Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4236
Hoy.

Er lei jobben om dagen, og vil ha en ferie. Men har ikke spart opp noen enda.
Tenkte jeg skulle fikse meg en sjukemelding, så jeg får litt fri.

Men jeg aner ikke hva jeg burde si til legen for å få en lengst mulig sjukmelding.
Noen tips?
Kan du ikke bare melde fra til jobben at du er syk og ta det på egenmelding?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Egenmelding gir deg 3 dager sammenhengende. Med mindre det er en IA bedrift, så vil han kunne ta ut en 20-dagers periode eller noe lignende. Da er dog alle sykedagene oppbrukt.
Sitat av Tu30r6 Vis innlegg
Hoy.

Er lei jobben om dagen, og vil ha en ferie. Men har ikke spart opp noen enda.
Tenkte jeg skulle fikse meg en sjukemelding, så jeg får litt fri.

Men jeg aner ikke hva jeg burde si til legen for å få en lengst mulig sjukmelding.
Noen tips?
Vis hele sitatet...
Hvor jobber du hen? Kan jo hende arbeidsgiver er grei, og lar deg ta ut noen ukers permisjon? Jobber selv på en Spar-butikk, og sjefen der er veldig fleksibel, så lenge jeg får noen til å ta vaktene mine
Trådstarter
13 0
slik det er her må jeg ta å skrive en egenmelding per dag jeg er syk.
Litt stressa sjef, og dårlig bemannet her om dagen, da de har sparket et par, og ikke greid å ansette noen enda.
Tviler på at jeg får noe serlig fri nå heller, men er også keen på lønn, det får jeg ikke hvis jeg ber om fri, da jeg ikke har noe ferie tilgode.
Klag på søvn mangel. vanskelig for legen å sjekke opp og du vil få utskrevet sovemedisin + ett par dager å komme deg på.
Klag så på at hengover eller lite virkning på sovemedisinen, og be om forlenget sykemelding.

Men i disse tider burde du vel være glad for at du i det hele tatt her en jobb å gå til, fremfor å pønske ut måter å slippe unna på....
Sist endret av The_WEB_KILLER; 17. mars 2009 kl. 17:31.
Noe det er vanskelig for legen å sjekke om du har, som søvnmangel. Kan man ikke bare ringe å si at man er sjuk?
Si at du har ryggproblemer. Legen har vanskeligheter med og finne ut om du virkelig har det.
Jepp, ryggproblemer er 95% garantert sykmelding, men du kan være uheldig å møte på en doktor som ikke gir deg det pågrunn av prinsipp.. Ellers så kan du klage på depresjon det gir det 1ukes betalt ferie også. Lykke til! Men anbefalles ikke, vet at mange sjefer ikke liker slike sykemeldinger og du kan havne først i køen om arbeidsplassen din vil ha bort noen flere folk.
Du er keen på lønn, men ikke keen på å jobbe. Du er ikke syk, og i tillegg er arbeidsplassen din dårlig bemannet i utgangspunktet.
Du synes altså bare det er helt greit at kolegaene dine må gjøre din jobb oppå sin egen fordi du er lei av å jobbe? Makan til drittungeholdning..
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Mentalmelt har et godt poeng. I tillegg må du se handlingene dine i forhold til et sirkulært løp. Du ditcher jobb, kollegaene dine får mer å gjøre, så blir de ordentlig sykemeldt, og du får enda mer jobb når du er tilbake. Av og til kan egoisme bite degselv bak.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Egenmelding gir deg 3 dager sammenhengende. Med mindre det er en IA bedrift, så vil han kunne ta ut en 20-dagers periode eller noe lignende. Da er dog alle sykedagene oppbrukt.
Vis hele sitatet...
Ikke for å pirke, men IA tillater at du kan ta opptil 8 dager sammenhengende, totalt 24 dager i løpet av året, uten sykemelding.
Har nettopp vært med på å sparke en som hadde mistenkelige sykemeldinger. Toleransen for slikt er lav fordi det koster for mye for firmaet.
Jeg er enig med murloc. Ikke misbruk systemet slik som du foreslår.
Ta heller en prat med sjefen og si at du ikke orker så mye stress. Da vil han sannsynligvis gi deg mindre arbeid, og du slipper å bruke sykemelding/egenmelding.

Det er er alt for mange som misbruker sykemeldinger som det er.
"Jeg skal gå å få meg en sykemelding for jeg vil ha fri" hører jeg ganske ofte!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Si at du er stressa, sliten og lite opplagt ..
Er de underbemanna uansett så får du nok ikke sparken.
Skjønner tankegangen, selvfølgelig frister det med betalt ferie. Det vil vel alle synes.

Men tenk litt på samvittigheten din og. Det går ut over andre, uansett, i større eller mindre grad.
Jeg hadde i allefall ikke fått ro på meg om jeg skulle sitte hjemme og late meg i en uke samtidig som bedriften jeg jobber for må pøse ut tusenvis av kroner fordi jeg skulker unna.

Hvis du tar jobben din såpass lite seriøst ville jeg kanskje sett meg om etter noe annet.
Nå leste ikke jeg de siste innleggene.
Men du kan si som nevnt over at du har søvn vansker og at du kunne trenge noen dager på og få en normal døgnrytme igjen. om du er ute etter litt mer en 3-5dager så kan du jo spille litt på det psykiske, du kan jo si at det er noe som nylig har skjedd som gjør at du er litt utafor og du kunne trengt og ta ut en sykemelding for og komme deg opp igjen.
men IKKE spill for mye for legen da kan han begynne og sette opp psykolog timer og i versteval få deg lagt inn om du drar den for langt.

legen jeg hadde før trengte jeg ikke si noe nesten om hva som feilet meg for og ta ut sykemelding. kunne liksom si at jeg hadde hat litt vondt i hodet og vært veldig kalm så sa han bare, ja det er kansje en influensa som bygger seg opp, skal vi si ut uka i første omgang da? så kan hende du har en like grei som jeg hadde før

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Si at du er stressa, sliten og lite opplagt ..
Er de underbemanna uansett så får du nok ikke sparken.
Vis hele sitatet...

de kan ikke sparke han så lenge han har en gyldig sykemelding og det er ikke akuratt en sjakk trekk og gi han sparken rett etter han kommer tilbake i jobb siden han må ha fått noen skiftlige advarsler og det skal helst bli holdt et drøftings møtte(tror det er rett navn) hvor det skal føres skriftlig det som blir sagt og helst være en som ikke jobber i bedriften tilstede.
Sist endret av bianchi_89; 18. mars 2009 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville ikke tatt sykemelding nei. Men de kan ikke sparke deg dersom legen har gitt deg sykemelding.
Det de derimot KAN gjøre er å gi deg alle drittjobber, endre alle skiftene dine til drittskift og generelt gjøre alt de kan for å få deg til å slutte. Ja DA blir du sikkert mindre lei av jobben ville jeg tro?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Men de kan ikke sparke deg dersom legen har gitt deg sykemelding.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan de.
Ikke med begrunnelse i at de ikke tror på han, men ved evnt. økonomiske problemer i bedriften så kan en ansatt bli oppsagt i en sykemeldings-periode.
Var selv sykemeldt 2 uker. der eg fint kunne vert på jobb siste uken. men hadde sykemelding så da ble eg hjemme :P

fikk sykemelding på grunn av at eg skjærte bort drøvelen da.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om du ikke har vært mye borte fra jobben, så fungerer det helt fint å si at du har ryggproblemer.

Om det hadde vært vinter kunne du ha sagt at du tror du har fått vinterdeperisjon, å du vil få noen happypills, (som du igrunn kan kaste i søpla om du ikke vil ha dem) Tror du fint vil få en 1-4 uker om det er vinterdeperisjon du klager på.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Håper trådstarter har en oppegående sjef og et godt googlebart (tm) nick slik at sjefen kan se hvilken unnasluntrer h*n har ansatt. Jeg blir faktisk kvalm. Helt enig i mentalmelt og cadex.
Si at du sliter med psykiske problemer og trenger litt tid for deg selv
Skjønner godt at du vil ha fri fra jobben, men det må da være bedre å ta et par dager fri uten betaling enn å dra til legen å skaffe legemelding. Det blir jo bare værre for de som blir igjen, også begynner de å irritere seg over deg. Plutselig har dere et dårlig arbeidsmiljø, selv hater jeg folk som lurer seg unna arbeid!