Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6368
hei jeg lurer på hvordan alarm systemet fungerer. Spørsmålet er egentlig bare hvordan systemet vet at et vindu er knust. La oss si at det ikke er noen kamera eller noe. Vil alarmen gå om vinduet blir knust lydfritt eller om det blir skåret ut en bit. Ser bare ikke for meg at det kommer en alarm lyd og så kommer det vekter utrykning viss et random vindu i en butikk blir knust. Går det an å jamme signala med en jammer slik at vekter utrykning ikke får beskjed, men alarmen vil vel lage lyd uavhengig av en jammer.

Håper noen vet hvordan det fungerer, viss det er unntak med noen alarm systemer så er det bare å tilføye det. Det er bare hypotetisk skal ikke robbe butikk
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Uten å være sikker på noe med alarmer tror jeg det er sensorer som går på bevegelse. Ergo: hvis ruten blir knust er det en sjanse for at det blir plukket opp av sensoren, og alarmen går.
Shady Banana
Quix's Avatar
Brukes ofte en sensor som ligger inntil vinduet og registrerer bevegelse i glasset og selve vinduet.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Glassbrudd detektor er ikke veldig mye brukt, det som blir brukt istedet er såkalte PIR detektorer, eller bevegelsesdetektor som det også kan kalles, som er plasser slik at de ikke nødvendig vis får med seg at vinduet blir knust, men med en gang du går inn i bygget vil du bli fanget opp av en av disse.
Det er ofte overføring ja, men denne går somregel til et vaktselskap, så det vil si at du har i hvertfall 5-10min fra alarmen er utløst til det kommer noen.

Om de har brukt trådløse detektorer kan disse jammes ja, men vær obs på at sentralen sender ut fårespørsel til detektorene om de fortsatt er tilstede, får den ikke svar går den i alarm(eventuelt sabotasje, avhenig av hvordan type sentral og hvordan den er programert) normal intervall på hvor ofte den poller er 5minutter.

Det er også veldig vanlig at de har overføring til et vaktselskap, skoler og slikt har ofte overføring til brannvesen. Dette er somregel en sender som benytter det vanlige mobilnettet, men ver obs på at det også her blir brukt polling for å se om noen jammer signalet, hvor ofte den poller er avhenig av hvor høy sikkerhet det er, er sikkerheten høy nok skjer dette i sanntid.
Trådstarter
du hadde absolutt det riktige svaret her ja!. Viss man blir reagert av en PIR detektor, vil den lage lyd eller vil den bare gi beskjed til vaktselskapet uten å gi en lyd fra seg? xD Lurer også på om de vanligvis dekker store deler av bygg. Er det for eksempel mulig å gå en rute i bygget uten at man blir registrert av de, eller går det an å gå veldig rolig? De må jo ikke være for sensitive, da ville de registrert eventuelle fluer, myser, rotter, eller om noe skulle for eksempel falle.

edit: leste akkurat på wikiedia at de registrerer varme i bevegelse så det svarte på mye av spørsmåla mine. Går det an å dekke seg med noe som gjør at infrarøde stråler ikke kommer ut på en måte?
Sist endret av cold Z; 21. august 2013 kl. 19:48.
Sitat av cold Z Vis innlegg
du hadde absolutt det riktige svaret her ja!. Viss man blir reagert av en PIR detektor, vil den lage lyd eller vil den bare gi beskjed til vaktselskapet uten å gi en lyd fra seg? xD Lurer også på om de vanligvis dekker store deler av bygg. Er det for eksempel mulig å gå en rute i bygget uten at man blir registrert av de, eller går det an å gå veldig rolig? De må jo ikke være for sensitive, da ville de registrert eventuelle fluer, myser, rotter, eller om noe skulle for eksempel falle.

edit: leste akkurat på wikiedia at de registrerer varme i bevegelse så det svarte på mye av spørsmåla mine. Går det an å dekke seg med noe som gjør at infrarøde stråler ikke kommer ut på en måte?
Vis hele sitatet...
De kan lage lyd dersom det er montert det på anlegget.
En PIR-detektor dekker nesten 180grader så du skal være flink for å snike deg for bi... Mythbusters klarte faktisk snike seg forbi ved å holde et laken foran seg og bevege seg veldig veldig sakte frem.
Trådstarter
åja så det er altså ikke sikkert at de lager lyd. Kunne gått i en felle der viss jeg fikk sakte frem med et laken foran meg, og etter 5 minutter kommer plutselig vaktselskapet hehe xD hypotetisk.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Det er bare hypotetisk skal ikke robbe butikk
Vis hele sitatet...
Selvsagt skal du det. Folk med noget vett i hodet, skjønner fort det etter å sjekket tråder du tidligere har opprettet.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av cold Z Vis innlegg
du hadde absolutt det riktige svaret her ja!. Viss man blir reagert av en PIR detektor, vil den lage lyd eller vil den bare gi beskjed til vaktselskapet uten å gi en lyd fra seg? xD Lurer også på om de vanligvis dekker store deler av bygg. Er det for eksempel mulig å gå en rute i bygget uten at man blir registrert av de, eller går det an å gå veldig rolig? De må jo ikke være for sensitive, da ville de registrert eventuelle fluer, myser, rotter, eller om noe skulle for eksempel falle.

edit: leste akkurat på wikiedia at de registrerer varme i bevegelse så det svarte på mye av spørsmåla mine. Går det an å dekke seg med noe som gjør at infrarøde stråler ikke kommer ut på en måte?
Vis hele sitatet...
om montørene som har satt det opp har vert noobs kan det hende de har latt dioden være på, altså du kan se når den trigger.
Da kan man vandre fritt rundt i butikken på dagtid å lage seg en rute over hvor man ikke blir oppdaget av detektoren.

Det er ikke vanlig å ha hele lokalet dekket med alarm, men man har derimot dekt opp alle mulige innganger, slik at man tar tyven i det han går inn i bygget.

Det er heller ikke helt riktig at detektoren varsler vaktselskapet, det er ofte mange pirer som er koblet opp mot en sentral, denne sentralen er igjen koblet opp mot en sender, om du klipper noen kabler går den i sabotasje, det er også batteribackup, så det nytter ikke å klippe strømen heller, og åpner du opp sentralen går den også i sabotasje. om den er dobbeltballensert kan man heller ikke avmantle kablen og legge over en lask slik at detektoren ikke vil bli oppdaget, da sentralen ligger å føler på motstanden i kablen, og den har visse verdier for alarm, normalstilling og sabotasje.

Om du planlegger å robbe en butikk ville jeg gitt opp å tukle med alarmsystemet og heller lært meg å jobbe raskt, slik at du får rasket med deg mye før det kommer noen.

På store bygg, og med inkompetente låssmeder, kan det ofte være omvendte sluttstykker som slipper ved brann, altså du kan finne en måte å trigge brannalarmen fra utsiden, slik at en dør åpnes, da har du en liten stund før brannvesenet kommer, om det er et stort bygg trigger du en detektor som er langt unna brannsentralen, da kan du tilogmed stå å jobbe mens branvesen og vekter står å lurer på hva som fåregår.
Merk at den riktige måten å løse lås på er med motorlås, og som ikke slipper ved brann, og da er du like langt.
Om det er benyttet omvende sluttstykker på en dør kan den åpnes ved å klippe kablen til den, det er ikke normalt med overvåkning annet en tilbakemelding om at døren er åpnet, denne kan knyttes opp mot alarm, men det er ikke altid.

Som en som jobber med sikkerhet har jeg sett utrulig mye rart, enkelte firmaer skulle vert fratatt all rett til å drive med sikkerhet.

Men som sagt ikke vits å prøve å lure inbrudsalarmen, beste er å være raskere en vekteren, ninjastrategi idag funker ikke så bra, du skal slite godt med å komme deg inn i et bygg umerket og raske med deg verdier ut.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
om den er dobbeltballensert kan man heller ikke avmantle kablen og legge over en lask slik at detektoren ikke vil bli oppdaget, da sentralen ligger å føler på motstanden i kablen, og den har visse verdier for alarm, normalstilling og sabotasje.
Vis hele sitatet...
På videregående drev jeg litt med alarm og det systemet vi brukte (GE) var slik.
Hvis man prøvde å sabotere ville motstanden bli feil slik at det enten ble sabotasje eller alarm.

Noen som kan forklare litt om hvordan en glassbruddetektor fungerer? Stemmer det at de reagerer på lyden av glass som knuser?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av datagutten Vis innlegg
På videregående drev jeg litt med alarm og det systemet vi brukte (GE) var slik.
Hvis man prøvde å sabotere ville motstanden bli feil slik at det enten ble sabotasje eller alarm.

Noen som kan forklare litt om hvordan en glassbruddetektor fungerer? Stemmer det at de reagerer på lyden av glass som knuser?
Vis hele sitatet...
http://prosecas.no/PROSECAS/produkte...glassbrudd.pdf

http://www.elkotek.no/Inventory/Navision/9790618

Psst, to første treff på glassbrudddektektor på google, forteller deg at de baserer seg på akustikk.
Sist endret av AtXbYeA; 21. august 2013 kl. 21:53.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Butikker har forskjellige alarmer ut ifra hva kjeden eller butikken har bestemt.
Det er så vidt jeg veit brukt en del glassbruddsensorer i butikker med store display vinduer, altså type bysentrumsbutikker. Større butikkbygg på næringsområder har vanligvis mindre vinduer og bruker mest dør- og bevegelsessensorer. Sistnevnte dekker som regel alle innganger og vinduer, slik at med en gang du stikker foten innenfor går alarmen. Større alarmsystemer er forsåvidt også kablet, så du kan bare glemme å jamme noe som helst om det skulle være tilfellet.
Sitat av datagutten Vis innlegg
På videregående drev jeg litt med alarm og det systemet vi brukte (GE) var slik.
Hvis man prøvde å sabotere ville motstanden bli feil slik at det enten ble sabotasje eller alarm.

Noen som kan forklare litt om hvordan en glassbruddetektor fungerer? Stemmer det at de reagerer på lyden av glass som knuser?
Vis hele sitatet...

Først til Frufsa: nå må du ikke gi ut for mye informasjon

Når det gjelder glassbrudd detektorer av nyere typer så er de kalibrert til å reagere på knusing av glass. I kalibreringen må man ofte sette riktig knuselyd i oppsettet.
Herdet glass har en annen knuselyd en normalt glass.
Ved testing av detektorene bruker man ofte en glassbrudd tester som sender et kraftig lydsignal med lyden av knust glass mot detektoren for å trigge detektoren.
Enkelte gammle glassbrudd detektorer kan man trigge ved å rasle et nøkkelknippe foran detektoren.
Noen av de eldste detektorene som er festet direkte på vinduet (ikke folierte ledebaner) kan man trigge ved å teipe en mynt fast på en kort teipbit for deretter å holde i teipenden med den ene hånden og knipse til mynten noen ganger med den andre hånden slik at den treffer vindueet. Da snakker vi riktignok om gammelt utstyr, men ser at det fortsatt er i bruk
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av pseudomono Vis innlegg
Først til Frufsa: nå må du ikke gi ut for mye informasjon
Vis hele sitatet...
Neida, men nå er alt jeg har sagt enkelt å finne på google uansett.
Hvis man vet hvor detektorene er kan man som oftest finne en alternativ inngangsvei, fordi detektorene som oftest er i vindu og dør områder der man normalt ville brytt seg inn.

Er det ikke slik at fleste tyverisentraler overføre alarmen til vaktselskap med GSM? Isåfall ville det vel funket med en GSM jammer, dersom ingen hører at alarmen går.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hvis man vet hvor detektorene er kan man som oftest finne en alternativ inngangsvei, fordi detektorene som oftest er i vindu og dør områder der man normalt ville brytt seg inn.

Er det ikke slik at fleste tyverisentraler overføre alarmen til vaktselskap med GSM? Isåfall ville det vel funket med en GSM jammer, dersom ingen hører at alarmen går.
Vis hele sitatet...
En GSM jammer vil fungere for å blokkere signalet, men da vil du miste pollingen mot alarmstasjonen slik at de ser at GSM signalet er fraverende. De vil da gjøre tiltak i forhold til sikkerheten på bygget. Er sikkerheten lav på bygget vil uheldigvis eieren av bygget kansje bli varslet et døgn senere.
Spennende gikk vg2 data/elektronikk og lærte litt om systemene.

Lurer på om pollingen kan forfalskes? Altså å sende ut et falskt signal, som sier "alt OK."

Men om det er reelt vet jeg ikke. Man må jo klare å parre den fake enheten med sentralen, og trafikken er vel kryptert(?) Altså vet vi ikke hvordan signalet skal se ut..

Morsom tanke forde da
Trådstarter
vet noen om det går an å dekke til disse PIR detektorene på dagen med noe slik at de ikke ser noe?
Sitat av cold Z Vis innlegg
vet noen om det går an å dekke til disse PIR detektorene på dagen med noe slik at de ikke ser noe?
Vis hele sitatet...
De har en innebygd funksjon som merker om de er tildekket. Så nei, dette kan du ikke.

Dette kalles for anti-masking og de fleste har dette.

Flere som har prøvd å spraye detektorene med klarlakk og så opplevd at de går pga. klarlakken.
Pir detektoren registrerer varme. De registrerer ikke fluer og innsekter. Det med dyr er jeg litt usikker på, men har aldri vært borti en pir-detektorer som registrerer husdyr.
Man setter pir-detektorer så de dekker vinduer og dører, med andre ord, der du kommer deg inn i en bygningen.
Alt som er koblet til et innbruddsalarmsystem har en anti-sabotasje føler. Det være seg en "bryter" som merker om man åpner piren, eller noe som måler motstanden som nevnt over.
Uansett hva slags alarmsystem som er der du ønsker og gøre ugang, så vil jeg si lykke til, for det blir ikke lett.
Ang dyr, så kan pir-detektorer stille på sensen. Noen er og ferdiginnstilt slik at mindre ting ikke blir tatt av detektoren.
Ja, det blir vel mer riktig, i tillegg til de "linsene" som står forran "øyet" på sensoren.