Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1341
Hei!

Jeg har en "liten" case ang. førstegangstjensten..
Jeg fikk innkalling til fgt. på Madla 23. sept. i forrige uke, og jeg gleder meg som en unge.

Problemet er at jeg har samboer som studerer full tid og vi eier en leilighet. Vi står som 50/50% eier på papiret, men det er jeg som står med alle utgiftene en så lenge, ettersom at jeg er i full jobb. Jeg pratet med en av de som man kan ringe om man lurer på noe med økonomisk støtte osv.
Hun sa at ettersom vi bor sammen så vil jeg få "delevis støtte", som vil si at de dekker 50% av de utgiftene vi har.

Problemet vårt er at om det blir sånn, så vil kjæresten min gå ca. 1000,- i minus hver måned, uten å ha tatt med mat og "nødvendige innkjøp".

Vi vurderer om vi må leie ut leiligheten, men det vil gi oss en bi-inntekt, og påvirke støtten jeg kan få. Vi kan strengt tatt også selge, men det er helt ute av bildet ettersom vi har slitt for å få tak i en leilighet.


Jeg trenger noen synspunkt, eller råd fra noen som kanskje har vært i samme situasjon, eller et eller annet.

Takk på forhånd
Hva med å ta kontakt med banken og prøve å få avdragsfritt det neste året?
Trådstarter
Hjelper ikke, ettersom vi har en avtale om fast rente som vi vil bryte om vi gjør det, vil det være en forskjell på 300,- mindre i måneden å tenke på.
Forsvaret vil dekke 50% av boligutgiftene, uten å vite hvor mye du betaler i avdrag per måned/kvartal vil jo din samboer få nesten 7,000 kr pr måned i lån og stipend fra Lånekassen, du vil få 161 kroner dagen av forsvaret som betales ut en gang per måned. Dette er nesten 5,000 kr som du ikke har behov for til annet enn barberskum og tannkrem, resten får du av forsvaret så du kan fint overføre 4,000 av de til din samboer per måned.
Om du er flink og blir korporal får du 20 kr ekstra per dag.

Om ikke dette holder er det helt normalt at studenter jobber noen timer pr måned ved siden av studiene.
20 timer pr uke gir din samboer et par tusen ekstra per måned. Potensielt sett totalt 15,000 pr måned, du kan sannsynligvis også jobbe litt i helgene på en pub e.l. og dra inn enda et par tusen.

Ps, du har enda 3 måneder til i full jobb før du skal dra inn. Å leve litt nøkternt de neste tre månedene så kan du fint legge av en del tusenlapper som kan porsjoneres ut iløpet av året du er inne, eller hvertfall de første månedene til din samboer evt finner seg en jobb.

Pps, det jeg sa om jobb i førstegangstjenesten varierer litt etter hvilken stilling du har, ikke alle tjenester passer for helgearbeid, men jobber du som dørvakt i helgene får du fort presset inn 12-14 timer arbeid iløpet av fredag og lørdag.
Snittlønn på 150kr timen gir deg 2100 pr helg før skatt med 14 timers jobb, to helger pr måned er 4,200 ekstra.
Ridder av 1. klasse
Har hørt at trikset er å skaffe seg leilighet alene, FØR du blir innkaldt.. Så leier du ut leiligheten mens du er i førstegangstjenesten. Da betaler forsvaret for leiligheten din + at du tjener penger på utleie i tillegg... Kjenner flere som har gjort det, uten at det har blitt oppdaget...
Ppps: fant denne lille tingen på mil.no:

Har ektefelle/sambuar: 144,30 kroner per dag
Eit tillegg du får om du har ektefelle, sambuar med felles barn eller sambuar med registrert partnarskap.

Du må stadfeste forsørgjaransvar med vigselattest eller attest for inngått registrert partnarskap og fødselsattest. Er de ikkje gifte eller registrerte partnarar, må du ta med bevis på at du og mor/far til barnet bur på same adresse.
Vis hele sitatet...
Er dere registrerte samboere betyr dette at du får over 300 kr dagen uten å være korp. Altså omtrent 9,000 kr per måned, da vil dere hvertfall overleve og dama di kan spise biff til middag hver dag.
Trådstarter
Løsningen blir nok å jobbe ved siden av som elektrikker. Håper å komme meg på båt, og få en fin vaktordning.