Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4101
Noen som driver med grafisk design på hobbybasis her inne? Et arrangement sent i august skal arrangeres, og vi jobber for tiden hardt med planleggingen. Plakater skal henges opp, og ingen av oss arrangører er særlig god på grafisk design. Derfor så er vi ute etter noen som kan gjøre jobben for litt penger.

Her lønner det seg å være kreativ og gjerne vite hvordan man kan lage et design som tiltrekker blikk og som gir både relevant og informativt innhold som passer til aldersgruppen 16-20+.

Det trenger ikke være superavansert, og ikke trenger det å ta 20 timer å lage, men det må se pent ut.

Utkast kan postes i denne tråden, også vil jeg plukke ut det beste utkastet.

Generell og relevant informasjon ligger i bunn, men bruk med måte. Kun det viktigste skal brukes, og gjerne pynt litt på setningene dersom dere har behov for det.

Håper noen vil stille på dette. Dere kan selvølgelig reklamere for dere selv et sted på plakaten. Format skal være A3.

Betaling? La oss si 500,-?

Om noe er usikkert, still gjerne spørsmål i tråden.

PS. Plakatene vil henges opp i Ålesund og Molde, og enkelte tettsteder.

Generell fakta:

Navn: Save the Rave! Summer 2011
Sted: Idahall (Rommer rundt 900 personer)
Tid: 27. august 22.00-03.00
Lyd og lys: Leies for 30-40 000,- (Totalverdien 3-4 millioner)
DJs: Joachim Venås & Thomas Utgård
Aldersgrene: Vi jobber på spreng for å få til et separert skjenkeområde i lokalet til 18åringene samt skjenkebevilning, og dansegolvet til 16 og 18åringene
Billettpris: Høyst sannsynlig 200,-
Hvor kan billetten kjøpes: Billettservice, og hos Narvesen, 7eleven og Posten. Kan også kjøpes i døren dersom det ikke er utsolgt.
Når kan billetten kjøpes: TBA

Og for all del, hold denne tråden seriøs. I følge moridin, så skulle denne tråden gå fint så lenge svar ikke ble for Off-topic.
Sist endret av Neutralizer; 10. juni 2011 kl. 00:11.
Jeg oppdaterer tråden ved å fortelle at de som kanskje er interessert, men ser på dette som et usikkert arbeid mtp. betaling, kan melde seg i tråden med evt. porteføljer jeg kan se på, så vil jeg ta kontakt over PM dersom jeg er interessert.
Det hadde vært greit om du la ut litt mer informasjon om hvordan du ser for deg plakaten. Det er deilig å ha frihet rundt et prosjekt, men det kan bli litt mye.

Det jeg lurer på er hvordan fargebruk / motiver du kunne tenke deg å ha som reklame for arrangementet ditt. Eller er du helt åpen for hva enn som kommer inn?

Utifra den informasjonen jeg finner nederst i posten din, ser jeg for meg en småsyrete rave plakat. Kom gjerne med noen referanser til noe vi kan jobbe utifra. Altså, hva sikter du etter her? En Hardstyle DNA plakat, eller kanskje mer festivaltrekk?

Kan være jeg mangler fantasi, men sånt arbeid går for min del mye fortere om jeg har noe litt mer konkret å forholde meg til.
Enkelt og greit.

motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Hvilken font brukte du på den plakaten ? den var fet. på overskriften.
Sist endret av snowdog; 12. juni 2011 kl. 11:49.
Jeg brukte VAL til overskriften og Code på resten.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Takker (enmilliontegn)
@drittunge: leste du tilfeldigvis bloggposten min rett før du lagde den der? http://opperud.com/ukas-font-tips-val-og-val-stencil/
In the kitchen
muRit's Avatar
@atomet: litt offtopic, men orker du å forklare kort hvordan man laster ned skrifter fra fontfabric som du linket til? Hundreogtre år siden sist jeg lastet ned en font, ehe.
Sitat av muRit Vis innlegg
@atomet: litt offtopic, men orker du å forklare kort hvordan man laster ned skrifter fra fontfabric som du linket til? Hundreogtre år siden sist jeg lastet ned en font, ehe.
Vis hele sitatet...
Følg linken hans > klikk på download > åpne zip fil > pakk ut > lim inn i windows/fonts eller [program_på_datamaskinen_din]/fonts
In the kitchen
muRit's Avatar
Var det jeg tenkte jeg måtte gjøre (og alltid har gjort), eneste forskjellen nå var visst at jeg måtte trykke "extract here" i stedet for "pakk ut". Ty anywayz!
Sitat av atomet Vis innlegg
@drittunge: leste du tilfeldigvis bloggposten min rett før du lagde den der? http://opperud.com/ukas-font-tips-val-og-val-stencil/
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg tilfeldigvis, så signaturen din og tenkte jeg skulle lese om det glamorøse livet som frilanser.
høhø, ja, det er fantastiske mengder glamour...

men plakaten ble kul den, løst rent typografisk, liker det
Men, vil en så mørk plakat gjøre det <reklame arbeidet> en plakat bør gjøre? Jeg føler du trenger noen farger, jeg aner ikke hva, eller hvordan, men jeg syntes den blir veldig anonym, og lett å overse.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Men, vil en så mørk plakat gjøre det <reklame arbeidet> en plakat bør gjøre? Jeg føler du trenger noen farger, jeg aner ikke hva, eller hvordan, men jeg syntes den blir veldig anonym, og lett å overse.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig, litt lite blikkfang i den plakaten. Selvom jeg nå vet hvordan den ser ut tror jeg ikke jeg hadde lagt merke til den på gata.

Prøv litt mer farger, ikke da så mye forskjellige farger så det virker som du er "high as a kite" men da f.eks dette?
Tror jeg har sett dette før, men det første jeg kom på, var å la det gå farger i striper gjennom teksten, feks en blå stripe fra top til bunn, litt på skrå, som skjærer gjennom noen bokstaver, men ikke gjennom det svarte?

Noe som dette?

Fortsatte på idèen til drittunge
Sist endret av iMAGINE123; 17. juni 2011 kl. 15:33.
La på litt farge:

En svarthvitt-plakat har en stor fordel i forhold til farger: Den er latterlig billig å kopiere opp i store antall, dvs at man virkelig kan teppebombe i en helt annen grad enn det man kan med farger. Du kan også få ganske store plakater (a0) til priser som virker helt sprø hvis du er vant til å jobbe med farger.

En annen greie som kan være kul, og som også matcher "save the rave"-settingen, er å bytte ut svart med fluoriserende rød/oransje/rosa/gul osv. Værre å lese, men du får oppmerksomhet, og de som blir interessert får det nok med seg. Evt svart tekst på fluoriserende bakgrunn.
Uansett om det er farger eller ikke, så legger jeg mer merke til en enkel plakat hvor det du trenger å vite står. En plakat med et stort bilde og masse tekst blir fort så mye at du ikke gidder å legge merke til den en gang, men hvis det er en plakat hvor du bare trenger å lese f.eks. 10 ord som står klart og tydelig legger du automatisk merke til hva som står der uten at du tenker over det. Det tar to sekunder å lese, og hvis den henger et synlig sted vil de fleste som går forbi den rekke å lese det uten å anstrenge seg, og man vil legge merke til hva som står.

Jeg har ikke noe utdannelse når det gjelder fargevalg osv (utover IT1 på videregående), men en plakat med stor skrift, få ord og kontraster mellom teksten og bakgrunnen gjør det veldig lett å få med seg innholdet på plakaten. Hvis plakaten er et stort bilde med en liten tekstboks må man gå bort til plakaten og stoppe for å få med seg innholdet (TL;DR). Sterke farger som f.eks. gul tiltrekker seg jo oppmerksomhet, men hvis det går ut over lesbarheten sånn at man ikke leser plakaten automatisk tror jeg det er bedre å tone ned fargene litt enn å ha en flashy plakat som er vanskelig å lese.

Svart tekst på gul bakgrunn kan jo f.eks. fungere bra, og ved å gjøre det på den måten kan man enkelt og greit lage plakater med forskjellige bakgrunnsfarger og ha en gul, en grønn, en rød og en orange versjon av den samme plakaten og fortsatt printe dem billig pga. to-fargede plakater.
Sist endret av drittunge; 19. juni 2011 kl. 14:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://i1102.photobucket.com/albums/g457/Ravtoise/SaveTheRave.jpg



Jeg valgte nå og fokusere mer på farger og blikkfanget, en hvor mye det koster å printe og hvor enkelt det er og lese det
http://oi52.tinypic.com/2zqhcpd.jpg
Sist endret av Havana Overdue; 30. juni 2011 kl. 17:20. Grunn: For stor størrelse på bildet
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/STR.jpg
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
Jeg valgte nå og fokusere mer på farger og blikkfanget, en hvor mye det koster å printe og hvor enkelt det er og lese det
Vis hele sitatet...
Tja... hvis det f.ex. fører til at arrangørene bare har råd til 50 små a3-plakater, i stedet for f.ex. 50 ex i a0, så tror jeg ikke den prioriteringen din er så veldig smart, jeg tror jeg vet hvilke som hadde synes best, etter å ha arrangert endel parties her i byen i endel år...

Da kan man heller gjøre kule ting i svarthvitt og evt tilogmed gigaformat, det er alt for lettvint og ganske tåpelig å bare slenge på noe fancy farget bakgrunn og tenke at det er kult og effektivt.

Sitat av Havana Overdue Vis innlegg
http://oi52.tinypic.com/2zqhcpd.jpg
Vis hele sitatet...
Klarte du virkelig ikke å dytte inn flere forskjellige fonter på samme plakat enn det der? En ting skal du jo ha for, det minner veldig om typografi fra tidlig 90-tall, da det akkurat hadde blitt enkelt å bruke hemningsløst mye forskjellige fonter i hytt og pine.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://dl.dropbox.com/u/2758940/24eopl3.jpg

Da er plakaten hengt opp i de største byene i nærområdet, og den ble seende slik ut.

Vil takke Havana Overdue for en bra plakat, men vil også benytte anledningen til å takke dere andre som ville bidra med meget gode utkast.
Hva står det på fakturaen? =)
500,- som avtalt.