Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6325
Har lest litt over tråden "Hvordan har hasjen skadet deg?" og jeg ser at det er mange som får problemer med det sosiale livet, depperasjoner, noia etc. Jeg har også sett en del dokumentarer og lest små fakta artikkler som sier noe med at pot er mindre farlig etter som det inneholder CBD, som gjør deg høy istede for fjærn. Er dette sant? Er det altså "sunnere" og røyke pot istede for hasj?

Beklager hvis dette er blitt tatt opp før, men finner ingen ordentlige svar.
Hasj og weed er akkurat samme stoffet, og er like farlig. forholdene mellom cbn,cbd og thc kommer ann på hvilken strain det er, ikke om det er hasj eller pot
Sist endret av fiskenXXX; 12. januar 2013 kl. 17:30.
CBD gjør deg ikke "høy", Det er det Thc nivået+ sativa plante som gjør deg. du blir mere stein av CBD og det gjør at du får litt mindre noia, stabiliserer lissom. Jeg vet ikke ossen nivået er i hasj kontra pot, men det er ikke mye CBD i de alle fleste strains, under 1%. Men jeg er også av den oppfatning at hasjen skader mere psykisk, hakke peil på hvorfor, men både jeg og flere jeg kjenner som røyker syns hasj er litt verre for psyken.
Slik jeg tolket det der programmet der så hadde det ikke noe med pot vs hasj å gjøre. Det hadde med THC vs canabioder.
Skunk har et skyhøyt innhold thc, noe som kunne kunne føre til psykose, DERSOM man hadde det i genene/var i faresonen for psykisk sykdom.

Canabioder motvirker vist den psykotiske effekten av thc som noen av disse individene kunne få.
Nexxzow's Avatar
Trådstarter
Takker for svar, men har noe å tilføye. Det må jo være en grunn siden det ikke finnes "medicinal hasj" is statene, eller?
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Takker for svar, men har noe å tilføye. Det må jo være en grunn siden det ikke finnes "medicinal hasj" is statene, eller?
Vis hele sitatet...
Er vel rett og slett fordi det ikke er noe vits? mye mere jobb for samme produktet.
Pot er jo mere praktisk å mekke også.
Sist endret av narni; 12. januar 2013 kl. 17:35.
Finnes vel brunt og som de omtaler som medicinal? Da i form av olje/wax for det meste.
farligere er det nok ikke, men skal man være superkverulant og si at det er skadeligere ? Hvis man tenker på dem som buffer inn litt pvc og slikt "som jeg har hørt og har null kilder til " som sikkert ikke er helt strøkent å få smurt inn på lungene
Sist endret av fjellheim; 12. januar 2013 kl. 17:48.
Går det an å få noen med bedre kjennskap til skadevirkninger mt.p. hasj vs marihuana, til å svare her??
Er ikke videre imponert over svarene her... Ønsker gjerne bidrag fra freaks med litt lengre fartstid, eller med god erfaring fra cannabis.

Ikke at jeg har så mye å tilføye selv altså, men jeg mener trådstarters tema er litt viktig, og det er rart vi ikke har hatt flere sånn tråder.
Nei, hasj er vanligvis ikke farligere enn marijuana. Unntaket er svært potent hasj (som vannhasj/ice-o-lator hasj, budder) som kan ha en THC% inntil 80. Ved feildosering så er kan denne typen hasj potensielt være farligere.
Denne hasjen er svært sjelden og varierer i kvalitet som alt annet. Ice-o-lator hasjen som selges i Amsterdam er som regel av dårlig kvalitet - jeg tipper at svært sjelden inneholder høyere nivåer enn 40% THC.

- Bilde - god ice-o-lator hasj (laget av cannabisplanter som er høstet litt for tidlig).

Til sammenligning så inneholder marijuana 1-20% THC, marokkansk importhasj 1-10% THC og annen importhasj 1-25% THC.

Men, hasj (særlig importhasj) inneholder som regel høyere nivåer av CBN. Cannabinol (CBN) gjør deg sløv. Foreløpig vet man lite om CBN.

- Video om CBN.


På sclabs.com finner dere vitenskaplig informasjon om cannabis (cannabinoider, terpener og annen info.)
Sist endret av sonmarak; 12. januar 2013 kl. 18:18.
Hvis du med pot mener weed. Så er hasj potensielt farlig. Mens weed er ikke. Hasj er behandlet med kemikalier og fremstilt, mens weed naturlig plante og ikke skadelig på noen måte.
Hasj inneholder som regel mer CBN enn poten den er laget av. Det er fordi CBN dannes ved oksidasjon av THC, en prosess som starter straks trikomene presses og oljen kommer i kontakt med luft. CBN har en funksjon tilsvarende funksjonen til CBD. CBN og CBD motvirker deler av effektene til THC, og bidrar til å produsere en noe mildere ruseffekt, som i mindre grad er preget av elementer som angst og psykose.

I tillegg til dette er jo hasj en ekstrakt av cannabis, mens pot kun er tørket plantemateriale. Det vil si at du i prinsippet kan spare deg for mye usunn røyk ved å røyke hasj fremfor pot. De fleste blander imidlertid hasjen sin med tobakk uansett, så da faller jo den gevinsten bort.

Sitat av 1onlife Vis innlegg
Hvis du med pot mener weed. Så er hasj potensielt farlig. Mens weed er ikke. Hasj er behandlet med kemikalier og fremstilt, mens weed naturlig plante og ikke skadelig på noen måte.
Vis hele sitatet...
Ordentlig hasj er ikke behandlet på noen måte som gjør den mer farlig enn poten den er laget av. Den er ikke tilsatt noen kjemikalier, og den er ikke noe mindre naturlig enn planten den kommer fra.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Hvis du med pot mener weed. Så er hasj potensielt farlig. Mens weed er ikke. Hasj er behandlet med kemikalier og fremstilt, mens weed naturlig plante og ikke skadelig på noen måte.
Vis hele sitatet...
Hasj er på ingen måte behandlet med noe som helst kjemisk eller lignende, hvis vi snakker om vanlig hasj. Det er kun de samme plantematerialene som pot, og kommer fra den samme planten. Men det er større sannsynlighet for at man blander inn andre saker i hasj, men har også sett flere poster på forumet som tilsier at det også kan bli blandet inn andre lumske saker i pot også.
Poster en video om CBD laget av www.sclabs.com med det samme. Det er mange myter om CBD som florerer på forumet. Jeg håper videoklippet får avklart noen av dem.

Video om CBD.
Sist endret av sonmarak; 12. januar 2013 kl. 18:48.
for min del må jeg si hasj er en del værre psykisk, jeg røyket veldig mye hasj i rundt seks år før jeg for et halvts år tid siden plutselig slutta når jeg møtte veggen etter en angstperiode og for mye røyking. hasj gjør deg absolutt mer a-sosial og slapp, og gir paranoia i lengden.. det gjør forsåvit weed også, men man blir jo som regel høy og ikke stein med weed så vil si det er bedre. har prøvd å røyke hasj igjen nylig og det var bare ubehagelig med den gode gamle noian rett tilbake i skallen..
Sitat av Nexxzow Vis innlegg
Takker for svar, men har noe å tilføye. Det må jo være en grunn siden det ikke finnes "medicinal hasj" is statene, eller?
Vis hele sitatet...
Ja, det er ingen som har smelta svarte plastsøppelsekker, kamelbæsj eller hockeypucker i "medicinal hashish," dersom det eksisterer, har kun sett medical Mary Jane på dispensary i Cupertino og Venice, California. Selv de lærde strides i om hasj har noen medisinsk effekt for andre enn de som har vært i krig og må tørre å komme tilbake til verden igjen( anxiety( frykten for frykt. ) )

Men les gjerne litt på pubmed( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed ) det er over 30 000 artikler på temaet der.
Sist endret av nudo; 13. januar 2013 kl. 07:53.
Sitat av fiskenXXX Vis innlegg
Hasj og weed er akkurat samme stoffet, og er like farlig. forholdene mellom cbn,cbd og thc kommer ann på hvilken strain det er, ikke om det er hasj eller pot
Vis hele sitatet...
Nå tar jeg ett hofteskudd her, men jeg er ganske sikker på at jeg leste her inne etsted av en liten gluping som henviste til kilder for en uenighet her.

Nå er jeg litt trøtt så husker ikke helt forskjellen og ordene som ble brukt, men som kjent er det forskjellige strains som har forskjellige virkestoffer som gjør deg endten høy eller stein. Denne luringen la fram en kilde for at under pressingen av presset hasj, så omgjorde noe seg kjemisk som gjorde at mer av stoffet som gjorde deg mer stein ble mer aktivt eller noe i den duren.

Det kan være jeg tar feil, så hadde vært flott om noen kunne bekrefte/avkrefte dette
ArbeidsledigProletar
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Hvis du med pot mener weed. Så er hasj potensielt farlig. Mens weed er ikke. Hasj er behandlet med kemikalier og fremstilt, mens weed naturlig plante og ikke skadelig på noen måte.
Vis hele sitatet...
Har ikke sett soapbars på år og dag. Så med mindre man handler på gata er ikke dette en problemstilling.
Sitat av 1onlife Vis innlegg
Hvis du med pot mener weed. Så er hasj potensielt farlig. Mens weed er ikke. Hasj er behandlet med kemikalier og fremstilt, mens weed naturlig plante og ikke skadelig på noen måte.
Vis hele sitatet...
Kan folk vær så snill slutte å bruke "Naturlig" som et synonym for "Ufarlig rusmiddel?" La meg sette det på spissen ved å bruke Botox som et eksempel, som er 100% naturlig og som dreper deg momentant bare du får 1-2 nanogram i kroppen.
Vil ikke da inntaket av mange forskjellige strains/typer, som er vanlig pga av ukontrollert salg ha utslag på bivirkninger og negative effekter på deg?
Sist endret av Dodecha; 13. januar 2013 kl. 14:45. Grunn: Oversatt fra kauderveldsk
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Vil ikke da inntaket av mange forskjellige strains/typer, som er vanlig pga av ukontrollert salg ha utslag på bivirkninger og negative effekter på deg?
Vis hele sitatet...
Forskjeller i Strains er terpener samt forholdene mellom cannabinoider.
Terpener er hovedbestanddelen i "essensielle oljer", og brukes mye i naturlige smakstilsetninger, dufter i parfymeindustrien.
M.a.o. får vi i oss mye terpener daglig, og såvidt meg bekjent har ingen observert eller foretatt noen studier rundt skadevirkninger.

Det som har blitt observert er at strains med høyt innhold av THC øker risikoen for negative effekter i form av paranoia og depresjon, her er det ikke en blanding som er årsaken.
Årsaken er høyere nivå av THC i forhold til CBD og CBN som gir ubehagelige ruseffekter, noe som har blitt testet: BBC: Should i smoke dope (klipp)

Så nei, et inntak av cannabis der man fikk i seg mange forskjellige strains vil ikke presentere flere bivirkninger enn ved inntak av en singel strain over tid. Heller omvendt: Om du inntar en strain med høyt THC nivå og lite CBD kan de negative virkningene i form av paranoia tære på psyken over tid.
Sist endret av Dodecha; 14. januar 2013 kl. 17:02. Grunn: Edit: Fikset lenke, takk til Lacertosus
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
CBN har en funksjon tilsvarende funksjonen til CBD. CBN og CBD motvirker deler av effektene til THC
Vis hele sitatet...
Jeg hører dette ofte, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være tilfelle. Cannabinol og cannabidiol har helt forskjellige farmakologiske egenskaper, og CBN ligger faktisk nærmere THC i virkningsmåte. Hvor CBD både har hemmende effekter på det endocannabinoide system og øvrige beroligende egenskaper, er CBN litt grovt sagt bare en svakere form for THC. Effekten av den større CBN-mengden i hasj kan altså ikke tilskrives en hemning av THC-virkning, men en svakere av denne.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Forskjeller i Strains er terpener samt forholdene mellom cannabinoider.
Terpener er hovedbestanddelen i "essensielle oljer", og brukes mye i naturlige smakstilsetninger, dufter i parfymeindustrien.
M.a.o. får vi i oss mye terpener daglig, og såvidt meg bekjent har ingen observert eller foretatt noen studier rundt skadevirkninger.

Det som har blitt observert er at strains med høyt innhold av THC øker risikoen for negative effekter i form av paranoia og depresjon, her er det ikke en blanding som er årsaken.
Årsaken er høyere nivå av THC i forhold til CBD og CBN som gir ubehagelige ruseffekter, noe som har blitt testet: www.youtube.com/watch?v=T2cAFRAX3Gs

Så nei, et inntak av cannabis der man fikk i seg mange forskjellige strains vil ikke presentere flere bivirkninger enn ved inntak av en singel strain over tid. Heller omvendt: Om du inntar en strain med høyt THC nivå og lite CBD kan de negative virkningene i form av paranoia tære på psyken over tid.
Vis hele sitatet...
Linken funker ikke, riktig link.
Sitat av fiskenXXX Vis innlegg
Hasj og weed er akkurat samme stoffet, og er like farlig.
Vis hele sitatet...
Det kan du si, men forskjellen er som på MUK og kjøtt.
Jaha - hva tilsvarer hva, mener du?
ArbeidsledigProletar
Sitat av nudo Vis innlegg
Det kan du si, men forskjellen er som på MUK og kjøtt.
Vis hele sitatet...
Det var en jævlig dårlig sammenligning. MUK er av dårligere kvalitet objektivt sett, mens hverken hasj eller buds trenger å være av objektivt dårligere kvalitet enn den andre.

Kan vi én gang for alle avlive denne myten om at buds eller "weed" er bedre enn hasj?

Hasj kan faktisk potensielt være langt bedre enn buds, sjeldent er det det i Norge på "markedet", som regel er den beste hasjen forbeholdt de som selv lager det selv.
sånn psykisk sett så har jeg erfart at brunt er værre enn grønt. Blir mere giddalaus av brunt, og får mere raserutbrudd av det (ikke pgr av hasjen i seg selv, men andre situasjoner som forekommer fks dagen etter jeg har røyket brunt). Aldri hatt noe negative bivirkninger av grønt
1. Det er store forskjeller i styrke, både når det gjelder hasj og pot. DU kan få mild hasj, og mild pot. Men du kan også få ekstremt potent pot. Vanskelig å si hva som er farligst. Dessverre er begge deler farlig (tror jeg) når man røyker hardt daglig over lang tid.

2. Det selges "medisinsk" hasj, olje, piller osv i Usa.

3. Personlig føler jeg at "naturlig" pot er bedre enn hasj, mest på grunn av rusen men også fordi det ikke er prosessert på samme måte. Faktisk foretrekker jeg mild pot fremfor pot som har blitt avlet fram og veldig sterk (det ville jeg ikke sagt på den tiden jeg røyket mye daglig). Uansett: alt med måte!
ArbeidsledigProletar
Hasj er bedre enn buds, som regel imho, det smaker bedre (om man først skal RØYKE og ikke vaporize) og håper du bruker TJUKKE "air-quotes" når du sier buds er mer naturlig enn hasj. Det er ikke mye prosessering inne i bildet når du lager hasj, for å si det sånn. Enkelt sett (marokk) så slår de trikomene løs fra planten og presser disse.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Kan folk vær så snill slutte å bruke "Naturlig" som et synonym for "Ufarlig rusmiddel?" La meg sette det på spissen ved å bruke Botox som et eksempel, som er 100% naturlig og som dreper deg momentant bare du får 1-2 nanogram i kroppen.
Vis hele sitatet...
Man kan jo også bruke Datura som et eksempel på dette, hvis man skal ha et eksempel som faktisk kan sammenlignes.
Nå er det vel en potensiell større sjanse for at hasjen kan være tuklet med, tilsatt noe, enn det er med weed?
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Nå er det vel en potensiell større sjanse for at hasjen kan være tuklet med, tilsatt noe, enn det er med weed?
Vis hele sitatet...
Jo, men de som vil og er ute etter maks profitt klarer helt fint å fucke opp weed også.
Hasj er en ekstrakt av pot.. Så det vil være minst farlig siden du trekker ned mindre plantematreel
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Hasj er en ekstrakt av pot.. Så det vil være minst farlig siden du trekker ned mindre plantematreel
Vis hele sitatet...
Ikke ekstrakt, men på en måte konsentrasjon. Eller? Blir det ikke presset sammen? Eller blir olje utvunnet?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ikke ekstrakt, men på en måte konsentrasjon. Eller? Blir det ikke presset sammen? Eller blir olje utvunnet?
Vis hele sitatet...
Er nok hundrevis av metoder for å få fram fram hasj! En metode jeg vet om er å gni budsen i hendene en god stund, og så deretter skrape det sammen til en ball.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
å si at det ene er farligere enn det andre blir i all hovedsak vås (forutenom oksideringsprosessen mentalmelt snakker om).

det blir som å påstå at eplebåter er mer sunt enn å spise hele epler.

det er samme greiene du får i deg, selv om man selvsagt kan få dårlig vare av begge deler.
Jeg tror ikke folk vet hvordan man lager hasj, en av måtene er å ta bud`en i hånden og gnir den fram og tilbake sammen med den andre hånda og så gjør du dette helt til du blir skikkelig brun på hendene, så skrape du dette sammen og voila, fresh hashish!
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Nå er det vel en potensiell større sjanse for at hasjen kan være tuklet med, tilsatt noe, enn det er med weed?
Vis hele sitatet...
Det er mer utbredt å tukle med hasjen, men det er kjent at folk sprayer pot med sukkervann og glassfiber for å jukse frem trichomer... Det er lumpent gjort det!

Men på en annen side har ikke sett soapbar på evigheter, soapbar er hasj som er tukla med. Folk er såpass kvalitetsbevisste at dealerne får ikke solgt dritten til andre enn lettlurte skolebarn.
Sitat av autisten Vis innlegg
2. Det selges "medisinsk" hasj, olje, piller osv i Usa.
Vis hele sitatet...
Kan du gi eksempel på at medisinsk hasj i det hele tatt eksisterer?

På de Medical Marijuana Dispensary jeg har vært på finnes kun pot, frø og kief + en del jallaartikler som kjærlighet på pinne og andre eatables.
Sitat av nudo Vis innlegg
Kan du gi eksempel på at medisinsk hasj i det hele tatt eksisterer?

På de Medical Marijuana Dispensary jeg har vært på finnes kun pot, frø og kief + en del jallaartikler som kjærlighet på pinne og andre eatables.
Vis hele sitatet...
Hasj inneholder de samme virkestoffene som marijuana, og omsettes lovlig i enkelte stater. Flere pasienter mener at de får en bedre effekt av konsentrat.

http://www.mapinc.org/norml/v10/n171/a02.htm
Går ofte under navnet medical marijuana concentrates. Så ja, men er ikke like vanlig med hasj som pot i USA, hasj blandet med tobakk er en ganske europeisk greie.
Konsentrat er i teorien sunnere. Problemet er hvis brukeren overdoserer. Personlig brukte jeg like store mengder (0,5-1,0 g) ice-o-lator hasj som marijuana/importhasj per spliff/mekk. Med en THC-prosent inntil 70% kan dette potensielt være psykoseutløsende og gi større negative effekter. Importhasj har en gjennomsnittlig THC-prosent på 6-7%. Jeg fikk altså i meg brukerdoser som var 10 ganger større enn når jeg primært røykte importhasj og marijuana. Etter den perioden ble mitt forhold til cannabis avsluttet.

Ice-lator-hash (bilde).
Sist endret av sonmarak; 21. januar 2013 kl. 15:38.