Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4366
Noen tips til hvordan man kan unngå NRK-lisensen? Ønsker ikke å plombere tv`en..


Vil det holde å sende melding til NRK om at man har plombert den eller må det foreligge en kvittering?

Jeg bor for meg selv, men Canal digital står ikke i mitt navn. holder det å sende melding til NRK å si at man har solgt tv`en og ikke har tv lenger? Har en slik parabolantenne utenfor da, men de kan kanskje ikke vite om den i bruk
IT-Konsulent
Visst du har solgt tven, krever de å få vite hvem den er solgt til, jeg fikk lisensnummeret til min mor og sendte inn melding om at den var solgt til henne, personen som Canal digital står på, vil få lisens, så om mulig, be om lisensnummeret til den personen og hør om du kan "selge" den til dem.
Det må foreligge et sertifikat om at den er plombert fra et godkjent firma.
Du trenger ikke selge den en gang. Send de en e-post og si at utstyret ikke lenger er i bruk og du får følgende standardsvar tilbake (som en unødvendig PDF vedlagt i e-posten du får):

KRINGKASTINGSAVGIFT
Vi har i henhold til melding ført lisensnummer xxx yyy zzz ut av vårt register.
NRK Lisensavdelingen må få beskjed hvis avgiftspliktig mottakerutstyr tas i bruk igjen. Med
avgiftspliktig mottakerutstyr menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC
med TV-kort/tuner og lignende.
I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker i bruk betale
kringkastingsavgift. Dette gjelder også for lånt eller leid mottaker.
Selvforsørgende husstandsmedlemmer må betale kringkastingsavgift dersom vedkommende har
fjernsynsmottaker i bruk. Den som har trygd, studielån eller skattbar inntekt regnes som selvforsørgende,
jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.
Dersom du benytter avtalegiro på kringkastingsavgiften må du melde opphør til din bank.
Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev
og www.nrk.no/lisens
Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

Med hilsen
NORSK RIKSKRINGKASTING AS

M. Kristiansen
Saksbehandler
Vis hele sitatet...
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Det må foreligge et sertifikat om at den er plombert fra et godkjent firma.
Vis hele sitatet...
Det det ikke

https://www.nrk.no/lisens/skjema---o...lse-1.11508479

Bare finn noen som allerede betaler lisens, foreldre f.eks og slå sammen lisensen.
Send en epost å si du ikke har TV lenger.
Lisensmannen har ingen rett til å komme inn, så dersom man ikke ser TV utenfra eller fra døra er du safe.

Du trenger strengt tatt ikke å åpne døra for han heller, men dersom du ikke er en paranoid faen er det kanskje vanlig å åpne for uanmeldt besøk?
Jeg veit ikke!
Sist endret av SkammeligNykter; 2. mars 2018 kl. 14:53.
Trådstarter
Er det noen herfra som har fått NRK-lisensen fjerna selvom dere har tv og nrk fortsatt? Hvor stor risiko er det for å bli tatt? Og hva er isåfall straffen dersom de skulle oppdage at man har svindla de?
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Er det noen herfra som har fått NRK-lisensen fjerna selvom dere har tv og nrk fortsatt? Hvor stor risiko er det for å bli tatt? Og hva er isåfall straffen dersom de skulle oppdage at man har svindla de?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fjernsyn lenger, men da jeg flyttet for meg selv og hadde med apparatet fikk jeg lisenskrav i posten. Jeg sendte en epost til lisensavdelingen om at jeg hadde kastet fjernsynet, og hørte aldri noe mer fra NRK. Dette var i 2008. NRK kan ikke straffe deg, de har ingen myndighet til det, men de kan sende deg gebyr dersom de ikke tror på at du ikke har et rektangulært underholdningsapparatur stående.
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Er det noen herfra som har fått NRK-lisensen fjerna selvom dere har tv og nrk fortsatt? Hvor stor risiko er det for å bli tatt? Og hva er isåfall straffen dersom de skulle oppdage at man har svindla de?
Vis hele sitatet...
Det kommer gjerne en lisensmann luskende rundt huset ditt en sjelden gang.
Dersom man ikke kan se TV fra utsiden eller døra(om du skulle åpnet for han) er det ingen fare.
Si at tvn gikk i bakken, og du har kasta den siden den ikke var i bruk uansett. Nå har du ikke lenger mottaker.
Hvis man f.eks sier man har ovedratt TV'en til noen andre...

Hva blir da konsekvensene står det en kontrollør på døra som har sett TV'en fra utsiden.
Har selv måtte betale bortimot 3000 kr i avgift siden desember. Kjøpte TV november.

Bruker TV kun via nettet. Planene er få plombert innen juni, men må ærlig innrømme at det irriterer meg en smule. Ender opp med plombering til slutt. Får bare bite i det sure eple.