Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 12858
God morgen folket!

Jeg setter meg ned, og tenker: hmm hvordan lage tidenes russerap?

Skal lage for bussen min, og flere andre er med ofc. Uansett her er min oppgave:

Hvis du skal lage en rap, du har folk som kan rappe, skrive tekst på profesjonelt nivå. Hvilken beat trengs for å heve seg over alle andre? Hvordan finne den Beaten som bare setter alle ned på jorden?

Hvis dere har forslag, så post linken gjerne!
Sist endret av yomanpeace12; 3. januar 2012 kl. 04:19.
Hør på masse andre russesanger og andre house-låter. Bruk de samme trekkene som mange av de kjente sangene bruker, og få til en awesome russesang!

Noe som får meg til å jumpe rundt er å ha en beat som begynner rolig, men som tar seg opp, og tilslutt tar av helt. Mange eksempler på sanger hvor man finner det.

Btw, ikke lag noen russerap, det passer jo ikke inn i russetiden?!? HOUSE all the way
Sist endret av Marr; 3. januar 2012 kl. 04:26.
Hvorfor ikke bare gjøre som disse gutta å leie skrillex? Disco Rangers '10
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Meh, kan ikke bruke rap i en russelåt. Det kan fungere helt okei/middelmådig, men blir aldri å bli noe stort. Skal du ha noe BRA så må du bare lage noe randomt vrøvl med masse bass og dunka-dunk.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Meh, kan ikke bruke rap i en russelåt. Det kan fungere helt okei/middelmådig, men blir aldri å bli noe stort. Skal du ha noe BRA så må du bare lage noe randomt vrøvl med masse bass og dunka-dunk.
Vis hele sitatet...
Der sa du det, akkurat slik russesanger skal være.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Meh, kan ikke bruke rap i en russelåt. Det kan fungere helt okei/middelmådig, men blir aldri å bli noe stort. Skal du ha noe BRA så må du bare lage noe randomt vrøvl med masse bass og dunka-dunk.
Vis hele sitatet...
Vell, rap begynner å ta seg opp, og nei vi har ikke tenkt å legge ut noe dritt. Skys the limit, vi kan klare å lage noe stort, men trenger litt hjelp på veien bare
lag grime? det er uber kult, hiphop/rap blandet med litt dubstep lignende ting.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hvorfor ikke gjøre som disse gutta og mekke rap-låt sjøl?
http://www.youtube.com/watch?v=MC4kdevIq-c
Russelåter hever seg ikke over noenting. Skal du lage en bra raplåt blir det ikke det du kaller en "russelåt".

Det som er "in" blandt norsk ungdom, særlig russ, er så langt fra det hip-hop står for at jeg syns det nesten er litt kjipt å bruke uttrykksformen rap i en russelåt. Du kan jo gjøre det bra, men da vil låta neppe slå an hos russen.

Hvis du vil ha beats som setter alle andre ned på jorden kan du starte med å sjekke ut DJ Premier, Kid Capri, Pete Rock, DJ Muggs, DJ Quik, Masta Ace, Da Beatminerz (DJ Evil Dee!), Nick Wiz, lista er lang som dagen. Men hvis du skriver rap på proff-nivå er dette ting du burdte kunne
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Hvorfor ikke bare gjøre som disse gutta å leie skrillex? Disco Rangers '10
Vis hele sitatet...
Og vi veit jo alle hvordan det gikk, en sang som jeg vel hørte 2-3 ganger gjennom hele russetiden, og var vel ikke engang med blant top 4 låtene som P3 (eller noe og i samarbeid med blablabla) kåret, hvorpå Cannabus stakk av med seieren.

Ikke er låta fet heller, og gutta brukte vel 80k-90k mens vinnerne lå godt under 20k.

EDIT: Flisespikeri; Disco Rangers var i fjor/2011.
Sist endret av Dibsent; 4. januar 2012 kl. 02:40.
Faen, nå som jeg tenker på det er DJ Quik ett jævlig godt tips. Gladrap det er lett å feste til.

Loked Out Hood. Konge drekkelåt.

Apropos drekkelåt. Klassisk westcoast.
@Dibsent:
Ja, vet jo hvordan det gikk. Dro med seg alle inn i DR-ringen på Lillehammer i hvert fall

@FatMan:
Uffda, regner med at det var ment som en spøk, hoho.

Til OP:
Tror enda ikke jeg har hørt en rap-låt slå gjennom som russelåt? Her er en låt jeg digger, fra Dyslexicon-bussen:
http://www.youtube.com/watch?v=awc6n3dFlMo
Oppskrift:

1 stk. irriterende enkelt hook som går om og om igjen store deler av låta

2 stk. drops, hvor alt blir stille rett før og en eller annen stemme roper navnet på bussen

1 stk. episk break, hvor det blir helt stille, før en heavy main synth kommer inn med main tema og alle roper "UEEEAØØÅÅÅÅ"

En håndfull "seilhorn"-lyder spredt utover
Jeg tror ikke du kan lage tidenes russerap siden den allerede eksisterer : Dirty Oppland - Drekka
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Oppskrift:

1 stk. irriterende enkelt hook som går om og om igjen store deler av låta

2 stk. drops, hvor alt blir stille rett før og en eller annen stemme roper navnet på bussen

1 stk. episk break, hvor det blir helt stille, før en heavy main synth kommer inn med main tema og alle roper "UEEEAØØÅÅÅÅ"

En håndfull "seilhorn"-lyder spredt utover
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk 100% sånn det burde være, helst uten noen som helst form for vokal unntatt når de roper navnet på russebussen. Sjukt simpelt, men det er det som funker.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av shonny Vis innlegg
Her: http://soundcloud.com/lighter2k/nbcbncv

Begynn å skriv tekst nå
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem som har laget den, men gørrkjedelig arpeggiogreie på nexuxsynthen. ALT for oppbrukt og gørrkjedelig.
Virker som folk undervurderer rap. Rap er ikke bare Snoop Dogg, Dre og dype rolige beats. Se på f.eks Lars Vaular som har en låt med fart i som virkelig slo an (Rett opp og ned). Hadde du fått en blanding av rask rapping og en vokal av ei eller annen skreppe kombinert me noe av det Fonzey sa tror jeg det skal gå bra Sørg bare for at rapperen har ett særpreg..ikke en stemme/flow som alle og en hver kan kopiere.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sammen med Cannabus tidenes russelåt. Dette er rap fra Bergen. http://www.youtube.com/watch?v=ARMmSxBm8Ug
Hey, lag en rap som skiller seg ut. Men forsatt har momenter med mye Dunke dunk.

Kan gått starte med en litt corny melodi, gå over til rappen med kun bass & drums, så kommer ett refreng med en overgang til en dunke dunk danse og hoppe melody som igjen går tilbake til rap drums and bass.

på slutten kan den corny melodien komme tilbake og fayde sakte bort mens sangen avsluttes.


Eksempel på en corny melodi er å ta en loopende slingre fra f.eks en Ragtime låt som Maple leaf rag
Det er noe som ingen har brukt før og da kan det ta helt av om dere gjør det bra

Lykke til, å legg ut ferdigproduktet deres på freak
Bare du dropper nexus og de oppbrukte samplesa fra VEC-pakkene, samt den klassiske basslinja, kleine teksten og "Å Æ Å Å Å Æ Å"-biten i refrenget, så kan det bli bra.