Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 20572
Jeg vurderer å søke forkurs til ingeniørutdannign til høsten. så jeg bare lurer på om det er veldig hardt år? og hvordan er det å går det når man bare er 17 år(blir ikke 18 før i november 2012) med tanke på det sosiale. får jo ikke vært med ut på byen å sånt da
Forkurs til ingeniør er ikke hardt i det hele tatt. De legger hele opplegget opp til at (nesten) alle kommer inn etter et år.
Men det sosiale kan jeg ikke uttale meg om.
Det er ganske Hardt år, med matte å fysikk som hovedfag. så kommer alt det andre i tileg. alt kommer jo an på hvor godt du klarer å lære deg ting. Men i matte å fysikk er det 1 kapitel i uka, noe som kan bli litt tøft om du liker å ha et sosialt liv ved siden av.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Forkurs til ingeniør er ikke hardt i det hele tatt. De legger hele opplegget opp til at (nesten) alle kommer inn etter et år.
Men det sosiale kan jeg ikke uttale meg om.
Vis hele sitatet...
Alle jeg har snakket med sier det er beintøft..

Jeg tipper det er ekstra tøft for de som kun har hatt P-matte..

De som har hatt T-matte har jo en større fordel
Jeg tok det da jeg var 17, og syntes det fungerte helt fint med det sosiale. Det er selvsagt en fordel å ikke være veldig umoden for alderen. Syntes faktisk det var befriende å ha så mange som var eldre enn meg i klassen, siden det ble mer seriøse arbeidsmiljøer enn det jeg noen sinne har hatt på videregående. Det er en del arbeid på forkurset, men jeg vil ikke si det var noe hardere enn de påfølgende årene med dataingeniørutdanning.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Alle jeg har snakket med sier det er beintøft..

Jeg tipper det er ekstra tøft for de som kun har hatt P-matte..

De som har hatt T-matte har jo en større fordel
Vis hele sitatet...
Beintøft er det nok ikke. Er ganske lenge siden jeg gikk det nå, men mener å huske det kun er matte og fysikk fra vidergående som er retta mot ingeniørfag? Noe de fleste burde greie så lenge de følger med i timen og gjør leksene sine.
Sist endret av Spelevinken; 11. januar 2012 kl. 23:03.
http://www.velgriktig.no/content/784...s-til-ingenior


Forkurset er et tøft studium som krever høy arbeidsinnsats og topp motivasjon.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
http://www.velgriktig.no/content/784...s-til-ingenior


Forkurset er et tøft studium som krever høy arbeidsinnsats og topp motivasjon.
Vis hele sitatet...
De kommer jo ikke til å skrive "Forkurset er et lett studium hvor du kan slappe av hele året og lese litt før eksamen så er du i boks!"
Trådstarter
16 4
men det blir vel uansett en litt brå overgang fra elektrofag regner jeg med?
True phreak.
Sitat av l0mpe Vis innlegg
men det blir vel uansett en litt brå overgang fra elektrofag regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Ja, det blir det. Men du må ikke regne med at ingeniørstudiene er en dans på roser heller.
De som sier at Forkurs til ingeniør ikke er hardt kan ta seg en bolle. I matematikk og fysikk, så lærer man et nytt tema hver dobbelttime. Skulker man en dag, så risikerer man å ligge etter med en eneste gang. Er man uerfaren i matematikk og fysikk, så er man avhengig av tavleundervisning siden temaene er svært heavy etterhvert på høyskolen. Vær forberedt på mye lekser og et høyt tempo, for her går det unna. Under eksamene (totalt 12 eksamener på et år) må man øve godt og ha minnet i behold, for her må man huske mye.

Jeg går forkurs til ingeniør, men har hoppet av studiet nå etter et halvt år, fordi det gir meg ikke en dritt for det jeg skal bli.
Jeg syntes det var et tøft år, spesielt om man ikke har vært borti det før.. Kommer selvfølgelig ann på hvor man går osv, angrer personlig på at jeg ikke tok det på Bjørknes, har hørt at alle er seriøse og at det er bra oppfølging der!

Jeg personlig faila, det var mye fordi jeg bodde litt for langt unna skolen, og fordi jeg ikke fikk oppfølging grunnet for mange elever. Men har heldigvis tatt opp eksamene og bestått
Trådstarter
16 4
hvor var det du tok det da eXerisjon ?
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Forkurs til ingeniør er ikke hardt i det hele tatt. De legger hele opplegget opp til at (nesten) alle kommer inn etter et år.
Men det sosiale kan jeg ikke uttale meg om.
Vis hele sitatet...
Ikke hardt i det hele tatt my ass.
Forkurs til ingeniør har en strykprosent på ca 50%.

Du har matematikk og fysikk, som er det vanskligste på forkurset.
Matematikken på forkurset tilsvarer vel nogenlunde det samme som den vanskligste matten på videregående, pensumessig. Fysikken tilsvarer cirka det samme 1FY.

Videre har du også norsk, engelsk og et prosjektfag. De er ikke vansklige i den grad, men kan være litt tidkrevende.

Missforstå meg rett, har du god innstilling og faktisk leser, så er du i god posisjon til å klare deg bare bra, men det er mange som tror det er mye enklere enn det egentlig er.
Sist endret av Bombasa; 12. januar 2012 kl. 00:15.
Har alle sammen her gått forkurs eller bare virker det sånn?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Forkurs til ingeniør har en strykprosent på ca 50%.
Vis hele sitatet...
Kilder til det her gjerne.
Hvis jeg husker riktig så bestod nesten alle av minst 40stk når jeg gikk det. Bortsett fra de som aldri møtte opp i timen så klart.


Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du har matematikk og fysikk, som er det vanskligste på forkurset.
Matematikken på forkurset tilsvarer vel nogenlunde det samme som den vanskligste matten på videregående, pensumessig. Fysikken tilsvarer cirka det samme 1FY.
Vis hele sitatet...
Så du mener også at vidergående matte og fysikk er beinhardt?

Det finnes faktisk folk som tar forkurset (riktig nok bare matta og fysikken) over 3 mndr på sommeren (det heter TRES) sånn at de kommer rett inn på skolen til høsten. Det kan være beinhardt. Men å ta det over et år burde være ganske lett så lenge man ikke er komplett idiot.

Her tok det første jeg fant på google:
http://www.uia.no/no/portaler/om_uni...orkurs_og_tres
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Har alle sammen her gått forkurs eller bare virker det sånn?


Kilder til det her gjerne.
Hvis jeg husker riktig så bestod nesten alle av minst 40stk når jeg gikk det. Bortsett fra de som aldri møtte opp i timen så klart.




Så du mener også at vidergående matte og fysikk er beinhardt?

Det finnes faktisk folk som tar forkurset (riktig nok bare matta og fysikken) over 3 mndr på sommeren (det heter TRES) sånn at de kommer rett inn på skolen til høsten. Det kan være beinhardt. Men å ta det over et år burde være ganske lett så lenge man ikke er komplett idiot.

Her tok det første jeg fant på google:
http://www.uia.no/no/portaler/om_uni...orkurs_og_tres
Vis hele sitatet...
Jeg gikk TRES. Kan ikke si jeg syntes det var så ekstremt hardt; snarere tvert imot. Jeg hadde det ganske chill de sommermånedene.
På torsdager var det også øl med klassekameratene og lærerne i sommernatta; god stemning.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Har alle sammen her gått forkurs eller bare virker det sånn? Kilder til det her gjerne.

Hvis jeg husker riktig så bestod nesten alle av minst 40stk når jeg gikk det. Bortsett fra de som aldri møtte opp i timen så klart.
Vis hele sitatet...
Hos oss (UiA) så var vi 108 som møtte opp første skoledag. 42stk bestod eksamen i matematikk.
UiA tok inn ca 110 elever vært år, selv om det egentlig bare var plass til 90 maks. Dette gjorde de av erfaring fra tidligere år. Alltid mange som gir seg første uka når de finner ut at det er litt hardt.


Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Så du mener også at vidergående matte og fysikk er beinhardt?
Vis hele sitatet...
Jeg som tok enkleste matten på videregående og klarte såvidt en 2'er - og som knapt hadde fysikkkunnskaper nok til å vite hvem Newton var, så var det en ganske tøff overgang ja.
Strøk blankt første året på forkurset jeg, men klarte meg greit andreåret.

Klarer meg også greit første året på ingeniørstudiet jeg går på nå. Mye mindre matematikk her iforhold til forkurset, selv om den kanskje er noen hakk drøyere.
Sist endret av Bombasa; 12. januar 2012 kl. 00:45.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Har alle sammen her gått forkurs eller bare virker det sånn?


Kilder til det her gjerne.
Hvis jeg husker riktig så bestod nesten alle av minst 40stk når jeg gikk det. Bortsett fra de som aldri møtte opp i timen så klart.




Så du mener også at vidergående matte og fysikk er beinhardt?

Det finnes faktisk folk som tar forkurset (riktig nok bare matta og fysikken) over 3 mndr på sommeren (det heter TRES) sånn at de kommer rett inn på skolen til høsten. Det kan være beinhardt. Men å ta det over et år burde være ganske lett så lenge man ikke er komplett idiot.

Her tok det første jeg fant på google:
http://www.uia.no/no/portaler/om_uni...orkurs_og_tres
Vis hele sitatet...
TRES går ikke gjennom samme som man går på forkurs. Husk, at på et forkurs som varer i to semester (fra høst til tidlig vår), går man igjennom mer enn de som tar vanskeligste matte og fysikk på videregående på tre år. Jeg fikk vite at det vi lærte i en periode på under tå måneder, brukte videregående et helt år på å lære. Gå forkurset selv, så skjønner du hva vi prater om.
Sist endret av Neutralizer; 12. januar 2012 kl. 00:43.
Tilsvarer forkursmatten R1 og R2? Jeg vurderer å ta privatisteksamen i de fagene etter forkurset, men en bekjent mener at forkursmatten ikke dekker alle emnene i R1 og R2. Vet dere noe?
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Tilsvarer forkursmatten R1 og R2? Jeg vurderer å ta privatisteksamen i de fagene etter forkurset, men en bekjent mener at forkursmatten ikke dekker alle emnene i R1 og R2. Vet dere noe?
Vis hele sitatet...
Det er så og si samme pensum, men de fagene dekker ikke over hverandre vitnemålmessig.
(random ord ftw)

Altså, si du manger kun matematikk på videregående for å få godkjent vitnemål og tar forkurset hvor du består med A i alle fag, så har du fremdeles ikke vitnemål, men du har bestått forkurs.

Derimot, hvis du har hatt noen fagene som er på forkurset på videregående, så kan du få fritak i disse fagene på forkurset. Si en kar som kun mangler matematikken, men har alle de andre fagene fra videregående, så trenger han kun å ta matematikken for å få bestått forkurs.

Det går den ene veien, men ikke den andre. Rart system, men slikt er det da. Iallefall hos oss, og reglene vi fulgte regner jeg med er landsdekkende.
Sist endret av Bombasa; 12. januar 2012 kl. 00:53.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Tilsvarer forkursmatten R1 og R2? Jeg vurderer å ta privatisteksamen i de fagene etter forkurset, men en bekjent mener at forkursmatten ikke dekker alle emnene i R1 og R2. Vet dere noe?
Vis hele sitatet...
Du skal fint få en ståkarakter i R1+R2 med forkursmatten.
Litt usikker på om alle emnene er dekket, jeg tror sannsynlighet er kuttet litt ned, men det kan være hukommelsen som svikter.
Sitat av moret Vis innlegg
Du skal fint få en ståkarakter i R1+R2 med forkursmatten.
Litt usikker på om alle emnene er dekket, jeg tror sannsynlighet er kuttet litt ned, men det kan være hukommelsen som svikter.
Vis hele sitatet...
Nydelig. Har svært lite lyst til å blakke meg på privatgymnas, forkurset er jo nesten gratis.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
De kommer jo ikke til å skrive "Forkurset er et lett studium hvor du kan slappe av hele året og lese litt før eksamen så er du i boks!"
Vis hele sitatet...
Tja.

Jeg lå stort sett på hybelen hele året og så på star trek og porr fra den interne ftp-serveren som ble oppdatert nattlig.

Det året jeg gikk var det beklageligvis obligatorisk oppmøte, så jeg strøk i noen fag.

Norsk = B
Engelsk = B
Samfunnsfag = E
Matte = D (Hvis jeg hadde nådd oppmøtekravet)
Kjemi = C (Hvis jeg hadde nådd oppmøtekravet)
Fysikk = D (Hvis jeg hadde nådd oppmøtekravet)

Det kan vel sies at jeg var vel kanskje på skolen halve oppmøtetiden og hvis timer ble kjedelige stakk jeg av på studentradioen eller musikkrommet.

Så så vanskelig var det ikke ettersom jeg faktisk hadde hatt bestått forkurs hvis det ikke hadde vært obligatorisk oppmøte.
Sist endret av AtXbYeA; 12. januar 2012 kl. 01:15.
Slipper ikke unna Norsk i ingeniørstudier heller nei?.. Damn. Er det fokus på litteratur og sånn? Begynner å bli passe lei Henrik Ibsen nå )

Gjør meg ferdig med generell studiekompetanse nå tenkte å ta ingeniørutdanning når jeg er klar for det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av gotejds Vis innlegg
Slipper ikke unna Norsk i ingeniørstudier heller nei?.. Damn. Er det fokus på litteratur og sånn? Begynner å bli passe lei Henrik Ibsen nå )

Gjør meg ferdig med generell studiekompetanse nå tenkte å ta ingeniørutdanning når jeg er klar for det.
Vis hele sitatet...
Spørs om du tar nok ekstrafag til å gå rett på ingeniørstudiene eller om du må gå forkurs uansett da.

Som min lærer på forkurs så godt forklarte det :

"Det mangler tre kapitler fra pensum for å kunne ta ingeniørutdannelsen uten forkurs og det manger tre kapitler fra pensum for å kunne ha generell studiekompetanse fra å bare gå forkurset".
På forkurset på UiS slipper du norsk, engelsk og teknologi og samfunn hvis du har hatt disse fagene på videregående. Du kan lese mer om fritaksregler her: http://www.rkk.no/plain/KURS/Forkurs_ingenioer (Vet ikke om dette gjelder alle forkursene)
Hvis det går greit så stjeler jeg tråden litt med noen spørsmål. Jeg skal ta norsk, 1R, 2R, 1FY og 2FY på et år. Blir dette krevende?
Sist endret av The Rebel; 12. januar 2012 kl. 03:45. Grunn: Leif
Kommer så klart litt an på hvor lett du tar det, men det burde absolutt gå. På Videregående bruker man to år på alle de fagene, men da har du jo masse andre fag i tillegg. Når du ikke har noe annet å tenke på, burde det helt gå fint forutsatt at du gidder å jobbe.

Edit: Ser nå at det står norsk i tillegg. Da blir det selvfølgelig litt ekstra arbeid, da dette egentlig er et fag som går over tre år.
Sist endret av Pinneknurk; 12. januar 2012 kl. 08:07.
Sitat av moret Vis innlegg
Du skal fint få en ståkarakter i R1+R2 med forkursmatten.
Litt usikker på om alle emnene er dekket, jeg tror sannsynlighet er kuttet litt ned, men det kan være hukommelsen som svikter.
Vis hele sitatet...
Har både forkursboka og bøkene for R1 og R2. Eg må seie at forkursboka er ein heil del enklare enn dei andre. Den er veldig basic, og er omtrent like komplisert som påbyggsmatten(Det er berre eit større pensum).
Winter is coming
Kjenner en som starta på forkurs, og jeg så litt på matematikken. Det var et nivå over mine evner for å si det sånn.
Vedkommende hoppa av rimelig fort, fordi det ble for hardt. Han sa også at han følte seg som en kid, for de fleste som gikk der var godt oppi tjueåra. Ikke at det nødvendigvis har så mye å si for alle enhver, men
Sist endret av Zatikora; 12. januar 2012 kl. 08:25.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Kommer så klart litt an på hvor lett du tar det, men det burde absolutt gå. På Videregående bruker man to år på alle de fagene, men da har du jo masse andre fag i tillegg. Når du ikke har noe annet å tenke på, burde det helt gå fint forutsatt at du gidder å jobbe.

Edit: Ser nå at det står norsk i tillegg. Da blir det selvfølgelig litt ekstra arbeid, da dette egentlig er et fag som går over tre år.
Vis hele sitatet...
Fullførte teknisk fagskole maskinteknikk med B i snitt så jeg regner med at jeg tar ting lett. Er ei heller redd for å jobbe.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Har både forkursboka og bøkene for R1 og R2. Eg må seie at forkursboka er ein heil del enklare enn dei andre. Den er veldig basic, og er omtrent like komplisert som påbyggsmatten(Det er berre eit større pensum).
Vis hele sitatet...
Om du, etter å ha regnet deg gjennom forkursboka, ikke har såpass forståelse for matematikk at du klarer å stå på R1+R2-eksamen bør du kanskje finne en annen hobby; jeg hører fluefiske er fint.
Forkurset er hardt, men så lenge du har innstillingen og greier å jobbe mye på egenhånd uten at læreren må presse deg til alt så går det helt fint. Jeg hadde ikke den helt rette innstillingen når jeg gikk forkurs og fikk litt ræva karakterer, men jeg greide hvertfall å stå.

Hvis man tar tresemester så må man i tillegg ta ekstramatte det første semesteret på høgskolen. Det er hvertfall slik på HiBu.
Sist endret av Archj; 12. januar 2012 kl. 09:16.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
De kommer jo ikke til å skrive "Forkurset er et lett studium hvor du kan slappe av hele året og lese litt før eksamen så er du i boks!"
Vis hele sitatet...
Nei, men det gjør dem ikke om noen linjer.

Enten så lar de vær å kommentere vanskelighetsgraden, men når dem kommenterer at det er hardt. Er det som regel noe hardere enn en normalt.
True phreak.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Fullførte teknisk fagskole maskinteknikk med B i snitt så jeg regner med at jeg tar ting lett. Er ei heller redd for å jobbe.
Vis hele sitatet...
Det er nøkkelen til alle studier. Man må jobbe. Studieteknikk og disiplin er det som skal til, man behøver ikke være så forbanna smart for å bli ingeniør.

Nå er det nok en viss forskjell mellom de første årene på sivilingeniør og ingeniør-studiene, men siv.ing. linjene på NTNU opplever noe sånt som 40% frafall (mener jeg å huske). Og det er ut av en studentmasse som stort sett har over 5 i snitt fra videregående. Sett i lys av det, er det nok en grei forberedelse på ingeniørstudier å gå forkurs.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er nøkkelen til alle studier. Man må jobbe. Studieteknikk og disiplin er det som skal til, man behøver ikke være så forbanna smart for å bli ingeniør.

Nå er det nok en viss forskjell mellom de første årene på sivilingeniør og ingeniør-studiene, men siv.ing. linjene på NTNU opplever noe sånt som 40% frafall (mener jeg å huske). Og det er ut av en studentmasse som stort sett har over 5 i snitt fra videregående. Sett i lys av det, er det nok en grei forberedelse på ingeniørstudier å gå forkurs.
Vis hele sitatet...
Mye av årsaken til frafallet er nok det store skillet mellom vgs og høyere utdanning som du beskriver her. I mine øyne er det dog ikke manglende forberedelse, men mengden "strebere" som begynner på de respektive linjene som skaper problemer. Alle har tid til å gå gjennom hvert delkapittel ørten ganger på vgs, på ing.utdanning vil man derimot falle av om man må ha alt inn med tskje. Er noen stakkarer som sitter med hva man skulle tro er 200% studiebelastning uten å få særlig uttelling for det.

Det er ikke særlig moralsk av meg, men jeg anbefaler ærlig talt ingen som anser vgs matte+fysikk (forkurs) som betydelig hardt å gå videre med det, med mindre man er giret på å stå på hardere enn noen gang for dårligere karakterer enn noen gang.

Om man har huller eller ikke fra vgs utgjør en så liten andel av den totale arbeidsbelastningen at det nesten kan neglisjeres imo.
Sist endret av Tøffetom; 12. januar 2012 kl. 11:42.
True phreak.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Mye av årsaken til frafallet er nok det store skillet mellom vgs og høyere utdanning som du beskriver her. I mine øyne er det dog ikke manglende forberedelse, men mengden "strebere" som begynner på de respektive linjene som skaper problemer. Alle har tid til å gå gjennom hvert delkapittel ørten ganger på vgs, på ing.utdanning vil man derimot falle av om man må ha alt inn med tskje. Er noen stakkarer som sitter med hva man skulle tro er 200% studiebelastning uten å få særlig uttelling for det.

Det er ikke særlig moralsk av meg, men jeg anbefaler ærlig talt ingen som anser vgs matte+fysikk (forkurs) som betydelig hardt å gå videre med det, med mindre man er giret på å stå på hardere enn noen gang for dårligere karakterer enn noen gang.

Om man har huller eller ikke fra vgs utgjør en så liten andel av den totale arbeidsbelastningen at det nesten kan neglisjeres imo.
Vis hele sitatet...
Nei, nei. Det var heller ikke meningen å fremstille det slik at videregående ikke forbereder elevene godt nok til høyere utdanning. Heller det at tempoet og arbeidsmengden er så enormt mye høyere, noe man må venne seg til. Det er det mange som ikke klarer. Derfor kan det være greit å ta forkurs, da kan man ta overgangen stegvis.

Selvfølgelig er grunnlag i fysikk og matematikk fra videregående viktig (tankegangen mer enn spesifikke metoder, egentlig), men så lenge man er villig til å jobbe for det, er det ikke noe problem å klare ingeniørstudiene med relativt lite forhåndskunnskaper. Det kan hende det er en arrogant holdning, men jeg synes egentlig ikke siv.ing. fagene er så forferdelig vanskelig. Arbeidskrevende, - ja, men ikke så vanskelig. Og jeg tror alle kan klare det hvis man er villig til å legge inn arbeidet som er nødvendig.
Vurderer å ta forkurs selv etter noen år til på elektro (går vg1 nå)

Hvilke andre fag i tillegg til fysikk og matte er det?
Sitat av Orph Vis innlegg
Nei, nei. Det var heller ikke meningen å fremstille det slik at videregående ikke forbereder elevene godt nok til høyere utdanning. Heller det at tempoet og arbeidsmengden er så enormt mye høyere, noe man må venne seg til. Det er det mange som ikke klarer. Derfor kan det være greit å ta forkurs, da kan man ta overgangen stegvis.

Selvfølgelig er grunnlag i fysikk og matematikk fra videregående viktig (tankegangen mer enn spesifikke metoder, egentlig), men så lenge man er villig til å jobbe for det, er det ikke noe problem å klare ingeniørstudiene med relativt lite forhåndskunnskaper. Det kan hende det er en arrogant holdning, men jeg synes egentlig ikke siv.ing. fagene er så forferdelig vanskelig. Arbeidskrevende, - ja, men ikke så vanskelig. Og jeg tror alle kan klare det hvis man er villig til å legge inn arbeidet som er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Er stort sett enig med deg, men enda alle kan klare det, så er det viktig å huske på det faktum at å sitte 8-16 å svette hver dag for middelmådige resultater krever langt mer selvdisiplin og motivasjon enn det eksempelvis kreves av deg - som ikke finner fagene vanskelige.

At noe er vanskelig er relativt, noen sliter med å skrive godt, noen sliter med å huske mye, og noen sliter når logikken settes på prøve. Men sliter man særlig med matte/fysikk på vgs, så kan man regne med at ing.studiene blir en prøvelse. Vet man da ikke med seg selv at man har den motivasjonen og de rutinene som kreves for å kompensere for treg læring så risikerer man å starte på flere år med selvpining. Var bare dette jeg ønsket å belyse, mener på ingen måte at man må være begavet for å komme seg gjennom.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
På forkurset på UiS slipper du norsk, engelsk og teknologi og samfunn hvis du har hatt disse fagene på videregående. Du kan lese mer om fritaksregler her: http://www.rkk.no/plain/KURS/Forkurs_ingenioer (Vet ikke om dette gjelder alle forkursene)
Vis hele sitatet...
Sitet fra lenken
Kurset tilbys gjennom forelesninger, bruk av IKT og videostream av forelesningene, og gir et svært fleksibelt undervisningsopplegg. Det betyr at du kan kombinere utdanning og jobb.
Vis hele sitatet...
Betyr det at jeg kan være der 4 uker, så være 4 uker på jobb? Eller vil ikke det fungere?
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Sitet fra lenken


Betyr det at jeg kan være der 4 uker, så være 4 uker på jobb? Eller vil ikke det fungere?
Vis hele sitatet...
Du trenger egentligt ikke være til stede på forelesningene,forutsatt at det ikke er obligatorisk oppmøte, noe jeg tror at det fortsatt er de fleste stedene de tilbyr forkurs.
Enkelte steder har de også video-streaming, samt opptak av alle forelesningene, så da burde det ikke være et problem i ditt tilfelle

GreenRay; Fagene som er på forkurs er, Matte, fysikk, teknologi og samfunn (her inngår også kjemi),
Norsk og engelsk
Om du har bestått engelsk på yrkesfaglig, så kan du (om jeg husker rett) få fritak for hvertfall det, mulig du kan slippe Norsk om du har påbygg også, men det skal jeg ikke si sikkert.
Men når det er sagt, tar du ikke fullt forkurs, dvs- får du fritak i f.eks Engelsk, så vil du ikke komme inn på "forkurs kvoten" som det er på de fleste ingeniørutdanningene.

Sitat av Bowman Vis innlegg
Du trenger egentligt ikke være til stede på forelesningene,forutsatt at det ikke er obligatorisk oppmøte, noe jeg tror at det fortsatt er de fleste stedene de tilbyr forkurs.
Enkelte steder har de også video-streaming, samt opptak av alle forelesningene, så da burde det ikke være et problem i ditt tilfelle ingeniørutdanningene.
Vis hele sitatet...
Ser at det kan tolkes litt feil det jeg skrev der,
Vil derfor tillføye at, selv om det ikke er obligatorisk oppmøte så bør du hvertfall få med deg forelesningen.
I teknologi og samfunn er dette en forutsettning for å bestå eksamen, pga at de kun får bok i kjemidelen, og ikke i samfunnsdelen.


Til TS; Tja, "hardt år" er veldig relativt, om du ikke er strukturert så vil du nok få et hardt år,ja
Men du trenger ikke å være en hybrid av Einstein og supermann for og bestå det, betyr heller ikke at du er en "idiot" om du ikke består med A eller B i alle fag, er nok lett for mange og falle litt av, av mangel på motivasjon.

Er du motivert ,går inn 100% for å består og klarer og jobbe strukturert, gjennom hele året så burde du klare det
Sist endret av Bowman; 12. januar 2012 kl. 12:56.
Jeg gikk forkurs ingeniør på UiS på kveldstid, mens jeg jobbet fulltid på dag.

Det krever mye jobbing for å få gode karakterer, men det er ikke så hardt hvis man har gode rutiner (noe jeg ikke har). Jeg valgte å møte opp i alle timene istedet for fjernundervisning, noe jeg tror er lurt.

Det gode med forkurset (iallefall på UiS) er at de tar opp alle leksjonene slik at du kan se de på nett i etterkant hvis du synes det gikk for fort i timen, noe det ofte gjør.

Alt det sosiale trenger ikke å fåregå på byen
Hvordan fungerer egentlig forkurs? Man får karakterer, og det er disse som gjelder når du skal søke, og ikke vidregående? Har jeg forstått det riktig?
Beklager at jeg "kupper" tråden litt, men jeg går allmennfaglig påbygning nå og har en lærer som ikke evner å forklare bort matematikk på en forståelig måte. Jeg har P-matte som jeg har forstått er den letteste formen, og hittil har det gått veldig bra. Men, nå har jeg møtt veggen. Vi har begynt med ligninger og funksjoner. Det er dette jeg alltid har sliti med, og jeg forstår det ikke noe bedre nå. Da kom jeg til å tenke på at freak inneholder jo mye kunnskap og mange kloke hoder, så kanskje noen av dere kunne tatt 10 minutter av en dag å forklart meg det grunnleggende innenfor ligninger og lignende. Send PM om noen har lyst
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Hvordan fungerer egentlig forkurs? Man får karakterer, og det er disse som gjelder når du skal søke, og ikke vidregående? Har jeg forstått det riktig?
Vis hele sitatet...
Du får karakterer på forkurset i alle fag, og det er kun disse som blir brukt når du søker deg inn på ingeniørlinjene etterpå.

Du må ha C i snitt for å søke deg inn på rene masterstudier, og noen få linjer, for eksempel nanoteknologi hos NTNU har et karaktersnitt høyere enn det igjen. Tror det ligger på 5.8 eller noe i den dur.

De aller fleste linjer har ikke karakterkrav i det hele tatt.
Består du, så er du sikret plass en eller annen plass helt garantert.
Synes det er litt rart at folk som enten har gitt nesten faen i skolen eller som sliter med fagene av en eller annen grunn skal søke seg inn på studier som krever litt av selv de flinkeste. Det er i alle fall sånn jeg har sett på skolegangen... Det er for dumt å sikte på å være under middelmådig i det man skal drive med. Men for all del, jeg sier ikke at folk som er klare til å jobbe for det ikke skal forsøke seg, men med 2 i P-matte så virker det som rene idiotien å vurdere et ingeniøryrke. Det er som å satse på å bli sjåfør med 10% syn på venstre øye...
Får vel skrive min personlige erfaring av forkurs:

Jeg var en av de "heldige", manglet kun matte og fysikk på vitnemålet fra videregående for å komme inn på ingeniør, så fikk fritak i resten av forkursfagene. Jeg personlig syntes ikke at forkurset var veldig hardt, jobbing blir det, lekser blir det og en del grubling vil det også være.
Hadde selv bare undervisning 2-4 timer for dag, 3-4 dager i uken.
Men jeg som hadde R-matte på videregående hadde en viss forståelse for matematikken og fysikken, hadde bare vært veldig slapp mht eksamen på videregående, så jeg strøyk der.

Jeg er av den oppfatningen av at alle kan klare forkurset og ingeniørutdanningen. Du må bare ha nok lyst til det, legge hele sjela i det og ikke lure seg unna undervisning og lekser. Høgskolenivå er såpass høyt at lærere generelt gir faen om du ikke møter opp, det er kun din egen feil. Som nevnt så er det obligatorisk oppmøte på forkurs, så her kan man ikke være slurven.

Legger meg ikke borti vanskelighetsgraden til forkurs med alle fagene, dette har jeg ingen erfaring med selv, vet kun hvordan det er med matematikk og fysikk. Ser for meg at det blir en del mer slit, spesielt pga norsk (HAT).
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du får karakterer på forkurset i alle fag, og det er kun disse som blir brukt når du søker deg inn på ingeniørlinjene etterpå.

Du må ha C i snitt for å søke deg inn på rene masterstudier, og noen få linjer, for eksempel nanoteknologi hos NTNU har et karaktersnitt høyere enn det igjen. Tror det ligger på 5.8 eller noe i den dur.

De aller fleste linjer har ikke karakterkrav i det hele tatt.
Består du, så er du sikret plass en eller annen plass helt garantert.
Vis hele sitatet...
ahh, okey! Skjønner. Nanoteknologi er forresten snitt på 6,1 ^^
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
ahh, okey! Skjønner. Nanoteknologi er forresten snitt på 6,1 ^^
Vis hele sitatet...
Haha, ja ikke sant.

Prøvde å søke meg inn der, men det gikk ikke med mitt rett under C i snitt fra forkurset.

Endte på nanoteknologi på høyskolen i Vestfold istedet.
Ikke like lukseriøst, menmen.
Det er dessverre 6.19 - altså nærmere 6.2. Å komme inn på nanoteknologi er visst ekstremt hardt ja. Det ser ut til at jeg får 3 femmere, en firer og resten toppkarakter på vitnemålet til høsten, men enda så går det ikke. Blir vel 0,2 unna eller noe.

Dette er vel og merke før eksamnene - noe som kan påvirke i begge retninger.
Sist endret av Pinneknurk; 12. januar 2012 kl. 21:47.