Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9185
Typen min og jeg er ganske uenige ved bruket av hasj. Jeg mener det er ok å ta seg en joint når han ikke får sove, og i helgene. Altså ikke rekreasjonelt bruk i hverdagen. Han mener at så lenge det ikke kommer i veien for noe, kan han røyke når han vil, selv om det blir hver dag, og kanskje flere ganger daglig. Jeg har litt problemer med å sette ord på følelsene mine, på hvorfor jeg ikke liker at det blir så ofte som hver dag. Det er ikke fordi det er ulovlig, jeg er også imot å drikke alkohol hver dag, selv om det bare skulle vært en pils. Men han vil ha en god nok grunn før han respekterer det jeg mener. Jeg selv mener det er nokk at jeg sier jeg ikke liker det. Det er ikke sånn jeg nekter han det heller, bare ikke for ofte. Er det teit av meg? Nå har nekter han å røyke i det hele tatt, selv om jeg har sagt det er greit av og til, jeg liker det bare ikke når det blir for ofte. Men han sier han vil enten gjøre det akkurat når han føler for det, eller ikke i det hele tatt. Vi har kranglet så mye rundt dette temaet, at nå er jeg lei og vil høre andres mening. Jeg røyker jo ikke selv(pga jeg ikke får noen god rus), så jeg har ikke erfart så mye akkurat. På en måte er det greit at han kan røyke når noe ikke kommer i veien, men det er litt lettere at det går ut av kontroll kanskje? Jeg greier ikke gi ham en god nok grunn for at han ikke skal gjøre det så ofte, ingenting virker bra nok for ham. Dette er såklart min side av historien, og det fins alltid en annen side, men dette er hvordan jeg føler det, og opplever det. Er det virkelig så teit av meg å mene det jeg mener ang forbruk?
Tja. Det er kanskje vanskelig å finne et fasitsvar på dette, men jeg mener definitivt at overforbruk av Cannabis er en uting. Jeg hadde en periode på over ti år da bruken tok litt overhånd. Jeg fikk stort sett gjort det jeg skulle gjøre, men det ble til slutt til at selv det minste tiltak rettferdiggjorde en blås først, en blås etterpå eller helst begge deler.

Når man er oppi det selv er det kanskje vanskelig å se ulempene som er ganske åpenbare for de en har rundt seg. Det har definitivt en negativ helseeffekt, hvertfall så lenge man røyker pipe eller joint. Det er dyrt å røyke 1-2 g pr. dag, som var mitt forbruk. I tillegg forsvinner mange av de positive egenskapene Cannabis har når man bruker det hele tiden og man risikerer å bare bli apatisk og passiv. Det som gjør det ekstra vanskelig er at man gjerne må ha et lite opphold før man ser de positive sidene ved et begrenset forbruk selv.

Jeg hadde mange diskusjoner med fruen av samme type som dere har mens dette sto på, men det var egentlig ikke før jeg selv fant ut at dette gidder jeg ikke lenger, at jeg tok tak i det og la om livsstilen. Da var det faktisk ganske enkelt og har i all hovedsak vært en positiv opplevelse. Nå har jeg vært uten såpass lenge at jeg unner meg en blås nå og da, men tida da jeg satt hjemme og røkte en 10-er i uka er definitivt over.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Det er ikke fordi det er ulovlig, jeg er også imot å drikke alkohol hver dag, selv om det bare skulle vært en pils. Men han vil ha en god nok grunn før han respekterer det jeg mener. Jeg selv mener det er nokk at jeg sier jeg ikke liker det.

Er det virkelig så teit av meg å mene det jeg mener ang forbruk?
Vis hele sitatet...
Du ønsker at din kjære ikke skal ruse seg i hverdagen, noe som er langt fra teit! Dersom han ikke kan akseptere at du ikke ønsker å leve med en person som ruser seg hele tiden, så vet jeg ikke hvilken annen grunn du kan gi han.
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Du ønsker at din kjære ikke skal ruse seg i hverdagen, noe som er langt fra teit! Dersom han ikke kan akseptere at du ikke ønsker å leve med en person som ruser seg hele tiden, så vet jeg ikke hvilken annen grunn du kan gi han.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nokk for ham. Han skjønner ikke hva som er så gale når det ikke kommer i veien for noe. Man må nyte det man har sier han. Problemet er at han vil vite hva jeg ikke liker med rusen, om jeg ikke liker jeg måten han blir på? og om jeg svarer at jeg ikke liker måten han blir på(bare ett eksempel, ikke fakta) så må jeg fortelle hvorfor, og eksakt hva jeg ikke liker, før han kan bestemme om det er en godkjent grunn eller ikke. Og som alltids er det ikke det.

dette er som sagt hvordan jeg føler det. Jeg klarer virkelig ikke se den delen fra hans side uansett hvor mye jeg prøver. Han vrir alt om så det virker som om det er jeg som har skylden for hele krangelen, og at det er jeg som er problemet. Så jeg sitter alltid igjen og føler meg som en bedriten person.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Når man er oppi det selv er det kanskje vanskelig å se ulempene som er ganske åpenbare for de en har rundt seg. .
Vis hele sitatet...
det er det jeg tror, at han har vanskelig for å se det selv når han er oppi det. Og at han ikke greier å se det fra min side. Han sier at det ikke går utover noen andre enn ham selv at han gjør dette.

Det som er forvirrende, er at før han begynte å røyke, så leste han en god del om det. Da var han bestemt på at han ikke skulle gjøre det så ofte, at han ikke skulle kjøre bil etterpå osv. Så kom det en periode der han selv innså han røyket litt for mye, og han sa selv at han roet ned. Men etter dette har ikke jeg hatt noe kontroll fordi han løy om det hele tiden, noe han også har innrømt i ettertid. Men nå når jeg nevner de tingene han sa før han begynte å røyke, så sier han bare at nå har han erfaring og har fått nye meninger. Er det jeg som overdriver da, eller er han kommet litt for langt inn i denne rusen?
Sist endret av Nevo; 19. august 2014 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Det er ikke nokk for ham. Han skjønner ikke hva som er så gale når det ikke kommer i veien for noe. Man må nyte det man har sier han. Problemet er at han vil vite hva jeg ikke liker med rusen, om jeg ikke liker jeg måten han blir på? og om jeg svarer at jeg ikke liker måten han blir på(bare ett eksempel, ikke fakta) så må jeg fortelle hvorfor, og eksakt hva jeg ikke liker, før han kan bestemme om det er en godkjent grunn eller ikke. Og som alltids er det ikke det.

dette er som sagt hvordan jeg føler det. Jeg klarer virkelig ikke se den delen fra hans side uansett hvor mye jeg prøver. Han vrir alt om så det virker som om det er jeg som har skylden for hele krangelen, og at det er jeg som er problemet. Så jeg sitter alltid igjen og føler meg som en bedriten person.
Vis hele sitatet...
Du burde ikke være nødt til å begrunne dette med annet enn at du ikke ønsker rus i hverdagen. Forstår han ikke dette, så er det hans problem! Du skal ikke føle deg bedriten som tar dette opp, men heller være klar over at du gjør dette for vedkommende sin skyld. Bekymringene dine er høyst forståelige, og noe du deler med svært mange andre som opplever rus i nære relasjoner, inkludert meg selv. Du må bare gi opp å forsøke å forstå det fra hans side, og vite at her er det du som har rett! Han er sikkert ikke dum, så jeg regner med at han forstår dine bekymringer godt, men at han rett og slett er blitt for glad i hasj, og prøver å rettferdiggjøre og bortforklare misbruket. Når det er sagt så mener jeg ikke at en joint eller ett par flasker øl til kvelds er misbruk, men alt er jo relativt, og man skal alltid ta hensyn til de man bor med og de man er glade i. De burde være viktigere enn rusmidler.
ArbeidsledigProletar
Et godt argument, vil jeg si da, er at han faktisk ikke er 100% tilstede når han er ruset. Det kan han ikke nekte på og det er ikke et urimelig krav at du ønsker at han er tilstede når han er rundt deg, spesielt i hverdagene.

Hva med et kompromiss? Bare etter klokka 20 på hverdager eller noe i den duren?
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Du burde ikke være nødt til å begrunne dette med annet enn at du ikke ønsker rus i hverdagen. Forstår han ikke dette, så er det hans problem! Du skal ikke føle deg bedriten som tar dette opp, men heller være klar over at du gjør dette for vedkommende sin skyld. Bekymringene dine er høyst forståelige, og noe du deler med svært mange andre som opplever rus i nære relasjoner, inkludert meg selv. Du må bare gi opp å forsøke å forstå det fra hans side, og vite at her er det du som har rett! Han er sikkert ikke dum, så jeg regner med at han forstår dine bekymringer godt, men at han rett og slett er blitt for glad i hasj, og prøver å rettferdiggjøre og bortforklare misbruket. Når det er sagt så mener jeg ikke at en joint eller ett par flasker øl til kvelds er misbruk, men alt er jo relativt, og man skal alltid ta hensyn til de man bor med og de man er glade i. De burde være viktigere enn rusmidler.
Vis hele sitatet...
*

Hva gjør jeg om han ikke vil forstå? Er det dårlig gjort å gå sin vei? Jeg vet jo ikke om det er hans faktiske meninger, eller om det er rusen han er for glad i og vil beskytte? Og det jeg vil oppnå er ikke at han skal slutte helt. Men at han forstår og aksepterer mine meninger, og handle ut i fra det. Om han ikke gjør det, så tror jeg ikke det går mellom oss. Men jeg vil alltid hate meg selv for å gå min vei, om det skulle være tilfellet.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Et godt argument, vil jeg si da, er at han faktisk ikke er 100% tilstede når han er ruset. Det kan han ikke nekte på og det er ikke et urimelig krav at du ønsker at han er tilstede når han er rundt deg, spesielt i hverdagene.

Hva med et kompromiss? Bare etter klokka 20 på hverdager eller noe i den duren?
Vis hele sitatet...
Han sier han er akkurat den samme personen som før, og ingenting er forandret annet enn at han er glad.

Han vil ikke ha noe kompromiss, han vil enten røyke akkurat når han vil, eller ikke i det hele tatt. Noe som gjør det veldig vanskelig å møte han på halvveien.
Sist endret av Nevo; 19. august 2014 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Hva gjør jeg om han ikke vil forstå? Er det dårlig gjort å gå sin vei? Jeg vet jo ikke om det er hans faktiske meninger, eller om det er rusen han er for glad i og vil beskytte? Og det jeg vil oppnå er ikke at han skal slutte helt. Men at han forstår og aksepterer mine meninger, og handle ut i fra det. Om han ikke gjør det, så tror jeg ikke det går mellom oss. Men jeg vil alltid hate meg selv for å gå min vei, om det skulle være tilfellet.
Vis hele sitatet...
Du må også tenke litt på deg selv opp i alt dette. Har du forsøkt å sette hardt mot hardt? Å forlange at han slutter med å ruse seg i hverdagen, og ikke la han prøve å bortforklare eller rettferdiggjøre misbruket sitt. Hvis det er gått så langt at du mener at dette kan ødelegge forholdet deres, så burde du kanskje fortelle han dette? Hvis ikke det vil få han til å innse at han må slutte å ruse seg i ukedagene, så ser jeg dessverre ikke noe annet som kan gjøre det.
Trådstarter
Sitat av caperno Vis innlegg
Du må også tenke litt på deg selv opp i alt dette. Har du forsøkt å sette hardt mot hardt? Å forlange at han slutter med å ruse seg i hverdagen, og ikke la han prøve å bortforklare eller rettferdiggjøre misbruket sitt. Hvis det er gått så langt at du mener at dette kan ødelegge forholdet deres, så burde du kanskje fortelle han dette? Hvis ikke det vil få han til å innse at han må slutte å ruse seg i ukedagene, så ser jeg dessverre ikke noe annet som kan gjøre det.
Vis hele sitatet...
Da jeg tok det opp med ham, var da han ble skikkelig sint og ikke kunne skjønne noe av det jeg mente. Det ble en skikkelig stor krangel der han til slutt sa at han skulle slutte med alt bare for å unngå sånne krangler i fremtiden. Men han går hele tiden å sier "hadde jeg bare kunne tatt en spliff.." og sånne ting. Det gir meg dårlig samvittighet, og har egentlig ikke løst noe. For han spør fremdeles hvorfor jeg er sånn i mot det osv, så krangler vi igjen. De gangene jeg prøver å si fra om noe, så får han meg bare til å virke skikkelig dum. Jeg vil ikke at han skal slutte helt, bare i ukedagene. Men han nekter dette. Og jeg føler han bare slutter i protest mot hele greia så jeg skal gi meg til slutt. Men jeg begynner å innse at om han ikke er villig til å gjøre dette på en skikkelig måte, så kanskje jeg ikke betyr så mye for ham likevell.

Takk for svar, jeg setter pris på det.(det gjelder alle)
Beklager mitt innspill, men typen din høres ut som en tosk og en manipulerende djevel som vil at du skal sitte med dårlig samvittighet. Gjør deg selv en tjeneste og dump han. Du høres ut som en kul og liberal jente som fortjener mye bedre enn han.
Har du brukt "jeg er også imot å drikke alkohol hver dag, selv om det bare skulle vært en pils"-argumentet ditt på ham? Synes det var ganske bra. "Jeg vil ikke at du skal ruse deg så ofte fordi jeg vil ikke at du skal ruse deg så ofte."
Det er hans liv, og hans avgjørelse. Dersom han velger å røyke daglig uten ditt samtykke, og du forklarer at du ikke vil være sammen med en som ruser seg hele tiden, vil han enten kutte ned på røykingen, eller så vil han tenke:''Dersom hun skal herske med meg på dette viset, og true med å slå opp fordi jeg røyker cannabis, noe som er mitt valg som en voksen og oppegående person så betyr hun akkurat nok til at vi ikke kan være sammen mer.'' Da går dere forskjellige veier ved mindre du da kan akseptere at han røyker daglig, noe som er ditt valg. Det er også ofte slikt at dersom man røyker daglig, vil man etter 1-2 år få angst eller liknende av cannabis og slutter. Bare du kan bedømme situasjonen som gjelder deg, og hvordan ditt syn på ting er.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er også ofte slikt at dersom man røyker daglig, vil man etter 1-2 år få angst eller liknende av cannabis og slutter.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg ha en god kilde på, for det høres ut som svada.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Nevo Vis innlegg
Han vil ikke ha noe kompromiss, han vil enten røyke akkurat når han vil, eller ikke i det hele tatt. Noe som gjør det veldig vanskelig å møte han på halvveien.
Vis hele sitatet...
Test han da, si at han kan enten moderere seg AKA inngå kompromiss eller dra.

Så spør du han, hvis han velger trekk over et menneske han tilsynelatende er glad i, tror han virkelig lenger at han ikke har et problem?

Herregud, har da vært og er til tider dagligrøyker selv, er ikke store greia å gire litt av respekt til dem rundt meg. (OG MEG SELV )
Sitat av Nevo Vis innlegg
Jeg har litt problemer med å sette ord på følelsene mine, på hvorfor jeg ikke liker at det blir så ofte som hver dag.
Vis hele sitatet...
Du sier at du ikke liker det, men du trenger hjelp av andre for å finne en grunn til hvorfor du ikke liker det?

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Test han da, si at han kan enten moderere seg AKA inngå kompromiss eller dra.

Så spør du han, hvis han velger trekk over et menneske han tilsynelatende er glad i, tror han virkelig lenger at han ikke har et problem?
Vis hele sitatet...
Å bygge et forhold på kompromisser holder ikke lenge.
Sist endret av Mexxy; 19. august 2014 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Å bygge et forhold på kompromisser holder ikke lenge.
Vis hele sitatet...
Javel... Kan jeg sitere deg på det? For det er vel gjerne det som er kjent for å faktisk få forhold til å fungere, altså være litt fleksibel for sin bedre halvdel. I've been doing it wrong all these years.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Javel... Kan jeg sitere deg på det? For det er vel gjerne det som er kjent for å faktisk få forhold til å fungere, altså være litt fleksibel for sin bedre halvdel. I've been doing it wrong all these years.
Vis hele sitatet...
Dere skal ikke trenge å inngå et kompromiss vis dere er rett for hverandre.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Djiises Vis innlegg
Dere skal ikke trenge å inngå et kompromiss vis dere er rett for hverandre.
Vis hele sitatet...
Veldig romantisk, men hva slags fantasiverden lever dere i ?
Klart man skal inngå kompromisser. Nei, jeg er ikke svart-hvit, klart man ikke skal miste seg selv.
I den virkelige verden er ingen mennesker perfekte, ikke for seg selv og ikke for noen andre. Vi er i konstant forandring som mennesker og personligheter. Det finnes ingen du forandrer deg komplett synkront med. Dermed finnes ikke den "perfekte" der ute.


Nei, nå hopper jeg av denne diskusjonen.
Sist endret av Batabusa; 19. august 2014 kl. 16:48. Grunn: Norsk er visstnok mitt morsmål.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Dette vil jeg ha en god kilde på, for det høres ut som svada.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen kilder på det, og for all del - ikke tro på det. Det er bare noe jeg har erfart selv, at mange av de som røyker hver dag får angst da de røyker, eller problemer på noen måte etter 1-2 år som gjør at de slutter. Tvinger deg ikke til å tro på meg, altså.
Sist endret av Relevant; 19. august 2014 kl. 16:58.
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Du sier at du ikke liker det, men du trenger hjelp av andre for å finne en grunn til hvorfor du ikke liker det?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forklarer litt rundt situasjonen, så andre kan få et lite innblikk og kanskje se om jeg er helt på bærtur eller ikke. Beklager om jeg ikke var konkret nok.
Sist endret av Nevo; 19. august 2014 kl. 17:26.
Du er blitt u sikker på deg selv og trenger hjelp av andre om du er umulig eller vanskelig, noe han har bidratt til å få deg til å føle. Ingen i et forhold skal behøve å henvende seg til andre av u sikkerhet for at kjæresten har latt deg tro du er umulig og vanskelig. Kom deg ut av forholdet.
Synes du bruken er for høy og temaet skaper krangel/irritasjon så burde et kompromiss bli satt asap. Et kompromiss der begge parter kommer til en enighet, blir ikke dette gjort tar det ikke lang tid før det gnager på begge to helt til det ikke er noe igjen av forholdet.

Kan gå videre på ditt eksempel men dere burde sette dere ned sammen og finne ut av hva kompromisset skal gå ut på:

Kun cannabis bruk lørdag og/eller søndag. Legg med en gulerot etter 6mnd og 12mnd der dere reiser et sted eller gjør noe dere vil oppleve men kanskje krever tid + litt sparepenger. (whatever floats your boat)

Dere kan også sette opp en liste med + og - på vedtakene.

I ditt eksempel:

+Billigere (lavere bruk)
+Bedre rus (han vil ha en lavere toleranse og vil ikke bli "innrøkt")
+Det blir ikke en dagligvane med følger (sløv, apatisk, uintresert osv..)

Om dere ikke kommer til en enighet så kan du prøve å finne en felles hobby dere kan gjøre som setter fokus bort fra spliffen.

Om ikke så bail.. flere fisk blabla..
Sist endret av Noxaran86; 19. august 2014 kl. 18:36.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du burde ikke være nødt til å begrunne dette med annet enn at du ikke ønsker rus i hverdagen. Forstår han ikke dette, så er det hans problem!
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Du må bare gi opp å forsøke å forstå det fra hans side, og vite at her er det du som har rett!
Vis hele sitatet...
Dette er svært dårlige råd, og en særdeles lite konstruktiv måte å håndtere saken på. Man bør alltid være villig til å begrunne holdningene sine hvis man ønsker å påvirke andre mennesker, særlig når det gjelder de man er mest glad i. De som står deg nærmest bør kunne forvente gjennomtenkte, saklige og ærlige argumenter i slike viktige saker, ikke å bli avspist med herskerteknikker. Har man ingen logiske argumenter og det hele grunner ned til en følelse, så må man være ærlig nok til å si det, og samtidig være villig til å reflektere over hvorvidt det er rimelig å bruke denne følelsen som pressmiddel i saken. Er man glad i noen så må man av og til føye seg etter ønsker selv om de ikke er logisk begrunnet, men det fritar ikke den andre parten fra å seriøst vurdere hvorvidt følelsen er berettiget, eller om det er noe man kan eller bør jobbe med i seg selv.

Når det gjelder hvem sitt problem det er, så blir det helt urimelig å bare si at det er hans. Hvem er det i utgangspunktet som faktisk har et problem her? Hvis hun ikke finner noen logiske argumenter for sine holdninger, så er det faktisk henne. Problemet blir imidlertid begge to sitt ganske rakst, og dermed må begge være villige til å ha en dialog. Nå er det mange grunner til å ikke røyke hasj hver dag, og kanskje enda flere til å ikke være sammen med en stoner. Men hvis man man ikke tar den andre parten seriøst, og virkelig forsøker å sette seg inn i deres perspektiv og opplevelser, så kan man heller ikke forvente noe bedre tilbake.

Å være sikker på at man har rett har null verdi hvis personen du forsøker å overbevise begynner å føle at du minner han om mora hans. Da kan du ha så "rett" du bare vil. Du vil ikke oppnå noe som helst, annet enn å ødelegge den gjensidige respekten og viljen til forståelse som burde være fundamentet i forholdet.
Jeg tror nok han forstår alle grunnene dine, men han ønsker ikke å slutte så da vil ingenting du sier bli god nok grunn.
Dette kravet om en grunn er bare en avledning fra hans side for å flytte fokus fra seg til deg. Slik jeg ser det kaster du bort tiden din ved å prøve å gi ham flere grunner enn du har.

Jeg synes han virker veldig manipulerende, en dyktig manipulator kan få deg til å tvile på din egen logikk og fornuft, og overbevise folk om de utroligste ting!
Husk å stole på din egen magefølelse i en diskusjon. Anbefaler deg å lese om emnet, det kan hjelpe deg til å skille mellom bullshit og ting som betyr noe.

Det at han har løyet om hvor mye han ruser seg burde få alle varsellampene dine til å blinke...
Det er IKKE ditt ansvar å holde ham rusfri, og jeg synes ikke det er akseptabelt å ruse seg utenom helger eller helt spesielle omstendigheter.

Jeg hadde aldri funnet meg i slike ting, men om du virkelig vil redde forholdet kan du jo be ham bli med til rådgiver for parforhold eller noe lignende. Da kan du kanskje få litt støtte for meningene dine, det er nok vanskeligere for ham å vri og vende på synspunktene til en objektiv tredjepart.

Eller du kan si du ikke ønsker å være sammen med en rusmisbruker og gi ham valget mellom deg eller rusen, men da må du også være obs på at det kanskje ikke er du som betyr mest for ham...
Sist endret av Snubbelfot; 19. august 2014 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Nei, jeg forklarer litt rundt situasjonen, så andre kan få et lite innblikk og kanskje se om jeg er helt på bærtur eller ikke. Beklager om jeg ikke var konkret nok.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner godt at du er bekymret, enten fordi at rusen skal ta overhånd eller at han havner i et dårlig miljø. Men kan du ikke prøve å la han bevise for deg at han kan håndtere å røyke når han selv føler for det? Hvis han ikke klarer det, så er det selvfølgelig helt klart at han må roe ned eller kutte det helt ut.
Bør jo ikke vere vere en at du sier at du ikke er komfortabel med at det blir for mye rus i verdagen. Hvis han mener han bare ruser seg hvis ikke det kommer i vegen for noe annet bør han jo ikke ruse seg da du ikke liker de tda det kan komme i vegen for deg. uanset hvordan du vrir og vender å det er det jo et tegn på at det er på vei ti l å utvikle seg misbruk av rus da han ikke vil gi det opp selv om du ber om det. Du ber tros alt om at han bare skal holde det til i helgene noe som ikke bør vere et alt for urimelig krav hvis ikke han mener han ikke er avhengig.
Veit ikke om noen har skrivd det enda (rekker ikke lese gjennom alt).
Men om typen din fungerer normalt i hverdagen selvom han røyker, hva er egentlig problemet da?
Skyt meg om jeg har hoppa over noe i spørsmålet di TS.
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg skjønner godt at du er bekymret, enten fordi at rusen skal ta overhånd eller at han havner i et dårlig miljø. Men kan du ikke prøve å la han bevise for deg at han kan håndtere å røyke når han selv føler for det? Hvis han ikke klarer det, så er det selvfølgelig helt klart at han må roe ned eller kutte det helt ut.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du mener med å la han bevise at han kan håndtere å røyke når han selv føler for det. Han røyker jo ikke om han ikke føler for det. Er bare det han han kanskje føler for det litt for ofte
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Nevo Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva du mener med å la han bevise at han kan håndtere å røyke når han selv føler for det. Han røyker jo ikke om han ikke føler for det. Er bare det han han kanskje føler for det litt for ofte
Vis hele sitatet...
Og hva er litt for ofte?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er svært dårlige råd, og en særdeles lite konstruktiv måte å håndtere saken på. Man bør alltid være villig til å begrunne holdningene sine hvis man ønsker å påvirke andre mennesker, særlig når det gjelder de man er mest glad i. De som står deg nærmest bør kunne forvente gjennomtenkte, saklige og ærlige argumenter i slike viktige saker, ikke å bli avspist med herskerteknikker. Har man ingen logiske argumenter og det hele grunner ned til en følelse, så må man være ærlig nok til å si det, og samtidig være villig til å reflektere over hvorvidt det er rimelig å bruke denne følelsen som pressmiddel i saken. Er man glad i noen så må man av og til føye seg etter ønsker selv om de ikke er logisk begrunnet, men det fritar ikke den andre parten fra å seriøst vurdere hvorvidt følelsen er berettiget, eller om det er noe man kan eller bør jobbe med i seg selv.

Når det gjelder hvem sitt problem det er, så blir det helt urimelig å bare si at det er hans. Hvem er det i utgangspunktet som faktisk har et problem her? Hvis hun ikke finner noen logiske argumenter for sine holdninger, så er det faktisk henne. Problemet blir imidlertid begge to sitt ganske rakst, og dermed må begge være villige til å ha en dialog. Nå er det mange grunner til å ikke røyke hasj hver dag, og kanskje enda flere til å ikke være sammen med en stoner. Men hvis man man ikke tar den andre parten seriøst, og virkelig forsøker å sette seg inn i deres perspektiv og opplevelser, så kan man heller ikke forvente noe bedre tilbake.

Å være sikker på at man har rett har null verdi hvis personen du forsøker å overbevise begynner å føle at du minner han om mora hans. Da kan du ha så "rett" du bare vil. Du vil ikke oppnå noe som helst, annet enn å ødelegge den gjensidige respekten og viljen til forståelse som burde være fundamentet i forholdet.
Vis hele sitatet...
Hun skriver at når hun konfronterer han med sitt daglige rusbruk, så vil han ha en begrunnelse på hvorfor hun syntes det er ett problem. Når hun da forklarer hvorfor hun ikke liker at han skal ruse seg, så sier han at dette ikke er en god nok grunn. Da tenker jeg; hva er det som ikke er en god nok grunn? Er det ikke en god nok grunn at de som er glad i personen ikke skal være nødt til å leve rundt en person som er ruset hele tiden? Hva mer må man begrunne?

Det er ett problem i forholdet, men det er kjæresten som skaper disse problemene ved å underkjenne bekymringene hennes. Det er imo ikke hun som ønsker at han skal holde rusen til helgene som er problemet her. Av og til så må man slutte å gå rundt grøten, og heller sette hardt mot hardt for å få de til å forstå hvordan rus kan ødelegge for de rundt seg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hun skriver at når hun konfronterer han med sitt daglige rusbruk, så vil han ha en begrunnelse på hvorfor hun syntes det er ett problem. Når hun da forklarer hvorfor hun ikke liker at han skal ruse seg, så sier han at dette ikke er en god nok grunn. Da tenker jeg; hva er det som ikke er en god nok grunn? Er det ikke en god nok grunn at de som er glad i personen ikke skal være nødt til å leve rundt en person som er ruset hele tiden? Hva mer må man begrunne?
Vis hele sitatet...
Man må ikke nødvendigvis begrunne det noe mer. Det kommer an på forholdet, og hva partene prioriterer høyest. Det vet jeg ingenting om. Det jeg vet er at den holdningen du gir uttrykk for, om at det er hans problem, og at det ikke er noe vits å prøve å forstå hans perspektiv, er helt ubrukelig med mindre man bare ønsker å avslutte forholdet.

Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ett problem i forholdet, men det er kjæresten som skaper disse problemene ved å underkjenne bekymringene hennes. Det er imo ikke hun som ønsker at han skal holde rusen til helgene som er problemet her. Av og til så må man slutte å gå rundt grøten, og heller sette hardt mot hardt for å få de til å forstå hvordan rus kan ødelegge for de rundt seg.
Vis hele sitatet...
Problemet skaper de sammen, og det er hun som i utgangspunktet sitter med det. Hvis hun ønsker forståelse for sine følelser, så må hun være villig til å gi det samme tilbake. Dette er kjæresten hennes, ikke noen hun sitter barnevakt for, og hun kan ikke forvente å få trumfe gjennom viljen sin bare fordi det føles riktig. Hva tror du slike ting gjør med et forhold? Hvis du vil påvirke noen, så må du hjelpe dem å se ditt perspektiv på en måte som gjør at de eier det selv. Hvis du trer det over hodet på dem med makt, så ender du opp med et gissel, ikke en likesinnet.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Problemet skaper de sammen, og det er hun som i utgangspunktet sitter med det. Hvis hun ønsker forståelse for sine følelser, så må hun være villig til å gi det samme tilbake. Dette er kjæresten hennes, ikke noen hun sitter barnevakt for, og hun kan ikke forvente å få trumfe gjennom viljen sin bare fordi det føles riktig. Hva tror du slike ting gjør med et forhold? Hvis du vil påvirke noen, så må du hjelpe dem å se ditt perspektiv på en måte som gjør at de eier det selv. Hvis du trer det over hodet på dem med makt, så ender du opp med et gissel, ikke en likesinnet.
Vis hele sitatet...
Jeg viser forståelse for følelsene hans. Det er derfor jeg ikke vil ta det fra ham. Men jeg vil han skal kunne møte meg på halvveien. Det er derfor jeg ikke liker at han bare sluttet helt brått, fordi det virker som det er ufrivillig frivillig(et gissel som du sier). Fordi det er ikke noe noen av oss vil, så i mine øyne har det ikke løst noe når han er sur og grinete over valget.

Jeg er klar over at jeg selv har problemer, som du sier. Det har jeg innsett, og har oppsøkt psykolog for å få hjelp til det.
Nevo: Bare så det er sagt. Ingenting jeg har skrevet har vært ment som kritikk av deg. Det jeg har kritisert er caperno sin måte å håndtere problemet på. Jeg har stor forståelse for at du ikke ønsker å bo med noen som røyker hasj hver dag, og jeg håper du slipper det fremover. Jeg tviler heller ikke på at du tar hensyn til kjæresten din. Jeg synes bare ikke man bør henge seg opp i at en har rett og den andre tar feil. Det kan man heller si til seg selv den dagen forholdet tar slutt. Hvis man skal løse problemet er det meningsløst å tenke på den måten.
Basert på egne erfaringer hvor jeg var i et forhold i 2år med en utrolig søt jente, så vil jeg si at henne hatet cannabis.
Du og x-en har et litt forskjellig syn på det, du godtar det litt og det kan jo forsåvidt være en god ting...

Jeg vil komme med en uttalelse om at INGEN BRUK er det beste og hvis kjæresten din "setter seg på bakbeina" med å fortelle at han ikke vil røyke igjen - hvis ikke han kan røyke så mye han vil når han vil. Så er jo det utrolig bra!

Det kommer ikke noe godt ut av hasjrøyking, man blir slækk og daff og månedene ruller av gårde i rekord fart og alt er bare en stor blurr... At han klarer å dra på jobb og komme hjem å lage middag er ingen unnskyldning for å røyke jointer HVER DAG.

Når vi var mindre fikk vi lørdags godteri en dag i uka, på lørdag... har vell faen meg aldri vært noen som fikk lov til å spise lørdagsgodteri HVER FUCKINGS DAG og tror at det er helt greit??
ArbeidsledigProletar
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Jeg vil komme med en uttalelse om at INGEN BRUK er det beste og hvis kjæresten din "setter seg på bakbeina" med å fortelle at han ikke vil røyke igjen - hvis ikke han kan røyke så mye han vil når han vil. Så er jo det utrolig bra!
Vis hele sitatet...
Jeg kan LOVE deg at det ikke er sånn. Garanterer at han røyker i skjul hvis han gikk fra hveeeeer dag til å gå i null. Det er NETTOPP derfor det er bedre å møte hverandre på midten. Så slipper han å bedra henne og hun slipper å få en ubehagelig overraskelse.
Sist endret av Batabusa; 21. august 2014 kl. 14:17. Grunn: NORSK
Trådstarter
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Jeg kan LOVE deg at det ikke er sånn. Garanterer at han røyker i skjul hvis han gikk fra hveeeeer dag til å gå i null. Det er NETTOPP derfor det er bedre å møte hverandre på midten. Så slipper han å bedra henne og hun slipper å få en ubehagelig overraskelse.
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke sagt det er hver dag. Men det kunne skje at det var flere dager på rad, så kunne det gå noen dager uten. Jeg stoler på ham når det er hans eget valg, noe annet kan ikke jeg gjøre. Men kommer det en dag jeg finner ut han røyker i skjul, så går jeg på dagen. Ikke fordi han røyket, men fordi han bedro meg.