Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2981
Har seg sånn at jeg har en surrete arbeidsgiver som ikke har overført OD-penger, og nå er fristen ute så har fått direkte nedsatt i atferd. Går tredje klasse på VGS og lurer på om jeg får nedsatt i atferd første termin har noe å si sålenge jeg får god orden og atferd andre termin?
Dette skal vel heller gå utover orden? Regner med at grunnen til nedsatt karakter står på vitnemålet. Du kan nok forklare dette greit til din nye arbeidsgiver. Snakk med rektor!
Er det ikke sånn at OD-lønnen skal være sånn 400,- kr eller en annen fast sum? Hvorfor betaler du ikke bare selv og så kan bedriften betale til deg?

Med mindre jeg tar feil da.
Ville tatt en prat med rektor og fått fjernet den nedsatte atferden. Å ha nedsatt atferd på vitnemålet er noe du absolutt ikke vil ha mtp. jobber videre ut i livet. Forklar situasjonen og si at du er villig til å betale ut av egen lomme for eksempel.
Sist endret av xcitu; 28. november 2011 kl. 10:35.
OD. koselig, ikke bare går det utover læretiden din, men nå går den også utover fremtiden din.....
En lapp fra den sløve arbeidsgiveren der det bekreftes at det er han som roter burde jo fikse dette ganske lett skulle jeg tro.?
Sist endret av The_WEB_KILLER; 28. november 2011 kl. 10:36.
Du har nokk feil flexd.
Dette er en fin mulighet for at staten skal kunne drege til seg mer penger! Enorme store mengder av OD pengene går ikke til barna i uruganda. de går til staten slik at de kan sitte og drikke dyr conjak på vår bekostning.
Så når noen ikke får levert pengene av forskjellige grunder skal dette slåes hardt ned på.
Sånn som lærern min sa " DET ER INGEN UNNSKYLDNING!!"
Sitat av oksygen Vis innlegg
Du har nokk feil flexd.
Dette er en fin mulighet for at staten skal kunne drege til seg mer penger! Enorme store mengder av OD pengene går ikke til barna i uruganda. de går til staten slik at de kan sitte og drikke dyr conjak på vår bekostning.
Så når noen ikke får levert pengene av forskjellige grunder skal dette slåes hardt ned på.
Sånn som lærern min sa " DET ER INGEN UNNSKYLDNING!!"
Vis hele sitatet...
Går du Bodin eller Bodø vgs?? Var der for en stund siden, og der har det stått ganske tydelig at fristen er for lenge siden. Jeg kjenner også OD-komiteen på begge skolene, og de skal ha forklart veldig tydelig at det eneste som ikke går direkte til OD-landene, er 15% som bruker til administrasjon. OD er heller ikke statsstyrt, så staten får aldri se disse 15% heller. 15% brukes på lønning av fire personer, og alt matriellet du har fått utdelt. En forenklet versjon av regnskapet ligger også ute på nett, og der kan du se at alt går korrekt for seg.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Går du Bodin eller Bodø vgs?? Var der for en stund siden, og der har det stått ganske tydelig at fristen er for lenge siden. Jeg kjenner også OD-komiteen på begge skolene, og de skal ha forklart veldig tydelig at det eneste som ikke går direkte til OD-landene, er 15% som bruker til administrasjon. OD er heller ikke statsstyrt, så staten får aldri se disse 15% heller. 15% brukes på lønning av fire personer, og alt matriellet du har fått utdelt. En forenklet versjon av regnskapet ligger også ute på nett, og der kan du se at alt går korrekt for seg.
Vis hele sitatet...
Gikk på bodin i fjor og var oppe i nesten samme sitvasjon.
Går på bodø nå og har boikåttet hele systemet i år, men har elever i klassen som ikke har fått levert OD pengene ennå av forsjellige grunder og de har fått hørt så ørene flakrer
OD dagen må være det dummeste som finnes.
Fikk nesten nedsatt jeg også, av en eller annen grunn så ville ikke stedet jeg jobbet på gi meg ref. nummer, og krevet å få se kvitteringen for å gi det..

Fikk det heldigvis til slutt.
Er det virkelig sånn at TS skal være nødt til å halvveis drive torpedovirksomhet på toppen av alt dette? Ser for meg mange rare saker i VG fremover. Hvorfor har ikke OD en egen inkrevnings ordning? hvorfor skal hele ansvaret falle på dem som faktisk jobber for slavelønn? hva mede at dem sender ut en faktura med dem som jobber for dem? når man har funnet en "arbeidsgiver" får arbeidstaker ein signatur på faktura som blir levert til od komiteen? fremfor å drasse på kontanter?
Neste blir vell at OD sender inkasso på deg, TS.
Nok en grunn til å mislike OD. Herregud.

Uansett så skal da ikke dette gå utover atferd, eller orden for den saks skyld. Klag til rektor! Dette er rett og slett tøv.

Jeg tror dessverre at hele siste året telles på vitnemålet, så det er lurt å få det fjernet.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Dette er noe av det dummeste jeg har sett på en stund. Det er virkelig ingen grunn til å gi deg nedsatt noe som helst på grunn av dette. Klag, ta det opp med arbeidsgiveren, fortell konsekvensene til han/henne som har skjedd på grunn av at de ikke har overført... Videre ta det til rektor. Om rektor ikke gjør noe med det, ta det videre til kommunen. Ikke stopp før du har fått rettet opp i dette!
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Dra til arbeidsgiver og få en attest på at du har vært der, og at pengene vil bli overført.
At du får nedsatt i attferd syntes jeg ikke er riktig, men derimot orden hadde passet bedre. Siden du går siste året på vidregående, forventes det at du klarer å ordne opp i en så liten sak som det her på egenhånd. Å ta en telefon/besøke stedet du jobbet for å få en skriftlig bekreftelse på at pengene kommer, eventuelt legge ut av egen lomme til du får tilbake fra arbeidsgiver burde være en smal sak. Det er tross alt ikke noen astronomiske summer det er snakk om.
Du er voksen nå vet du!
Må man ikke få varsel om at du kan få nedsatt atferd og orden før de i det hele tatt har lov til å sette ned karakteren? Mener å huske det var noen slike regler når jeg gikk på VGS.
vi fikk beskjed om at det var frivelig, men vi måtte forklare hvorfor vi evt. ikke betalte... så etter fristen har gått ut fikk vi beskjed om at de som ikke hadde betalt fikk fravær den dagen. men det skjedde ingenting med meg, verken fravær eller nedsatt.

jeg mener at OD skal være frivelig! hva skjer med de pengene som blir til overs? jeg kommer aldri til og tro at de pengene blir spart til senere for og hjelpe fattige i uganda! jeg kan vedde sokkene mine på at staten eller noe får de restene som blir igjenn.
og hvor mye penger skal de ha inn til dette? vår skole tror jeg fikk samlet inn 90 000 kr. etter som jeg har fårstått er nesten alle skoler i norge med på dette?

makan til tull! du skal ikke ha nedsatt atferd! eller orden! det er abeidgiveren din som har bæsja på leggen og han skal få ræva i gir med en gang! prat med rektoren din eller kontakt læreren din og forklar situasjonen. dette er noe jeg absolutt ikke klarer og godta. det skal da ikke gå utover deg at arbeidsgiveren din er treig.

jeg sier: alt som heter veldedighet ol. SKAL være frivillig, punktum finale!

(beklager at jeg ble litt sint nå, men jeg takler ikke og se på at en ungdom kansje ikke får seg den jobben h*n vill ha pga. en sløv arbeidsgiver!)

Sitat av torla Vis innlegg
Må man ikke få varsel om at du kan få nedsatt atferd og orden før de i det hele tatt har lov til å sette ned karakteren? Mener å huske det var noen slike regler når jeg gikk på VGS.
Vis hele sitatet...
kommer ann på hva det er. mobbin er nedsatt uten forrvarsel, mens forsent kommninger, og oppkjeftig ol. der man bare får en annmerkning, må man få advarsel først ja.
Sist endret av StålSkuff; 28. november 2011 kl. 13:54.
Jeg spilte Battlefield 3 på OD dagen (:
Da jeg hadde min OD-dage for et par år siden så fikk jeg utbetalt vanlig timelønn på 142,5 kroner timen + 50% tillegg siden jeg jobbet kveld. Jeg betalte inn bare inn 300 kroner og jeg beholdt resten av pengene. Det vil si at jeg hadde rundt 1300 kroner brutto som jeg kunne bruke på meg selv
Sitat av oksygen Vis innlegg
Dette er en fin mulighet for at staten skal kunne drege til seg mer penger! Enorme store mengder av OD pengene går ikke til barna i uruganda. de går til staten slik at de kan sitte og drikke dyr conjak på vår bekostning.
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det mest latterlige jeg har lest siden sist jeg var inne på nyhetsspeilet..
Kilder takk.
Siste orden/adferd karakter for siste halvår er det eneste som betyr noe. Drit i det, du