Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 45978
Etter inspirasjon av TurboOlsen sin fine tråd om Bjørgvin Fengsel, tenkte jeg å lage min egen om min soning. Jeg soner en straff på 30 dager for falsk forklaring, en straff som jeg soner i mitt eget hjem med EK, elektronisk kontroll.. eller fotlenke som vi vanlige folk kaller det for.


Når du har soning med Elektronisk kontroll (heretter skriver jeg bare EK) blir alle dine dager veldig like. Det minner meg mest om de dagene hvor jeg var student, helt blakk og ikke hadde noen god grunn til å gå ut av leiligheten.

Så hvordan fungerer dette i praksis spør du?
Jo nå skal jeg altså forklare. Jeg sendte søknad om soning med EK til kriminalomsorgen, vedlagt et fint skriv fra min sjef om at hele bedriften ble å lide vist jeg måtte sone vanlig fengselstraff. Ca en uke etter dette kom de på en hjemmekontroll oss meg, dette var mest bare ett intervju der de skulle gjøre seg opp en mening om jeg var passende for å sone på denne måten. De ville vite hvordan mine alkohol vaner var, økonomien, min mentale tilstand, også sjekket de om jeg hadde godt GSM mottak her. Dette ble da gjort på en høyt profesjonell metode av at en mann i dress tok opp sin mobiltelefon å så på hvordan dekning han hadde, meget HighTech med andre ord!

Den dagen jeg skulle starte soningen kom det også to stykker til meg. De plasserte en boks som er på størrelse med en god gammel fax i leiligheten min, eneste synlige på boksen er ett display med en klokke, to knapper og en telefon som til nå ikke har gitt lyd ifra seg. Etter noe papirarbeid hadde boksen stått så lenge påslått at den var blitt ferdig konfigurert og jeg kunne lenkes på, jeg kan bevege meg i hele leiligheten pluss ett lite område utenfor.


Jeg har fått ett skjema fra de som viser hvor jeg skal være på de bestemte tidene. Jeg skal være ute av leiligheten på minuttet 07.30 om morgenen, og inne igjen 16.30. I teorien skal jeg stå utenfor det godkjente område å vente på at klokken skal bli akkurat, også skal jeg gå inn. Jeg har prøvd å vært inne ett kvarter før tiden, og tre minutter for seint uten at det skjedde noe skummelt av den grunn.
Jeg har fem timer i uken som er permisjon, disse timene kan jeg være hvor jeg vil å gjøre nesten hva jeg har lyst til. Jeg velger fritt når disse timene skal være, men må avtales med de sånn at de kan legge det inn i systemet sitt. Det er meningen at du skal bruke disse timene til f.eks handling eller andre sosiale aktiviteter. Selv så handler jeg bestandig når jeg er på vei hjem fra jobb.. egentlig skal det ikke være tid for det men har sakt at jeg bruker ca 10 minutt lengre hjem fra jobb enn det jeg gjør, så det går fint i mitt tilfelle.

Telefonen min kan ringe når som helst på døgnet, også kan de komme på en hjemmekontroll. Det innebærer at jeg møter to stykker ansatt fra kommunen i yttergangen, også må jeg blåse for å sjekke om jeg har promille. Er nå 12 dager ut i soningen og på den tiden har jeg fått to kontroller hjemme. En var midt i uken og en var sist helg. De kan også komme på kontroller på jobb, de kan kreve alkotest der også men prøver å unngå det. Da bare ringer telefonen min også må jeg gå ut på plassen utenfor jobb mens de kjører forbi, bare for å se at jeg faktisk er der. Sjefen min har også sakt at vist jeg ikke stiller på jobb en dag, så har han forpliktet seg til å gi de beskjed om mitt fravær.

To ganger i uken skal jeg også møte på deres kontor for enda en alkotest og en samtale. Har aldri vært hos psykolog men kan tenke meg at det er noe lignende, sitter hos en veldig trivelig dame å diskuterer alt mulig rart. Sist gang f.eks diskuterte vi film, gangen før der gikk det på norske drikkevaner. Hun skal egentlig bare sjekke at jeg ikke går fra vette, enkelte får vist større problemer med det å leve på denne måten enn jeg har.


Hva syns så jeg om denne soningsmåten?
Vel.. jeg kjeder driten av meg og har sett kanskje 35 filmer på nesten to uker, men er vel bedre enn det er å sitte i fengsel. Jeg har jo alle fasiliteter som jeg har tilgjengelig i hjemmet, jeg sover i min egen seng, kan få besøk når det enn passer meg. Eneste at jeg kan ikke røre alkohol, jeg kan jo ta sjangsen på at det ikke kommer en alkokontroll akkurat den dagen jeg drikker, men blir jeg tatt med promille blir jeg sendt rett på vanlig soning uten noe kjære mor for resten av min straff.
Bor du i ett av fylkene hvor prøveprosjektet med EK soning er en mulighet (Rogaland, Vestfold, Oslo, Hedmark, Sogn og Fjordane samt Troms) så anbefaler jeg deg å hive inn en søknad. Du finner søknadspapirer og info HER. Kan ikke søke vist du har en dom på mer enn fire måneder og tidligere straffedømte har en mindre sjanse for å få slik soning.


Hvordan tror jeg fotlenken fungerer?
Det er ikke mye de vil si om hvordan den fungerer.
Det finnes lenker med GPS posisjonering, men dette er ikke noe vi har i Norge. Gjennom enkelte av svarene deres har jeg skjønt at de kan aldri overvåke hvor selve fotlenken og jeg er, de kan f.eks ikke sjekke om jeg er på jobb eller ikke ved hjelp av den. Så min konklusjon der er at den bare kommuniserer med boksen jeg har stående på kjøkkenet, så de kan kun sjekke om jeg er hjemme eller ikke når jeg skal være det. Selve fotlenken er bare en liten boks som henger i en gummireim (med en ledning skjult midt i) rund foten rett overfor min høyre ankel. Denne tåler vann så dusjer med den på. De sier at den skal tåle alt, når soningen min nærmer seg slutten skal den testet hardere. Har ett sveiseapparat på jobb som tar knekken på mobiltelefoner og sletter visakort vist du har det i lommen, skal ta meg noen punkter med det når det er bare en dag eller to igjen av soninga. De sier også at det nesten ikke skal være mulig å slite lenka av med håndmakt, skal spørre om jeg får prøve når jeg er ferdig med den.



Dette er vel gjerne det lengste innlegget jeg har skrevet på Freakforumet, men forklarer seg vel selv hvorfor jeg har mye tid til overs nå. Er det noe dere lurer på så for Guds skyld spør, i enda to uker blir jeg å sjekke freak ca 50 gang i døgnet
Jeg har kun 2 spørsmål:
Klør det? og: Hva er det første du gjør når du er ferdig med denne "soningen"?
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hellraiser92 Vis innlegg
Jeg har kun 2 spørsmål:
Klør det? og: Hva er det første du gjør når du er ferdig med denne "soningen"?
Vis hele sitatet...
Det klør ikke. Hender det blir litt klamt under lenka, men har kurert dette med å drage sokken under lenka istedenfor over. Greier å få en finger mellom lenka og foten, så det går å få sokken imellom.

Hva jeg skal gjøre først.. veldig godt spørsmål faktisk! Skal lenkes av på en onsdag, hadde det vært på en fredag hadde jeg tatt meg ei skikkelig fyllekule. Er "hobbykveld" på jobb onsdager, så tror jeg skal satse på å ha noe svartarbeid jeg kan gjøre den kvelden for å feire at jeg kan være der etter at klokka er blitt 4
Kan du legge inn et bilde av fotlenken?

Hvordan foregår hjemmekontrollene? Sjekker de bare at du er edru og til stede, eller kommer de inn og ser om du har øl i kjøleskapet f.eks?
Tusen takk, lurt mye på dette ang fotlenke osv.
Leste foresten i ''Vi menn'' en mann som hadde det akkuratt likt som deg han hadde da fyllekjørt.

Supert at du legger ut slike nye ting sikkert mange folk lurer på!

KP gitt,.
interesang tråd har alldri lest om fotlenke før så dette var noe nytt! Men som Verilon spør så spør jeg også, hadde du kunnet legge opp bilde ?
Fett! Hadde jeg hatt noe sånt, hadde jeg ikke brydd meg.. sitter jo inne dagen ut og inn om vintern uansett
ååå... fotlenke.. var det jeg skulle hatt i stedenfor bjørgvin ....
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Verilon Vis innlegg
Kan du legge inn et bilde av fotlenken?

Hvordan foregår hjemmekontrollene? Sjekker de bare at du er edru og til stede, eller kommer de inn og ser om du har øl i kjøleskapet f.eks?
Vis hele sitatet...
Står bare i gangen å blåser i ett alkometer av samme typen som politiet har, tar maks en par minutter også kan jeg fortsette å gjøre hva enn jeg gjorde før de kom. Selv har jeg en stor Bacardi flaske og tre Corona liggende der fra helgen før jeg fikk lenka på meg. Jeg drikker ikke så ofte men er tungt å se Corona'n bare ligge der, nesten så jeg hører at de hyler etter meg når jeg er i kjøleskapet! Rart det der hvor lyst man har på noe man ikke kan få..

Bilde skal dere få vet du, sånn ser den altså ut.


Sitat av eskil2k Vis innlegg
Fett! Hadde jeg hatt noe sånt, hadde jeg ikke brydd meg.. sitter jo inne dagen ut og inn om vintern uansett
Vis hele sitatet...
Tenkte også akkurat det, men tro meg.. du får bra mye mer lyst til å gå ut når det ikke lenger er en mulighet!

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
ååå... fotlenke.. var det jeg skulle hatt i stedenfor bjørgvin ....
Vis hele sitatet...
Uten tråden din, så hadde jeg aldri greid å slått ihjel den tiden det tok meg å skrive alt dette. Så jeg er nesten litt glad at du sonet på gammelmåten jeg Jeg var ikke selv klar over at dette var ett alternativ før noen på jobb sa det, så kanskje flere ser dette som en mulighet nå.
Sist endret av Rick; 21. mars 2010 kl. 01:17.
Bortskjemt er du
Men tror det her er veien å gå, tror egentlig ikke det kurerer førstegangskriminelle å sitte i et fengsel. Tror det er bedre at de har husarrest. kp
såg ikke så solid ut da , men tipper den tåler en støyt ja . Såg egentlig for meg en sånn svær greie som jeg har sett på film :P var litt mer hendig den dere ja .
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Njord Vis innlegg
Bortskjemt er du
Men tror det her er veien å gå, tror egentlig ikke det kurerer førstegangskriminelle å sitte i et fengsel. Tror det er bedre at de har husarrest. kp
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke fotlenke akkurat er veien å gå heller, jeg føler meg ikke straffet av dette. To dager i uken får jeg sove en time lengre pga de møtene jeg må ha med friomsorgen sin milf. Dette hemmer kun det sosiale live mitt litt med at jeg må få besøk istedenfor å dra på besøk til folk, men så er ikke jeg den mest sosiale som er der ute uansett. Jeg personlig tror jeg hadde lært meg en større lekse av en tur i buret, kanskje det i det minste hadde gått litt inn på meg da.


Sitat av painmaster Vis innlegg
såg ikke så solid ut da , men tipper den tåler en støyt ja . Såg egentlig for meg en sånn svær greie som jeg har sett på film :P var litt mer hendig den dere ja .
Vis hele sitatet...
Den ser skrøpelig ut og høres veldig plastaktig ut vist du slår i den, men tro meg faenskape sitter godt! Hektet foten fast i en gardintrapp en dag på jobb, og var sånn at jeg fikk vondt i ankelen av rykket uten at lenka hadde tatt noen form for skade. Skal som skrevet tidligere høre om jeg kan få prøve å slite den av den dagen den skal av meg uansett
Selv tror jeg på en slik straff som den du har, med noen modifiseringer, som besøksforbud, lange samtaler med psykolog, rett&galt undervisning og sånne diverse ting..
Er de bestemte på at lenken skal sitte på foten?

Tenker da om man f.eks har en jobb der man må vise området den er festet til..

Dette må jo være toppen for studenter som har en dom i vente..
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Njord Vis innlegg
Selv tror jeg på en slik straff som den du har, med noen modifiseringer, som besøksforbud, lange samtaler med psykolog, rett&galt undervisning og sånne diverse ting..
Vis hele sitatet...
Tror også at slik straff hadde fungert bedre vist det var strengere. Gjerne da besøksforbud som du sier og en form for rett/galt undervisning. En av samtalene med friomsorgen ble jeg spurt om jeg angret på det jeg hadde gjort, og trodde at denne soningen var noen form for hjelp. Sa som sant er at jeg ble ikke mye påvirket av dette. At for meg som enslig person er ikke dette rare straffen, det rett og slett gjorde ikke stor nokk inngrep i mitt liv til at det hadde noe effekt. Vist jeg derimot måtte ha brukt ettermiddagene til noe annet enn bare å sitte hjemme å trykke på datamaskin eller se film så kanskje det hadde gjort meg noe. Kunne vært enten at jeg måtte ha en form for samfunnstraff i tillegg, eller bare lange kjedelige forelesninger fra folk som pratet monotont i en par timer så hadde straffen straks blitt værre.


Sitat av Verilon Vis innlegg
Er de bestemte på at lenken skal sitte på foten?

Tenker da om man f.eks har en jobb der man må vise området den er festet til..

Dette må jo være toppen for studenter som har en dom i vente..
Vis hele sitatet...
Tror at den må være på foten ja, på armen er det nokk lettere å få lurt den av. Ser ikke helt hvordan argument du skal bruke for å få den andre plasser. Er jo ikke værre enn å dra en sokk over lenka vist du er i en situasjon der den ikke passer seg så godt. Den bygger ikke mye utover så er lett å skjule.

Du må være sysselsatt under soning, enten med jobb eller friomsorgen kan hjelpe deg å finne noe å gjøre de timene. Men har du som student skole så er det ingen problem å få slik soning, skole er godkjent sysselsetting
Sist endret av Rick; 21. mars 2010 kl. 01:40. Grunn: La inn svar til Verilon
Sitat av Rick Vis innlegg
Tror også at slik straff hadde fungert bedre vist det var strengere. Gjerne da besøksforbud som du sier og en form for rett/galt undervisning. En av samtalene med friomsorgen ble jeg spurt om jeg angret på det jeg hadde gjort, og trodde at denne soningen var noen form for hjelp. Sa som sant er at jeg ble ikke mye påvirket av dette. At for meg som enslig person er ikke dette rare straffen, det rett og slett gjorde ikke stor nokk inngrep i mitt liv til at det hadde noe effekt. Vist jeg derimot måtte ha brukt ettermiddagene til noe annet enn bare å sitte hjemme å trykke på datamaskin eller se film så kanskje det hadde gjort meg noe. Kunne vært enten at jeg måtte ha en form for samfunnstraff i tillegg, eller bare lange kjedelige forelesninger fra folk som pratet monotont i en par timer så hadde straffen straks blitt værre.




Tror at den må være på foten ja, på armen er det nokk lettere å få lurt den av. Ser ikke helt hvordan argument du skal bruke for å få den andre plasser. Er jo ikke værre enn å dra en sokk over lenka vist du er i en situasjon der den ikke passer seg så godt. Den bygger ikke mye utover så er lett å skjule.

Du må være sysselsatt under soning, enten med jobb eller friomsorgen kan hjelpe deg å finne noe å gjøre de timene. Men har du som student skole så er det ingen problem å få slik soning, skole er godkjent sysselsetting
Vis hele sitatet...
Hva om man studerer helsefag, hvor man da ofte må av med litt klær for den praktiske delen av undervisningen, og helst vil skjule den for medstudentene sine?

Jeg er i en slik skolesituasjon, og regner med jeg får fengselsstraff for en sak, men jeg bor også i en av byene som har dette tilbudet, så soningstilbudet vil jo være høyst aktuelt for min del.
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hva om man studerer helsefag, hvor man da ofte må av med litt klær for den praktiske delen av undervisningen, og helst vil skjule den for medstudentene sine?

Jeg er i en slik skolesituasjon, og regner med jeg får fengselsstraff for en sak, men jeg bor også i en av byene som har dette tilbudet, så soningstilbudet vil jo være høyst aktuelt for min del.
Vis hele sitatet...
Vel, hvor ser du for deg at du kunne hadd lenka da? Vist du kan argumentere med en bra plass å ha lenka hvor du ikke greier å få den av deg så vil jeg tro at det er mulig å få ha den der, men tror du må argumenter ganske bra.

Kan skjønne at det kan være litt rart å måtte vise lenka til folk som du egentlig ikke syns at trenger å vite at du soner en straff, men tror du får større sjanse for å få soning vist du bare godtar at folk ser den. Du får sende en søknad om å få slik soning, også bare heller diskutere akkurat dette med dem vist de kommer å intervjuer deg.
Du får lage en historie om at du har banket en eller annen som banka ei venninne av deg, så kanskje du kan få deg en par plusspoeng fra damene i samme slengen
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hva om man studerer helsefag, hvor man da ofte må av med litt klær for den praktiske delen av undervisningen, og helst vil skjule den for medstudentene sine?

Jeg er i en slik skolesituasjon, og regner med jeg får fengselsstraff for en sak, men jeg bor også i en av byene som har dette tilbudet, så soningstilbudet vil jo være høyst aktuelt for min del.
Vis hele sitatet...
Dette er trossalt en straff. Alternativet var å gå i fengsel. Altås jeg tror det skal være grenser for hvor tilrettelagt man får det. De kan trossalt bare si "Hvis du ikke trives med dette tilbudet kan du helt fint bare sone på vanlig måte".
Sitat av Rick Vis innlegg
Vel, hvor ser du for deg at du kunne hadd lenka da? Vist du kan argumentere med en bra plass å ha lenka hvor du ikke greier å få den av deg så vil jeg tro at det er mulig å få ha den der, men tror du må argumenter ganske bra.

Kan skjønne at det kan være litt rart å måtte vise lenka til folk som du egentlig ikke syns at trenger å vite at du soner en straff, men tror du får større sjanse for å få soning vist du bare godtar at folk ser den. Du får sende en søknad om å få slik soning, også bare heller diskutere akkurat dette med dem vist de kommer å intervjuer deg.
Du får lage en historie om at du har banket en eller annen som banka ei venninne av deg, så kanskje du kan få deg en par plusspoeng fra damene i samme slengen
Vis hele sitatet...
Har egentlig ikke noe bra forslag til andre steder som ikke kommer til syne.
Regner ikke med de har hollywood-gadgets heller, så kamuflering er nok høyst uaktuelt.

Hehe, så var det historier da, enten den eller historien om den gangen jeg grep inn i en "5 mot 1" slåsskamp og ble dømt for å ha rundjult 5 stykker. Da er det moralske bankers hos kvinnene og respekten på plass hos guttene i klassen.
Det at du må vise fram den fotlenken ser jeg egentlig på som utrolig passende straff, det får deg jo til å ikke gjøre det samme om igjen, right?
En annet alternativ ville vært å sendt fanger ut på gaten i et glassbur for å vises frem til resten av Norge, men det skjer nok aldri haha
Men ville vært en god straff da
Sist endret av Njord; 21. mars 2010 kl. 02:12.
Sitat av etse Vis innlegg
Dette er trossalt en straff. Alternativet var å gå i fengsel. Altås jeg tror det skal være grenser for hvor tilrettelagt man får det. De kan trossalt bare si "Hvis du ikke trives med dette tilbudet kan du helt fint bare sone på vanlig måte".
Vis hele sitatet...
Joda, poenget var vel helst i hvilken grad de tok hensyn til hvordan det påvirket meg i den settingen siden de faktisk har psykolog for å sjekke hvordan man takler det og at man takler det bra nok.
Sitat av Njord Vis innlegg
Det at du må vise fram den fotlenken ser jeg egentlig på som utrolig passende straff, det får deg jo til å ikke gjøre det samme om igjen, right?
En annet alternativ ville vært å sendt fanger ut på gaten i et glassbur for å vises frem til resten av Norge, men det skjer nok aldri haha
Men ville vært en god straff da
Vis hele sitatet...
om det ikke er en passende straff for deg så kan du velge å sone vanlig. Da slipper du problemet med å vise den frem Og om dette og er for galt for deg, så kan man jo bare la være å gjøre noe kriminelt

Sitat av Verilon Vis innlegg
Joda, poenget var vel helst i hvilken grad de tok hensyn til hvordan det påvirket meg i den settingen siden de faktisk har psykolog for å sjekke hvordan man takler det og at man takler det bra nok.
Vis hele sitatet...
Ja dette er sant. Dette er fordi mange sikkert fort blir ensomme og får mer negativt enn positivt ut av det. Jeg tror det kan være en veldig psykisk påkjenning for noen - mens for andre gjør det nesten ingen forandringer i hverdagen.
Sist endret av etse; 21. mars 2010 kl. 02:15.
Sitat av etse Vis innlegg
Ja dette er sant. Dette er fordi mange sikkert fort blir ensomme og får mer negativt enn positivt ut av det. Jeg tror det kan være en veldig psykisk påkjenning for noen - mens for andre gjør det nesten ingen forandringer i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Da vil jo medgjørelighet på lenkeplassering\kamuflering være et forebyggende element på denne psykiske påkjenningen som i dette tilfellet kan komme til å utløses av lenkens potensielle negative påvirkning av hvordan du har det i miljøet rundt deg som du fortsatt skal være i når soningen er over.

Det er vel rimelig å anta at de som tar dette som en større påkjenning hadde reagert på samme måte i et fengsel?
Sitat av Verilon Vis innlegg
Da vil jo medgjørelighet på lenkeplassering\kamuflering være et forebyggende element på denne psykiske påkjenningen som i dette tilfellet kan komme til å utløses av lenkens potensielle negative påvirkning av hvordan du har det i miljøet rundt deg som du fortsatt skal være i når soningen er over.

Det er vel rimelig å anta at de som tar dette som en større påkjenning hadde reagert på samme måte i et fengsel?
Vis hele sitatet...
Har du kilder på den uttalelsen der?
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Har du kilder på den uttalelsen der?
Vis hele sitatet...
Den første uttalelsen er slik jeg ser det som en potensiell problemstilling som kan unngås - alt etter hva teknologien og budsjettet tillater.

Den andre uttalelsen her er formulert som et spørsmål, men også noe av det jeg har lagt til grunne for uttalelsen min.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Den første uttalelsen er slik jeg ser det som en potensiell problemstilling som kan unngås - alt etter hva teknologien og budsjettet tillater.

Den andre uttalelsen her er formulert som et spørsmål, men også noe av det jeg har lagt til grunne for uttalelsen min.
Vis hele sitatet...
Beklager. Jeg har dessverre miksa deg med en annen tråd.
Denne skulle overhodet ikke vært rettet til deg, beklager.
Du soner for lovbrudd og likevel er dagene dine mer begivenhetsrike enn hos en som er 100% ufør.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Du soner for lovbrudd og likevel er dagene dine mer begivenhetsrike enn hos en som er 100% ufør.
Vis hele sitatet...
Så målet med soning (her for et mindre alvorlig lovbrudd) er at man skal ha det verre enn de som er uføre?

Han har også mer begivenhetsrike dager enn de som har ryggmargsbrokk også, men det har ingenting å si i denne sammenhengen.

Man har begivenhetsrike dager i fengsel også, frokost, lunch, middag, jobb, bingokveld, tv stue og sosiale faktorer. Skal kanskje denne soningsformen falle bort siden de som er uføre ikke får gjort like mye på en dag som de som sitter i fengsel?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Du soner for lovbrudd og likevel er dagene dine mer begivenhetsrike enn hos en som er 100% ufør.
Vis hele sitatet...
Hva faen er det slags latterlig sammenligning?

Dette er garantert ett påfunn som vil skåne både samfunnet og de som må sone for "stupid shit" som å f.eks kjøre i fylla for store økonomiske og psykiske smerter.

1. han er i fast jobb og setter ikke arbeidsplassen sin i fare, samt at det hjelper firmaet hans å slippe å leie inn ekstrahjelp mens han er borte.

2. Å ha folk sittende i fengsel er ikke gratis for staten, langt der ifra.

3. det er faktisk frihetsberøvelse, så man får seg garantert en lærepenge av dette opplegget.
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Du soner for lovbrudd og likevel er dagene dine mer begivenhetsrike enn hos en som er 100% ufør.
Vis hele sitatet...
Jo, dagene mine er nokk mye mer begivenhetsfull enn de som er 100% ufør, pga jeg kan jobbe mens jeg soner straffen min så har jeg mer i inntekt enn dem også. Og selv om jeg mener at norge burde gi mer penger både for å aktivisere de som er ufør og gi de mer i inntekt, så ser ikke jeg heller helt hva det har med denne diskusjonen å gjøre. Gjerne opplys meg vist det var noe annet enn bare en konklusjon du kom med

Arbeidsgiveren min hadde blitt virkelig skadelidene hadde jeg måtte sone på vanlig måte. Jeg skulle egentlig startet min soning i dag, og ser bare hvor mye jobben lider av at jeg ikke har mulighet å jobbe overtid. Jeg jobber som bil lakkerer, ett yrke der det er mangel på folk og spesielt her i nord. Vi har en til lakkerer og sist uke jobbet han overtid 4 av de 5 dagene vi har jobb på en uke, jeg fikk innvilget overtid to dager. Dette er høysesongen for min yrkesgruppe og hadde jeg ikke kunne sone på denne måten hadde bedriften virkelig hadd store problemer.
Sitat av Rick Vis innlegg
Jo, dagene mine er nokk mye mer begivenhetsfull enn de som er 100% ufør, pga jeg kan jobbe mens jeg soner straffen min så har jeg mer i inntekt enn dem også. Og selv om jeg mener at norge burde gi mer penger både for å aktivisere de som er ufør og gi de mer i inntekt, så ser ikke jeg heller helt hva det har med denne diskusjonen å gjøre. Gjerne opplys meg vist det var noe annet enn bare en konklusjon du kom med

Arbeidsgiveren min hadde blitt virkelig skadelidene hadde jeg måtte sone på vanlig måte. Jeg skulle egentlig startet min soning i dag, og ser bare hvor mye jobben lider av at jeg ikke har mulighet å jobbe overtid. Jeg jobber som bil lakkerer, ett yrke der det er mangel på folk og spesielt her i nord. Vi har en til lakkerer og sist uke jobbet han overtid 4 av de 5 dagene vi har jobb på en uke, jeg fikk innvilget overtid to dager. Dette er høysesongen for min yrkesgruppe og hadde jeg ikke kunne sone på denne måten hadde bedriften virkelig hadd store problemer.
Vis hele sitatet...
Soning skal være frihetsberøvelse og rehabilitering. Rehabilitering er det ikke noe av når man går med fotlenke - kanskje man ikke trenger så mye rehabilitering når man har kjørt i fylla. Frihetsberøvelsen er minimal, dagene går omtrent som nordmenns flest dager. Du kommer hjem og kooper på enten tv eller pc til det er leggetid. Du mister muligheten til å gå hvor du vil når du vil, men selv om muligheten hadde vært der er det ikke mange som flyr rundt utenfor hjemmet etter åttetimers skift.

Jeg er skeptisk til hvor mye frihetsberøvelse folk flest faktisk opplever når de soner med fotlenke.
Jeg kjenner et par som har sonet med fotlenke og de syns det var helt greit, bortsett fra å måtte vente utenfor huset i en halvtime om man kom for tidlig hjem fra jobb. Ukene gikk omtrent som normalt og i helgene benyttet de seg av fritimene.
Sist endret av GothQueen; 23. mars 2010 kl. 00:31.
GothQueen: Mulighet for rehabilitering under rammen av tvang er i beste fall tvilsom. Rehabilitering for så korte dommer at man får sone alt med fotlenke er ikke en aktuell problemstilling.

Jeg tror du undervurderer effekten av frihetsberøvelse veldig. Man er absolutt dekket av frihetsberøvelse om man er låst til sitt eget hus. På mange måter tror jeg effekten av frihetsberøvelse kan være bedre i ens eget hjem enn på anstalt. Man må også ta med i betraktning den skade som påføres individet ved fengselssoning. Ønsker vi virkelig at mennesker som i utgangspunktet straffes for mindre overtredelser skal "gå i lære" hos tyngre kriminelle?


Jeg tror soning med fotlenke er et meget bra tiltak som på alle måter er frihetsberøvelse, men man unngår en del av dobbeltstraffene. Den straffede kan beholde kontakt med arbeidslivet, kanskje det viktigste middelet for å unngå en videre "forbryterkarriere" man unngår å straffe uskyldige individer (barna kan fremdeles ha kontakt med pappa etc).
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Soning skal være frihetsberøvelse og rehabilitering.

Frihetsberøvelsen er minimal, dagene går omtrent som nordmenns flest dager. Du kommer hjem og kooper på enten tv eller pc til det er leggetid.
Vis hele sitatet...
Men nå er vel ikke hensikten heller at man skal oppleve et skikkelig kræsj i livet som tar deg helt ned og får deg til å se helt annerledes på levet etterpå? Det er ettersom jeg har skjønt snakk om mindre alvorlige forbrytelser her, og da kan vel mindre alvorlige frihetsberøvelser være passende for at vedkommende skal hindres i å begå noe straffbart igjen, siden h*n vil unngå større konsekvenser neste gang?

Siden det ikke er drap og voldsommme overfall og ran osv. det er snakk om så holder det vel å motivere vedkommende til å holde seg innenfor loven istedenfor å gjøre aøvorlige inngrep i livet, som fx å miste jobb? Håper da hensikten er å hindre gjentagelser og ikke å straffe bare for å straffe ("Nå skal du jammen meg lære!")...
Rick's Avatar
Trådstarter
Jeg tror at momente med frihetsberøvelse påvirker folk veldig forskjellig, jeg er ikke av den typen som har et liv som blir så veldig påvirket av det. På små straffer syns jeg at fotlenke er ett godt alternativ til vanlig straff, mest pga kostnadene det har for staten vist man skal sone på vanlig måte. Jeg blir jo partisk i denne diskusjonen, siden jeg som sakt soner for falsk forklaring.. Hva hadde det kostet staten å hadd meg innelåst i 30 dager tror dere? Jeg skulle ha soning i Verdal, det er vel ca 90 mil her ifra. Så i tillegg til kostnadene av selve soningen hadde staten spyttet inn flybillett til meg, og bare det kommer vel på ca 3000 krone.

Jeg koster staten noe nå også, men mindre enn det ville kostet dem å sendt meg i buret. Nå skatter jeg jo også normalt, og uten å ha tallene for hva denne typen soning koster så tror jeg at jeg betaler mer så det bare i skatt.

Det ville påvirket meg mye mer å komme i ett vanlig fengsel, jeg hadde lært meg en større lekse av det, men jeg tror ikke jeg hadde blitt så sterkt påvirket av det heller at jeg hadde angret dypt og inderlig på at jeg løy i ett avhør. Så vist det ikke hadde reahabilitert meg, er det ikke da like greit at jeg (og sikkert mange andre i min situasjon) ikke blir en stor kostnad for staten?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Njord Vis innlegg
Det at du må vise fram den fotlenken ser jeg egentlig på som utrolig passende straff, det får deg jo til å ikke gjøre det samme om igjen, right?
En annet alternativ ville vært å sendt fanger ut på gaten i et glassbur for å vises frem til resten av Norge, men det skjer nok aldri haha
Men ville vært en god straff da
Vis hele sitatet...
du må jo ikke vise frem den da. jeg går med shorts nå om sommeren og det er ingen av mine kollegaer vet at jeg soner.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Enn når du skal dusje da, hva gjør du da? :P
Sitat av viking665 Vis innlegg
Enn når du skal dusje da, hva gjør du da? :P
Vis hele sitatet...
Les posten hans skikkelig du.
Sitat av viking665 Vis innlegg
Enn når du skal dusje da, hva gjør du da? :P
Vis hele sitatet...
jeg dusjer da ikke sammen med kollegaene mine. hmmm var jo også et spm.
og den tåler jo selvsagt vann da..
Du sier du ikke kan drikke alkohol.

Er sjansen mindre at du blir tatt midt på natten, eller er det sensor i lenken som viser når du er våken slik at de kan komme da?
Sitat av Herr Hemulen Vis innlegg
Du sier du ikke kan drikke alkohol.

Er sjansen mindre at du blir tatt midt på natten, eller er det sensor i lenken som viser når du er våken slik at de kan komme da?
Vis hele sitatet...
alkohol kan man ikke drikke og heller ikke innta andre rusmidler selvsagt.. de kan komme når som helst på døgnet hjem til deg og ta urin og blåseprøve.

man har et apparat hjemme hos seg som ser ut som.. hmmm hva skal man si en gammel faks eller en stor tlf. denne fungerer på gsm nettet og sender signaler på det.

den sender alarm til kriminalomsorgen hvis du forlater boligen utenfor de oppsatte tidene og da får du besøk.

de sjekker også om du er på jobb eller skole. men sjeldent blåseprøver og lignende da.

Sitat av GothQueen Vis innlegg

Jeg kjenner et par som har sonet med fotlenke og de syns det var helt greit, bortsett fra å måtte vente utenfor huset i en halvtime om man kom for tidlig hjem fra jobb. Ukene gikk omtrent som normalt og i helgene benyttet de seg av fritimene.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tull.. man kan fritt komme hjem tidligere enn det man pleier.
det viktige er at man er inne til tidspunktet man skal for da går ikke alarmen.
kommer du senere så får du besøk. i verste fall blir du bura inne.

men vel og merke skjer det at man kommer hjem mer enn ett kvarter tidligere for ofte så må man flytte tiden man kommer hjem på møte med friomsorgen
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av T.hilfiger Vis innlegg
Dette er jo bare tull.. man kan fritt komme hjem tidligere enn det man pleier.
det viktige er at man er inne til tidspunktet man skal for da går ikke alarmen.
kommer du senere så får du besøk. i verste fall blir du bura inne.

men vel og merke skjer det at man kommer hjem mer enn ett kvarter tidligere for ofte så må man flytte tiden man kommer hjem på møte med friomsorgen
Vis hele sitatet...
Dette er ikke bare tull, må isåfall være hos deg det er slik!
Jeg måtte pent stå utenfor å vente, kom jeg hjem mer enn ca ett kvarter før den avtalte tiden fikk jeg en telefon ifra de!
Sitat av Rick Vis innlegg
Dette er ikke bare tull, må isåfall være hos deg det er slik!
Jeg måtte pent stå utenfor å vente, kom jeg hjem mer enn ca ett kvarter før den avtalte tiden fikk jeg en telefon ifra de!
Vis hele sitatet...
får aldri tlf jeg om jeg kommer hjem før tida. hvis du leser det jeg skrev så skrev jeg jo at kommer du ofte hjem mer enn ett kvarter for tidlig så må du forandre tida på skjemaet. er ikke noe problem å komme hjem mellom 0-15 min for tidlig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nå har ikke jeg lest hele den tråden her, pga av mye diskutering og for min del urelevant informasjon. Førstepost var knallbra, Rick, all creds for den.

Har akkurat begynt på fotlenkesoning selv, 21 dager for fartsovertredelse. Men er igrunn veldig nyskjerrig på hvordan denne boksen fungerer.

Når boksen blei montert fikk jeg 10minutter til å "gå opp" det arealet jeg skulle ha å bevege meg på, altså innsiden av huset. Måtte innom alle rom og kroker, for å få dette registrert. Okei - så langt så greit.

Boksen står i 2.etasje, i enden av huset, har altså gått opp 2 etasjer med areal sør for boksen.
Rett under boksen er garasjen, og nord for boksen er uteareal.

Har i teorien ikke lov å gå ned i garasjen, men hvordan i alle dager kan denne boksen viten om jeg er over, under eller vesidenav? Det er sikkert 2.5m fra gulvet i garasjen og opp til boksen i rommet over.

Noen som har ideer?
Jeg lurer på en ting. Må noe av dommen sones før man får fotlenken?
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Jeg lurer på en ting. Må noe av dommen sones før man får fotlenken?
Vis hele sitatet...
Nei , så lenge dommen er under 3 måneder.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Famelita Vis innlegg
Nei , så lenge dommen er under 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Man kan sone i lukket fengsel og sitter paa fotlenke 3 mnd foer to tredjedeler
Er ikke ille og sone her i norge, fotlenke og kan gjøre alt uten om drikke og være inne til en hvis tid høres jo konge ut, tar de pisse prøve/blodprøve ?

Hvis ikke kan du jo røyke deg en jonas for å gjøre hverdagen litt artigere
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Er ikke ille og sone her i norge, fotlenke og kan gjøre alt uten om drikke og være inne til en hvis tid høres jo konge ut, tar de pisse prøve/blodprøve ?

Hvis ikke kan du jo røyke deg en jonas for å gjøre hverdagen litt artigere
Vis hele sitatet...
De kan ta prøver ja. de kan og komme på besøk uten å gi beskjed på forhånd, og er du stein da blir det en del problemer.

du sier det høres konge ut med husarrest? Slik jeg ser folk som har prøvd det sier så er det en stor psykisk påkjenning.
Du snakker om promillesjekk, er det altså ikke lov å nyte alkohol? Ikke engang en øl til middag? (Ja, vet at det kanskje ikke gir deg SÅ høy promille at det slår ut)
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Du snakker om promillesjekk, er det altså ikke lov å nyte alkohol? Ikke engang en øl til middag? (Ja, vet at det kanskje ikke gir deg SÅ høy promille at det slår ut)
Vis hele sitatet...
nei. Ingenting av rusmiddler skal intas. Dette er en del av straffen