Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2395
Jeg er en gutt på 15 år og for 2 år siden (i skoletiden) brakk jeg venstre arm. Jeg brakk begge bena i venstre forarm, armen var også tydelig brukket (den var bøyd i en banan fasong).
Ble henta av mamma, stakk til legevakta, blablabla før selve operasjonen.

25 timer etter jeg hadde brukket armen (syk ventetid... satt i ett rom å så på TV på sterke smertestillende) så var det endelig tid til å operere dette var info'n vi fikk før jeg gikk inn til operasjonsalen:

Armen er brukket på 2 steder, hvis vi er heldige kan vi bare brekke den på plass og den holder uten metalplate/nagle i armen, hvis vi er uheldig må operere inn nagler og/eller metalplate i armen for ekstra støtte under groingen, dette kommer til å bli fjernet en stund etter det er grodd sammen. Ett problem med dette er at han holder på å vokse så det kan komme noen komplikasjoner når det gjelder metalstøtte og voksing.

Vi sa ok, og jeg ble sendt inn til operering. Når jeg er ferdig finner vi ut at de ikke satte inn metalplate/nagler fordi armen holdt godt nok uten støtte.


Spole en uke frem: Hadde litt smerter i armen men det er jo åpenbart, jeg brakk armen. Vi går til legevakta for å ta en kontrol sjekk for hvordan det ser ut, her er ett par ting som er veldig viktige:

Det første er at de kommentere hvordan armen er gipset feil iforhold til hvor bruddet var på armen. Jeg fikk med meg dette: at jo høyere bruddet er på forarmen jo mer vannrett bør selv hånda være. Og jo lavere nede bruddet er jo mer skal det være en vridning utover. Armen min var brukket på midten av forarmen så det skulle vært en betydlig vridning på armen min, men gipsen var helt vannrett. Om dette har noe å si for feilgroingen av armen min, eller om det er bare sånn at det skal være enklere å ta røntgen av bena mine vet jeg ikke? Muligens?

Det andre som kom opp etter vi så røntgen bildene var at en av bena i armen som var brukket av passet helt klart ikke med den andre delen av benet som det skulle ha gjort. På røntgen så man at det ene delen av benet som møtte bruddet var flere millimeter tynnere enn den andre delen av benet. Fordi bena i armen er ikke helt runde langs, de er mer ovale, så man så tydelig at den ene delen av benet var vridd mye mer rundt enn den andre delen av benet.


Dette kommenterte vi med en gang og vi ble bare ignorert og fikk bare ett par svar som "Det går helt greit at den ene delen av benet er vridd ett par-tre grader mer en den andre delen.".

Vi fortsatte å kommentere dette i alle røntgen og lege timene som vi gikk til, men ble fortsatt ignorert.

Når jeg tok av gipsen etter 6 uker var armen helt stiv, kunne nesten ikke vri den (men det er sånn alltid, pleier å gå over etter et par uker)

Det gikk ett par uker og armen kunne gradvis vris mer og mer rundt, tilslutt stoppa utviklingen helt og har vært sånn i ca 2 år. Her er problemet: Jeg har mistet 40-60 grader vridning på venste armen fordi delen av benet som er koblet til albuen min er vridd 37 grader foran delen som går til hånden.
Akkurat det vi hadde komentert hver eneste legetime før de begynte å innse at det var feiloperering.

Jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har når det gjelder dette, ett veldig stort handikapp for meg (orker ikke å skrive det akkurat nå kan kansje legge opp til det senere) Både feiloperering og total ignorering av oss da vi sa at benet så ut sånn om den var vridd.

Nå har sykehuset (ullevål sykehus) lagt seg helt flate og sier at de kan brekke opp armen og sette den på plass riktig, men at det er en relativ stor sjanse for at det ikke kommer til å hjelpe, og at det til og med er en mulighet for at det blir bare verre.

Jeg syntes at det er ett veldig stort problem at jeg har hatt ett "handikapp" i 2 år + at jeg må gå gjennom smertene og 6 uker med gips etter at man brekker opp det ene benet og at det er en mulighet for at det aldri kommer til å bli bedre.

Det jeg lurer på noe veldig er hvilken rettigheter og hvor stor sum har jeg rett til/burde få som erstatning etter ett feil som sykehuset alene har skylden for. Pappa har sagt at man kan få pasientskade erstatning + at en sak som dette kan vi også saksøke sykehuset hvis skaden varer livet ut (operasjon mislyktes)


Takker folka som leste gjennom hele og håper på at jeg kan få ett par svar.

tl;dr: Jeg brekker arm, de setter armen på feil, mistet 40-60 graders vridning på venste arm, erstatning og rettigheter?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vil tro det er svært få utdannede jurister her på nFF. Ville heller snakket med en advokat eller sykehuset. Høres ut som en komplisert sak, og alt du får her inne er synsing og tipping.

Min synsing; tviler på du får erstatning for det her. De tilbyr seg å reparere skaden, og om det da kan bli 100% vellykket, ser jeg ingen grunn til å klage heller. Skralt med penger kanskje?
Sist endret av thomasf; 9. august 2009 kl. 21:12.
Anbefaler deg å lese om rettigheter her:

http://www.helsenett.no/index.php?op...147&Itemid=100

Stikkordene er pasientombud og eventuelt pasientskadeerstatning. Du bør uansett forfølge feilbehandling, slik at de involverte kan lære noe av saken. I alvorlige tilfeller kan det bli tilsynssak mot den ansvarlige legen fra Helsetilsynet.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Vil bare få presisert at 25 timer ventetid på et brudd som ikke er komprimert ikke er mye, det er heller lite.
Vet ikke hvilken rettigheter du har, men JEG ville helt klart saksøke ullevål !!
Sitat av kaup Vis innlegg
Vet ikke hvilken rettigheter du har, men JEG ville helt klart saksøke ullevål !!
Vis hele sitatet...
Du ødelegger armen din ganske ille helt på egen hånd (eller noen andre på skolen din, iallefall ikke legene som knekte armen din), legene gjør det de kan for å fikse armen din. Og du vil saksøke ullevål fordi armen din ikke har perfekt bevegelighet når det var _du_som fucket den opp til og begynne med?
Sitat av plohg Vis innlegg
Du ødelegger armen din ganske ille helt på egen hånd (eller noen andre på skolen din, iallefall ikke legene som knekte armen din), legene gjør det de kan for å fikse armen din. Og du vil saksøke ullevål fordi armen din ikke har perfekt bevegelighet når det var _du_som fucket den opp til og begynne med?
Vis hele sitatet...
Dust. Legene gjorde jo en feil, og du kan jo ikke legge skylden på han. Vi vet jo ikke grunnen men uansett. Sykehuset behandlet han feil, og man skal kunne klage hvis de fucker det opp slik at trådstarter mister 40-60 grader av bevegeligheten. Egentlig så skulle han ha hatt 100% bevegelighet...
Sitat av plohg Vis innlegg
Du ødelegger armen din ganske ille helt på egen hånd (eller noen andre på skolen din, iallefall ikke legene som knekte armen din), legene gjør det de kan for å fikse armen din. Og du vil saksøke ullevål fordi armen din ikke har perfekt bevegelighet når det var _du_som fucket den opp til og begynne med?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du leste igjennom hovedinnlegget, det virker ikke sånn, men når man sier ifra på hver eneste røntgensjekk om at noe ser galt ut, og det til slutt viser seg at du hadde rett, og alt du sitter igjen med er et handikap som dette, så bør du absolutt se på mulighetene for erstatning.
Når sykehuset som institusjon har påtatt seg ansvaret med å behandle syke/skadede personer, og vi betaler store summer for denne tjenesten, så er det bare rimelig at man skal forlange mer enn middels slurvete arbeid..
Du virker forøvrig som en lite tafatt person, og jeg lurer på om du ville hatt den holdninga der om du kom opp i samme situasjon som trådstarter..
Takker for alle svarene jeg har fått på såpass kort tid, skal sjekke de linkene der og håper på at det blir en vellykket operasjon (blir i høst en eller en annen gang). Forresten jeg klager ikke hvis operasjonen blir vellykket, men den blir ikke 100% (men det er min feil den mista nok 100% for alltid etter jeg brakk den)