Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2029
Yo, freaks.

Kort og godt:

Jeg har brukt opp min ungdomsrett. Jeg går nå VG3 påbygg, har hørt at det skal være ganske vanskelig å skaffe lærlingplass uten ungdomsrett. Jeg (håper) på å bli lærling innenfor sikkerhet til neste år.

Har noen av dere erfaring med å skaffe lærlingplass uten ungdomsrett?
Firmaer bestemmer helt og holdent selv om de vil ta inn lærlinger, og eventuelt hvilke de vil ta inn. Ungdomsrett eller ikke har absolutt null å si. (Du har noen offentlige steder som sikkert følger de, men de vil jo da alle søke på)
Selv takket jeg nei til alle lærlingtilbud så jeg kunne begynne på teknisk fagskole direkte etter vk2, og siden det da (2007) iallefall var fylkeskommunen sitt ansvar å finne meg plass så fikk jeg ta fagprøven 6 mnd etter vk2 (som 19 år gammel).
Sist endret av bashfoo; 11. november 2013 kl. 11:33.
Heldigvis, så har ikke alder noe å si når det gjelder alder. Eneste bedriften jeg vet om som er aldersbestemmende, er Statoil, da de ønsker å forme sine lærlinger fra bunnen av. Men det hender seg også at bedrifter ønsker litt eldre folk av litt høyere alder da livserfaring spiller en liten rolle innenfor arbeidsinnsats og evne til å ta lærdommen og bedriften mer seriøst.
Hesten's Avatar
Trådstarter
49 5
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Heldigvis, så har ikke alder noe å si når det gjelder alder. Eneste bedriften jeg vet om som er aldersbestemmende, er Statoil, da de ønsker å forme sine lærlinger fra bunnen av. Men det hender seg også at bedrifter ønsker litt eldre folk av litt høyere alder da livserfaring spiller en liten rolle innenfor arbeidsinnsats og evne til å ta lærdommen og bedriften mer seriøst.
Vis hele sitatet...

Stemmer. Det var dette rådgiveren på skolen fortalte meg. Altså at alder og livserfaring telte mye
Det du kan gjøre, er å peke deg ut noen bedrifter som du ønsker å søke lærling hos. Deretter tar du kontakt med de bedriftene over telefon og stiller de spørsmål vedrørende dette. Det vil nok kunne gi deg et godt og mer punktlig svar på det du lurer på.
Hesten's Avatar
Trådstarter
49 5
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det du kan gjøre, er å peke deg ut noen bedrifter som du ønsker å søke lærling hos. Deretter tar du kontakt med de bedriftene over telefon og stiller de spørsmål vedrørende dette. Det vil nok kunne gi deg et godt og mer punktlig svar på det du lurer på.
Vis hele sitatet...
Sendte inn en mail til Securitas for å få litt informasjon og kontaktinformasjonen til personen som er ansvarlig for lærlinger, så får se hvordan det går med svar!