Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6940
En psykose er slik jeg har skjønt det en annen virkelighetsopfattning enn "normalt", slik man ser det i samfunnet idag. På det mest ekstreme er dette ting som at man tror det bor små grønne menn på den lokale skolen.

Mens ekspandert bevisthet er bare et resultat av bruk av psykadelica f.eks. Altså at man skjønner ting, ser ting på nye måter, løser problemer fra andre vinkler.
At man har trukket egne konklusjoner på kvantefysiske spørsmål som strider delvis eller direkte med det dagens forskning. Og det bare pga. den "opplysende" LSD trippen man hadde. Eller enda bedre, funnet nye teorier som samsvarer teoretisk med eksisterende teorier.

Kan det kalles psykose eller ekspandert bevisthet?


Kom med eksempler som kan bevise forskjellen på disse to tilstandene! Om det i det hele tatt er noen..

Diskuter!
Sist endret av cbg90; 1. april 2009 kl. 15:00.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Vet du hva kvantefysikk er?


Forresten så bomma du litt med din definisjon på psykose.
Sist endret av BomberMan; 1. april 2009 kl. 15:38.
Trådstarter
Jeg tenker ikke på de mest ekstreme symptomene ved en psykose, jeg tenker bare på det faktum at man har en annen virkelighetsoppfatning, uansett hvilken grad det måtte være.

Utvidet bevisthet kan jo være så mangt, er jo religion f.eks. Er jo mange som påstår at de er i direkte kontakt med gud og at de kan føle jesus sin kjærlighet uten at de blir diagnosert med noen psykiske sykdommer av den grunn.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av cbg90 Vis innlegg
Utvidet bevisthet kan jo være så mangt, er jo religion f.eks. Er jo mange som påstår at de er i direkte kontakt med gud og at de kan føle jesus sin kjærlighet uten at de blir diagnosert med noen psykiske sykdommer av den grunn.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det å høre stemmer til folk som ikke er der er symptomer på psykose.
Grunnen til at man ikke diagnostiserer religiøse med psykose er vel at det er litt "tabu"...
Sist endret av BomberMan; 1. april 2009 kl. 15:52.
Det er en forskjell på å føle seg varm og elsket av "noe", og å føle at "noe(n)" forfølger deg, hater deg, ser på deg mens du dusjer og styrer tankene dine. Javel, den siste er kanskje lik for religiøse og psykotiske, men det leder ann mot en annen diskusjon.
Sist endret av CaptainP; 1. april 2009 kl. 16:10.
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg vil påstå at det å høre stemmer til folk som ikke er der er symptomer på psykose.
Grunnen til at man ikke diagnostiserer religiøse med psykose er vel at det er litt "tabu"...
Vis hele sitatet...
Det fins flere grader av psykose. Definisjonen av psykose er at man ikke vet at man er gal, at man har en helt gal opfattning av verden. Uansett om det er stemmer i hodet eller at man tror på ting som er feil. Psykose er ikke nødvendigvis ufrivillig manipulering av hørsel/syn.
veit ikke hva jeg skal si jeg, syns det blir for teit..
Sitat av sykofant Vis innlegg
veit ikke hva jeg skal si jeg, syns det blir for teit..
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Utdyp gjerne litt så vi kan forstå synspunktet ditt og i det hele tatt hva du synes er så teit =)
Sist endret av Sky; 1. april 2009 kl. 22:55.
Psykose er en lidelse, utvidet bevissthet er ikke nødvendigvis det. Blir litt som å sammenligne en syk med et friskt menneske. Dessuten er psykose sammenlignbart med et sammenbrudd, der mangelen på innsikt er en nødvendighet. Utvidet bevissthet refererer til dypere innsikt og utvidelse av horisonten.

Det er betydelig forskjell mellom et sammenbrudd og en utvidet horisont. Den ene kollapser og den andre ekspanderer..
Og hvis de som hevder å ha utvidet bevisthet i realiteten lider av en mild psykose...?
Det er nok godt mulig, det var det første jeg tenkte når jeg hørte om utvidet bevisthet,
psykosen gjør at dem tenker anderledes noe som kan føre til at dem blir smartere på noen punkter og dummere på andre ?
Er ikke ukjent med psykedelia. Ser ikke at noe av psykonautene fremstår som smartere på noen områder.
Under psykose så oppstår det en viss form for utvidet bevissthet også. Denne utvidelsen forårsaker blant annet feiltolkning og feilslutninger. På lik linje kan en si at bevissthetsutvidelse ved stoff kan medføre lignende feiltolkning og feilslutninger. Men det er mer komplisert enn det. Du kan se på psykose som en sammensatt rekke av symptomer, mens utvidet bevissthet bare er en enkelt symptom. Tilfeldigvis så befinner dette symptomet seg i psykosens symptombilde. Derfor kan det virke likt, fordi den ene tilstanden (psykose) omfatter den andre tilstanden (bevissthetsutvidelse) i seg. De kan allikevel virke forskjellig.

Utvidet bevissthet på psykose kan f.eks. gjøre deg overfølsom for ytre stimuli så som lys og lyd. I tillegg presiserer jeg det samme som posten min til trådstarter over, at innsikten spiller en betydelig rolle for sammenligningens skyld. Når så den negative effekten ved en utvidet bevissthet dominerer, så kan en si at følgene som kan oppstå er bl.a. psykose. Da må en først ha mistet innsikten fra den utvidede bevisstheten. I så fall kan, ved hjelp av flere symptomer, en psykose inntreffe.

Forskjellen mellom selvhenføring (idea of reference) og det jeg tror må på norsk være underlagt paranoid vrangforestilling (dellusion of reference) i mangel på oversettende begrep på sistnevnte. Det er ihvertfall en vrangforestilling. Begge er relatert til sinnslidelse, men selvhenføring kan faktisk ramme friske så vel. Først når den blir så alvorlig som vrangforestilling fremstilles det som del av en sinnslidelse. Det er tross alt hjernen en sammenligner nå. Det er et vanskelig medium å ta for seg. Rusmidler i seg selv kan gi psykotiske symptomer, på en eller annen grad. Derfor kan en forveksle tankemønsteret som oppstår ved rusmidler med tankemønstre som oppstår ved psykoser.

Det blir litt som å spørre hva forskjellen på en drøm og en dagdrøm er? Eller forskjellen på et mareritt og en søvnparalyse. Du finner i begge tilfellene noe betydelig forskjell, om en vanskelig å definere =)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Psykose er medisink betegnelse, mens uttryket utvidet bevisthet helst blir brukt i en alternativ sammenheng. Dermed blir det vanskelig å sammenligne de.

sykofant: En psykose kan være at de får en vrangforestilling av verden. Kan man plutselig se hvordan alt henger sammen vil noen kalle det utvidet bevisthet. Dersom dette synet sees på som abnormalt kan det diagnotiseres som psykopati uansett om man faktisk har rett angående hvordan ting faktisk henger sammen. Ikke det at jeg tror man har noen større mulighet for å svare på de store spørsmålene når man oppnår en såkalt utvidet bevisthet.

Jeg tror det er lett å bli overbevist av ting man "ser" når man f.eks ruser seg, og kan nok lett føre til en form for psykose.

paranoy: Man kan vel kanskje si at man leker med tanker under utvidet bevisthet, mens psykose er der leken er blitt virkelighet?
Sist endret av z0p; 1. april 2009 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil gjerne korrigere deg litt på forskjellen mellom psykose og psykopati, z0p. Kan virke pirkende, men folk som opplever psykose trenger ikke nødvendigvis være psykopater =)

Vil også tilføye at jeg tror utvidet bevissthet er mer lik en forestilling kontra en vrangforestilling (jmf. forskjellen mellom idea of reference og dellusion of reference). Uten å være sikker, tror jeg det skal litt til for å få en diagnose av en random forestilling, siden det faktisk kan hende at forestillingen er sann. Fins jo forestillinger som går under denne betegnelsen som absolutt kvalifiserer seg til en diagnose, men en ser vel på faktiske forhold kontra usannsynlighet og vurderer deretter.

Med det mener jeg at hvis utvidet bevissthet inneholder en forestilling som er sann, stilles ikke en diagnose. Diagnose er et begrep og en verktøy for å avgjøre videre behandling. Det trengs ingen behandling av friske mennesker

Edit:
Ja, jeg er enig med deg på det siste punktet.
Sist endret av paranoy; 2. april 2009 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Eller så kan jo personen være smartere enn vanlige folk, se ting, oppfatte ting og utføre ting på en smartere måte en andre folk?
kanskje hjernen har utviklet seg til å bli hakket større en normale folk, eller virker på en annen måte / smartere måte enn andre folk, men også kanskje litt dummere en andre folk også på visse punkter, med andre ord, hjernen er ikke i lik balanse som normale folk. mangler noe, har mere av noe annet.

Det er fult mulig det også, det eneste vi kan gjøre er å spekulere, helt til idividet har gått igjennom en haug med tester og scanninger.
Sist endret av sykofant; 2. april 2009 kl. 00:19.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Man oppnår tilstanden utvidet bevisthet ved å innta rusmidler eller via meditasjon. Den kjemiske balansen i hjernen blir påvirket av rusmidler, noe som også sies at den gjør via meditasjon, så det er nok slik at hjernen ikke er i balanse, ja.
Mange mener jo at en må løse ting fra en annen vinkel, noe man da kan oppnå. Hvorvidt man kan se på dette som smartere eller ikke kan være induviduelt eller umulig å besvare, da det stort sett gjelder store spørsmål om leveregler, menneskehet, universet o.l.
Allan Hobson har vært inne på akkurat dette med likhetstrekk mellom den psykedeliske opplevelsen og psykotiske tilstander. Han har laget et diagram som kalles AIM-modellen. Det står for Activation (fyring fra nevroner), Input (mye eller lite inndata), og Modulation (kjemisk aktivitet). Han bruker forskjellige metoder for å måle hjerneaktivitet (bla.a. EEG, EOG og CT) på forsøkspersoner og dyr for å kunne visualisere forskjellige former for bevisthet.
http://dl-client.getdropbox.com/u/23015/AIM.png
I dette diagrammet vil våken tilstand ha høy aktivitet, høy inndata og høy kjemisk aktivitet. REM-søvn vil ha høy aktivitet, høy inndata og lav kjemisk aktivitet (noe som bla.a. foråraker organsik amnesia). Narkoser vil ha lav aktivitet, lav inndata og lav kjemisk aktivitet. Psykoser vil ha høy aktivitet, lav inndata og høy kjemisk aktivitet.

Når intern informasjon overgår ekstern inndata i våken tilstand, vil hallusonasjoner integrert i virkeligheten oppfattes. Psykedeliske stoffer har en tendes til å frembringe vrangsforestillinger hos brukeren av seg selv og sine omgivelser. Det er ikke de visuelle de forstyrelsene ved moderate doser jeg tenker på, men illusjoner som følelser av nærvær, paranoia, angst, overlegen forståelse, tap av kontroll, «bortkommenhet» osv., i tillegg til egotap, egodød og mekaniske alver.
«Nei! De mekaniske alvene er ekte!!! Bare spør Terence McKenna!»
Vis hele sitatet...
Forøvrig er jeg veldig med på at den psykedeliske opplevelsen er noe helt for seg selv, og absolutt spennende å utforske.

Det bør også legges til at det finnes flere forskjellige former for psykoser. Drømmer kan minne veldig om den deliriske formen, men det finnes andre former, som f.eks. psykoser ved depresjoner, og schizofreni.

Om noen er interessert i å lese mer om dette kan jeg anbefale «The Dream Drugstore» og «An Introduction to the Science of sleep» av J. Allan Hobson.
Er ikke alltid utvidet bevissthet kan bli applisert til tanker og perspektiver når det gjelder de store tingene heller. Er like ofte det forekommer at personer under en slik tilstand er ekstra oppmerksomme og mottakelige for å tilegne seg perspektiver om seg selv. Finne ut av underbevisste faktorer som påvirket deg mer enn du trodde, finne ut hvorfor du handler på måten du gjør i gitte situasjoner, observere og granske følelser knyttet til noe traumatisk i livet ditt osv. Bevissthetsutvidende stoffer, lettere sagt psykedelika, har jo blitt brukt med stor suksess innenfor psykiatrien.

Det er dette med å skifte fokus, som forårsakes av at kjemien i hjernen endrer seg fra hvordan den vanligvis er, slik at all informasjonen du får inn gjennom sensorisk input kommer inn bakvendt, sidelengs, opp ned - altså på en annen måte. Tankegangen forandrer seg, følelsene i kroppen forandrer seg, hele brukeren under rusen er midlertidig plugget inn i en annen tilstand enn den hverdagslige og kan fullt mulig se ting på en annen måte som kan være plausibelt.

Det er riktig at mye under slike tilstander kan være svært overbevisende i øyeblikket, det kan jeg skrive under på. Men så er disse tilstandene midlertidig og tanker og følelser opplevd under turen vil du kunne ta med deg inn i hverdagen og senere gruble litt på. Å utvide bevisstheten sin som det så fint kalles er igrunn bare en måte å utforske på. Leke med nye tanker og følelser for så å senere ha et kritisk øye til det. Noen integrerer innsikter og tanker gjort opp under tilstanden til sin hverdagslige virkelighet, andre skyver det bort. Jeg vil derfor si at hos oppegående individer som er forsiktige ved bruken sin av slike tilstander ikke lider av noen psykose, men faktisk har tilegnet seg nye perspektiver angående sin eksistens og hvordan han/hun oppfatter virkeligheten på som først og fremst kan være en fordel til hvordan personen lever livet sitt.

Så er jo et argument å trekke opp at det normale kjemiske oppsettet i hjernen ikke nødvendigvis er den eneste måten å se ting på. Den er jo satt akkurat i den rytmen den er i for å kunne utføre de hverdagslige oppgavene i et menneskeliv. Å endre på denne rytmen vil endre den normale oppfattelsen og hvordan sanseinntrykk tolkes, for the better or the worse of course, men som jeg sa så har man mulighet til å sette seg ned i ettertid å tenke gjennom om dette er mulig eller ei.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det må da være umulig å definere hvem som er psykotiske, ingen vet hva korekt virkelighetsoppfatning er? Inntil noen klarer å gjenskape håndfast virkelighet matematisk betrakter jeg alle som psykotiske.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Det må da være umulig å definere hvem som er psykotiske, ingen vet hva korekt virkelighetsoppfatning er? Inntil noen klarer å gjenskape håndfast virkelighet matematisk betrakter jeg alle som psykotiske.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_law

Gratulerer, du er psykotisk.
For meg er utvidet bevissthet en haug med til dels spennende tanker, og man lærer å bli mer oppmerksom på både sin egen, og andres atferd. Det vekker også din "indre stemme" mer, og man kan regelrett ha en dialog med seg selv. (Skremmende likt schizofreni?)

Men - uansett hvor spennende og riktig alle disse tankene er, så er de strengt tatt ikke nødvendige. Folk som ikke tar psykoaktive stoffer fungerer de også, så vi kan vel si at utvidet bevissthet er et spennende tema, uten at det nødvendigvis kommer til å redde livet ditt noen dag.
For meg er utvidet bevissthet andre og mere altomfattende måter å tenke på + egodød.
Sitat av BAN Vis innlegg
Er ikke ukjent med psykedelia. Ser ikke at noe av psykonautene fremstår som smartere på noen områder.
Vis hele sitatet...


så kan jo ordet "smartere" i sammenhengen du bruker den som ha flere sider.
Vil tørre å påstå at en "psykonaut" ikke prøver å bli smartere i tja hva skal jeg si, faglige ting. Det er ikke derfor man bruker psykedeliske substanser. det er vel mer for å utvide mans tankegang, se verden på en annen måte en den klassiske a4 modellen som vi alle har blitt lært opp med, og prøve å bli et bedre menneske.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_law

Gratulerer, du er psykotisk.
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener?
Sist endret av .:Thebird:.; 21. april 2009 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Hva er det du mener?
Vis hele sitatet...
Leste du linken? Og din egen post?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Leste du linken? Og din egen post?
Vis hele sitatet...
Ja, mulig jeg ikke har et intelekt på ditt nivå men jeg ser ikke sammenhengen mellom min post, virkeligheten og en ikke-korigert wikipedia artikkel "This article is in need of attention from an expert on the subject.", ganske usaklig i mine øyne men om jeg tar feil hadde jeg satt pris på en forklaring av din vinkling, kanskje jeg lærer noe nytt
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Ja, mulig jeg ikke har et intelekt på ditt nivå men jeg ser ikke sammenhengen mellom min post, virkeligheten og en ikke-korigert wikipedia artikkel "This article is in need of attention from an expert on the subject.", ganske usaklig i mine øyne men om jeg tar feil hadde jeg satt pris på en forklaring av din vinkling, kanskje jeg lærer noe nytt
Vis hele sitatet...
Antagelig fordi det er flott å snakke om at ingen vet "hva det riktige er" i en kontekst, men i praksis kan vi fint skille mellom psykotisk virkelighetsoppfatning og en reell en innenfor de rammene psykologien har definert psykose. Virkelig, har du truffet på noen som lider av psykose så hadde du ikke gått rett over på fundamentsløs relativisme på noe sånt. De er dypt forstyrret og det handler på ingen måte om "en alternativ virkelighetsoppfatning", som gjerne lar seg noenlunde forene med samfunnet og livet til enkeltpersonen - det handler om å være spik spenna gæren. Det er sikkert mulig å argumentere for at noen som begynner å skjære opp armen sin for å få ut edderkoppene av blodstrømmen har et like gyldig verdensbilde som oss andre, men det blir å tøye den filosofiske strikken så langt at en eventuell praktisering gjør at du ikke kan leve siden du må slenge fra deg kausalitet og gyldige sanseinntrykk...

Men hey jeg er full mens jeg skriver dette og jeg klarer jo å skrive sammenhengende setninger så skål
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Antagelig fordi det er flott å snakke om at ingen vet "hva det riktige er" i en kontekst, men i praksis kan vi fint skille mellom psykotisk virkelighetsoppfatning og en reell en innenfor de rammene psykologien har definert psykose. Virkelig, har du truffet på noen som lider av psykose så hadde du ikke gått rett over på fundamentsløs relativisme på noe sånt. De er dypt forstyrret og det handler på ingen måte om "en alternativ virkelighetsoppfatning", som gjerne lar seg noenlunde forene med samfunnet og livet til enkeltpersonen - det handler om å være spik spenna gæren. Det er sikkert mulig å argumentere for at noen som begynner å skjære opp armen sin for å få ut edderkoppene av blodstrømmen har et like gyldig verdensbilde som oss andre, men det blir å tøye den filosofiske strikken så langt at en eventuell praktisering gjør at du ikke kan leve siden du må slenge fra deg kausalitet og gyldige sanseinntrykk...

Men hey jeg er full mens jeg skriver dette og jeg klarer jo å skrive sammenhengende setninger så skål
Vis hele sitatet...
Det er klart at selvskading ikke er noe jeg ville argumentert for, når sinnet overveier muligheter og beslutningen faller på noe som er lite hensiktsmessig eller tvert imot kroppens helse og muligheten for å overleve er man syk. Jeg mener heller at alternative oppfatninger ofte blir sett ned på og opfattet som fremmed da veldig mange sverger til et samfunsvinklet livssyn, ikke at det er feil eller galt. Men jeg synes det er trist at mange har en dyp og personlig identifisering med noe utenfor seg selv, da alt "ute" konstant er i forandring. Kan ta et eksempel i at vi nå har en global finanskrise og depresjon øker. Jeg mener at det finnes så utrolig mye mer som desverre veldig mange går glipp av da de konstant har fokuset på jobb, penger og stresset som medfølger.

Jeg ønsker glede, samhold og åpenhet, ikke spydigheter og nedverdigende komentarer, det fører en diskusjon til et sted som ikke er produktivt i forhold til et objektivt utfall, om man lar seg provosere av andres meninger i en diskusjon blir det for meg (og andre jeg har utvekslet ord med) utrolig mye vanskligere og holde seg saklig og rasjonell.

Viktigper jeg nå, hehe
Sist endret av .:Thebird:.; 24. april 2009 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Ja, mulig jeg ikke har et intelekt på ditt nivå men jeg ser ikke sammenhengen mellom min post, virkeligheten og en ikke-korigert wikipedia artikkel "This article is in need of attention from an expert on the subject.", ganske usaklig i mine øyne men om jeg tar feil hadde jeg satt pris på en forklaring av din vinkling, kanskje jeg lærer noe nytt
Vis hele sitatet...
Vel, du spør etter "håndfast matematisk bevis" på hvordan man definerer virkelighetsoppfatning. Jeg linker deg til en artikkel om naturlover (nå også på norsk for tilbakestående).

Skjønner du hva jeg vil fram til? Hvis du skal begynne å krangle på at naturlovene ikke gjelder, så anbefaler jeg at du blir innlagt rimelig kjapt.
I tillegg har du misforstått ivioynars post rimelig grundig da det ikke var selvskading han argumenterte mot. KP til han for et vakkert eksempel på fylleposting.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vel, du spør etter "håndfast matematisk bevis" på hvordan man definerer virkelighetsoppfatning. Jeg linker deg til en artikkel om naturlover (nå også på norsk for tilbakestående).

Skjønner du hva jeg vil fram til? Hvis du skal begynne å krangle på at naturlovene ikke gjelder, så anbefaler jeg at du blir innlagt rimelig kjapt.
I tillegg har du misforstått ivioynars post rimelig grundig da det ikke var selvskading han argumenterte mot. KP til han for et vakkert eksempel på fylleposting.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at det ivioynar mener er at om man ikke har et human etisk standpunkt når man setter sammen tankerekker vil det være mulig og rettferdiggjøre alle handlinger om man "tøyer den filosofiske strikken langt nok". Tar jeg feil?

Han ga et eksempel i at det faktisk finnes folk som skader seg selv og at de innenfor psykologien blir definert som psykotiske, noe som er bra for at de da kan få hjelp.
Hadde jeg vært tydligere i hva jeg mener og og står for ville han nok ikke ha satt mine kommentarer i et eksempel som er så ekstremt på spissen av hva vi i følge av vår clinch har sporet inn på.

Den første posten var kanskje litt ufullstendig men jeg hadde ikke forventet at noen skulle fyre opp av den grunn.

Du har også feilsitert meg og tilsynelatende missforstått "Inntil noen klarer å gjenskape håndfast virkelighet matematisk"
Omformulert for å tilfredstille dine lettantennelige tennplugger, Inntil noen kan skrive en kode som etter X=runtime vil generere relativ masse og kodetolkende klienter, altså gjenskape et univers mattematisk som til sin tid vil genere en "form" for liv.
Dette hadde for meg vært et bevis for full forståelse for naturens mystiske virkemåter, og en korrekt virkelighetsoppfattning. Inntil det eventuelt skjer vil jeg og de fleste utenfor gaustads gjerder mentalt forholde oss til en veldig praktisk tilnærming, nemmelig naturens lover.
Jeg ville bare belyse det faktum at vi ikke vet med sikkherhet hva "dette" er, og at det er utrolig spennende! Kanskje også få input fra andre med samme syn!

Og igjen-
"Jeg ønsker glede, samhold og åpenhet, ikke spydigheter og nedverdigende komentarer, det fører en diskusjon til et sted som ikke er produktivt i forhold til et objektivt utfall, om man lar seg provosere av andres meninger i en diskusjon blir det for meg (og andre jeg har utvekslet ord med) utrolig mye vanskligere og holde seg saklig og rasjonell."

Dropp spydighetene, de kler ingen mennesker
Sitat av .:Thebird:. Vis innlegg
Det må da være umulig å definere hvem som er psykotiske, ingen vet hva korekt virkelighetsoppfatning er? Inntil noen klarer å gjenskape håndfast virkelighet matematisk betrakter jeg alle som psykotiske.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Bare fordi den kan beskrives matematisk, betyr det ikke at det er sånn det er. Vi kan ikke vite at tallene ikke bare er onde demoner som vil få oss til å tro at det er sånn de beskriver virkeligheten den er.

Ontologi kan diskuteres nedenom og hjem, vi kan ikke vite hvorvidt ting er som vi sanser dem eller om vi i virkeligheten sitter og vugger på en stol inne på en mentalinstitusjon. Men vi har lært å stole på klokker for å fortelle oss tiden, fordi sansene våre forteller oss tid relativt til hva vi foretar oss, og vi stoler på standardiserte måleenheter for å fortelle oss distansen mellom to punkter.

Man kan fint skille mellom en psykotisk og en eksentrisk person, likt som at du kan skille mellom en som har en annerledes virkelighetsoppfatning og en som tror han er en palme.

Tiden oppleves lik for de aller fleste mennesker, det samme gjør det metriske system, derfor kan man bare anta, basert på logikk og resonnementer, at det er slik det faktisk er. Verden beveger kontinuerlig fremad, A leder til B og kausale koblinger opprettes overalt, og de kan observeres likt av alle observatører.

Nå, vil du forkaste rasjonalitet og logikk som blatant visvas fremmet av bedrevitere, noe som ikke ville overrasket meg, så skal jeg simpelthen rygge tilbake og la denne debatten fortsette uten meg.
Mange psykotiske har det med å "tro de er noe" eller att noen er etter dem, spesielt viss de skal gjøre noe de ikke liker.Nå skal jeg ikke skryte over psykiatrien i Noreg men de kan finne ut hvem som er psykotisk.Viss du vil lære hvordan de kan mene du er psykotisk så har de lære bøker du kan lese.Om du ikke vill tro på de, det blir opp til deg og da tror jeg _du_ er psykotisk.Om du har ekspandert bevistheten din, bra for deg.Menne å være psykotisk og ha ekspandert bevistheten er vell 2 helt forskjellige ting.Noen ser rett fram, og noen ser seg rundt.
Psykose er på samme måte som schizofreni en utrolig bred diagnose. Det finnes sikkert mange hundre forskjellige psykoser, derfor er det umulig å si om du får eller ikke får utvidet bevissthet i en psykose. Ingen psykoser er like.
I en viss forståelse av ordet lider vi vel alle mer eller mindre av psykose-lignende tilstander, å gi verden og ditt liv mening innebærer jo på sett og vis å konstruere en virkelighetsoppfatning med en placebo-aktig funksjon. Dine sannheter kan i mine øyne sees på som illusjoner og vrangforestillinger. Definering av ukorrekt virkelighetsforståelse skal man derfor være litt forsiktig med.

Men herregud, det er ikke slik at man kaller personer med alternative synspunkter for psykotiske med mindre de er ekstremt fanatiske. En kommunist er ikke psykotisk selvom han har andre oppfatninger enn en kapitalist. Alle analyserer verden subjektivt, derfor kan ikke en universell konsensus råde. Det skal være rom for forskjellige tolkninger, og kanskje noen har blitt feildiagnosert med psykoser, men det er først når ekstreme tolkninger oppnår en fanatisk viktig plass i sinnet og oppførselen til en person at vi kan komme med denne merkelappen. I en postmoderne verden er relativistiske verdensanskuelser utbredt, personlig har jeg også det, men noen grunnbegreper som springer utifra logikk og fornuft må nesten vurderes som sannheter.

Jeg synes det er et interessant spørsmål, og det er greit at det blir tatt opp på et forum der rusmidler blir såpass mye diskutert. Man kan absolutt få mye givende ut av psykedeliske substanser, men man skal passe seg litt for å gi dem en kunstig høy plass. Du får ikke nødvendigvis korrekte svar på den kosmiske utvikling gjennom de resonementene som farer gjennom hodet ditt påvirket av LSD. Det du kommer fram til utspringer fortsatt fra ditt eget sinn, ikke fra en slags gud som formidler universelle og objektive svar. Du ser ting fra en annen synsvinkel og resonerer over problemstillinger du kanskje aldri før hadde forestilt deg, men noen endelige sannheter kan ikke disse kjemiske sammensetningene i seg selv gi deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det finnes flere former for psykose, rent diagnostisk. Schizofren, manisk osv. Selv har jeg erfart manisk psykose i familien, og det som kjennetegner det er usedvanlig uvennlighet, emfori, døgnvillhet og likegyldighet. Og alle gangene dette har skjedd så har personen glemt det som har skjedd tidligere. Det ble i et innlegg nevnt noe om likheten med psykose og psykopati. Det vil jeg si er svært forskjellige tilstander. Jeg har også hatt psykopater nært innpå meg. Det kjennetegnet jeg vet om er at personen er svært nedfor, fiendtlig og sarkastisk mot nære familiemedlemmer -for så å være svært oppstemt, vennlig og snill mot andre. Forskjellen fra psykose er at en psykopatisk person vet hva han/hun gjør. Det er min erfaring.
Jeg har en Bipolar type 2 som i manier ofte utbryter til psykose, noe som bunn igrunn betyr at jeg spacer ut fullstendig. Ganske så komplisert sammensettning, men kan kalles på denne måten
Fase 1 - En heidundranes mani uten like hvor jeg er supermann og klarer absolutt alt
Fase 2 - Manien blir for sterk, jeg blir så energisk at jeg spacer ut og får pusteproblemer og angst
Fase 3 - Paranoia, stemmer og rare lyder dukker opp, fargeomriss av alle mennesker, alle objekter mister sin opprinnelige betydning eller form og virkelighetsforvrengninger slike som at "alle er en illusjon", "livet er bare et spill hvor jeg må finne en Reset knapp" osv.
Vanskelig å forklare. Men hovedpoenget er at ja, jeg føler at bevisstheten kan være ekspandert til tider, ingenting er "normalt" om dere skjønner. Men til et stadie, så blir det bare galskap.
Jeg kan med sikkerhet si at jeg var i en psykose for noen år tilbake i tid. Det var som om alt ble styrt utenfra. En knapp som ble trykket på og så tok du kommandoen ut fra hva som ble trykket på. Det er som å være en budbringer, uten å vite hva du driver med.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg kan med sikkerhet si at jeg var i en psykose for noen år tilbake i tid. Det var som om alt ble styrt utenfra. En knapp som ble trykket på og så tok du kommandoen ut fra hva som ble trykket på. Det er som å være en budbringer, uten å vite hva du driver med.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Virker som.. Som Matrix-filmen hvor du egentlig sitter i en simulator eller noe. . . .
W.O.T Troll
Tror det som gjør folk i psykose, rus, søvn og lignende "smartere", er at de ikke tenker så mye innen for faste rammer og regler, men lar fantasien slippe ut av boksen.
Men det er etterarbeidet som er viktig. Å få ideen til å passe innen for virkelighetens rammer.
Jeg tror psykotiske og berusede får ideene sine til å passe perfekt innenfor deres subjektive virkelighet, og at etterarbeidet er grundig gjennomført og resonnert. Det er derimot påfallende hvordan enkelte såkalte normale individer mangler den fantasifulle forestillingen og dypere innsikt som er påkrevet i gitte situasjoner. Jeg tror for eksempel at de psykotiske og de berusede tenker innenfor faste rammer og regler, bare at disse rammene og reglene er utvidet i begrep. Hvorfor ellers tror du de kaller det for utvidet bevissthet?
Fint at du vil tilføye noen tilfeldig utvalgte lenker, men en liten forklaring på hvorfor du føyer dem til i henhold til tråden ville vært greit, så vi andre kunne fått et lite innblikk i hvorfor du føyer til de utvalgte linkene? Jeg kan også føye til en tilfeldig utvalgt link..

http://brainmeta.com/index.php?p=expandconsciousness

..og hvis jeg nå skriver en liten tekst om hvorfor jeg føyer til denne lenka her, så som denne..

"Jeg undersøkte bare de to første lenkene dine, den med neuroplastisitet og psykose, når det kommer til memetics (husketeknikk) og intuisjon, så lurer jeg på om det ikke forekommer noen bomskudd på området? Ekspandert bevissthet, såkalte altered states of consciousness, er ikke et fenomen i dag men en realitet - det kan forskes på!

Jeg valgte ut en tilfeldig lenke med søkeordet expanded consciousness bare for å vise en enklere måte å sammenfatte 4 (kanskje 6, jeg vet ikke hva de to siste er for noe) lenker til en konkret kilde, ta en titt - du finner det sikkert interessant.."
Vis hele sitatet...
..så blir det straks mer forståelig hvorfor jeg la ut den tilfeldig valgte lenka.

Denne ekstra teksten forteller deg faktisk hva grunnen er med referansen, og hvorfor referansen er relevant for denne tråden, ikke bare:

Legger ved en tilfeldig valgt lenke:

<lenke relevant/irrelevant til tråd>
Vis hele sitatet...
---

Jeg har selv større forbedringspotensiale til eget råd, men det er så mye enklere å holde cluet i lenkene dine hvis de har enten en detaljert lenkebeskrivelse som du får til på "avansert modus" eller en tilleggskommentar i posten din som forteller litt om - i hvert fall her - sammenhengen du mener er relevant for tråden.

▼ ... over et år senere ... ▼
En kan fint dra på seg en psykose, eller det som kategoriseres som psykose ved meditasjon. Mang en skjebne som har vekket denne 'kundalini-kraften', som også kan aktiviseres gjennom psykedelika. Jeg har ikke prøvd psykedelika, jeg har meditert og drevet med en del voldsomme pusteøvelser og yoga. Jeg opplever bare disse 'kundalini-opplevelsene' som psykedelisk. Tenker at høyere bevissthet alltid er relatert til 'psykedelisk', høyere eller altret bevissthetstilstand. Denne energien som med psykedelika skaper en alterasjon i bevissthet som gir en annen persepsjon av virkeligheten. Dette er jo ikke noe nytt, meditasjon kan (og i mitt tilfelle), gi bevissthets-ekspansjon, og i en klinisk forstand er det kategorisert som 'psykose', og blir behandlet med anti-psykotisk. Angst og depresjon samt voldsomme svingninger i stemning er ofte en konsekvens av disse åndelige opplevelsene. Det er en skal vi si, mye vanskeligere bevissthetstilstand enn vår hverdagsbevissthet, kan tenke en av grunnene til at folk ruser seg er fordi de vil oppleve mer enn bare 09- 04:00 livet. Skjønner dem godt for å si det sånn, det må være forferdelig å være nok en sau i en saueflokk, da vil jeg heller lide for å skape rystninger i psykiatrien. Om den 'stilreine' psykiatrien noen gang forandrer seg er jeg ikke helt sikker på, det går vel egentlig ikke ann å leve i denne altrede bevissthetstilstanden uten å få store mentale problemer, og ender også opp som et psykiatrisk tilfelle.
Det jeg tenker er at kundalini-vekkelsesprosessen blir et nytt kriterie i DSM som går under åndelig vekkelsesprosess. Men er skeptisk der. Enten man er genetisk predisponert eller om det er et akkutt tilfelle som skjer på et tidspunkt i livet, så blir dette diagnostisert som schizofreni - schizoaffektiv - eller bipolar 1 lidelse.
Det blir genetisk predisponert vs akkutt psykose, årsaket av omstendigheter/valg som fører til samme sykdomsbilde som en predisponert person. Spørsmålet er jo om predisposisjon er genetisk, og om en akkutt psykose produserer psykose-gener videre, og da begynner det å rakne i teoriene.
Sist endret av erdguld; 20. desember 2011 kl. 19:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er ikke normalt å diagnosere psykose for spirituell oppvåkning hvis jeg har forstått kundali-kraften riktig. Og ingen psykiater ville diagnosert deg psykotisk ved påstand om at du kan se folks aura. Dette er et så vanlig New Age fenomen at det kan ikke forsvares psykologisk å vektlegge det som et psykotisk symptom. Da ville synestesi også vært kriterie for psykotisk symptom. At noen påstår de kan se farger eller hvordan man ellers ser et menneskes aura er ikke mer en psykisk lidelse enn de som påstår de kan kjenne en varme etter en healingsesjon med Snåsamannen.

Med mindre du viser tydelig tegn på minst en av de fire kriteriene i kategorien for positive symptomer: Vrangforestilling, hallusinasjon, desorientering (dissosiasjon) eller tankeforstyrrelser av denne kundalini-kraften er det ingen grunn til å oppfatte deg som psykotisk. Til din informasjon er det faktisk anbefalt for pasienter som har opplevd psykotiske episoder å forsøke meditasjon komplementært til farmakologisk behandling (medisinering) og psykoterapi eller psykoedukasjon som en mulig metode for å forhindre tilbakefall. Årsaken til dette er at meditasjon effektivt bearbeider stress, som er det største faremomentet for et psykotisk sammenbrudd hvis vi utelukker organiske og rusutløste psykoser.

Jeg tror mange forveksler psykotisk bevissthet med utvidet bevissthet fordi symptomer som depersonalisering og derealisering (dp/dr) er oppført under symptomkriterier for kjente psykoselidelser men disse symptomene alene behandles ikke som psykose (primært er diagnostikk et behandlingsverktøy, sekundært settes diagnose for en lidelse - dårlig forklart men er trøtt nå). Noe forenklet og mulig feilaktig forklart kan utvidet bevissthet bedre assossieres med hva psykiatrien definerer som depersonaliseringsfenomen eller derealisasjon som oftest forekommer sekundært til andre psykiske lidelser, spesielt psykoselidelser, men fenomenet anses ikke som psykose i seg selv. Dette fenomenet er også ofte forbundet med psykedelika og det kan være her mange misoppfatter/forveksler utvidet bevissthetsbegrepet og psykotisk bevissthetsbegrepet. Dissosiering derimot er mer korrekt beskrivelse av den "psykotiske bevisstheten" som sikkert kan kalles utvidet bevissthet til en viss grad. Og da må vi ikke forveksle "depersonaliseringsfenomen" med depersonaliseringslidelse som er langt alvorligere og mindre utbredt enn -fenomenet og som er kategorisert som en av de fem dissosieringstypene beskrevet i DSM-IV (diagnoseverktøy).

Utvidet bevissthet som ofte inntreffer ved bruk av psykedelika som lsd, psilocybin eller sikkert også dmt selv om sistnevnte er i en klasse for seg så den er jeg usikker på, er vesentlig forskjellig fra den bevisstheten som oppstår fra dissosiativer som datura, pcp eller ketamin, for å nevne noen, men denne bevisstheten - la oss forenklet benytte det foreldede begrepet psykotomimetika ("psykedelika som mimer psykose") - er mer beskrivende den "klare bevisstheten" hvis vi kan definere "psykotisk bevissthet" på den måten. Du blir ikke strafferettslig utilregnelig av å få visjoner eller se blå, grønn, oransje, lilla eller indigo aura på folk - da ville jo enhver som hevder seg å være klarsynt diagnoseres akutt psykotiske umiddelbart; det er ikke tilfelle så vidt jeg vet. Men går du på en real datura tripp og er så uheldig å havne på legevakta er muligheten stor for at primærhelsetjenesten sender deg sporenstraks over til akuttmottaket på et psykiatrisk sykehus. I hvert fall vil det i verste scenariet være umulig for fastlegen din å skille forskjell på et psykotisk sammenbrudd med klare trekk av "psykotisk bevissthet" og en bad trip forårsaket av et rusmiddel.

Hvis kundalini-kraften ikke gir lignende effekt som nevnte dissosiativer har jeg mine tvil om at en psykiater eller psykologspesialist vil diagnosere deg psykotisk ...
Sist endret av noy; 28. desember 2011 kl. 02:33.