekke om man har ADHD. Høres egentlig mest ut som en dårlig unnskyldning for å ha blitt tatt for å røyke hasj.
Fikk litt noia selv da jeg brakk foten og de begynte å ta blodprøver og alt mulig rart av meg, men de sjekker kun det de trenger
Tipper de bare vil se på blod, proteiner, immunceller og en del andre stoffer i urinen, men tviler på at de tester for ulovlige stoffer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første sjekker ikkje legen, og for det andre er det irrelevant. Helsepersonell har taushetsplikt, med mindre det er fare for ditt eller andre sitt liv. At du har røykt en joint fell ikkje under den definisjonen, så om legen veit om det så har vedkommande ikkje lov til å fortelje det til nokon utan ditt samtykke. Heller ikkje foreldra dine, når du er over 16.
De sjekker ikke for drugs, med mindre de sier det til deg. Du har rett til å vite hva de skal sjekke for, hvis du spør de før du tar blodprøve så svarer de garantert
Nei! For å finne noe, må dem spesifikt lete etter dette. Når dem tar blodprøver for å sjekke om du er frisk så leter dem ikke etter drugs. Så dette vil dem ikke kunne se.
Såpekoker av rang
ADHD-sjekk hos legevakten? Det var rare greier.
▼ ... flere år senere ... ▼
Stjeler tråden til TS her, tenker det er bedre enn å lage en ny tråd. Var hos legevakten her om dagen pga. vondt i testiklene, og måtte ta urinprøve. Sist jeg røyket var forrige helg. Fikk resultatene nesten umiddelbart, og legen sa de hovedsakelig bare skjekket for blod i urinet - men sa ingenting om drugs. Personlig tenker jeg at de ikke har ressurser eller "ork" til å melde ifra hvis de i det hele tatt skjekket for THC. Fikk litt noia etter å ha lest om kameraten til TS her. Hvis de skjekker for drugs, hvor lenge vil det ta før politi/foreldre kommer inn i bildet? Ganske god til å juge men ikke hvis jeg for eksempel testet positivt to ganger i løpet at to måneder (hvis jeg må pisse igjen pga. positivt utslag hos fastlegen). Spør fordi å legge fra meg jointen ikke er noe alternativt, da det har hjulpet meg med personlige problemer, gitt økt livskvalitet osv osv (Jeg er også bare 17år).
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Stjeler tråden til TS her, tenker det er bedre enn å lage en ny tråd. Var hos legevakten her om dagen pga. vondt i testiklene, og måtte ta urinprøve. Sist jeg røyket var forrige helg. Fikk resultatene nesten umiddelbart, og legen sa de hovedsakelig bare skjekket for blod i urinet - men sa ingenting om drugs. Personlig tenker jeg at de ikke har ressurser eller "ork" til å melde ifra hvis de i det hele tatt skjekket for THC. Fikk litt noia etter å ha lest om kameraten til TS her. Hvis de skjekker for drugs, hvor lenge vil det ta før politi/foreldre kommer inn i bildet? Ganske god til å juge men ikke hvis jeg for eksempel testet positivt to ganger i løpet at to måneder (hvis jeg må pisse igjen pga. positivt utslag hos fastlegen). Spør fordi å legge fra meg jointen ikke er noe alternativt, da det har hjulpet meg med personlige problemer, gitt økt livskvalitet osv osv (Jeg er også bare 17år).
Vis hele sitatet...
De har virkelig ingen grunn til å sjekke urinen din for spor av THC fordi du har vondt i testiklene, ergo de gjør det ikke. Skulle vi likevel levd i det parallelle universet hvor det er relevant å teste deg for cannabisbruk ved testikkelsmerter, ville de ikke meldt fra til politi eller foreldre.

Å legge fra seg jointen en periode er dog ikke det dummeste hvis du opplever cannabis som fullstendig uunnværlig for din velvære. Cannabis kan være et fint rusmiddel, men neppe lurt å gjøre til et fundament i tilværelsen som tenåring.