Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1166
hvis man har en 400w ballast, kan man paralell koble 2 stk 200w pærer til ballasten?

2 stk 200w =400w hps

er det en eletriker som vet om det er mulig
Ja burde gå det, bare å sørge for parrallel koble de.
Trådstarter
jeg tok opp dette temaet på norcan, der sier de at det ikke er mulig. Det lille jeg lærte i elektro timene sier meg at det går. Men jeg er ingen eletriker
hvis det er gass lamper funker det ikke parell koble dem.
Trådstarter
HPS - High Pressure Sodium da regner jeg med at det er gass i dem.
så da går det ikke
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eg er berre nysgjerrig, kvifor vil ikkje dette fungere?
Paralellkoplar man lampane vil det jo ikkje ha noko å sei, eller?
jeg tør tippe på at det har med at det er høyspenning å gjøre, og at derfor små forskjeller i lampene vil føre til at kun den ene lyser
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grunnen er at gasslamper har ikkje resistans i tradisjonell forstand. Når dei tenner går motstanden svært langt ned, og du er avhengig av ei ekstern straumbegrensing (ballast).

Med to lamper vil i praksis kun ei av dei tenne: den som har marginalt lavere tenn-energi enn den andre. Den vil få dobbel effekt, og du er fucked.
Åja, no gjer det meining, men kva om ein hadde lagt desse lampane i serie, og paralellkopla til ballasten?
Sist endret av Elmeister; 9. januar 2010 kl. 02:17.