Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1983
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Hei, som aktiv musikant tenkte jeg det hadde vært moro med en tråd hvor man kan dele erfaringer, tips å triks for å komme seg oppover i musikkverden idag, uavhengig av sjanger selvfølgelig.

Gjerne spillesteder rundt omkring som tar "ukjente" band/artister på plakaten
Tips til oppstart, samspill, innspilling, utstyr, turne osv.

Spiller selv i rockeband så jeg gir ut noen tips om den sjangeren, ikke kjent, men har spillt litt rundtomkring i kongeriket.

Mitt aller første råd er å spille mye sammen på øving, kjenne hverandres spillestil, lære hverandre å bli bedre.
Lage låter man kan stå for, ta referanser fra artister/band man selv liker
Observere andre, finne ut hva som fungerer for de, og prøve å finne på noe liknende selv.

Føler man att man har godt nok materiale, send til alt som kan krype å gå av folk som kan hjelpe deg med å bringe musikken din videre til den eventuelle fansen, sjelden skjer ting "av seg selv" innen musikk"bransjen".

Jepp, håper på mange fornuftige råd/tips!
Jeg vet ikke om det er sånn i Norge, men lar ikke Hard Rock Cafe slippe til folk som har lyst til å vise frem bandet sitt få komme inn i restauranten og spille?
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Trådstarter
Jøsses! Dette var nyheter for meg iallefall. Aner ikke om det er tilfelle i Norge jeg heller.

Spillesteder jeg vet om i Oslo området som tar inn litt mindre band.
http://nb-no.facebook.com/DoktorRockBar
Ålreit sted, med god stemning. Er også mange stamgjester der, så folketomt blir det nok ikke

http://www.devilles.no/

Er ett sted med samme vibbe som stedet ovenfor, kult klientel, å ålreit scene.

Også har man http://www.revolveroslo.no/

Er nok litt vanskeligere å få jobb der, men makan til kult sted!
Fint initiativ!

Er flere små scener i Oslo og omegn som er åpne for ukjente band; Skuret, Mono, Mir, Dattera Til Hagen, Garage og Queens bl.a. Så vidt jeg vet/husker så er dealen på de nevnte scenene at man spiller for døra (CC er valgfritt), kanskje man får litt øl. Noen av stedene må man leie husets lydmann, andre steder kan man ta med egen eller skru selv.

Når man søker om å få spille steder er det essensielt å ha en demo eller annen form for brukbart lydopptak, gjerne også youtube-klipp. Kan også være lurt å ha et ordentlig konstruert presseskriv som beskriver hva slags musikk bandet spiller, litt bakgrunn etc. Slenger man ved et par ordentlig pressebilder og, virker det hele gjennomført og profesjonelt.

Det kan virke mer appellerende å booke band/artister som har en "rød tråd" (klar identitet), så dette er også noe å tenke over på forhånd. Spiller man egen musikk for å komme seg opp og fram som band/artist, eller er man et "Best Of -" coverband som spiller for penger og moro?

En fin arena for å treffe andre musikere er de forskjellige jam sessions rundt om kring. Josefine kjører jam hver tirsdag, 100,- cover, pop/soul. Skuret på søndager, gratis cc,-, funk/blues/reggea og diverse, Victoria kjører jazz-jam på søndager, Queens hoster sin (litt uhøytidelige, men vel så bra) jam fler ganger i uka. Det er i hvertfall noen av de kanskje best etablerte.

Tenker man seg ut på turné kreves det planlegging. Det finnes en haug av fond og legater satt av til utøvende kunst (legathåndboken), men trolig ender man med å gå i underskudd. Det Logistikk bør, for alles del, planlegges ned til minste detalj og med sikkerhetsmarginer rundt alt (reisetid, backup utstyr etc.).

Håper tipsene er til hjelp.
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Trådstarter
Takk for svarene! Hvordan fungerer egentlig sånne "jams?" tar man bare med gitaren sin å slenger seg in i en beat?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg vet ikke om det er sånn i Norge, men lar ikke Hard Rock Cafe slippe til folk som har lyst til å vise frem bandet sitt få komme inn i restauranten og spille?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er ikke HRC i Oslo en del av det store konsernet.
Jeg er medlem i HRC ettersom at jeg flyr omkring, har vært på rundt 50 resturanter tror jeg og Oslo er den eneste man ikke kan bruke fordelene ved å være medlem, noe som er jævlig irriterende ettersom at jeg har 3000 kroner på medlemskortet mitt..
Kan godt hende de tar inn folk i Oslo også, da.

Radar i Asker. For yngre.
Litt off topic, men skal Doktor'n legges ned? Hørte noen rykter om det, men vet ikke om det er sant eller ikke. Er tross alt fra fagre Sunnmøre.
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Trådstarter
Aner ikke! Men jeg stusset litt over hvor nære det lå Elm Street da det var åpent, virker som det er vanskelig for to rockeklubber å overleve i den gaten.
Det jeg ikke skjønner er den konstante bookingen av sleazerockglam greier, men meg om det!

Glassheim på Jevnaker er også ett sted band burde høre om spillejobb, stor scene. Også har dem visst pengeproblemer nå, så ukjente band som ikke tar så mye annet enn øl vil nok være velkomne!
Elm Street hadde hvertfall siste åpningsdag 31. desember 2011. Hele gården skal rives.
Sitat av Hallejuwa Vis innlegg
Takk for svarene! Hvordan fungerer egentlig sånne "jams?" tar man bare med gitaren sin å slenger seg in i en beat?
Vis hele sitatet...
Ja, stort sett. Trenger som oftest ikke ha med gitaren en gang, bare dukke opp, bli enige med noen folk om å spille en låt, eller ta en låt alene.
Ift. demo-innspilling kan man ta kontakt med Noroff. De som går 2. året har tilgang på et helt ok studio, og skal sikkert ikke ha mye for jobben.
Doktor Rock er lagt ned for over et halvt år siden. Vi spilte der i mai, men allerede da så det håpløst ut (selv om vi satte publikumsrekord og omsetningsrekord).

Man har liksom to valg som rockeband i Oslo. Det er å leie et sted og satse på at det kommer nok folk til å dekke utgiftene (Revolver, Gamla, Rock In...) Eller melde seg på sånne event-helger hvor en iniativtaker booker band han håper å trekke nok folk med. Elm hadde en del av det.

Det man må innse kjapt er at det å spille i band er totalt DIY og man må slåss for å få det man ønsker. Vi promoterer kraftig for å folk til å komme slik at vi får dekka leie. Til gjengjeld får de et spektakulært "sleazerockglamgreie"-show tilbake (samt meet-and-greet med bandet hvis de er søte jenter, neida... Joda).
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Trådstarter
Aha! Det jeg har begynt med nå er og bare mase på folk. Kjempe mye. Sende rundt materialet, trekke i alle kontaktene jeg klarer. Får se om det høster noe frukter. I værste fall så blir vi kjent som de som "maser" hele tia. haha
Sitat av Hallejuwa Vis innlegg
Aha! Det jeg har begynt med nå er og bare mase på folk. Kjempe mye. Sende rundt materialet, trekke i alle kontaktene jeg klarer. Får se om det høster noe frukter. I værste fall så blir vi kjent som de som "maser" hele tia. haha
Vis hele sitatet...
Dette er riktig innstilling. Det gjelder å stå på! Man kan ikke forvente at noen skal "finne" deg. Du på oppsøke bransjen, ikke omvendt. Men man skal også passe på og ikke virke for innpåsliten, da dette kan gi negative resultater for din del.
Ungdomsklubber! Dem har ofte musikk-studio.

Ungdomsklubben her i området har i hvert fall et skikkelig profesjonellt studio, som kan brukes gratis så lenge noen gidder å hjelpe deg.

Men kanskje du/dere er litt for gamle for ungdomsklubber ?
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Trådstarter
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Ift. demo-innspilling kan man ta kontakt med Noroff. De som går 2. året har tilgang på et helt ok studio, og skal sikkert ikke ha mye for jobben.
Vis hele sitatet...
Morsomt att du nevner det, for jeg kjenner noen som skal på NISS å spille inn gratis nå i Januar.

http://www.mic.no/ den siden der har jeg også notert meg som en god en, masse informasjon om mye man kanskje lurer på.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis du spiller et instrument, f.eks gitar så ha den innen rekkevidde der du befinner deg. Får du en liten pause, spill litt. Reklamepause? Spill litt istedet for å surfe gjennom VG for 12. gang den dagen. Eventuelt kan du spille med sangene på reklamen hvis du ikke har noe spesielt å øve på. Skal ikke påstå at du blir gitarhelt av dette, men alle nonner drar'n.
Sist endret av Bothrops; 11. januar 2012 kl. 11:26.
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Trådstarter
Enig! Jeg føler meg dårlig hvis ikke gitaren er i nærheten, er alltid gøy og sitte å klunke. Noen ganger så kommer det nye riff, andre ganger så er det bare koselig.