Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7120
Hei Freaks!

Da har jeg, kjæresten og "svigersan" bestillt oss en 2 ukers tur til Alanya i Tyrkia i sommer. Greia er at ingen av oss har vært der før, og leter derfor etter tips til ting vi kan finne på

Om alder spiller noen rolle så er jeg og kjæresten 18 og 17, og jeg kan ikke se for meg at vi kommer til å finne på så ekstremt mye med foreldrene hennes, men et par ting blir det vel. Hotellet vårt ligger like utenfor "sentrum" og er gangavstand.

Så gjerne fyr løs med ting og tang vi kan finne på!

Og en ting til, noen som har godt øl å anbefale?
Efes synes jeg er en god øl. Du finner den på polet i norge vis du er nysgjerrig på smaken før du reiser.
Gold Cable Park (http://www.goldcablepark.com/en/index.html) er veldig bra, anbefales på det sterkeste!
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Efes synes jeg er en god øl. Du finner den på polet i norge vis du er nysgjerrig på smaken før du reiser.
Vis hele sitatet...
Hm, ser det er flere som liker dette ølet! Skal definitivt teste det ut
Det vil være utrolig mange innpåslitne Tyrkere som skal selge deg alt mulig. De starter gjerne med "Hello, my friend" og når de får vite at dere er nordmenn, legger de om til svensk, for alle Tyrkere har selv eller har en fetter, kompis som har eller bor i Sverige. Det er også båtturer man kan bli med på, besøke grotter osv. Så tror jeg det går an å ta sånn paragliding der. Vil si det er ganske bra uteliv der også.
Sitat av alexanderev Vis innlegg
Gold Cable Park (http://www.goldcablepark.com/en/index.html) er veldig bra, anbefales på det sterkeste!
Vis hele sitatet...
Ser sick ut! Har alltid hatt lyst til å prøve "vann jet-pack"

Sitat av Teg Vis innlegg
Det vil være utrolig mange innpåslitne Tyrkere som skal selge deg alt mulig. De starter gjerne med "Hello, my friend" og når de får vite at dere er nordmenn, legger de om til svensk, for alle Tyrkere har selv eller har en fetter, kompis som har eller bor i Sverige. Det er også båtturer man kan bli med på, besøke grotter osv. Så tror jeg det går an å ta sånn paragliding der. Vil si det er ganske bra uteliv der også.
Vis hele sitatet...
Slike er ikke ukjent for noen av oss, men har hørt at det er ekstra ille i Tyrkia, så vi får vel se.. Båtturer og grotter høres derimot flott ut, men kan se for meg at slike ting er veldig populært og dermed overfylt med folk?
Sist endret av Siilverpants; 8. januar 2015 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Slike er ikke ukjent for noen av oss, men har hørt at det er ekstra ille i Tyrkia, så vi får vel se.. Båtturer og grotter høres derimot flott ut, men kan se for meg at slike ting er veldig populært og dermed overfylt med folk?
Vis hele sitatet...
Litt sent svar.
Tyrkia sin inntekt kilde må jo være grotter, skildpader og gjørmebad.. Har vært med på ei sånn tur, dagen etterpå ble jeg igjen på hotellet.. Overfylt, varmt også kjørte båten på grunn.
Tyrkere ga perfekt service til madammene og elendig service til oss mannfolk, som gratis drikke, ekstra mat og masse annet dill til kvinnfolkene. Mannfolkene fikk oftes det de bestilte.

Ellers ble vi spurt altfor ofte å kjøpe piratkopi spill, musikk eller filmer, gatene var overfylt med søppel og kakkelakker, idioter som limer penger på bakken, tyver som stjeler, hotellet renngjørings ansatter hater deg om de ikke får tips, plagsomme EU turister som hyler og lage fyllekvalme på resturanger, stalkere, scimmers på bankautomater/butikker osv.. Mye negative oplevelser fra min side, men damen var fornøyd med alt. Noe posetivt fant jeg, utrolig godt vær, mye alkohol, følelsen av og være rikere, masse billig, annet type lovverk, airconditon trur jeg hadde dauet uten
Sitat av KaiN Vis innlegg
Litt sent svar.
Tyrkia sin inntekt kilde må jo være grotter, skildpader og gjørmebad.. Har vært med på ei sånn tur, dagen etterpå ble jeg igjen på hotellet.. Overfylt, varmt også kjørte båten på grunn.
Tyrkere ga perfekt service til madammene og elendig service til oss mannfolk, som gratis drikke, ekstra mat og masse annet dill til kvinnfolkene. Mannfolkene fikk oftes det de bestilte.

Ellers ble vi spurt altfor ofte å kjøpe piratkopi spill, musikk eller filmer, gatene var overfylt med søppel og kakkelakker, idioter som limer penger på bakken, tyver som stjeler, hotellet renngjørings ansatter hater deg om de ikke får tips, plagsomme EU turister som hyler og lage fyllekvalme på resturanger, stalkere, scimmers på bankautomater/butikker osv.. Mye negative oplevelser fra min side, men damen var fornøyd med alt. Noe posetivt fant jeg, utrolig godt vær, mye alkohol, følelsen av og være rikere, masse billig, annet type lovverk, airconditon trur jeg hadde dauet uten
Vis hele sitatet...
Limer penger på bakken? Hva mener du limer penger på bakken? Dessuten når du sier at det er skimmers på bankautomater/butikker tror jeg bare du troller.. Sikkerheten rundt bankautomatene kan jo sammenlignes med Norge. Når det kommer til butikker, mener du gatebutikker eller kjøpesenter? Dersom du mener at det er kjøpesenter, så tror jeg at du har bommet totalt!
Tipper det er noe ala jackass-stunts det hintes til når folk limer fast penger på bakken, sånn at andre tror de har funnet noe extra cash for å feste med, og prøver å plukke de opp. (litt som 200 lapp og fiskestang i gågata.)
Det andre kan jeg ikke svare for.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Limer penger på bakken? Hva mener du limer penger på bakken? Dessuten når du sier at det er skimmers på bankautomater/butikker tror jeg bare du troller.. Sikkerheten rundt bankautomatene kan jo sammenlignes med Norge. Når det kommer til butikker, mener du gatebutikker eller kjøpesenter? Dersom du mener at det er kjøpesenter, så tror jeg at du har bommet totalt!
Vis hele sitatet...
Nei, ofte jeg skulle til og plukke opp mynten på gaten, men de var limt til bakken.
Scimmers? kompisen og tanten min ble utsatt får dette, også fikk tante barnet mitt stjålet mobiltelefon på ei utested
Sitat av KaiN Vis innlegg
Nei, ofte jeg skulle til og plukke opp mynten på gaten, men de var limt til bakken.
Scimmers? kompisen og tanten min ble utsatt får dette, også fikk tante barnet mitt stjålet mobiltelefon på ei utested
Vis hele sitatet...
Ofte? Lærer dere ingenting?
Vet ikke mye om tyrkisk øl, men lærte raskt at raki (den "lokale" spritvaren) kanskje er det grusomste menneskeheten har klart å brygge med vilje. De fleste jeg har pratet med sier seg enige med meg, men en gang i skuddåret kommer det en kar og påstår at han liker det, så hvem vet, kanskje du er den karen.
Kan vel nevne at Pamukkale ikke er verdt pengene. Det er fint, men nå er forbudt å bade der.
Jeg og kona leide bil og dro til Kappadokia, absolutt verdt turen. Men det er en ekstrem lang biltur gjerne med 2-3 netter på hotell.
Så har du en vannpark i Side som er ganske grei, men kan fort bli overfylt av folk. Jeg var der i midten av Mai og da var det folketomt og frittfrem.
Turen opp på borgen i Alanya er en fin tur, ta en taxi opp ellers risikerer du å bli meid ned av en på vei opp.
Hamham er et must en av de første dagene i Tyrkia, En deilig opplevelse av tyrkisk bad over et par timer. Passer like godt for liten som for stor, Ca 40 Lira p.p

Dim Cave er verdt et besøk, en vakker grotte som er musikk og lyssatt. Ta taxi opp, det er det enkleste. MEN avtal pris på forhånd og hvor lenge han skal vente på dere.

Dim Shay er et artig sted. Der er vannet kjølig ( ca 15-18 grader) og man sitter ute på flåter å spiser. det er mulighet Å fiske fra flåten og snøre får du låne der. Får man fisk griller kokken den til dere og den kan nytes til lunsj. Ta city buss nr 10 fra 25 meters gata og sitt på helt til den stopper og sjåføren sier at du må gå av. Dette er endestasjonen. Det går buss i retur hver HELE time tilbake . Bare turen opp forbi plantasjene som dyrker bananer og appelsiner er verdt hele turen.

Alanya Kaseli (borgen) er helt fantastisk. Det går buss fra holdeplassen ved Burger King som ligger litt opp i bakken fra Marinaen. den går kun til borgen og ned igjen. Sitt også på her til det er helt stopp og bussen snur, det er lett å hoppe av for tidlig og det er bratt å gå oppover til toppen den siste biten .GÅ NED IGJEN.....DET er en fantastisk opplevelse , utrolig mye hyggelig å se på og oppleve og FOR EN UTSIKT ....

Alanya Horse club er verdt et besøk. Her rir man i et fantastisk fjell landskap noen timer og rir til festningen Syedra Kalesi. farmen eies av av en doktor med praksis i alanya men leies ut til et ungt ektepar. Mustafa guider dere trygt tur/retur . pris 150 lira p.p (450 nkr) men er verdt HVER ENESTE KRONE !
Nb: Mustafa kjører og henter ved leilighet/hotellet og det er innbakt i prisen.

Alanya Dolphin park ligger en kort busstur unna og er et flott sted

Ha en god tur til Alanya 👍
Sist endret av Huttetutta; 18. januar 2015 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil anbefale borgen som Huttetutta snakker om. Veldig koselig tur, kjør buss eller taxi opp og gå ned igjen. Det er et imponerende sted.

Når det gjelder den delfinparken var jeg ikke så imponert. Skabbete, stakkarslige delfiner. Vi så en ansatt som slo delfinen. Ikke et sted jeg vil tilbake til.
Sitat av Susa Vis innlegg
Når det gjelder den delfinparken var jeg ikke så imponert. Skabbete, stakkarslige delfiner. Vi så en ansatt som slo delfinen. Ikke et sted jeg vil tilbake til.
Vis hele sitatet...
Bra du skrev det! Egentlig anbefaller jeg å ikke gå på show for dyr der det mistenkes at dyrene ikke har det bra.

Ang jeg skrev at "delfinparken er et flott sted" er kopiert fra en sms jeg fikk, glemte å redigere bort den :-)

Jeg anbefaler også å ikke støtte heste taxi i Alanya da jeg mener at hestene ikke har det bra, med timelang løping på hard asfalt. Da støtter du at dyrene ikke har det bra.

Hesteridning hos Mustafa støtter jeg fult ut, der er det dyrevelferd på det høyeste.
Sist endret av Huttetutta; 18. januar 2015 kl. 15:02.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oi! Har helt glemt denne tråden.. Tusen takk for masse flotte tips folkens!

Har hørt om hamham, men har også hørt at slikt bør man gjøre på et eget spasenter fordi det som er på hotellet oftest bare er "lureri", noen som kan bekrefte/avbekrefte det?
Anbefaler en tur til Sapadere Canyon (http://www.utforskverden.no/europa/t...padere-canyon/). Det ligger omtrent en time fra byen, og man kan reise dit med leiebil eller jeepsafari. Det er veldig små og bratte veier, så tviler på at det går buss opp dit.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Huttetutta, hva mener du med Mustafa? Person eller firma? Når jeg var i Tyrkia tok jeg taxi opp til borgen, taxifirmaet husker jeg ikke hva het, men sjåføren het Mustafa. Morsomt hvis det er snakk om samme mann.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Bra du skrev det! Egentlig anbefaller jeg å ikke gå på show for dyr der det mistenkes at dyrene ikke har det bra.

Ang jeg skrev at "delfinparken er et flott sted" er kopiert fra en sms jeg fikk, glemte å redigere bort den :-)

Jeg anbefaler også å ikke støtte heste taxi i Alanya da jeg mener at hestene ikke har det bra, med timelang løping på hard asfalt. Da støtter du at dyrene ikke har det bra.

Hesteridning hos Mustafa støtter jeg fult ut, der er det dyrevelferd på det høyeste.
Vis hele sitatet...
Enig der, takler ikke dyreparker i Norge gang (litt på spissen, but you get the point)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har hatt to turer med paraglider over Alanya.. Helt nydelig! Grei termikk, så det går greit å skru seg opp!
Landet på stranda og kjøpte øl!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg har hatt to turer med paraglider over Alanya.. Helt nydelig! Grei termikk, så det går greit å skru seg opp!
Landet på stranda og kjøpte øl!
Vis hele sitatet...
Skal være ærlig å si at jeg har en liten anelse av høydeskrekk, så jeg tror ikke det blir noe paragliding...
Sitat av Duckie Vis innlegg
Huttetutta, hva mener du med Mustafa? Person eller firma? Når jeg var i Tyrkia tok jeg taxi opp til borgen, taxifirmaet husker jeg ikke hva het, men sjåføren het Mustafa. Morsomt hvis det er snakk om samme mann.
Vis hele sitatet...
Mustafa er et veldig vanlig navn i Tyrkia og andre muslimske land.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Huttetutta, hva mener du med Mustafa? Person eller firma? Når jeg var i Tyrkia tok jeg taxi opp til borgen, taxifirmaet husker jeg ikke hva het, men sjåføren het Mustafa. Morsomt hvis det er snakk om samme mann.
Vis hele sitatet...
Mustafa er han som henter å kjører dere til hedteridningvog som saler opp hestene og blir med ut på tur, med hestene, på Alanya Horse club
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Mustafa er han som henter å kjører dere til hedteridningvog som saler opp hestene og blir med ut på tur, med hestene, på Alanya Horse club
Vis hele sitatet...
Er det han eneste som gjør det, dag inn og dag ut?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Aah, det kan jeg tro på, Mandokir.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Er det han eneste som gjør det, dag inn og dag ut?
Vis hele sitatet...
Om du har bestilt heste ridning på Alanya Horse club, ja.
Det er jobben hans, å hente turister som vil på heste ridning. Mustafa driver stedet sammen med Natalia.

http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ya/a/10009808/

https://m.facebook.com/profile.php?i...12054415482595

Håper et par linker er mer oppklarende.