Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4363
Hei.

Har røyket weed daglig i 6-7 mnd nå og føler det er på tide å slutte. Det blir for dyrt og går ut over både helse og skole. Sitter nesten bare inne i leiligheten og røyker. Problemet mitt er at jeg er redd for bivirkningene og hvordan det vil påvirke mitt daglige liv. Har tidligere vært uten weed en ukes tid og da svetter jeg om natten, sliter med å sove, blir fort sur og er veldig innesluttet. Hvor lenge vil jeg sånn ca. merke bivirkningene?

Har lest "En guide for deg som vil slutte med hasj" og der stod det at man vil merke bivirkningene i en måned etterpå. I tillegg stod det at man etter denne perioden ville få "permanente bivirkninger" i form av en ny identitet. Noen som kan utdype dette?

Har heller ikke vært på skolen på noen måneder nå, og er redd for å dra. Har ikke vært der i det hele tatt i det nye semesteret.

Noen som har noen tips eller erfaringer de ønsker å dele? Vil det lønne seg for meg å trappe ned forbruken, eller bare slutte med en gang? Finnes det noen måter å dempe/unngå bivirkningene på?

Takker så mye for svar!
Sist endret av teppepose; 5. februar 2014 kl. 07:17.
Du kommer til å svette en del om nettene, i ca en uke. That's it! Kom deg på skolen istedenfor å kaste bort livet ditt, så kan du heller ta opp igjen jointen når du er ferdig. Røyk en sjelden gang i blant når du selv har fortjent det.
De gangene jeg har slutta etter lengre perioder med røyking, synes jeg først og fremst at alt blir mer kjedelig, og føler meg litt tom på en måte. Men etter en uke eller to, blir jeg mer normal igjen, og synes bare det er en lettelse å føle seg mer klar i hodet, osv. Selv om det er fint med en joint i blant, er det ikke bra å røyke hver dag. Det blir bare kjedelig og selvdestruktivt etterhvert.

Har selv vært borte fra skolen i lengre perioder, og vet godt hvordan det bare blir verre og verre jo lenger du venter. Men når du først har vært der én dag, blir ikke de neste noe problem. Lykke til
Sist endret av Moondog7; 5. februar 2014 kl. 07:33.
6-7 MND er ingen lang tid, slutt på dagen, det er min mening.
Jeg har røyket selv og synes det var befriende å slutte, jeg brå sluttet.
Blir du sur så gå ut å finn på noe og kom deg på skolen, treff andre mennesker, det påvirker humøret ditt om du opplever noe hyggelig i livet ditt eller om du kun sitter inne i leiligheten å røyker bort dagene.
Når det gjelder å oppdage seg selv i form av ny indentitet betyr det at når du slutter å ruse deg vil du på nytt bli kjent med deg selv. Ofte har man utviklet seg og når man ruser bort livet mister man kontakten til andre mennesker, kontakten til familien minskes og venner og alt dette våkner til live igjenn når man slutter å ruse seg.
Gå på skolen og ha det gøy!
Ønsker deg alt godt :-)

Sitat av teppepose Vis innlegg
Vil det lønne seg for meg å trappe ned forbruken, eller bare slutte med en gang? Finnes det noen måter å dempe/unngå bivirkningene på?
Takker så mye for svar!
Vis hele sitatet...
Ikke trapp ned, det blir til at man røyker opp til det er tomt.

Finnes ingen måter, det er sånn det er å slutte, men det går over!
Sist endret av Huttetutta; 5. februar 2014 kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det du burde gjøre, uavhengig av bivirkninger osv, er å slutte på dagen. Deretter burde du ringe skolen og læreren å si at du har hatt noen problemer (uten å nevne hva) den siste tida og å høre om du kan komme tilbake.

Det ble veldig rett frem, og spesielt det med skolen krever mot, men det er et fint mål. Bare du gjør de to tingene ordner veldig mye seg. Om du ikke gjør det kommer du til og angre, i likhet med alle andre som har gjort det samme. Lykke til!
Sitat av teppepose Vis innlegg
Har lest "En guide for deg som vil slutte med hasj" og der stod det at man vil merke bivirkningene i en måned etterpå. I tillegg stod det at man etter denne perioden ville få "permanente bivirkninger" i form av en ny identitet. Noen som kan utdype dette?
Vis hele sitatet...
Jeg sluttet selv på dagen i starten av desember etter 4år med røyking vær dag, jeg fikk ingen svetting om natten, ingen problemer med å sove, ingen nevneverdige bivirkninger, føler fortsatt at jeg har samme identitet, ingen som sier at jeg har forandret meg, henger fortsatt med de samme folkene jeg alltid har røyket med, de har ikke sluttet vell og merke og jeg kan fint sitte på besøk mens de røyker uten å bli sugen på trekk, handler bare om vilje styrke.

Enste jeg kan si er at godteri er ikke like godt lenger, bruker gjerne 4-5 dager på en 200g plate sjokolade og hukommelsen er blitt mye bedre
Sitat av teppepose Vis innlegg
Hei.

Har røyket weed daglig i 6-7 mnd nå og føler det er på tide å slutte. Det blir for dyrt og går ut over både helse og skole. Sitter nesten bare inne i leiligheten og røyker. Problemet mitt er at jeg er redd for bivirkningene og hvordan det vil påvirke mitt daglige liv. Har tidligere vært uten weed en ukes tid og da svetter jeg om natten, sliter med å sove, blir fort sur og er veldig innesluttet. Hvor lenge vil jeg sånn ca. merke bivirkningene?

Har lest "En guide for deg som vil slutte med hasj" og der stod det at man vil merke bivirkningene i en måned etterpå. I tillegg stod det at man etter denne perioden ville få "permanente bivirkninger" i form av en ny identitet. Noen som kan utdype dette?

Har heller ikke vært på skolen på noen måneder nå, og er redd for å dra. Har ikke vært der i det hele tatt i det nye semesteret.

Noen som har noen tips eller erfaringer de ønsker å dele? Vil det lønne seg for meg å trappe ned forbruken, eller bare slutte med en gang? Finnes det noen måter å dempe/unngå bivirkningene på?

Takker så mye for svar!
Vis hele sitatet...



Hvor gammel er du?

Jeg starte med hasj nå jeg var 13-14 år gammel.

Jeg bråstoppet når jeg var 16.

Bivirkninger kom med engang, bare psykisk. massive mareritt, det var verst.

Hadde aldri noen fysiske plager, aldri! ikke så mye som svette hender.
etter 2 år uten så mye som et trekk bestemte jeg meg for å prøve det igjen.

Jeg var hos en kompis, vi hadde kjøpt oss en femmer hver, jeg mekket meg et trekk, jeg trakk å satt meg tilbake. Jeg fikk så noia og angst så jeg trodde jeg skulle dø, ble nesten psykotisk.

Jeg kan rett og slett ikke røyke weed/hasj lenger, det funker ikke! jeg blir like syk hver gang jeg prøver det!

Jeg angrer faktisk på at jeg sluttet! Jeg kunne ønske jeg klarte å røyke, tenker mange ganger at det hadde vært deilig med et trekk...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Handy andy: Et "trekk" kan i mange tilfeller være en massiv dose. Om du absolutt skal røyke cannabis så kan du prøve med en joint, ta et par små drag, legg den fra deg og vent i et kvarter på effektene.
Det blir litt som med alkoholdebuten, kjøper man seg noen øl og koser seg så går det som regel bra, kjøper man seg sprit så ender det ofte på sykehuset eller værre.

Med det sagt så er ikke cannabis for alle, man må jo ikke røyke det om det gir kjipe effekter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Handy andy: Et "trekk" kan i mange tilfeller være en massiv dose. Om du absolutt skal røyke cannabis så kan du prøve med en joint, ta et par små drag, legg den fra deg og vent i et kvarter på effektene.
Det blir litt som med alkoholdebuten, kjøper man seg noen øl og koser seg så går det som regel bra, kjøper man seg sprit så ender det ofte på sykehuset eller værre.

Med det sagt så er ikke cannabis for alle, man må jo ikke røyke det om det gir kjipe effekter.
Vis hele sitatet...


Glemte å legge til. Jeg elsket cannabis, det ga meg veldig mye, god døgnrytme, godt humør og evnen til å fungere bra sammen andre.

Jeg klarte dette greit uten røykings.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Jeg starte med hasj nå jeg var 13-14 år gammel.

Jeg bråstoppet når jeg var 16.

Bivirkninger kom med engang, bare psykisk. massive mareritt, det var verst.
Vis hele sitatet...
Roten til det hele ligger nok i den første linja der. Narkotiske stoffer i ung alder og spesielt i lengre perioder har en viss effekt, pga hjernen utvikler seg enda.

Til TS; godt valg å slutte! Prøv å være sammen med mye folk, finne på en ny hobby, få mye frisk luft og god døgnrytme. Det med "ny identitet" er det ikke alle som får, men jeg fikk ihvertfall mye klarere minne, viljestyrke og ble mye bedre til å ta valg etter jeg sluttet. Ønsker deg alt godt, lykketil!
Jeg har vært i samme båt som deg og nå har jeg slutta selv så jeg har noen fine tips vil jeg tro.

Du har allerede innsett at du kaster bort livet ditt på å røyke hver dag og bare sitte inne. Det er bra!

Jeg vil anbefale deg å slutte på dagen. Da man har vært vant til å røyke hver eneste dag så sier det selv at det blir mange situasjoner i løpet av hverdagen fremover hvor du skulle ønske du hadde weed/hasj, det kommer til å føles tomt å se filmer osv uten å være fjern. Jeg tror dette er bra for da får du reflektert en del over livet ditt, verdiene dine, hva du vil fremover, hvorfor det er bra å trappe ned/slutte vs fortsette i samme løpet som hittil, hva røykingen hver dag egentlig har gitt deg og hva du kunne ha fått ut av denne tiden. Sterke følelser som blir vekket kan hjelpe deg å skape endring.

Som jeg og de fleste andre så kommer du sikkert til å bli veldig rastløs da du ikke røyker lenger og sikkert ha humørsvingninger og frustrasjon. Men det er individuelt så klart.

Begynn med nye ting og hobbyer, les mer, tren mer, spis sunt, sov mye, drikk mye vann, rydd rommet ditt, møt venner og jenter, spesielt venner som du kan snakke med dype ting om og ikke dømmer deg for at du har røyka og kastet bort livet ditt(a.k.a ekte venner). Prøv å nyt det nye livet og kjenn hvor klar du er i hodet etterhvert som ukene går.

Ikke minst tenk på hvor mye penger du kommer til å spare! Du kan jo belønne deg selv etter en måned eller to ved å kjøpe deg noen freshe klær, dra til frisøren osv. Du kommer til å føle deg som en ny mann!

Er det noe mer du lurer på kan du PM eller spørre her. Det er nok av folk her som har vært i nøyaktig samme båt som oss vil jeg tro.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Jeg hører ofte folk som sliter eller er redde for å slutte. Men saken er den at det faktisk ikke er så vanskelig hvis du unngår å bygge det opp i hodet ditt! Jeg har nå røyket daglig i nærmere ett år, har hatt noen pauser, men aldri fått noe slags form for abstinenser (annet enn litt søvnproblemer de 2 første dagene uten nattings)
jeg har nylig hatt en pause på en måned etter 4 år med røyking mer eller mindre hver dag. var egentlig ikke noe vanskelig å slutte. den første uka er litt kjip, men så lenge en holder seg aktiv, er sosial etc så går det greit. litt svette om nettene overlever man fint. nå skal jeg begynne å røyke igjen, men holde meg unna hverdagsrøykingen.
Sitat av enger Vis innlegg
jeg har nylig hatt en pause på en måned etter 4 år med røyking mer eller mindre hver dag. var egentlig ikke noe vanskelig å slutte. den første uka er litt kjip, men så lenge en holder seg aktiv, er sosial etc så går det greit. litt svette om nettene overlever man fint. nå skal jeg begynne å røyke igjen, men holde meg unna hverdagsrøykingen.
Vis hele sitatet...

Kan du gi meg tilbake melding på hvordan det blir første gang for deg?

Håper virkelig på at de kan gi deg den samme god følelsen som du hadde!
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Kan du gi meg tilbake melding på hvordan det blir første gang for deg?

Håper virkelig på at de kan gi deg den samme god følelsen som du hadde!
Vis hele sitatet...


skal jeg gjøre! er litt spent selv.
Du hadde det fint før du begynte? du klarte deg jo fint før du prøvde første gangen ? da klarer du like fint som før og være normal uten cannabis ha truen på deg selv, lykke til
Ikke noe å være redd for når du slutter med weed!
har selv vært hyppig bruker av ganske god weed lengre enn det du har vært, og jeg klarte å kutte ned.
Bestemte meg en dag for at jeg bare ikke skulle gidde å bruke opp så mye penger på noe som ikke ga meg så mye tilbake, utenom at tida gikk og man kunne kose seg. Blir på en måte for fornøyd når man sitter på god weed.
Uansett, når du slutter/trapper ned, tenk på: Alle pengene du sparer, all tiden du nå har til å gjøre andre ting enn å bli fjern, hvor lite du kommer til å trenge hvis du tar deg en toke igjen, etc.

De første dagene er verst og du vil føle deg mer irritert enn vanlig. Men etter en ukes tid, med en god innstilling, kan du fort se de gode sidene med å ikke røyke weed. Prøv i steden å ha litt weed liggende, så du vet du kan ta frem en joint om det skulle bli mye stress. På den måten kan du slappe av og hele tiden tenke at du har weed, uten å røyke.

Jeg merket selv etter et par uker at jeg ble litt raskere i hodet, raskere til å snakke og tenkte klarere på hva jeg er nødt til å gjøre for å forbedre livet mitt. Dette er jo helt positive ting. Jeg ble dog bittelitt mindre "high" i personligheten, noe jeg egentlig synes er viktig, fordi jeg er mye fetere engentlig når jeg røyker eller har den mind-staten. Derfor røyker jeg fortsatt, men i mindre grad enn før. Det føles faktisk mye mye bedre å kunne røyke når du virkelig har lyst istedenfor å trenge det hver gang man sitter alene på rommet sitt eller i en leilighet.