Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1670
Hvis en kar bruker 0,5 IV heroin hver dag, og en annen røyker rundt 1 (så de får like mye heroin i kroppen) vil IV-knarkern få mer abstinenser? De kommer vel litt fortere med skyting, men sånn ellers?
Hvis begge får akkurat samme mengde tilført, så vil de få samme abstinenser.
Stemmer det mexxy sier.
Men erfaringsmessig syntes jeg abstinensene etter IV er et hakk værre en ved røyking. Men begge er helt jævlig uannsett.
Sist endret av Kastrup; 25. september 2014 kl. 14:39.
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Stemmer det mexxy sier.
Men erfaringsmessig syntes jeg abstinensene etter IV er et hakk værre en ved røyking. Men begge er helt jævlig uannsett.
Vis hele sitatet...
Hvis man tar med det psykiske ved abstinser, så vil jo helt klart bli verre hvis man har misbrukt heroin med den inntaksmetoden som man liker best.

Ta tobakk f.eks. Jeg røyker ca. 10-15 sigaretter om dagen. Hvis jeg er fri for sigaretter, så hjelper det selvfølgelig å ta seg en klype med snus, men jeg vil likevel sitte der fordi jeg foretrekker å innhalere tobakksrøyken, ikke legge den under leppa. Selve nikotin suget blir borte, men den hærlige følelsen av å trekke røyk ned i lungene er fraværende og den kan nesten føles som snusen ikke har noe funk i det hele tatt, selv om den selvfølgelig har det.

Metadon er også et godt eksempel. Mage som havner i LAR og begynner med metadon har for det meste injisert opioidene sine. Mange velger å fortsette å injisere metadonen, selv om det faktum at metadon ikke funker noe særlig fortere ved injisering, som med de fleste andre opioider, på grunn av noe med metabolismen (Mulig jeg tar feil, rett meg opp hvis du/dere kan). Og biotilgjengeligheten er nesten fullstendig ved oralt inntak av metadon. Og de er sikret dosen sinn hver dag helt legalt, men fortsatt velger noen å fremdeles bruke nåla, selv om det ikke har noe særlig fordeler.

Så inntaksmetoder kan gjøre abstinenser/rehablitering betydelig verre hvis man velger bort den inntaksmetoden man er mest komfortabel med, men rent fysisk, så vil abstinenssymptomene komme an på hvor mye man har inntatt over en tidsperiode, helt uavhengig av inntaksmetode.
Man blir avhengig av heroin OG nåla.
De som skyter får et tillegsproblem når de vil slutte, og må slutte med 2 ting, de må kjempe for å slutte med nåla samtidig at de vil slutte med heroin.
De som kun røyker heroin må kun kjempe for å slutte med heroin.
Heroin er vel like avhengig uansett inntaksmåte.
De som røyker må jo også tilberede mekket sitt på et vis. Blir ikke det en slags vane de må kutte ut også?
Sitat av bacongull Vis innlegg
De som røyker må jo også tilberede mekket sitt på et vis. Blir ikke det en slags vane de må kutte ut også?
Vis hele sitatet...
Jo, det vil jeg påstå, blir et slags ritual.
Når jeg røyket daglig fra morgen til kveld, hadde jeg rutiner på det meste, så fra jeg startet å mekke til jeg var ferdig med å rense lumet, tok det fort en halvtime, og mye av det som var vanskelig med å slutte, var nettopp denne inngrodde vanen.
Og har opplevd mange ganger at bare det å mekke ga en form for buzz, glemte til og med å røyke noen ganger, så mekkingen og ikke minst inntaksmetode hadde veldig mye å si.
Grunnen til at man blir hektet på nåla, er det kicket det gir, den voldsomme virkningen med en gang.
det er derfor det er så vanskelig å få mennesker som er vant med å bruke nåla å få de til å røyke, de er blitt avhengig av kicket det gir.