Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3055
Dessverre tok det meg litt tid å skrive dette innlegget. Jeg opplevde for noen måneder siden en intens kløe som jeg ikke fant ut av. Jeg endte opp, på bagrunn av symptomene og partners innrømmelser å selvdiagnotisere meg med skabb. Jeg er ikke utdannet innen helse men vil gjerne gi en førstehånds erfaring til de som måtte møte på dette problemet da jeg selv slet med å finne informasjon på Google, derav opphavet til tittelen.

Hva er skabb?
Skabb er en liten parasitt (0,3 – 0,4 mm lang) som smitter mellom mennesker. Skabben som smitter mennesker kan kun leve på mennesker, det vil si at dyr som har skabb ikke kan smitte oss. Skabbmidden overføres som oftest via seksuell kontakt, om du sover i samme seng som en som er smittet, samt tekstiler (sofa, klær, sko, osv.) Grunnen til at vi klør er fordi kroppen reagerer alergisk ovenfor skabbens ekskrementer. Hunnmidden som lever i ca en måned legger omtrent 10 – 25 egg før hun dør.

Hvordan jeg ble smittet og symptomer.
Som en yngre herremann merket jeg symptomene først på penis. Jeg tenkte jeg hadde fått herpes fra tidligere ONS, men da det oppstod små røde blemmer som lignet stikk på forhuden og klødde fryktelig ble jeg skeptisk. Skabben trives på områder med tynn hud så vi menn merker det som oftest på ytre del av forhuden). Etterhvert spredte dette seg til lyske, håndbaker og fingre. Når jeg fikk flere kløende nupper på hendene samt dårlig almenntilstand ble jeg veldig usikker. Skabben kan sees som små svarte flekker i enden av korte hvite streker i huden (skabbganger). I og med dårlig allmenntilstand kan være resultat av virus/bakterie, men de kløende nuppene på hendene ikke samsvar med symptomer på kjønnssykdommer jeg fant på nettet, tenkte jeg at her er det noe feil..

Jeg åpnet meg til et familiemedlem om problemet og fikk tilsvar at jeg muligens hadde skabb. Dermed dro jeg til apoteket og kjøpte kremen Permetrin Aurora Medical 5%, vanligvis er det Nix 5% som brukes men denne kremen var utsolgt.

Behandling.
Her kom problemene for meg. Det er mulig jeg ble reinfisert iløpet av behandlingsperioden men jeg var meget nøye med å sanitere huset. Jeg failet dessverre i å følge opp behandlingen da man bør smøre seg inn 2 ganger med en ukes mellomrom for å kvitte seg med uvesnene. Etter et feilslått forsøk nr 1 har jeg nå prøvd med på nytt med NIX krem for å være sikker på og bruke riktig legemiddel. Jeg er ikke sikker på om jeg er kurert i dette øyeblikk da jeg gjorde ferdig kuren for 1 uke siden men gjengir uansett en step by step guide.

1. Ta en god dusj.

2. Smør inn kroppen med permentrin.

3. Vask alt av tekstiler, klær, og sengetøy på minimum 60 grader. (Jeg kokte det på 90 grader).

4. Alt man har på kroppen bør isoleres i 1 uke. Legg klokke, telefon deksel, belte, sko osv i karantene. Eksempelvis en bærepose.

5. Støvsug og vask hele huset. Vær nøye med tepper, sofa og seng. I og med skabben dør uten menneskelig kontakt valgte jeg å ta behandlingen i en periode jeg var mye på reise. På nettet står det at skabben dør fra 3 dager og opp til en uke, så jeg sikret meg med å flytte ut av huset en ukes tid. Da er det ihvertfall ingen levende midd igjen i sofa eller seng.

6. Etter 24 timer så dusjer du av deg kremen. Pass på at håndklær er sterilisert. Det kan oppstå en fryktelig kløe med tilsvarende utslett etter bruk av Nix. Jeg brukte Eurax som og er et skabb drepende middel mot kløen.

7. REPEAT. Etter en uke gjør du disse 6 punktene på nytt. Skabb er et helvette, men forhåpentligvis blir man kvitt det for godt etter denne guiden.

Etterord:
Jeg er nå på step 7. Jeg kjøpte Nix 5% på apoteket og smurte meg inn 2 ganger i løpet av 48 timer. Det vil si jeg dusjet og smørte meg 2 ganger. Jeg sov på sofa de 48 timene før jeg la meg i sengen. Etter en uke smurte jeg meg på nytt. Etter jeg smurte meg reiste jeg vekk i en uke fra huset for å forsikre meg om at midden er død når jeg kom hjem.

Det oppstod små blemmer og en kraftig kløe etter jeg brukte 3 behandlinger på 2 uker. For meg føltes det ut som om kroppen væsket ut midden (arrester meg om du er helsepersonell) og kløen som kom virket som en reaksjon på død midd.
Jeg har sikkert glemt en masse i dette innlegget, men kom gjerne med innspill, egne erfaringer og spørsmål.

Ha en god skabb fri helg, og husk... ikke ta på noen!!
Sitat av Nooe Vis innlegg
ikke ta på noen!!
Vis hele sitatet...
Faen, og i dag som kona drikker vin og greier... Så for meg sex jeg Hu kan vel ikke ha skabb?

Kjipe greier det der. Sett ei som har hatt det, hu sa det klødde som fy. Fant seg en kløpinne som hu kalte det. Unner ingen dette og håper du er kvitt det.
Veldig medmenneskelig av deg å dele denne guiden med oss. Har aldri vært utsatt for det, og skal nå prøve ekstra hardt å aldri bli det. Fikk lopper i senga av kattene i vår, og det var mer enn nok for meg.
Jeg synes du burde ha snakket med en lege først.
Nooe's Avatar
Trådstarter
11 7
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg synes du burde ha snakket med en lege først.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men med fastlege programmet og mitt yrke funket det dårlig. Var dessverre avhengig av en "quick fix" så prøvde permentrin krem. Det funket en stund men oppdaget skabb ganger etter kuren. Blir å oppdatere innlegget her etterhvert som prognosen endrer seg og jeg forhåpentligvis er kvitt midden.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Faen, og i dag som kona drikker vin og greier... Så for meg sex jeg Hu kan vel ikke ha skabb?
Vis hele sitatet...
Hva har disse tre tingene med hverandre å gjøre?
Du ser for deg sex, fordi hun drikker vin. Du lurer på om hun har skabb, fordi du har gledet deg til sex i kveld foRDI hun drikker vin. Eller.... hæ
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Hva har disse tre tingene med hverandre å gjøre?
Du ser for deg sex, fordi hun drikker vin. Du lurer på om hun har skabb, fordi du har gledet deg til sex i kveld foRDI hun drikker vin. Eller.... hæ
Vis hele sitatet...
Tror nok bare det var ironi, og et forsøk på humor les helt til du forstår det.