Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1475
Har laget en låt ment til russebussen til brodern til en kompis. Litt sånn happyproggish. Har ikke prøvd å finne opp hverken krutt eller hjul bare så det er sagt, dvs nok av klisjeer

Det her er første utkast, så kom med innspill på hva som kunne vært gjort annerledes.

Og ja, det er en "Club mix", derav lang intro og outro.

http://soundcloud.com/henrymax/henrymax-utkast-1


Cheers
Kanskje ikke akkurat russelåt, men likte den kjempe godt
Ikke verst låt nei , går mer inn i "chill" kategeorien min, noe som vil si at det er musikk jeg kan høre på og virkelig slappe av. Selvsagt passer den også bra til fest
Bra jobba, og fortsett sånn!
Synes mixen sitter ganske bra, og at den musikalske biten, arrangerings- og melodimessig, fungerer veldig. Flere spennende lyder selv om du omtaler det som generelt klisjé.

Det første jeg tenker er om dette er for progressivt for en russebuss; husk at dette er mennesker som vil bli foret låter på gjennomsnitt 3 min, med en ekstrem energi. Med energi tenker jeg dynamikk og generelt tempo, hvert takeoff varer max 30 sekunder før neste oppbygning starter. Det er lett å falle inn i den progressive fellen, spesielt hvis man ikke har noe vokal. Kommer selvsagt an på retningslinjene du fikk da du mottok oppdraget.

Ellers; Clubmix er sjelden nødvendig i russesammenheng, da det ofte er medlemmer som selv setter på låter og crossfader til neste låt med en gang det blir mindre gira. Ikke alltid det er en dyktig DJ som styrer showet på taket i ringene med andre ord.


Med tanke på produksjon: kicken kan helt klart komme mer frem i lydbildet. Et triks er å høre etter om kicken blir litt borte når snare/clap kommer inn (jeg får ikke four on the floor følelsen). Dersom du har A/B-testet på PA-anlegg skal ikke dette tas 100% bokstavelig. På mine monitorer kommer iallefall ikke selve bunnen i kicket frem; noe som kan fikses med kirurgisk EQ på main-bassynthen sammen med kick (ikke tid til å gå inn i nøyaktig hertz, men det er litt grumsete). Bassriffet blir nemlig litt overveldende i lydbildet under takeoffene. Og, hi-hat samplet kan helt klart byttes ut med et mer konsist og staccato et. Og snare/clap-samplet som ligger i bunn, som høres helt i starten. Låter på en måte litt for mye sample-pack ut, om du skjønner hva jeg mener?


Uansett, bra jobbet! Og pushet ordentlig opp RMS/peak-messig. Det liker jeg.
Likte den godt, hvor er download knappen? Behagelig å høre på. For at det skal bli en god russelåt tror jeg du må gjøre den dårligere Få med noen sære partier eller lyder som får den til å skille seg mer ut.
Hm Lootfisk, hvor lavt går monitorene dine? Mine bunner på 37 hz, kanskje jeg har tunet kicken litt for lavt? Har ikke A/B-sjekket på PA foreløpig. Er også litt usikker på om jeg kanskje har for lang sustain på kicken, kanskje jeg skulle kortet den ned litt for å få den fram? Snare sample og hihats er notert.

Tja.. Russelåt og russelåt fru blom.. det ble kanskje litt for progressivt.. men det var ikke tenkt som hovedlåta til en buss, bare en... kjenningsmelodi "vip-trance" hvis man kan kalle det det.
Likte spesielt godt hoveddelen av sangen og sangen får et veldig bra driv som gjør at store deler av sangen nøt jeg veldig, men hvis jeg skal trekke ned på noe er det ekkoet på pianoet. Det er veldig mye ekko, samtidig som at selve ekkoet ikke passer med rytmen, så det hele høres veldig urytmisk ut. Ellers må jeg si at hovedpartiene var veldig deilig å høre på og de dype tonene driver sangen fremover. Likte de forskjellige lydene, selv om du selv sier at det er klisjé, så er det jo en grunn til at klisjéer blir så mye brukt; fordi de fungerer.
Likte den veldig godt, syns den har virkelig bra driv. Ikke akkurat noe jeg ville hørt på på en fest, men til chilling osv, genial. MEn jeg må bare spørre, HVILKET program brukte du? Var det Ableton?
Takker
Likte sangen, hva har du brukt til å lage den?
Takktakk

Har brukt Ableton Live 8 med Reason 4 rewired (til piano) og en haug av plug-ins. Hovedsaklig Rob Papen's Predator til synth (inkl. bass). Kommer snart et 2. utkast av låta. Blir vel ikke så mye russelåt som jeg hadde håpet, men samma det:P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har gjort en god del edits, både på arrangerings- og miksefronten. Har forlatt tanken om at det skal være russelåt, nå er det mer sånn bare... prog-trance/house.

Sjekk ut Utkast2! =)
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Har gjort en god del edits, både på arrangerings- og miksefronten. Har forlatt tanken om at det skal være russelåt, nå er det mer sånn bare... prog-trance/house.

Sjekk ut Utkast2! =)
Vis hele sitatet...
Introen er improva som bare faen for å være helt ærlig
Chill låt, KP!
Denne skal jeg høre på i bilen på vei til jobb imorgen
Behagelig låt å høre på, og syns du har gjort en meget bra jobb!!
Well Done
Dette var den deiligste sangen jeg har hørt på lenge!
Det siste døgnet er den spilt 50 ganger!
Jeg likte den veldig godt, har elendige høytalere på jobben men skal høre på den på ordentlige monitorer når jeg kommer hjem
Sitat av FRasch Vis innlegg
Jeg likte den veldig godt, har elendige høytalere på jobben men skal høre på den på ordentlige monitorer når jeg kommer hjem
Vis hele sitatet...
Tror du bør sjekke ut denne.


OT: Synes låten var fet jeg!
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Tror du bør sjekke ut denne.


OT: Synes låten var fet jeg!
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Studio_monitor
Men du skjønte vel helt sikkert at det var det jeg mente
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Tror du bør sjekke ut denne.


OT: Synes låten var fet jeg!
Vis hele sitatet...
Tror du burde sjekke denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Studio_monitor
Sitat av FRasch Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Studio_monitor
Men du skjønte vel helt sikkert at det var det jeg mente
Vis hele sitatet...
Hehe, skjønte nok det, men var pirk pirk