Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2524
Det har seg sånn at jeg har noen katter som liker og sette seg på mopeden til naboen.

Han sier de klorer opp setet, noe jeg ikke kan se.
Vi bor i et borettslag og der er det garasjer. Men han skal absolutt ha mopeden sin rett utafor huset sitt. (Det tar 2 min fra garasjen til huset han sitt)

Han sier at hvis vi ikke får kattene til og slutte så kommer han til og kaste de vekk så de brekker noe, eller så har en venn et sete med pigger i som gjør at kattene kommer til og sette seg fast. Eller dø.

hva kan jeg gjøre? Vi kan jo ikke snakke til kattene og si dette ¨må dere slutte med..

Og hvis han setter opp dette sado setet, kan han anmelde meg ellerno for og fjerne det?

Kan bare si det så enkelt som at hvis noe skjer med kattene, så sliter han jævlig!
Sist endret av AndyCandy; 17. februar 2009 kl. 16:30.
Ja, er fullt mulig å anmelde han for dyremishandling, men slik situasjonen er idag tror jeg saken blir henlegt ganske raskt. Ellers så kan du jo bare lage et sado sete beregnet for han og lure han til å sette seg på den.
La kattene dine gjøre det de gjør, ikke gjør noe før han gjør noe dumt.
Om han hadde tatt livet av katta di, så ville jeg reagert med å gitt ann så mye juling at han hadde vert livredd katter for resten av livet!
Si til han at hvis han kan vise deg at setet har kloremerker, så betaler du for det. Hvis han skader/dreper katta di, så tar du tjobos løsning, og tar den eventuelle straffen.
Kjøp et setetrekk til han som han kan sette på mopeden sin når han går inn. det koster deg sikkert et par hundre spenn, og så kan dere være gode naboer for evig og alltid..

Man kommer lengre med et smil og et utstrakt hånd enn med trusler og krangling.
Sist endret av mentalmelt; 17. februar 2009 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ville nok gått for mentalmelt sin løsning her ja, prøve å berge et naboforhold så greit som det lar seg gjøre..

dog, jeg er katte-eier selv og har hatt siden jeg var 5, og om noen hadde gjort pusen min noe med viten og vilje for å skade den.. da hadde jeg ikke klart å beherske meg..

det er, selv om mange som ikke er katte-eier forstår det, et fullverdig familiemedlem.
Han kan legge litt katt-deg-vekk el. under setet, så kan det hende kattene holder seg unna mopeden. Er ikke alle katter som reagerer like sterkt, men det finnes endel forskjellige stoffer man kan prøve. Spørs dog om han gidder dette, må jo være litt av en type mener jeg.

Tusler katter over bilen min støtt og stadig, og selv om jeg er en av de som får litt vondt inni meg av å tenke på at klørne _kan_ ha ripa bittelitt i lakken, forstår jeg at det er konsekvensen av å ikke ha garasje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I utgangspunktet meiner eg dyreeigar faktisk har et ansvar for at dyra ikkje påfører andre sin eigedom skader - uavhengig av kor den eigedomen er. Om kattane dine påfører han utgifter er det på ingen måte rett, så fremt han har plassert mopeden sin på lovleg plass.

Korleis ville du reagert om du, i det du foretok ei lovleg handling, vart bedt om å slutte med det, fordi nokon andre tilfeldigvis påførte deg skade...?
Sitat av slashdot Vis innlegg
I utgangspunktet meiner eg dyreeigar faktisk har et ansvar for at dyra ikkje påfører andre sin eigedom skader - uavhengig av kor den eigedomen er. Om kattane dine påfører han utgifter er det på ingen måte rett, så fremt han har plassert mopeden sin på lovleg plass.

Korleis ville du reagert om du, i det du foretok ei lovleg handling, vart bedt om å slutte med det, fordi nokon andre tilfeldigvis påførte deg skade...?
Vis hele sitatet...
Han har jo muligheten til å bruke garasjen som er 20 meter fra huset han sitt!
Kattene er aldri der inne. Da er jo problemet løst. Skjønner jo godt at han heller vil ha den rett utafor døra. Men det er jo ikke verre og sette dne i garasjen, det er jo gratis også.

Og han går jo ganske brutalt til verks, da han har tenkt å bruke en form for nålepute.
Hadde jeg gått forbi huset og sett katta henge og dingle på setet hans da. Da hadde jeg løpt inn og most trynet på fyren..
Sist endret av AndyCandy; 17. februar 2009 kl. 17:35.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
I utgangspunktet meiner eg dyreeigar faktisk har et ansvar for at dyra ikkje påfører andre sin eigedom skader - uavhengig av kor den eigedomen er. Om kattane dine påfører han utgifter er det på ingen måte rett, så fremt han har plassert mopeden sin på lovleg plass.

Korleis ville du reagert om du, i det du foretok ei lovleg handling, vart bedt om å slutte med det, fordi nokon andre tilfeldigvis påførte deg skade...?
Vis hele sitatet...
selvsagt, om vi skal leve i en TOTALT egoistisk og selvsentrert verden, så har du helt rett i det du sier.

men nå har det seg slik at skal et samfunn fungere så kan det være kjekt å være åpen for alternative forslag, og ha litt toleranse for ting som ikke nødvendigvis passer deg slik du ønsker det.
Jeg må si meg enig med slashdot. Hvis naboen min har en rottweiler som biter meg da jeg går ut på min eiendom, er det ikke jeg som skal holde meg innendørs for å unngå det. På samme måte som at det ikke skal være oppgaven til din nabo å passe på moppen sin for kattene dine. Så lenge det er hans eiendom, og ikke din, er det fullt og helt ditt ansvar.

Dyreeieren har ansvaret for å holde dyret veldressert og under oppsyn. Skader eller ødeleggelser som blir påført en andre part eller en annens eiendom, er det du som har ansvaret for å erstatte.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Nihil Vis innlegg
Jeg må si meg enig med slashdot. Hvis naboen min har en rottweiler som biter meg da jeg går ut på min eiendom, er det ikke jeg som skal holde meg innendørs for å unngå det.
Vis hele sitatet...
helt idiotisk sammenligning, det er ikke snakk om personskader eller lemlestelser her, det er snakk om en katt på et sete.
Det er strengt tatt du som bør være motivert for å tilpasse deg i den saken her, ikke han. Hvis han vil la være å bruke garasjen av en eller annen praktisk årsak så har han sin fulle rett til det selv om det kan oppfattes som lite samarbeidsvillig for deg. Enig i at han godt kunne ha gjort det, men han vil ikke, og da er det ikke videre hensiktsmessig å henge seg opp i det.

Bedre om du ser etter en enkel løsning istedenfor å klage mer over problemet.
Sitat av Nihil Vis innlegg
Jeg må si meg enig med slashdot. Hvis naboen min har en rottweiler som biter meg da jeg går ut på min eiendom, er det ikke jeg som skal holde meg innendørs for å unngå det. På samme måte som at det ikke skal være oppgaven til din nabo å passe på moppen sin for kattene dine. Så lenge det er hans eiendom, og ikke din, er det fullt og helt ditt ansvar.

Dyreeieren har ansvaret for å holde dyret veldressert og under oppsyn. Skader eller ødeleggelser som blir påført en andre part eller en annens eiendom, er det du som har ansvaret for å erstatte.
Vis hele sitatet...
Rottwiler var jo og dra den ganske langt..

Men dette er en tettbebygd gate. Altså han har 1 meter og gå utenfor døra.
Det er jo ikke helt meninga at han skal ha mopeden der i det hele tatt. Og det er jo bare en kattunge og den liker vel og sitte under tak og ha det litt varmt.

Men for guds skyld, en han så forbanna glad i mopeden ser jeg bare ikke problemet med og sette den i garasjen... Får vel snakke med fyren snart..
Men når han kommer med slike trusler høres han jo ut som en kar som er hypp på en liten nabokrangel, eller hva?
Sitat av Nihil Vis innlegg
Jeg må si meg enig med slashdot. Hvis naboen min har en rottweiler som biter meg da jeg går ut på min eiendom, er det ikke jeg som skal holde meg innendørs for å unngå det. På samme måte som at det ikke skal være oppgaven til din nabo å passe på moppen sin for kattene dine. Så lenge det er hans eiendom, og ikke din, er det fullt og helt ditt ansvar.

Dyreeieren har ansvaret for å holde dyret veldressert og under oppsyn. Skader eller ødeleggelser som blir påført en andre part eller en annens eiendom, er det du som har ansvaret for å erstatte.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer jo absolutt, men det gir ikke fyren rett til å skade katta, det gir han rett til erstatning fra dyreeieren. Setter han ut en felle for katta, som han har trua med, så er det dyreplageri. Ring og spør politiet, si fra at du har en nabo som truer med å skade katten din.
Sitat av Nihil Vis innlegg
Dyreeieren har ansvaret for å holde dyret veldressert og under oppsyn. Skader eller ødeleggelser som blir påført en andre part eller en annens eiendom, er det du som har ansvaret for å erstatte.
Vis hele sitatet...
Når det er på det rene at det er hans katter, og setet faktisk er skadet er han selvsagt erstatningsansvarlig, men det hjelper jo ikke å kjøpe et nytt sete hvis det blir ødelagt igjen. Å dressere katter er det bare å glemme, dessverre. Man er jo avhengig av å finne en løsning på problemet før erstatning er aktuelt.

Det har kommet flere gode løsninger her allerede.
Sist endret av DeMenT; 17. februar 2009 kl. 18:03.
Han kan jo ikke skade kattene dine pga. at det sitter på moped sete/puta til kisen.
Men enig med mange her, du kan prøve å snakke med han å fikse noe ordning begge er fornøyde med, Feks. Du kjøper et pute trekk/beskyttelse til mopeden han's og han lar kattene dine sitte der.
Tviler på at jeg hadde holdt besinnelsen om en nabo hadde kommet bort til meg og sagt at : enten får du bort kattene dine eller så bruker jeg katta de til nålepute.
Sist endret av Holmen; 17. februar 2009 kl. 18:10.
Sitat av somnium Vis innlegg
helt idiotisk sammenligning, det er ikke snakk om personskader eller lemlestelser her, det er snakk om en katt på et sete.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det? La oss si at den urinerer på leggen min, da. Resten av argumentet står uforandret. Det er fortsatt ikke min oppgave
å holde meg innendørs for å unngå dette.

Sitat av atomet Vis innlegg
Dette stemmer jo absolutt, men det gir ikke fyren rett til å skade katta, det gir han rett til erstatning fra dyreeieren.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Hvis det går så langt, så må det isåfall være en utenforstående som kan bedømme dette.
Sitat av Nihil Vis innlegg
Og hvorfor det? La oss si at den urinerer på leggen min, da. Resten av argumentet står uforandret. Det er fortsatt ikke min oppgave å holde meg innendørs for å unngå dette.
Vis hele sitatet...
Nei, men det gir deg ikke rett til å kverke/skade katta heller. Hadde derimot en bikkje ANGREPET deg, DA hadde du hatt rett til å gjøre det du måtte for å stoppe den, og sannsynligvis ville bikkja ha blitt avlivet i etterkant.
Selvfølgelig ikke. Hvis det går så langt, så må det isåfall være en utenforstående som kan bedømme dette.
Vis hele sitatet...
I og med at det er NETTOPP dette mopedeieren har trua med å gjøre, så er det jo dette som er den aktuelle saken, og, da er det selvsagt mest interessant å hindre at dyremishandlingen faktisk finner sted. Å hindre katter i å hoppe opp på mopeden er i realiteten umulig så lenge den står utendørs. Den eneste måten å stoppe det på, er å sette mopeden i garasjen som faktisk er der for nettopp det formålet - å beskytte kjøretøy mot vær, vind, og andre skader. Hvis det ikke er ulovlig å ha katter i borettslaget, så tror jeg nok katteieren står sterkt i en eventuell rettssak om hvem som må tilpasse seg.
Sist endret av atomet; 17. februar 2009 kl. 19:01.
Det er jo du som katteeier som har ansvaret for hva katten din gjør. Selv om det kanskje er usaklig fra hans side å true med å skade katten er det minst like usaklig for deg å kreve at alle naboene dine skal innrette seg for å unngå eiendomskade på grunn av ditt husdyr.

Jeg veit det er så godt som umulig å dressere en katt, men din problemstilling bør allikevel være: "Hvordan kan jeg få katten min til å slutte å ødelegge eiendommen til naboene mine", ikke "Hvordan kan jeg få naboen til å slutte å klage på den skaden min katt påfører eiendommen hans?".

Forslag:
- Gjerde rundt eiendommen
- Ta katten med ut i bånd en gang i blant, eller vær ute når den er ute (vanskelig med en utekatt)
- Finn et annet sted katten kan være i nærheten og vis den det (høyt, så katten har oversikt, gjerne med tak over, og noenlunde mykt.)
Men det setet med pigger... hvorfor skal han sette det på? han kan jo ikke bruke mopeden da, isåfall vist han kan bruke setet med pigger som kan drepe kattene som du hevder han sier, da kan de ikke gjøre kattene store skaden.

Høres mest ut som rene tomme trusler for meg. Men vist han finner på noe tull, så meld fra da vell.
Sitat av atomet Vis innlegg
I og med at det er NETTOPP dette mopedeieren har trua med å gjøre, så er det jo dette som er den aktuelle saken, og, da er det selvsagt mest interessant å hindre at dyremishandlingen faktisk finner sted.
Vis hele sitatet...
Man går jo ikke bort ifra saken om man studerer rekken av kausaliteter. Katten satt på mopeden som sto på naboeiendommen, dette likte ikke eieren av mopeden og sa ifra dette til katteeieren. Videre utviklet det seg til det vi ser i denne debatten. Jeg vil si at det opprinnelige problemet er en like stor del av saken, som dagens problemstilling.

Mopedeieren kan forlange at du holder katten unna mopeden hans hvis den skader setet, eller lignende. Det er tross alt hans eiendom og hans moped. Det er TSs problem. Hvis mopedeieren går til aksjon, og faktisk gjør noe ut av truslene sine, så vil dette bli hans problem, i form av at han risikerer dom for dyremishandling.
Så lenge det er hans eiendom, og ikke din, er det fullt og helt ditt ansvar.

Så han har ikke ansvar for ting på sin egen eiendom? er du helt latterlig?
Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å krangle om her egentlig, nihil?

Situasjonen ER jo nettopp at naboen til TS truer med å skade kattene hvis de ikke slutter å hoppe opp på setet på mopeden hans. Dette er trusler, og er ulovlig. Dyreplageri, som han truer med, er også ulovlig.

Hvis kattene faktisk ødelegger setet, så må dyreeieren betale for det (hvis det kan bevises at det er hans katter da). Hvis setet IKKE blir ødelagt, men han bare misliker at kattene hopper opp på mopeden, så må han faktisk bare finne seg i å parkere den i garasjen istedet, for det er ingen lov mot at katter hopper opp på setet på en moped, og når man insisterer på å ikke bruke garasjen, men å parkere den utendørs, så er dette noe man faktisk bare må regne med.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er nok naboen som har loven på sin side her. Så kan vi krangle frem og tilbake om hvorvidt det er skipt av ham å ikke latt kattene sitte på mopeden. Faktumet er at det er hans moped på hans eiendom, og kattene dine har ingen rett til å sitte på den.

Når det gjelder dette sado-setet (som jeg antar er et trekk av ett eller annet slag) har han også rett til å sette det på. Om han setter ut rottegift for å ta seg av rotter på eiendomen, og kattene dine spiser det, så er ikke det hans feil. Det blir på mange måter det samme med setet, han har lov til å ha et hvilket som helst trekk på setet sitt, og om kattene dine setter seg på det... Dessuten kunne dette trekket forsåvidt vært svaret på problemet. Jeg har to katter selv, og det er i min erfaring at katter er smarte nok til ikke å sette seg på seter fult av tagger.

Selvfølgelig har han ikke lov til å skade katten med vilje, om han så gjør kan du anmelde ham for det, men det er i første omgang ditt ansvar å sørge for at husdyret ditt ikke skader hans eiendom.
Sado-setet.. hehehehe..

Men fra spøk til revolver, har du vært ute å sett på setet og om det faktisk er kloremerker?
Sitat av Semantikk Vis innlegg
Om han setter ut rottegift for å ta seg av rotter på eiendomen, og kattene dine spiser det, så er ikke det hans feil. Det blir på mange måter det samme med setet,
Vis hele sitatet...
Rottegift skal legges ut på en slik måte at INGEN andre dyr eller folk for den saks skyld skal kunne komme til å spise det. Så om han legger ut rottegift og katten spiser dette for senere å bli syk og dø så faller det faktisk på personen som la ut rottegiften.

Flere her som har sagt at det er bare å kjøpe ett trekk til han som han kan legge over sete når han parkerer, hvorfor ikke prøve å gjøre det? om han ikke er int i den løsningen så er han mest sannsynlig kun ute etter å provosere, krangle osv, og da hadde jeg gitt faen.

Katter er forresten utrolig intelligente dyr, så om han hadde satt på det sado sete som folk snakker så mye om så hadde nok katten unnlatt å hoppe opp på sete, den vil nemlig utforsket noe nytt forsiktig før den hopper opp på det.

Hadde selv en sak med naboen for noen år siden ang. kattene hans, og det viste seg at man ikke under noen omstendigheter kan avlive en katt uten at man har kontaktet dem rette myndighetene og fått tillatelse.
Etter endel telefoner til kontorer bla masttilsynet så fikk jeg beskjed om at det var mitt problem å holde katter unna min eiendom, men dette måtte skje på en måte som ikke skadet katten på noen måte med vilje og viten.
Jeg skaffet meg hund. og siden har jeg ikke sett andre katter på eiendommen enn min egen.

Poenget er uansett, snakk med han prøv å finn en løsning, event. overtrekk til sete. Nytter ikke det så la han gå rundt å irritere seg, for det vil faktisk ikke komme til å gå utover deg på noen måte.
Nei lei inn en torpedo, kle han i kattedrakt også sett han på mopeden like før naboen skal ut og på jobb eller lignende.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Nei lei inn en torpedo, kle han i kattedrakt også sett han på mopeden like før naboen skal ut og på jobb eller lignende.
Vis hele sitatet...
LER!

Uansett, hvis han kommer til deg og truer deg og kattene dine ville jeg prøvd å spørre ham om han ikke kunne sette mopeden inn i garasjen, og eventuelt bruke noen av de argumentene som er lagt frem i tråden.
Hvis han nekter så kan du iallefall prøve å få han til å møte deg på halvveien istedenfor å være så utrolig egoistisk.

Regner også med at det her ikke er en 16årig punk som skal tøffe seg, og at du som 21 åring uansett klarer å løse det på en voksen måte uten å ty til trusler og ditt og datt slik som naboen din.
Sist endret av otimate; 13. april 2009 kl. 12:24.
http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-5
4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.
Vis hele sitatet...
Nå lurer jeg fælt på hva egentlig tilbørlig tilsyn av fritt gående katter er, dem blir jo bare betegnet som halvtamme, og det eksisterer ikke noen båndtvang for dem.

Straffelovens §§ 291 eller 391 omfatter katter som eies eller som det
viser seg at noen eier, og som er innfanget og tatt livet av. Forholdet er
at katter, som andre dyr, alltid relateres til en menneskelig eier, og som
sådan er en "gjenstand" som tilhører "en annen". Den som tar livet av en
eiet katt, eller medvirker til det, kan derfor straffes for skadeverk etter
disse bestemmelsene. § 391 er mest praktisk fordi den voldte økonomiske
skade oftest er liten ved avlivning av en "vanlig" katt. Hvis katten ikke
er merket, kan den likevel være eiet. For å unngå straffansvar, må man
derfor forsikre seg om at katten ikke er eiet før innbringelse eller i alle
fall før omplassering eller sterilisering finner sted. I praksis kan dette
gjøres ved kunngjøring om at innbragt katt blir merket, omplassert eller
sterilisert innen en bestemt tid, hvis ingen eier melder seg. Annerledes
kan dette ikke gjøres.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjør det noe skade om en katt sitter å varmer opp setet før han skal ut å kjøre?
Men det beste tipset er vell fra mentalment. gå for det.
Sitat av somnium Vis innlegg
ville nok gått for mentalmelt sin løsning her ja, prøve å berge et naboforhold så greit som det lar seg gjøre..

dog, jeg er katte-eier selv og har hatt siden jeg var 5, og om noen hadde gjort pusen min noe med viten og vilje for å skade den.. da hadde jeg ikke klart å beherske meg..

det er, selv om mange som ikke er katte-eier forstår det, et fullverdig familiemedlem.
Vis hele sitatet...
Enig fullt ut Har katt selv, og han er desidert et familiemedlem ^^
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kjøp et setetrekk til han som han kan sette på mopeden sin når han går inn. det koster deg sikkert et par hundre spenn, og så kan dere være gode naboer for evig og alltid..
Vis hele sitatet...
Jeg hadde blitt rimelig frustrert om naboen kom med en pressenning han ville jeg skulle dekken bilen min med fordi han skulle ha seg katt. Hvis du ikke klarer å holde kustus på dyra dine er du ikke voksen nok til å ha dyr. Hold dem inne og tren dem til de er store nok til å gå ut.
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Jeg hadde blitt rimelig frustrert om naboen kom med en pressenning han ville jeg skulle dekken bilen min med fordi han skulle ha seg katt. Hvis du ikke klarer å holde kustus på dyra dine er du ikke voksen nok til å ha dyr. Hold dem inne og tren dem til de er store nok til å gå ut.
Vis hele sitatet...
Fjott. Kunne tenkt meg å se deg dresere en katt til ikke å hoppe opp på biler,sykler og verandaer eller gå i andres hage... LYKKE TIL!!!
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Jeg hadde blitt rimelig frustrert om naboen kom med en pressenning han ville jeg skulle dekken bilen min med fordi han skulle ha seg katt. Hvis du ikke klarer å holde kustus på dyra dine er du ikke voksen nok til å ha dyr. Hold dem inne og tren dem til de er store nok til å gå ut.
Vis hele sitatet...
Det er umulig og trene en katt på den måten. Du vet tydligvis ikke hva du snakker om.
Hva med bare å legge no Katt-deg-vekk middel på setet? Slikt stoff som avgir en lukt som katter ikke liker, som man får kjøpt på felleskjøpet e.l.
ingen blir skadet!