Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 5988
En mann blir anmeldt for truende adferd etter han øvde med et samurai sverd laget av tre.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Samu...d-2557184.html

http://www.ba.no/nyheter/article5703394.ece

– Han trente nå bare i finværet, kommenterer en nabo til BAs fotograf på stedet.


Greit nok, når politiet får en melding om at en mann går rundt å fekter med samurai sverd så bør de selvsagt rykke ut. Men etter å ha skjønt hva han driver på med fortsatt velger å anmelde han for truende adferd er jo helt på jordet.

Blir nesten frustrert, er jo ganske forståelig ettersom vanlige politibetjenter ikke akkurat er de skarpeste i skuffen. De er vel mer som en stekespade til teflonpanner, og derfor hører til i skuffen under bestikket.
Sist endret av Naturgrønn; 17. august 2011 kl. 22:17.
De anmelder han får ulovlig besittelse av sverd i offentligheten.
Sist endret av Sinken; 17. august 2011 kl. 22:19.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Det blir bare for dumt å anmelde han for det og i tillegg si at "Det er ulovlig å gå med kniv offentlig, og det er også forbudt med sverd".

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
De anmelder han får ulovlig besittelse av sverd i offentligheten.
Vis hele sitatet...
Det var jo ikke et sverd!
Sist endret av kosepaa; 17. august 2011 kl. 22:22.
– Det er ulovlig å gå med kniv offentlig, og det er også forbudt med sverd, konstaterer Fosse.
Vis hele sitatet...
Er det ulovlig å gå med tresverd? Hadde det vært greit hvis det han fekta med var en pinne i samme størrelse?
Er det ulovlig for barn å fekte med pinner også? I såfall skulle eg vert buret inne for lenge siden, i og med at eg tilbragte store deler av oppveksten min fektende med pinner med kompisene mine.
Phew, nå kan jeg sove trygt i natt og, supert politiet tar disse jævlene. Lurer bare på når de skal ta ham som stjal bilen min for 1 år siden?...


– Vet politiet hvem mannen er?

– Vi kjenner til navnet, for å si det sånn

Fin måte og si de på....
Sitat av Diox Vis innlegg
Er det ulovlig å gå med tresverd? Hadde det vært greit hvis det han fekta med var en pinne i samme størrelse?
Vis hele sitatet...
Er det ulovlig å gå rundt med en metalstang?

Edit: Innlegg nummer 700
Sist endret av Sinken; 17. august 2011 kl. 22:24.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
De anmelder han får ulovlig besittelse av sverd i offentligheten.
Vis hele sitatet...
Var jo egentlig en stokk da. Håper saken blir henlagt.
Handleposer med havregryn kan vel volde skade på lik linje med et tresverd?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Er det ulovlig å gå rundt med en metalstang?
Vis hele sitatet...
Aner ikke.

Spurte igrunn fordi jeg ikke vet. Er det faktisk ikke lov å gå med tresverd?
Sist endret av Diox; 17. august 2011 kl. 22:25.
Som jeg ser saken så har en stakkars idiot ringt politiet og sakt at en man går rundt med sverd og driver å fekter frem og tilbake og at det er barn i nærheten og at han/hun er redd for at han skal kappe av hue på barna, så politiet tokk det kjempealvorlig siden de ikke har en dritt å gjøre så de tokk på seg skuddsikker vest/stikksikker mot sverd? lol
og lekte chuck norris og annmeldte han på alle mulige måter og til slutt gikk frem til media og lekte smarte.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Handleposer med havregryn kan vel volde skade på lik linje med et tresverd?
Vis hele sitatet...
Men er havregryn replika av mulig drapsvåpen?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
De anmelder han får ulovlig besittelse av sverd i offentligheten.
Vis hele sitatet...
Atle Raa sier jo noe annet.

Sitat av BT.no
- Han vil bli anmeldt for truende adferd, sier innsatsleder Atle Raa.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det skal være en allment akseptert oppførsel at voksne menn går rundt og fekter med tresverd i full offentlighet. Men det kunne kanskje klart seg med en advarsel?
Alt dette forundrer meg ikke. BARE her i bergen kan politiet være så jævla teit.
Happy Buddha
Dette var jo kun en misforståelse. Om mannen har fått en advarsel før, så kan jeg forstå det.
Etter min mening hadde han lært godt nok av en liten advarsel..
Fuck snuten.
Noen andre som var på Sandviken Hippiefestival på lørdag og ble iritert over at politiet stengte ned festen?

Selv om de gjorde det på en ok måte, synes jeg det er trasig at man ikke skal få lov å ha det litt kjekt uten at de skal blande seg.
Det KAN jo ikke være noen som ble plaget av festen, som holdt forholdsvis lavt lydnivå og foregikk langt oppå fjellet.
Glad de ikke tok med seg narkobikkjene som sto i bilen litt lenger nedi veien, fikk litt noia når jeg kvepper til av en narkobikkje som hopper mot meg og uler fra innsiden av buret sitt
Sist endret av The Great Catsby; 17. august 2011 kl. 22:57.
Min mening:
Tilsnakk: Ja.
Advarsel: Ja.
Anmeldelse: Nei.

At voksne menn fekter med noe som tøffelhelter på avstand kan oppfatte som et samuraisverd, er tåpelig, men likefullt; tøffelhelter må også høres på. Hvis ikke ha jaget andre levende vesener med lekesverdet sitt mener jeg ikke det er såkalt "truende oppførsel". Jeg ville gitt han en advarsel, og sagt at det var naboer som reagerte. Deretter hadde jeg anbefalt han å fekte i hagen istedenfor, sagt høflig hadet, og reist uten noe mer krimskrams.

Thats my point.
Sitat av Lakselv2k Vis innlegg
Som jeg ser saken så har en stakkars idiot ringt politiet og sakt at en man går rundt med sverd og driver å fekter frem og tilbake og at det er barn i nærheten og at han/hun er redd for at han skal kappe av hue på barna, så politiet tokk det kjempealvorlig siden de ikke har en dritt å gjøre så de tokk på seg skuddsikker vest/stikksikker mot sverd? lol
og lekte chuck norris og annmeldte han på alle mulige måter og til slutt gikk frem til media og lekte smarte.
Vis hele sitatet...
Håpløst og dømmende innlegg mot politiet du fremstår å poste.

Da vi veit like mye om saken begge to har vi en ting vi kan konkludere med i følge disse to linkene: Politiet hadde fått melding om en mann som fektet med sverd. Politiet må da ta nødvendige forhåndsregler for å sikre sin egen sikkerhet, samtidig som de sikrer andres sikkerhet så fort som mulig. Videre må politiet i slike saker selvfølgelig ta utgangspunkt i det værste, og derfor selvfølgelig bevæpne seg, samt ta på seg nødvendig av utstyr/vester.

Hva søren hadde du skrevet om saken hadde utspilt seg annerledes, hvor en politimann, samt et uskyldig barn hadde blitt drept fordi poltiet ikke hadde nødvendig utstyr til å gripe inn?

Unødvendig å lire av seg slik lite gjennomtenkt tull.

Forøvrig kan jeg vel være enig med trådstarter om at det i ettertid viser seg å være unødvendig bruk av ressurser, samt muligens i overkant av reaksjon fra politiet side da med tanke på videre anmeldelese, men igjen - vedkommende som ringte poltiet kan for alt vi veit ikke sett at det var et tresverd han drev rundt med, og derfor sa det var et sverd og at det var små barn til stede.
I Lol'd. Utrolig tett å anmelde fyren. Hadde de sett meg med et bokken, hadde de tvilsomt reagert..
Jeg vet ikke nok om situasjonen til å si noe veldig sikkert, men det virker noe spesielt for meg å gå rundt i bar overkropp i gaten og fekte med et sverd. Det er ikke overraskende at folk kan synes dette er truende.

Avhengig av hvor ille det faktisk virket, burde politiet kanskje heller bare gitt ham en advarsel, men vi vet jo ikke om det ligger mer bak enn det som rapporteres i media.

Forresten:

– Vet politiet hvem mannen er?

– Vi kjenner til navnet, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Vel, når noen ringer til politiet og sier at det går en fyr rundt og fekter med et samuraisverd har han utvist truende atferd. Hvorvidt det var et ekte sverd eller et tresverd eller et sverd laget av svidd marshmallows har ingen betydning, da det ble oppfattet som truende av mennesker i området.
Det er den samme regelen som ville blitt brukt om han gikk rundt og avfyrte en startpistol, da oppførselen hans er egnet til å inngi frykt.
Politiet må likevel ta en vurdering på stedet etter å ha snakket med mannen. De kan ikke bare anmelde folk fordi folk sier de skal det.
Sitat av doseren Vis innlegg
Vel, når noen ringer til politiet og sier at det går en fyr rundt og fekter med et samuraisverd har han utvist truende atferd. Hvorvidt det var et ekte sverd eller et tresverd eller et sverd laget av svidd marshmallows har ingen betydning, da det ble oppfattet som truende av mennesker i området.
Det er den samme regelen som ville blitt brukt om han gikk rundt og avfyrte en startpistol, da oppførselen hans er egnet til å inngi frykt.
Vis hele sitatet...
Ja, men herregud da. Mannen "fektet", som nevnt i artikkelen, ikke mot noen, og truet derfor heller ingen. Det blir jo som om noen skal bli arrestert for å trene på boksing, karate eller whatnot. Hvorfor kan ikke politiet bare innrømme at aksjonen var meningsløs?

Vil tro han benyttet seg av et slik sverd, og at Kendo er kampsporten han snakker om. Relativt harmløs og utbredt sport, og som en nabo sa, så trente han jo bare i finværet. Stakkars fyr...
Måtte smile litt fordi jeg ble arrestert av 2 politifolkene som er med på bildene for ikke lenge siden. De har hvertfall nok ressurser til å fange en uskyldig kampsportssutøver som fekter litt og trente, mens de har aldri ressurser nok til å etterforsker voldtekter?
Sitat av ErikH Vis innlegg
Politiet må likevel ta en vurdering på stedet etter å ha snakket med mannen. De kan ikke bare anmelde folk fordi folk sier de skal det.
Vis hele sitatet...
Feil.
Hvis noen har oppfattet mannens oppførsel som truende, og politiets vurdering er at dette er en forståelig reaksjon har han utvist truende atferd. Hva mannen sier har egentlig lite å si, men det vil være formidlende at han bruker et tresverd og at han oppfører seg ordentlig.
Hadde han stått og slått med et balltre og sagt han trente baseball ville det nok i større grad vært konkludert med at innringeren overreagerte, men mannen kunne blitt bedt om å gå et annet sted.
Sitat av Essy Vis innlegg
Min mening:
Tilsnakk: Ja.
Advarsel: Ja.
Anmeldelse: Nei.

At voksne menn fekter med noe som tøffelhelter på avstand kan oppfatte som et samuraisverd, er tåpelig, men likefullt; tøffelhelter må også høres på. Hvis ikke ha jaget andre levende vesener med lekesverdet sitt mener jeg ikke det er såkalt "truende oppførsel". Jeg ville gitt han en advarsel, og sagt at det var naboer som reagerte. Deretter hadde jeg anbefalt han å fekte i hagen istedenfor, sagt høflig hadet, og reist uten noe mer krimskrams.

Thats my point.
Vis hele sitatet...
Du burde holdt kjeft til du har skjønt hva du uttaler deg om. Vi snakker om en mann i 39-årene som har sin egen hobby til å holde seg i form av. Unger sto i nærheten å så på, hva faen er galt med det? Han har drevet med denne hobbyen i syv år. Han var faktisk så fornuftig av seg at han brukte et "sverd" laget av tre, slik at hvis han skulle være så ufattelig uheldig og kappe huet av noen, noen som jeg har mine tvil om, siden han sikkert har sine sikkerhetsrutiner når han har drevet med denne kampsporten som hobby i så mange år.

men, jeg får vel ringe å anmelde naboen fordi jeg så han brukte en vannpistol mot en av ungene hans bare på morro her for en uke siden. Så kan jeg få en kompis til å lage en tråd om dette på nff, så kan vi få deg til å uttrykke din idiotiske mening om saken, slik at vi blir enda mer irriterte.
Sist endret av Neutralizer; 18. august 2011 kl. 13:01.
Politiet i Norge er jo helt på tryne når det gjelder prioriteringer.
Jeg har som vanlig stor respekt for politiet men med engang jeg hører om slike saker.
Så kommer rebellen inni meg fram og det eneste jeg tenker er "fuck tha police".

Så i denne saken så er vel advarsel og henvisning til og kun benytte sverdet i egen hage den beste løsningen.
At de i det hele tatt har anmeldt han for truende adferd er jo så tragisk at jeg blir kvalm.
Spesielt når politiet oppfører seg slikt som dette.

Virker som at at enkelte politimenn tror de har eget sertifikat til og være en "dumbass".

Det er da ikke rart at folk mister respekter for loven og politet når de oppfører seg slikt som det.

For meg så virker det som at man må faktisk bryte loven litt for og leve livet.
Å hva gjør det egentlig når det du gjør bare går utover deg selv og ingen andre uskyldig mennesker.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, men herregud da. Mannen "fektet", som nevnt i artikkelen, ikke mot noen, og truet derfor heller ingen. Det blir jo som om noen skal bli arrestert for å trene på boksing, karate eller whatnot. Hvorfor kan ikke politiet bare innrømme at aksjonen var meningsløs?

Vil tro han benyttet seg av et slik sverd, og at Kendo er kampsporten han snakker om. Relativt harmløs og utbredt sport, og som en nabo sa, så trente han jo bare i finværet. Stakkars fyr...
Vis hele sitatet...
Tja,nå kan ikke noen her på forumet vite om han kunne noen kamsport i det hele tatt, kan like godt ha vært en ustabil kar med ninjasverd i gaten for alt vi vet...
Politiet sier også de kjenner godt til karen,noe som kan tyde på at han har vært involvert i en eller annen form for kriminell aktivitet før,evt er rusmisbruker uten at jeg skal påstå noe.
Om man har drevet med kamsport i 7år som han hevder,bør man også utvise litt mer takt enn å gå og fekte midt i gaten med et sverd.
Synes det er riktig av politiet å rykke ut,men kanskje ikke i så stor skala,heller en gang for mye enn en gang for lite...
Sist endret av Cosmos; 18. august 2011 kl. 14:41.
Veldig godt sagt Dibsent.

Ellers synes jeg også at det er litt overdrevet å anmelde, det koster vel litt å anmelde noen for politiet. Men slapp av med outrage for at noen skal bli straffet for slikt. Om han ikke oppfører seg som en idiot da saken kommer opp ser jeg ikke helt for meg at noen ville dømt han til straff for noe slikt, tipper han maks får noe mer tilsnakk.

Om det skulle resultere i noen straff, da er det på tide å bli litt forbannet. Men å begynne å hetse politiet og systemet for denne saken før den tid er litt tidlig, synes jeg.

Sitat av Neutralizer Vis innlegg
men, jeg får vel ringe å anmelde naboen fordi jeg så han brukte en vannpistol mot en av ungene hans bare på morro her for en uke siden. Så kan jeg få en kompis til å lage en tråd om dette på nff, så kan vi få deg til å uttrykke din idiotiske mening om saken, slik at vi blir enda mer irriterte.
Vis hele sitatet...
Om du oppriktig trodde dette var en virkelig pistol han siktet på barna sine, hadde jeg syntes du hadde et godt poeng. Men slik du legger frem eksempelet er det en vesentlig forskjell; du visste at det ikke var et reelt våpen han hadde, naboen som ringte inn trodde sverdet faktisk var et virkelig våpen, og da må politiet naturligvis i det minste sjekke det opp.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Politiet i Norge er jo helt på tryne når det gjelder prioriteringer.
Jeg har som vanlig stor respekt for politiet men med engang jeg hører om slike saker.
Så kommer rebellen inni meg fram og det eneste jeg tenker er "fuck tha police".
Vis hele sitatet...
Du fortviler deg over prioriteringer. Hvilke andre mer alvorlige ting ble nedprioritert da de fikk et varsel om en potensielt farlig mann med noe noen rapporterte var et våpen?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
For meg så virker det som at man må faktisk bryte loven litt for og leve livet.
Å hva gjør det egentlig når det du gjør bare går utover deg selv og ingen andre uskyldig mennesker.
Vis hele sitatet...
Så når mener du politiet skal rykke ut på varsel om en potensielt farlig situasjon? Etter at noen er skadet? Etter at noen er døde? Det virker som du glemmer at den meldingen politiet fikk var at en person gikk å viftet med det innringeren mente var et virkelig sverd.
så nå i avisartikkelen at det var et tresverd det var snakk om,noe som ikke framgikk i den spalten jeg leste i ba,men derimot befant seg i bts versjon/update.
Må omformulere meg litt da,synes fortsatt at det er greit at politiet rykket ut da de gikk utifra at det var en mann med sverd som fektet i gaten,men synes ikke han skal bli anmeldt for å fekte med tresverd.
Sitat av Veyasu Vis innlegg
Veldig godt sagt Dibsent.

Ellers synes jeg også at det er litt overdrevet å anmelde, det koster vel litt å anmelde noen for politiet. Men slapp av med outrage for at noen skal bli straffet for slikt. Om han ikke oppfører seg som en idiot da saken kommer opp ser jeg ikke helt for meg at noen ville dømt han til straff for noe slikt, tipper han maks får noe mer tilsnakk.

Om det skulle resultere i noen straff, da er det på tide å bli litt forbannet. Men å begynne å hetse politiet og systemet for denne saken før den tid er litt tidlig, synes jeg.



Om du oppriktig trodde dette var en virkelig pistol han siktet på barna sine, hadde jeg syntes du hadde et godt poeng. Men slik du legger frem eksempelet er det en vesentlig forskjell; du visste at det ikke var et reelt våpen han hadde, naboen som ringte inn trodde sverdet faktisk var et virkelig våpen, og da må politiet naturligvis i det minste sjekke det opp.



Du fortviler deg over prioriteringer. Hvilke andre mer alvorlige ting ble nedprioritert da de fikk et varsel om en potensielt farlig mann med noe noen rapporterte var et våpen?



Så når mener du politiet skal rykke ut på varsel om en potensielt farlig situasjon? Etter at noen er skadet? Etter at noen er døde? Det virker som du glemmer at den meldingen politiet fikk var at en person gikk å viftet med det innringeren mente var et virkelig sverd.
Vis hele sitatet...


Det er ikke problemet med at de rykker ut som irriterer meg, det er jo faktisk bra siden sitvasjonen hørtes litt tvilsom ut.
Men problemet jeg har er at her igjen så skaper politiet et problem ut av ingenting. Å det er nemlig å anmelde denne personen for truende avferd. Det er jo helt på trynet.

Det er ikke rart politiet får mye og gjøre når de skaper problemer som lett blir løst gjennon sunn fornuft fra begge sider.
Politi mannen må ikke være et rasshøl for at den vanlige mannen i gate skal skjønne at man har gjort noe feil .

For at den vanlige mannen i gata skal respektere politiet så må nesten politiet være litt fornuftige å.
Hva skal vi vanlige lovdlydig personer med jobb som bidrar til samfunnet tro.
Når vi gjør en liten feil som ikke skader noen i det hele tatt, så blir den stor sak

Men når sånne kjenninger av politiet gjør en feil for 20ende gang så er det bare en klapp på skuldra så blir de sendt ut igjen med bare et lite foreleg.

Hva skal vi tro da egentlig, hvordan skal vi respektere et slikt samfunn?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det er ikke problemet med at de rykker ut som irriterer meg, det er jo faktisk bra siden sitvasjonen hørtes litt tvilsom ut.
Men problemet jeg har er at her igjen så skaper politiet et problem ut av ingenting. Å det er nemlig å anmelde denne personen for truende avferd. Det er jo helt på trynet.

Det er ikke rart politiet får mye og gjøre når de skaper problemer som lett blir løst gjennon sunn fornuft fra begge sider.
Politi mannen må ikke være et rasshøl for at den vanlige mannen i gate skal skjønne at man har gjort noe feil .

For at den vanlige mannen i gata skal respektere politiet så må nesten politiet være litt fornuftige å.
Hva skal vi vanlige lovdlydig personer med jobb som bidrar til samfunnet tro.
Når vi gjør en liten feil som ikke skader noen i det hele tatt, så blir den stor sak

Men når sånne kjenninger av politiet gjør en feil for 20ende gang så er det bare en klapp på skuldra så blir de sendt ut igjen med bare et lite foreleg.

Hva skal vi tro da egentlig, hvordan skal vi respektere et slikt samfunn?
Vis hele sitatet...
Ok, som jeg sa så er jeg enig at dette er ganske tullete. Men hvor utbredt er dette her? Jeg har egentlig ikke vært oppmerksom på om dette har vært noe problem. Kan ikke si jeg kjenner noen som har fått en bot bare for noe tull. Flere jeg kjenner har fått bot, men kan ikke si at jeg kjenner til at de har vært helt uenige i den.

Det kan ikke være at han her har vært uheldig med omstendighetene, og at politiet kanskje gjorde en feil. Jeg vet ikke om det er helt fair å kritisere dem så sterkt pga. noe som kanskje bare var en enkeltpersons feil i et valg som ikke har så altfor store konsekvenser. Vanskelig å ha det hele bildet utifra noen få ord i en artikkel.

Føler ikke helt at dette er et stort problem, men om du har noen seriøse kilder som forteller at det er et problem ville det vært interessant å sett!
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Er det ulovlig for barn å fekte med pinner også? I såfall skulle eg vert buret inne for lenge siden, i og med at eg tilbragte store deler av oppveksten min fektende med pinner med kompisene mine.
Vis hele sitatet...
samme gjorde vi, bare at vi lagde pil og bue også og spissa pilene så vi omtrent kunne drepe hverrandre
og det samme gjorde hann! men tviler på at det ''sverdet'' hans var så skarpt akuratt. hviss det skulle vært ulovlig og fekte med pinner så har norge en diger jobb med og rydde bort alt av skog!
Sitat av haakon466 Vis innlegg
samme gjorde vi, bare at vi lagde pil og bue også og spissa pilene så vi omtrent kunne drepe hverrandre
og det samme gjorde hann! men tviler på at det ''sverdet'' hans var så skarpt akuratt. hviss det skulle vært ulovlig og fekte med pinner så har norge en diger jobb med og rydde bort alt av skog!
Vis hele sitatet...
Ta en pil, legg en dart pil på tuppen av pila, tape/surr rundt med ståltråd. Husker jeg gikk traff en husvegg engang, klarte ikke dra darten ut igjen. At ingen ringte politiet da, er et mysterium.

Synes det er synd at terskelen for å ringe politiet er så lav hos noen, mange har fått rulleblad på den måten. De kunne gått litt nærmere å sett at det var et tresverd.
Har selv fektet med store pinner og trespyd i mine yngre dager. Har truffet både fingre og kropper, men det er ingen som har brydd seg. Kanskje jeg bare skal henvende meg til politiet; jeg kan ikke leve slik mer!

Hvis jeg skal være helt seriøs, så blir dette bare dumt. Hvis han er flink i fekting, så burde det ikke være noe problemer. Kjenner folk som anmeldte andre på campingplassen min fordi noen gikk utenfor vogna deres .. Og vogna lå ved veien der alle går!

Foreldre og eldre er nå redd for det meste da. Den gjennomsnittlige politimann/kvinne deler noen små likheter med et simpelt kneipbrød.
Politiet i Norge er meget skuffende altså....! Så mye ressurser de har til å ta de som kjører uten bilbelte og ta den som kjører for fort. men ikke klarer de å ta voldtektssaker alvorlig nok, anmelder en som lekte med et tresverd, og ikke la meg starte med uttøya saken ..!
før i tia hviss noen f.eks kastet snøball på biler på veien så stoppa sjoføren og sprang etter dem og tok tak i dem og rista løs litt gjærnebark så de lerte at dette ikke var lurt(skjedde med unkelen min da han var 10-12 år eller noe)
hadde det skjedd i dag så hadde han som løp etter ungene som kasta snøball eller gjort hærverk så hadde ikke akuratt rakkerungene blitt anmeldt for og si det sånn!
Vi skal være glad for at politijurister er på et helt annet intellektuelt nivå enn den gjennomsnittlige politibetjent. Saken kommer til å bli henlagt første minutt saken er oppe for juristen.

Jeg tviler ikke på at juristen kommer til å le av hele saken og riste skremt på hode over hvor dumt det hele er.
Sitat av haakon466 Vis innlegg
før i tia hviss noen f.eks kastet snøball på biler på veien så stoppa sjoføren og sprang etter dem og tok tak i dem og rista løs litt gjærnebark så de lerte at dette ikke var lurt(skjedde med unkelen min da han var 10-12 år eller noe)
hadde det skjedd i dag så hadde han som løp etter ungene som kasta snøball eller gjort hærverk så hadde ikke akuratt rakkerungene blitt anmeldt for og si det sånn!
Vis hele sitatet...
Morsomt du sier dette, dette skjedde meg for rundt 10-12 år siden, jeg og nabojenta kasta snøballer på en bil, som viste seg til å tilhøre stefaren til en kompis ( har litt av er rykte i bygda) han låste bremsene, sladda ut i siden, løpte ut å klikka vinkel. Jævla effektivt for å si det sann gjor det aldri igjen.
Sist endret av hogard; 20. august 2011 kl. 23:58.
ArbeidsledigProletar
Sitat av doseren Vis innlegg
Vel, når noen ringer til politiet og sier at det går en fyr rundt og fekter med et samuraisverd har han utvist truende atferd. Hvorvidt det var et ekte sverd eller et tresverd eller et sverd laget av svidd marshmallows har ingen betydning, da det ble oppfattet som truende av mennesker i området.
Det er den samme regelen som ville blitt brukt om han gikk rundt og avfyrte en startpistol, da oppførselen hans er egnet til å inngi frykt.
Vis hele sitatet...
det er da ikke det samme, om noen trener, så trener de. Om noen føler seg trua av det er det vel dems problem om han ikke fekter i trynet deres?

Jeg føler meg trua av at du sitter foran pc'en, sender snuten på deg jeg. Samme prinsipp om det du sier stemmer, pc'en din kunne vært lagd av svidd marshmallows så lenge jeg føler meg trua av den derre gnålinga di.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, men herregud da. Mannen "fektet", som nevnt i artikkelen, ikke mot noen, og truet derfor heller ingen. Det blir jo som om noen skal bli arrestert for å trene på boksing, karate eller whatnot. Hvorfor kan ikke politiet bare innrømme at aksjonen var meningsløs?

Vil tro han benyttet seg av et slik sverd, og at Kendo er kampsporten han snakker om. Relativt harmløs og utbredt sport, og som en nabo sa, så trente han jo bare i finværet. Stakkars fyr...
Vis hele sitatet...
Så fint at du kan sitte der uten å ha opplevd situasjonen og fortelle de som faktisk var der hva de skal oppfatte som truende da. Fantastisk.

Det er forøvrig ikke et samuraisverd du linker til der.

Sitat av Tokis Vis innlegg
Måtte smile litt fordi jeg ble arrestert av 2 politifolkene som er med på bildene for ikke lenge siden. De har hvertfall nok ressurser til å fange en uskyldig kampsportssutøver som fekter litt og trente, mens de har aldri ressurser nok til å etterforsker voldtekter?
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at politiet ikke har nok ressurser til å etterforske voldtekter? Og mener du politiet skal la være å rykke ut når mennesker føler seg truet av en mann med sverd?

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Politiet i Norge er jo helt på tryne når det gjelder prioriteringer.
Jeg har som vanlig stor respekt for politiet men med engang jeg hører om slike saker.
Så kommer rebellen inni meg fram og det eneste jeg tenker er "fuck tha police".
Vis hele sitatet...
Så det er dårlig prioritert å rykke ut når man får melding om en truende person med våpen? Jøss. Forøvrig viste det seg jo å være en kjenning av politiet, så du skal ikke se bort ifra at de gjorde en vurdering der nok var nok, og denne gangen slapp han ikke unna.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Jeg føler meg trua av at du sitter foran pc'en, sender snuten på deg jeg. Samme prinsipp om det du sier stemmer, pc'en din kunne vært lagd av svidd marshmallows så lenge jeg føler meg trua av den derre gnålinga di.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen er helt tåpelig. Det er faktisk forbudt å gå rundt med sverd på offentlig plass, er det ikke? Du synes det er rart at noen føler seg truet når de ser en fyr løpe rundt med et sverd?

Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Politiet i Norge er meget skuffende altså....! Så mye ressurser de har til å ta de som kjører uten bilbelte og ta den som kjører for fort. men ikke klarer de å ta voldtektssaker alvorlig nok, anmelder en som lekte med et tresverd, og ikke la meg starte med uttøya saken ..!
Vis hele sitatet...
Klart politiet må prioritere trafikken. Det er altfor mange som dør i trafikken, og mange liv blir spart av at folk bruker bilbelte, samt at de ikke kjører som idioter. Det er skremmende med slike holdninger du utviser her. Skal politiet liksom ignorere en av sine viktigste oppgaver, nemlig å gjøre trafikken tryggere?

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Vi skal være glad for at politijurister er på et helt annet intellektuelt nivå enn den gjennomsnittlige politibetjent. Saken kommer til å bli henlagt første minutt saken er oppe for juristen.
Vis hele sitatet...
Det vet du ingenting om, og selv om det skulle skje, så har fyren i det minste fått en kraftig advarsel. Han var jo en kjenning av politiet, virket det som.
Politiet må selvsagt rykke ut om de får tlf om at en person fekter med et samuraisverd mot barn.

Å stå å fekte, med et TRESVERD er såvidt jeg vet ikke forbudt, og jeg har samtidig vanskelig for å se for meg at oppførselen var særlig truende når barna i nabolaget står å ser på og naboer omtaler det som "han trente jo bare i finværet".

Slik jeg ser saken er det en idiot her som burde anmeldes, og det er innringeren.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Sammenligningen er helt tåpelig. Det er faktisk forbudt å gå rundt med sverd på offentlig plass, er det ikke? Du synes det er rart at noen føler seg truet når de ser en fyr løpe rundt med et sverd?
Vis hele sitatet...
Har han løpt rundt med et sverd? Eller har han oppholdt seg på en plass, med et TRESVERD, og gjort diverse anslag mot skyggen sin?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Slik jeg ser saken er det en idiot her som burde anmeldes, og det er innringeren.
Vis hele sitatet...
Hei. Ikke for å være vanskelig, men hva mener du innringeren skal kunne anmeldes for? Jeg klarer ikke helt å se hva han skal ha gjort galt annet å være engstelig på mulig feilaktig grunnlag.
Tøffetom; Du har vanskelig for å se for deg at oppførselen var særlig truende - ok. Men du var ikke der, hvem som helst kan ha oppfattet situasjonen annerledes en det du ville gjort. Og hvem vet, kanskje ville du også oppfattet situasjonen som truende om du faktisk var der ?

Ingen her vet hva som _faktisk_ skjedde, og hvordan scenarioet var. Eneste kilde er gjenngivningen vi har av en journalist, som ingen vet noe om. Kanskje sitter han med like my nag till Politiet som altfor mange andre her gjør.
Og kanskje er det grunnen til at artikkelen er formulert på den måten den er. Hvem vet ?

Ikke jeg.
Sist endret av synthetic; 22. august 2011 kl. 15:49.
Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Ikke for å være vanskelig, men hva mener du innringeren skal kunne anmeldes for? Jeg klarer ikke helt å se hva han skal ha gjort galt annet å være engstelig på mulig feilaktig grunnlag.
Vis hele sitatet...
Siden jeg ikke har sett situasjonen var det kanskje litt bastant å påstå at h*n burde anmeldes.

Men jeg mistenker at innringer ikke var særlig nær situasjonen, ettersom atr vedkommendes oppfatning var en annen enn naboers, og forøvrig alle andre som så det (siden det ikke er snakk om en telefonstorm av bekymrede naboer).

Har man ikke oversikt nok til å få med seg hva som foregår har man ikke grunnlag nok for å ringe politiet og skape en storutrykning.

Er vel ulovlig å missbruke nødtelefonen?

Sitat av synthetic Vis innlegg
Tøffetom; Du har vanskelig for å se for deg at oppførselen var særlig truende - ok. Men du var ikke der, hvem som helst kan ha oppfattet situasjonen annerledes en det du ville gjort. Og hvem vet, kanskje ville du også oppfattet situasjonen som truende om du faktisk var der ?

Ingen her vet hva som _faktisk_ skjedde, og hvordan scenarioet var. Eneste kilde er gjenngivningen vi har av en journalist, som ingen vet noe om. Kanskje sitter han med like my nag till Politiet som altfor mange andre her gjør.
Og kanskje er det grunnen til at artikkelen er formulert på den måten den er. Hvem vet ?

Ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i at jeg uttalte meg litt bastant, jeg vet som sagt ikke hvordan det så ut. Men ut ifra det jeg fikk ut av gjengivelsen så Var det flere barn til stede, naboer så det osv. Hadde det vært truende adferd så tror jeg fler hadde reagert.
Sist endret av Tøffetom; 22. august 2011 kl. 15:55.
"Folk i Birkelundsbakken ble bekymret da en mann gjorde dramatiske bevegelser med sverd i et boligområde.

- Folk var engstelige for barn som var i nærheten og ringte oss, sier Walter Fosse, operasjonsleder i Hordaland politidistrikt."

Dette antyder for meg at det er flere innringere.
Og det at det var en kjenning av Politiet gjorde vel at de reagerte som de gjorde.

Men igjen, det er subjektivt hvordan man oppfatter situasjoner.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har man ikke oversikt nok til å få med seg hva som foregår har man ikke grunnlag nok for å ringe politiet og skape en storutrykning.

Er vel ulovlig å missbruke nødtelefonen?
Vis hele sitatet...
Vel. Bare etter å ha sett serien "Politiet" på TVNorge virker det som at politiet får ganske mange tullete telefoner i løpet av et døgn.

På den andre siden må det holde i massevis at en enkelt person opplever situasjonen som truende. Det er da den som opplever ubehaget som legger lista for hva som er greit eller ikke.

Det må være lov å ringe politiet når man er redd uten at redselen skulle måtte etterprøves. Jeg synes de blir for mye forlangt av en person som er redd å først måtte undersøke om det er tilstrekkelig grunn til å være engstelig før vedkommende ringer politiet.

Når det er sagt vet jeg saktens ikke om det er straffbart å misbruke nødtelefonen heller. Da må det i så tilfelle være såpass gjentakende og graverende at vilkårene for "skremmende/plagsom atferd" er oppfylt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Å stå å fekte, med et TRESVERD er såvidt jeg vet ikke forbudt
Vis hele sitatet...
Det er forbudt med kniv og våpen generelt i offentlighet. Hvis man bare ser at noen fekter med et sverd og ikke ser at det er av tre, er det ikke rart de ringer politiet hvis de føler seg truet.

Har han løpt rundt med et sverd? Eller har han oppholdt seg på en plass, med et TRESVERD, og gjort diverse anslag mot skyggen sin?
Vis hele sitatet...
Han fektet rundt med et sverd. I ettertid viste det seg å være et tresverd, men det kan ikke politiet vite før de har kommet dit og undersøkt. Og siden det tydeligvis var en kjenning av politiet er det kanskje flere grunner til å gi ham en lærepenge.
Såklart er det teit å anmelde fyren, men det er enda teiter å faktisk ringe til Politiet hvis man ser det er ett jævla tresverd. Herregud!