Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2284
Hallo!
Jeg skal studere til høsten, og musikk er noe av det jeg elsker mest. Tingen er at jeg er mer en "bandtype", og er ikke interessert i å jobbe fast som musikklærer. Så det jeg lurer på er egentlig hva kan man bli om man studerer musikk på universitetsnivå ? Hva kan jeg jobbe med etter at jeg er ferdig utdannet ?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Du kan lære barn om musikk på en kulturskole eller lignende, som ikke er like seriøst som en normal skole.
Du kan forske på psykologiske effekter av musikk, eller andre forskningsprosjekter ift. musikk. Du kan jobbe i plateselskaper. Du kan være lærer, privat og i offentlig skole. Blant annet. Det kommer an på hva du spesialiserer deg som, og hvilke mennesker du møter og veier du velger underveis i studiene.
Hvis du ikke har rimelig gode teoretiske kunnskaper om musikk fra før tror jeg du uansett kan glemme det.
Kan jo hende du hadde overlevd på en jazzlinje eller noe sånt, men en bandmusiker passer ikke på de vanlige linjene.

Forøvrig: http://graphjam.files.wordpress.com/...gree.jpg?w=500
Sist endret av Wilibald; 16. februar 2011 kl. 14:41.
Vel.. tar du bachelor i utøvende musikk uten ped, så blir du jo... musiker. Da kan du livnære deg av å frilanse, turnere med band og gi ut musikk, produsere, komponere og arrangere musikk. Tar du bacheloren uten ped får du ikke fast ansettelse i noen skole (lov), men du kan få vikariater.
har en bror som går på Musikkonservatoriet i Kristiansand på tredje året nå, så mener jeg kan si noe her.
på skolen så bestemmer man om man vil velge utøvende musikk, eller musikk med ped. tar man musikk med ped kan man jobbe som lærer, ta videre fag med musikk/psykologi og hvordan musikk påvirker mennesker osv - eller man kan velge utøvende musiker, og man vil da få mer trening i samspill, komposisjon, hvordan man "selger seg selv" og liknende. de færreste velger uten ped, på grunn av at man uten dette står så godt som på bar bakke etter tre år med universitet. man er musiker, men det er desverre ingen kjempeforespørsel etter dette. driver med musikk selv, men har insett at jeg ikke har lidenskap/interesse nok til å streve halve livet etter å komme meg inn i gamet, men om du har det, så for all del!
verden trenger musikere!
Sjekk ut LIPA.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Mange har mye imot LIPA og. Sier at den blir litt for prestisje.

Jeg går på tredje året på faglærerutdanning i musikk på Stord, har også gått musikklinja på videregående og også rockelinje på folkehøgskole.

Jeg er absolutt en bandtype. Jeg har nettop spilt inn plate med et av bandene mine, Daven Belfry Band. Jeg har spilt inn flere singler med bandet Stereobrigade Extravaganza, og spiller også i en del andre prosjekter som er mindre seriøste(Anal bros f.eks).

I planen for utdanningen står det at etter endt utdanning har du mulighet for å jobbe i barne-, ungdom-, kultur-, folkehøg-, og videregående skole. I tillegg kan jobbe som musikalsk leder, ungdomsklubbleder eller andre liknende ting. Poenget er at du har(hvertfall i mitt tilfelle) pedagogikk, utøvende musikk og såkalte "støttefag"(Arrangering og komponering, hørelære osv.)

Selv har jeg ikke lyst å bli lærer i verken barne- eller ungdomskole. I praksis får du prøvd deg i forskjellige ting. Jeg var nettop en uke i folkehøgskole og trivdes kjempebra som lærer der. Om et kvarter skal jeg faktisk ned på kulturskole og undervise i bandundervisning der, så mulighetene er mange.

Musikklærerutdannelsen min er noe jeg hovedsaklig tok fordi jeg elsker musikk, jeg elsker å jobbe med musikk samtidig at jeg trenger fast inntekt mens jeg etterfølger drømmen min om å kunne leve som utøvende musiker på heltid. Dette er veldig vanskelig i dag, og derfor gir de aller fleste musikere i landet i dag også undervisning.

En musikkutdanning er f.eks også et fantastisk forum for å kunne starte et band, utvikle en god bandkultur og jobbe seriøst i en periode over tre år. Har kommet kjempelangt med mine to hovedband.