Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5067
Jeg har en 12V vifte som bråker mer enn jeg liker.
Og i den sammenheng jeg lurer på om det er mulig å regulere turtallet på viften med en lysdimmer for å få et akseptabelt støynivå.

Dimmeren har to utganger, 230V og 12V.

Er det så enkelt som å koble de to ledningene fra 12V på de to ledningene på viften eller risikerer jeg at dette ender med skandale?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, neppe gjennomførbart. Dimmere er stortsett laga for AC. 12V-vifta di vil antakeleg ha DC. Måten å justere hastighet på den er å regulere gjennomsnittsspenninga med PWM. Du kan lage det sjølv med ein felteffekttransistor og litt småchipper. Googling etter pwm speed controller gjev mange resultat - t.d. http://www.circuitstoday.com/pwm-motor-speed-controller

Du kan og kjøpe ferdige på ebay for et par tiere, om du ikkje har lyst å plukke fram loddebolten
Jeg brukte ei 12-volts vifte til en hjemmelaget magnetrører. Den regulerte jeg til lavere hastigheter ved å gi 3-9 volt.
Du må kage deg en spennings regulator krets.

6-12V skulle fungere fint.

En lysdimmer hakker ofte opp strømmne i pulser så det er det liker ikke en viftemotor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Du må kage deg en spennings regulator krets.

6-12V skulle fungere fint.

En lysdimmer hakker ofte opp strømmne i pulser så det er det liker ikke en viftemotor.
Vis hele sitatet...
Joda, DC-motorer fungerer fint med PWM - som består i å hakke det opp i pulser. Men mange dimmere for lys utnytter at AC har ein nullgjennomgang per periode, og skrur av straumen i nullgjennomgangen. Med DC har du ingen nullgjennomgang, og dimmeren vil aldri skru av.

PWM er strengt tatt variant av å justere spenninga - du justerer snittspenninga og lar peaks vere like høge.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Må nesten dra frem tråden litt igjen. Har lite peil på motor- men lagde en helt enkel spenningsdeler(motstand+potmeter) for en 12VDC vifte, her om dagen. Den fungerte helt fint. Er det noe jeg har missforstått ang dette prosjektet?

Er det ikke mulig å bare senke hele spenningen, og ikke RMS spenninga på pulstoget?
Sist endret av visualn00b; 25. november 2015 kl. 22:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Må nesten dra frem tråden litt igjen. Har lite peil på motor- men lagde en helt enkel spenningsdeler(motstand+potmeter) for en 12VDC vifte, her om dagen. Den fungerte helt fint. Er det noe jeg har missforstått ang dette prosjektet?

Er det ikke mulig å bare senke hele spenningen, og ikke RMS spenninga på pulstoget?
Vis hele sitatet...
Jo, men det er forferdeleg ineffektiv måte å gjere det på, og lite raffinert. Om du vil ha t.d. 6V til vifta, vil det ligge 6V over motstanden og 6V på vifta, og halve effekten vil gå ut i varme. Og vifter vert jo ofte nytta for å fjerne varme...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, men det er forferdeleg ineffektiv måte å gjere det på, og lite raffinert. Om du vil ha t.d. 6V til vifta, vil det ligge 6V over motstanden og 6V på vifta, og halve effekten vil gå ut i varme. Og vifter vert jo ofte nytta for å fjerne varme...
Vis hele sitatet...
Smart man.
Hadde ikke tenkt på varmen. Det oppklarer det.
takk for svar
Det er også et spørsmål om moment og linearitet. Vifta er beregnet for en viss drivspenning, og å senke spenningen medfører både dårligere moment og lavere hastighet. Ikke alltid et problem når man bare skal senke hastigheten på ei vifte, men det vil begrense hvor sakte du faktisk kan kjøre vifta før den får så lavt moment at den ikke klarer å starte eller opprettholde bevegelse. Manglende linearitet vil si at halv spenning neppe medfører halv hastighet, og kvart spenning er enda lenger fra å være kvart hastighet. Kan du leve med disse tingene og den ekstra varmeutviklingen i potmeteret, er det ikke noe problem.
Sist endret av Provo; 26. november 2015 kl. 15:46.